Pagina 2 van 2
Geplaatst: 21.01.2009 - 15:01
door Mathijs T-4
Bij de V40 is er gewoon beter / goed over de veiligheid nagedacht.
Er zijn genoeg idioten die de tank telkens leegrijden, wat stilstaande volvo's langs de (snel)wegen veroorzaakt.
Dat wil je als automerk niet en dan is het puntje veiligheid natuurlijk ook nog belangrijk. Indien je stilstaat is er een kans dat je goed voor je giegel wordt gereden en dat is levensgevaarlijk.
Als je de boordcomputer volgt tank je dus met 7 liter brandstof in de tank. (of 70km marge tot het volgende tankstation)
Indien ik 1 keer goed gasgeef gaat dat er heel snel doorheen
Geplaatst: 21.01.2009 - 16:59
door MDA
Mathijs T-4 schreef: Indien ik 1 keer goed gasgeef gaat dat er heel snel doorheen
Maar dan ben je ook heel snel bij het tankstation

Geplaatst: 21.01.2009 - 17:06
door MDA
Over de BC en de benzinemeter: De BC is een computer met software die door iemand is geprogrameerd. Die persoon (of zijn baas) heeft bepaald datop een gegeven moment het teken 'fuel' moet verschijn. Je kan het eens of oneens zijn met die keuze, maar dat maakt het geen slechte benzinemeter. Hoe de BC de nog beschikbare laatste km's berekend is ook niet goed of fout, maar gewoon een rekensommetje. Tja... het is slechts een veredelde rekenmachine die BC.
Aan de andere kant (als je de BC niet vertrouwt) heb je de ouderwetse analoge naald van de benzinemeter in je dashboard. Dat die een beetje anders beweegt dan in een 440 is niet goed of slecht. Het is een kwestie van 'wennen' of weten. Als ik in een vreemde auto rijd, weet ik niet hoeveel reserve er na het rode stuk zit, of dat de auto dan al meteen stil kan vallen. Met mijn eigen V40 weet ik dat prima. In het rode stuk kan ik nog een flink stuk naar een pomp overbruggen. Ik snap dus de opmerking van sjoerdb niet zo dat bij een 440 het waarschuwingslampje op een 'beter' moment gaat branden. Wat is beter? eerder? later? Het is hoogstens anders, en daar moet je misschien aan wennen om goed in te kunnen schatten wanneer je precies moet gaan tanken.
Of je tankt natuurlijk een stuk voor dat het lampje gaat branden, dan heb je helemaal nergens last van... maar dat is een andere discussie.
Geplaatst: 21.01.2009 - 19:51
door sjoerdb
als de wijzer op het dashboard echt onder op het onderste streepje van het rooie gebied staat, lijkt me toch wel dat het lampje moet gaan branden. dit deed het niet.
Geplaatst: 23.01.2009 - 21:36
door dieterwieter
Hoi Makkers,
vanaf bj 1997 is de tankinhoud 65l, daarvoor 60l.
Groetjes,
Dieter
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:05
door sjoerdb
dat wordt nergens aan gegeven? hoe zit dat dan? op autotrader wordt bij alle S/V40 nog gewoon 60 liter aangegeven, de nieuwe S40 heeft zelfs maar 55 liter.
Geplaatst: 24.01.2009 - 16:38
door dieterwieter
Hoi Makkers,
@ Sjoerdb: ik baseer me op 2 dingen:
1. de Autovraagbaak van P.H. Olving (pg 270 ; technische gegevens)
2. Praktijkervaring: zelf heb ik een '96-er ; m'n schoonpa een '03-er=> beiden verbruiken vrijwel evenveel, maar die van mij heeft een rijbereik van een +/-100km minder. Dus lijkt dit punt 1 te bewijzen.
Greetz,
Dieter
Geplaatst: 24.01.2009 - 23:09
door Jers3n
In mijn Volvo V40 ยด03 handleiding staat toch echt 60 liter....