brandstof besparende middelen.

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Pat S80
2nd Gear member

Ik zou zeggen : probeer het gewoon, dat was je toch al van plan en laat dan weten wat je bevindingen zjin...
gevanje
4th Gear member

Nog even en de aceton mythe komt weer langs.
sjoerdb
5th Gear member

die heb ik nog niet eens opgenoemd. maar waar zijn de gegevens dat het echt niet werkt? wie heeft het al geprobeerd en is er al mee gestopt? ik hoor jullie alleen maar denken dat het niet werkt... en ik ga het gewoon proberen om te zien of het wel of niet werkt.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
menjo
7th Gear member

Die zijn hier: http://www.fuelsaving.info/debunk.htm
Verspil geen geld zou ik zeggen
Fat Rat
5th Gear member

op PPO of dergelijke rijden, das een zinnige vorm van besparen als je dieselaar bent. Enige probleem is dat je een beetje tussen de wal en het schip valt qua wetten in Nederland.... Je mag het in je tank hebben, je mag er op rijden, je mag het ook tanken op de zeldzame tankstations hier in Nederland. Maar zodra je gewonen planten olie in je auto staat te kappen ergens dan ben je accijns goederen aan het maken en dat mag toe dan weer alleen op de daar aangegeven plaatsen en juiste omstandigheden....

Maargoed als ik de gischikte diesel zou rijden dan zou ik het zeer zeker overwegen. Maar zolang er nogsteeds alleen die voor mij minder geschikte LT24 motoren in de 7/9 series zitten ga ik niet dieselen(wie wil dat ook met een B230FK automaat LPI tot z'n beschikking)
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Dries77
3rd Gear member

Doet me erg denken aan de:

Emergendiser
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Iroll
6th Gear member

@ Dries77, In een woord: Briljant!
Als Sjoerdb naar de mythbuster uitzending had gekeken die hij aanhaalt in zijn 1e bericht dan had hij kunnen zien dat al deze middeltjes uitgetest zijn in een auto met Toyota met injectie en in een Amerikaan met carb's. in beide uitvoeringen deden al deze middeltjes niets of gebruikte de motor zelfs meer benzine. Of het nu om een magneet, aceton, motballen, cyclon, pyramide en weet ik wat er meer voor onzin te verzinnen valt ging. Ze hadden van het internet zelfs een zgn super zuinige carburateur besteld. Dat ding liet de motor alleen maar veel meer gebruiken! De uitzendingen worden vaak genoeg herhaald, kijk en laat je eindelijk overtuigen zou ik zeggen.
Frenk
3rd Gear member

10% met de pillen, 10% met de Cycloon, 10% met die sterke magneet...
Amaai zeg :shocked!:

Ik wil die testen wel eens bewezen zien :!:
Volvo C70 (MY 07) 2.4 Summum BSR
Volvo C30 (MY 09) 1.6 D
euerw
5th Gear member

gevanje schreef:Nog even en de aceton mythe komt weer langs.
tja... kijk eens op de site van radar zelf daar zagen ze verschil, maakt me verder niet uit wat je er van denkt maar als ik BP ultim diesel tankt loopt de motor lekkerder en is zuiniger maar wel voor een hoge prijs per liter, als ik voor weinig Tango diesel pak en 105Ml aceton loopt ie even goed.
ik zeg maar zo als je niet probeert weet je het niet, en kan je er zeker niet over mee praten, toch? 8)
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Niet geschoten is altijd mis!
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Iroll
6th Gear member

En de aceton tast langzaam de kunstof in je benzinepomp, vlotter, brandstofleidingen etc. aan. Aceton is een behoorlijk agressief goedje. Liever misgeschoten dan het risico lopen dat ik dit soort ellende krijg. Of dat je injectoren verstopt raken door het oplossen van de kunstof. Zelfde risico als alcohol houdende brandstof in wat oudere auto's die er niet op zijn voorbereid. De alcohol vreet ook de wat oudere kunststoffen aan, en aceton is nog een stuk agressiever. Zelfs de wat modernere kunststoffen worden door aceton aangetast. En ik denk dat je Lambda sonde er ook niet echt gek op is.
euerw
5th Gear member

is idd allemaal al eerder besproken, de voor en de tegens, betreft "Iroll" je zal helemaal gelijk hebben, echt! alleen zoals jij het aangeeft moet je ook wel je hele tank ermee vullen, en lijkt mij dat 105ml tov 70l diesel iets minder agressief is, toch?
er zijn aardig wat stukken te vinden op Inet tevens heel wetenschappelijk en er leuk om eens te kijken, ik zou zeggen kijk zelf ook eens daar.
en lees dit:
Ik zag vanavond op TV dat je met aceton het verbruik van je Benzine en Diesel met 10-35% kan verlagen. Na wat research op het web zag ik al op verschillende sites dat dit al hier en daar is getest. Voor benzine motoren geldt 0.2% en voor diesel motoren 0.15%. Voor een TDI met 60l tank, moet je dus 90ml aan een volledig gevulde tank toevoegen.
De waargenomen voordelen zou zijn:

- Minder verbruik (10-35% max)
- Meer vermogen
- Beter lopende en soepelere motor
- Reiniging van motor
- Minder roet

Aceton zou geen nadelige gevolgen hebben voor de onderdelen, omdat de kunststof onderdelen van hoogwaardige kwaliteit zijn. Die moeten trouwens andere bijtende goedjes slikken (benzine, additieven, enz.)

Ik zie op een aantal sites dat Aceton de oppervlaktespanning van de brandstof omlaag brengt, de diesel 'verstuift' dus beter, kleinere druppeltjes...

http://www.tdiclub.nl/link.asp?TOPIC_ID=11735

Het is inmiddlels al redelijk uitvoerig getest door het TDI forum, niets dan lof zie ik daar.

(dit reactie`s van anders hoor)
Iroll
6th Gear member

Ik lees nergens terug dat het wetenschappelijk is bewezen. Wel lees ik terug dat in Vietnam(!) de aceton in de brandstof is verboden omdat het zorgde voor massale pech op de wegen door verstopte brandstof leidingen. En dat kwam weer door de aantasting van rubber- en kunstofdelen door aceton.
Waar het allemaal op neer komt. geloof je erin, gooi het in je tank. Je kan net zoveel voor-als nadelen vinden op het web over het gebruik van aceton. Maar ik kan nergens echt wetenschappelijk bewijs vinden dat het werkt. Wel dat het niet werkt. Ik ga er iig mijn Volvo's niet aan wagen. De eventuele besparing op korte termijn weegt niet op tegen de eventuele uitgave op langere termijn.
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Als dit werkelijk zou werken waarom verkopen ze zulk spul dan ook niet bij de shell in een flesje ofzo? of voeg het bij de bezine en diesel vanaf de fabriek toe zodat het standaard in de benzine/diesel zit. Ik betaal liever iets meer dan dat ik strx al me leidingen moet vervangen of dat alles verstopt zit... zo'n reparatie gaat veel meer kosten.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
euerw
5th Gear member

Iroll, Wiebe,

de zaken die jullie nu aangeven zijn tevens besproken en vrij algemeen. dat van Vietnam: tja auto`s uit het jaar nul ect en teveel van het goeie.
Shell: dan zou er een omzet daling zijn van 15-20% als het zoveel zou besparen(is de reactie).
Aceton zou geen nadelige gevolgen hebben voor de onderdelen, omdat de kunststof onderdelen van hoogwaardige kwaliteit zijn. Die moeten trouwens andere bijtende goedjes slikken (benzine, additieven, enz.) .

Maar ik geeft toe dat het effect in de benzine auto van mijn vrouw stukken minder is tov mijn s60-D
Iroll
6th Gear member

Die moeten trouwens andere bijtende goedjes slikken (benzine, additieven, enz.) .
Dat zijn allemaal organische koolstofverbindingen, aceton is een anorganische vloeistof. Dat maakt wel degelijk verschil. Je kan ze niet over een kam scheren. Voor alcohol (ook anorganisch) in de benzine moeten de kunstoffen in het brandstoftraject ook aangepast worden. Die kunstoffen hebben geen last van de benzine en de additieven daarin, maar voeg je alcohol toe dan moeten die kunststof onderdelen wel degelijk aangepast worden anders worden ze opgevreten. Daar gaan een hoop auto's last van krijgen als er in de toekomst steeds meer alcohol aan de benzine toegevoegd gaat worden zoals de regering wil. In Amerika wordt steeds meer alcohol aan de benzine toegevoegd in de meeste staten, en daar kunnen ze erover meepraten. En aceton is nog een stuk agressiever als alcohol wat dat betreft.
Ik zie allemaal mensen in forums die voordelen willen zien, maar goed onderbouwd wordt het nergens. Allemaal aannames zoals hierboven, maar nergens een wetenschappelijk bewijs te vnden dat het niet schadelijk is.
euerw
5th Gear member

nogmaals, het ging mij niet om gelijk te krijgen en wat je wel en niet wil of moet geloven, ik doe het af en toe en merk verschil en denk dat het weinig kwaad kan en heb nog geen nega probleem hier over gevonden alleen maar nega praat en mensen die toch het zelfde hebben ervaren en minder, daarnaast denk ik dat net als bij alles "te veel nooit goed van het goede.
verder denk ik niet dat zo`n kleine hoeveelheid op een volle tank kwaad kan.
Misschien ook leuk om dit clipje te zien: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/jakhalzen.php?id=19

Iroll even goede vrienden hoor :wink:
Mooie car trouwens
sjoerdb
5th Gear member

nog geen cyclone binnen gekregen. ik hoop dat er maandag of dinsdag wat binnen komt. aceton heb ik al eens in de 480 geprobeerd, geen last gehad van opgeloste benzinetanks, slangen enz. geen idee wat waarheid is. was niet mijn plan om te gaan proberen in dit verhaal.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Iroll
6th Gear member

@ euerw,
een goeie discussie is nooit verkeerd! Zolang we elkaar daarin maar respecteren.
En bedankt voor je opm. over mijn ES. Die wacht op het moment op een revisie blok. Ga ik er van het voorjaar inbouwen. Oude blok heb ik uitelkaar gehaald, maar is niet meer te redden helaas! Krukas lagers liggen eruit.
@sjoerdb,
ben benieuwd naar de resultaten van die cyclone.

Heb mijn 480 net gepakt, vertrek nu lekker voor een week naar Frankrijk!
Big Blue
2nd Gear member

Dit is volgens mijn persoonlijke ervaring het enige product die ook doet wat wordt beloofd ;

http://www.interflon.net/nl/BrandstofBesparen.html

In de praktijk geeft dit volgende reële waardes op een D5;
Van 7L/100Km naar 6,4 en gemiddeld 70 extra km's per tankbeurt.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”