Boxen inbouwen

Alles over de 440 / 460
Nessie
2nd Gear member

The Zone schreef:Nou spr bedankt allemaal :D ik heb hem net losgehaakt en aan de linkerkant achter loopt alle bedrading en aan de rechterkant achter twee losse draadjes voor de boxen helemaal geweldig dus!!

Ik heb mij rot lopen zoeken naar deze kabeltjes.. ik heb wel zo'n dikke stekker bij m'n radio alleen die kabels kan ik maar niet vinden. Kan het zijn dat ze maar tot de helft zijn getrokkken?

En overigens een andere vraag. Ik heb de standaart speakers vervangen door speakers van sony ( ongeveer 40euro per 2 ) alleen bij een aardig volume klinkt het al voor geen meter meer. Kan dit komen door de klank van de deur of moet er simpelweg een versterker tussen de radio gezet worden?
Volvo 850 estate AUT LPG
sjoerdb
5th Gear member

heb je wel 2 stekkers in je auto zitten achter je radio? een vierkante met 4 aansluitingen is voor je achterspeakers. als je die hebt gevonden dan zou de rest er ook moeten liggen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
leip11
5th Gear member
Contacteer:

hangt er vanaf hoeveel watt die boxen zijn en wat voor radio je hebt. probeer dat allemaal eens uit te zoeken en dan kan je dus kijken hoe het komt dat je boxen niet meer goed klinken. denk niet dat het aan je deur ligt

er is ergens een site met info over de versterkers en boxen voor in de auto maar kan het niet zo snel vinden.

timo
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
sjoerdb
5th Gear member

had je daar ook last van toen de orginele speakers er nog in zaten?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
leip11
5th Gear member
Contacteer:

ik heb de orginele er nog inzitten moet ik nog steeds vervangen maar nog geen goede gevonden. maar ik heb er geen last van. ook al hoor ik ze haast niet meer omdat achter overstemt maar als ik alleen de voorboxen aan heb staan dan gaat het pas raar klinken op 75% van het vermogen van de radio. dit zal denk ik komen omdat de boxen de versterking niet aankunnen.

meestal denk je ook, mijn boxen kunnen een hoger wattage aan dan wat er uit mijn radio komt dus dan zou het goed moeten klinken maar uit ervaring weet ik dat de radio op hoog niveau niet meer mooi klinken dat ligt dan niet aan je boxen maar aan je radio.

probeer het gewoon is met een klein versterkertje er tussen. en kijk of het geluid al beter klinkt.

maar inderdaad als de boxen te hard staan kan er vast wel wat staan te resoneren. maar dan moet je ze wat zachter zetten:P

pas op de oren(:P

timo
TIMO
waterpolo a way of life
Nessie
2nd Gear member

Sony Autoradio ( GT-23 )
S-MOSFET 45W x 4 Power

Sony Speakers ( XS-F1324 )

Coaxiaal 2-weg systeem
HOP woofer conus
Max. vermogen 150 Watt
Nominaal vermogen 30 watt
Frequentiebereik 40-22.000

Ik heb nog wel de oude bekabeling gebruikt ( die er ook wel heel oud uit ziet ) Is het aan te raden deze te vervangen door de megeleverde sony bekabeling?

En @Sjoerdb, die speakers deden het totaal niet dus ik kan helaas niets vergelijken :P

Ik ga nu eens kijken of die kabels er achter liggen, want die 4polige stekker heb ik namelijk wel. Misschien leg ik achter wat zwaardere speakers en hopelijk komt het geluid dan beter tot z'n recht..
Volvo 850 estate AUT LPG
Guestuser

Maximaal vermogen is niet het zelfde als nominaal vermogen.

Maximaal vermogen wil zeggen dat hij, in jouw geval, een piek van 150 Watt kan hebben. Maar Nominaal vermogen zegt dat hij dus normaal werkt op 30 Watt.
Als jij er dus 45 Watt (jouw radio maximaal open zet) op zet, dan overbelast jij je speakers al. Dus dan klinkt het inderdaad niet lekker.
Nessie
2nd Gear member

aii.... dus ik zal nieuwe speakertjes moeten aanschaffen vrees ik zo. Maar wat ik niet snap, is dat bijna alle speakers die ik aantref allemaal rond de 30/35 nominaal hebben. Zijn deze allemaal niet geschikt voor mijn radio dan? Kom ik wel in een heel andere prijsklasse als ik speakers wil hebben die 45nominaal hebben.

Heb je een tip wat ik nu het beste kan doen ?

(EDIT)

dit staat er op de site van Sony :

S-MOSFET-uitgangstrap
JA

Uitgangsvermogen (DIN 45324, 4 Ohm)
25 W x 4

En de speakers hebben 30 als nominaal. Dan moet dat toch goed zijn?

Ben ook wel benieuwd wat andere 440 rijders in de auto hebben zitten kwa installatie. Ik zou zeggen : roept u maar :)
Volvo 850 estate AUT LPG
rene en erica
4th Gear member

ga eens langs bij een goede car-hifi inbouw winkel.die kunnen je precies vertellen welke speakers het beste bij je radio passen.het gaat om de combinatie tussen radio,speakers en wat je verder nog maar kunt bedenken.als je ik noem maar iets 200W speakers achter je radio hangt die slechts 25W er naar toe stuurt is dat zonde van je geld.als je spaekers iets over hebben wat vermogen betreft is natuurlijk niet een ramp.een mooi geluid is natuurlijk ook erg persoonlijk,wat de 1 al heel aardig vind klinken kan een ander niet om aantehoren vinden.en wat ook niet onbelangrijk is,met een groot budget is de juiste combinatie natuurlijk eenvoudig gemaakt.MAW. hoe wil je het horen en wat heb je er voor over.
ik heb overigens alles orgineel volvo (radio,speakers voor/achter en de tweeters).vind ik voor een 19 jaar oude auto helemaal niet slecht klinken.
succes.
groet'n uut grunn
leip11
5th Gear member
Contacteer:

probeer daar altijd 20 tot 30% boven te zitten weet je zeker dat je genoeg speling heb. kabels kan je inprincipe laten zitten is nergens voor nodig om die te vervangen alleen als het een kabelbreuk is is dat nodig anders niet doen.

wat heb ik in mijn auto zitten:

Renkforce CD-3310 bluetooth
4*50watt max vermogen

shark 900watt max vermogen boxen
shark 400 watt versterker

zat in:
shark 1200watt subwoofer
shark 2000watt versterker 3kanaals
shark 900watt boxen

dit heb ik er uit gehaald omdat de sub en de versterker te veel ruimte in de achterbak gebruikte.
ook een van de redenen is dat ik zoveel geluid overkill ben gaan vinden en de mensen achterin het niet zo grappig vonden.

de nieuwe opstelling is nu zo:

boxen in de hoedenplank ingebouwt
versterker onder de hoedenplank geschroefd
en aangesloten.

voor de boxen voor wil ik ook nog een versterker en andere boxen maar dat gaat van de zomer wel ergensgebeuren

het leuke aan zoveel watt aan boxen is dan weer wel dat als je bij het stoplicht staat op weg naar een heideroosjes concert(www.heideroosjes.com) er een dikke bmw naast je staat met een huppeltutje erin. om dan het nummer tering tiefus takke trut te draaien,
geen vrolijke gezichten meer naast je en jij hebt in je volvo lol:P
nummer hier te beluistern:

songtekst:

De Heideroosjes - Tering Tyfus Takketrut
Je bent een echt varken, je waggelt heen en weer
Fifi moet je trekken , lopen kun je al niet meer
Met je gore bontjas en die vette laag make-up
Zit je dan te roddelen bij zo'n teringwijveclub

TTTTERING TYFUS TAKKETRUT!

Je voelt je toch zo machtig, kijkt op alles neer
Maar ook jouw stront is bruin, en dat is ie keer op keer
Je rijdt geen Fiat Panda want dat vind je te min
Je bent een groot varken da's wat ik er van vin!

Stop maar met die poeder er is niks meer aan te doen
Een loeder is een loeder, met of zonder poen
Nu moet je echt niet denken dat ik 't allemaal meen
Maar ik zou je willen schieten, in dat houten been!

edit:

ben trouwens nog opzoek naar de orginele achterboxen en behuizing voor de 440

timo
TIMO
waterpolo a way of life
Iroll
6th Gear member

Staat de versterker te hard, langere tijd boven zijn nominale vermogen, dan geeft de versterker een vervormd signaal aan de boxen. Resulteerd in een vervormd geluid en als dat langer duurt in opgeblazen boxen. Maakt dus niet uit hoeveel je boxen aankunnen, beter iets te lichte boxen dan een te lichte versterker. Bij te lichte boxen vervormen de boxen als ie te hard staat. Dat kan minder kwaad als te zware boxen op een te lichte versterker. Daarmee blaas je de speakers op als het geluid vervormd, het vervormde signaal van de versterker (alstie te hard staat) wordt nl door de speakerspoel omgezet in warmte totdat ie doorbrand.
Guestuser

Probeer inderdaad altijd iets meer rms/nominaal vermogen van je boxen te hebben, dan je versterker of radio kan sturen..
Zo kan je nooit je boxen opblazen en heb je goed geluid wanneer je je versterker of radio vol open draait..
Voorbeeld, als je radio 50 watt uit kan zenden, zorg dan voor boxen die 75 - 100 watt aan kunnen..
Nessie
2nd Gear member

want bij ongeveer volume (25/45) hoor je bij een nummer met bas gewoon die doffe "TOK/KLAP" weet ik hoe je het kan noemen, maar ik noem het in ieder geval geen zuiver geluid. Alsof ie al is opgblazen zegmaar, ik kan dat geluid even niet verwoorden.

Maargoed.. er komen dus andere boxen maar welke, ga ik nog even opzoek. In ieder geval bedankt voor de reacties alvast :)

En eh, er worden hier nu 2 dingen gezegt :

1) Beter iets te lichte boxen dan een te lichte versterker

2) En boxen met meer vermogen dan je versteker kan sturen want dan blaas je de boxen niet op..

toch twee verschillende dingen lijkt mij ? ;)
Volvo 850 estate AUT LPG
Guestuser

Vraag gewoon even bij een goede audio zaak wat goed is en leg daar ook uit wat jij wilt. Luister het ook even voor. Dat is wat ik zelf heb fout gedaan. Werd bij geadviseerd een setje (voor en achter) te kopen voor een leuke prijs en dat had je mooi vol geluid. Maar ik kon niet eerst beluisteren en heb het gewoon gekocht.. Raad ik af.
Later hoorde ik dat de winkel waar ik gweest ben, bij veel mensen zo ie zo niet zo'n goede naam heeft. Het is wel een vrij grote winkelketen en is ook veel op internet te vinden.
De naam van de winkel is een mannennaam, zal verder nix zeggen, weet niet of dat mag..

Maar luister dus eerst voor je iets koopt!
Nessie
2nd Gear member

Ja, de winkel met mannennaam heb ik ook even aan de telefoon gehad vandaag. Deze schotelde mij een uber-B merk aan van het duitse El-Cheapo segment waarvan zij helemaal ondersteboven waren, maar ik keek toch nog even verder.
Volvo 850 estate AUT LPG
rene en erica
4th Gear member

tja ook in de car-audio wereld geld vaak:hoe duurder hoe beter.tis maar wat je er voor over hebt.
groet'n uut grunn
Auk
6th Gear member

Persoonlijk heb ik totaal geen problemen met de standaard boxen in mijn 480. Er zitten in totaal 4 boxen en 4 tweeters in die mij alles behalve teleur stellen!

Nu is het dat ik geen dikke hardstyle, hardcore of terror draai dus die diepe bass heb 'k niet nodig, al kan ie wel èrg hard!

Maargoed, als 'k harde muziek wil dan ga 'k wel naar de club.. :wink:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Nessie
2nd Gear member

Nouja ik ben er uit. Er gaan de volgende speakertjes in :

Afbeelding

MTX XT-502
Vermogen RMS : 55W
Vermogen Max : 220W
Impedantie : 4 ohm
Frequentie bereik : 65Hz - 22kHz
Gevoeligheid : 91,5 dB/2,83v/1m

Zodra ze erin zitten presenteer ik graag hier een resultaat !
Volvo 850 estate AUT LPG
mightyspawn
5th Gear member

ik heb die gele van Pioneer. Zo goed geluid heb ik nog nooit gehoord in een auto.

http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=105971

Groter krijg ik niet in mn hoedenplank zonder plaatwerk van de auto te mollen. Maar die 13cm is voldoende.

Heb ze wel met 2x 9mm mdf plankje vast gezet. Dus bovenop de hoedenplank eentje en onder de hoedenplank. Want het dunne nephout van de hoedenplank zorgt alleen maar voor trillingen. En nuzit de speaker ook vast op het carosserie door het MDF.

Zal er morgen eens foto's van maken. Het MDF wat zichtbaar is uiteraard zwart gemaakt met plakfolie.

edit: het gaat hier wel om een 460.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Nessie
2nd Gear member

Nou, ze zitten erin. Ben bij een A-klasse winkel geweest in A'foort die overigens ook de enige winkel in NL zijn die een MTX Jackhammer in de winkel hebben. De verkoper zei al dat ik waarschijnlijk te weinig vermogen door de speakers heen gooi. En ja hoor, na installeren van de nieuwe speakers nogsteeds hetzelfde kwaaltje en dit betekend gewoon een versterker ertussen.

Helaas, maar dit is de enige oplossing denk ik zo.
Volvo 850 estate AUT LPG
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”