Pagina 2 van 3

Geplaatst: 09.02.2009 - 21:22
door Dimi
Iedereen sukkelt altijd maar met slot/veiligheids bouten.

Als ik ze eruit heb smeer ik er wat koperpasta aan= nooit meer vast.

Grootste probleem is de kracht die erop komt, daarmee bedoel ik te lange kracht op het punt. Beter laat je ze even schrikken, gewoon 1 tik en dan draaien, als je gewoon aan de sleutel gaat hangen en trekken/duwen mol je de kop.

Als ze er dan toch niet uitwillen (al dan niet al kapot) is het heel simpel.

Bij uitwendige slotbouten (dus kartels/andere vorm dan normaal) een standaard 6kant of metrische (ribbel achtige) dop erop slaan en je draait ze zo los.

Bij inwendige (de meeste standaards op volvo's) of wel boren en linkse tap erin draaien, maar meestal durf ik gewoon een metaal beiteltje gebruiken, even erin tikken (opletten van de velg) en draaien. als extra bescherming voor de velg had ik een dop uitgefreesd die in het bout gat kan plaatsen en toch nog een beiteltje door kan om in de bout te tikken.

Maar dit is voor mij verleden tijd, heb nu een speciale grip pasta.
Eender welke bout of schroef compleet kapot totaal geen grip meer, 1 a 1 druppeltjes erop, even heen en weer met dop of schroevendraaier, en direct grip. Klinkt larie en apekool, maar het heeft me al veel geholpen.

Bv een schroef met kruis(phillips) kop nr4 en een bit van nr 2= geen grip= kop van de schroef mollen. 2 druppeltjes erin en hopa grip= los.

Vertegendwoordiger deed dit met me, hij had de schroef in een visegrip tang gespannen die ze met 2 vast hielden, eerste poging zonder druppeltjes, geen resultaat, en met druppeltjes draaide ik de schroef door de tang.

Geplaatst: 09.02.2009 - 22:25
door Rob Bakker
Dimi schreef: Maar dit is voor mij verleden tijd, heb nu een speciale grip pasta.
Wat voor een pasta is dat? :shock:

kan maar handig zijn idd.

Ben nog aan het twijfelen wat ik ga doen met mijn slotbouten.

Geplaatst: 09.02.2009 - 22:35
door Max
Rob Bakker schreef:Ben nog aan het twijfelen wat ik ga doen met mijn slotbouten.
Ik heb wel een tip voor je:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

Geplaatst: 09.02.2009 - 22:44
door Dimi
Rob Bakker schreef: Wat voor een pasta is dat? :shock:

kan maar handig zijn idd.
Is een pasta waar kleine fijne diamand korreltjes inzitten (zeer licht voelbaar tussen de vingers) op mijn technische datafiche, staat er tot 800% meer grip, ideaal bij kapotte bouten,moeren, schroeven en andere.

Is wel redelijk prijzig, voor een tubbetje van 20g (8cm hoog en 1,5cm dia) ben je al +10 euro kwijt.

Is niet in de handel verkrijgbaar, enkel voor de prof.

Geplaatst: 09.02.2009 - 22:53
door Rob Bakker
hmmm...

Heb je evengoed een naam? :)

Werk ook in de bouw, en misschien zijn er mogelijkheden ;)

En Reimerink,

Misschien bij de laatste controle beurt maar vragen of ze de bouten vervangen.

Geplaatst: 09.02.2009 - 23:36
door sjoerdb
ik hoor toch teveel de verhalen van vaste slotbouten en niet meer los te krijgen, moederset past niet. velg kapot, bout kapot.

ik begin er echt niet aan, geen slotbouten voor mij. ik rij mooie aluminium velgen maar ik ga niet de duurste er onder leggen.

Geplaatst: 10.02.2009 - 05:46
door biadman
Dimi schreef:
Rob Bakker schreef: Wat voor een pasta is dat? :shock:

kan maar handig zijn idd.
Is een pasta waar kleine fijne diamand korreltjes inzitten (zeer licht voelbaar tussen de vingers) op mijn technische datafiche, staat er tot 800% meer grip, ideaal bij kapotte bouten,moeren, schroeven en andere.

Is wel redelijk prijzig, voor een tubbetje van 20g (8cm hoog en 1,5cm dia) ben je al +10 euro kwijt.

Is niet in de handel verkrijgbaar, enkel voor de prof.
heb ik ook op m'n werk, alleen dan geloof ik niet met diamant,maar metaal vijlsel... heet screwgrab super spul!!!

Geplaatst: 10.02.2009 - 07:40
door Casimir
Probleem met gemolde slotbouten is niet anders op te lossen dan met boren, tappen en uitdraaien.
Let er altijd goed op dat bij het vervangen van banden slotbouten niet mchanisch maar handmatig worden vastgezet! Een slotbout is immers zeer gevoelig voor hevig sleur en trekwerk... Meestal is de reden dat ze mechanisch te vast zijn gezet...

Geplaatst: 10.02.2009 - 09:53
door Max
Rob Bakker schreef:En Reimerink,

Misschien bij de laatste controle beurt maar vragen of ze de bouten vervangen.
De S80 heeft inmiddels een andere eigenaar....

Geplaatst: 10.02.2009 - 19:10
door hadico
Heb hier ook zo'n tube is van SCREW GRAB word gemaakt bij Grand industrial products inc , ik weet alleen niet meer waar het te koop is want het ligt al ruim 20 jaar in de schuur.


Effe google en ja http://www.screwgrab.com/

Geplaatst: 10.02.2009 - 19:14
door Rob Bakker
Reimerink schreef:
Rob Bakker schreef:En Reimerink,

Misschien bij de laatste controle beurt maar vragen of ze de bouten vervangen.
De S80 heeft inmiddels een andere eigenaar....
Das bekend, maar ik heb het ook over de mijne ;)

hij zit nog in de garantie, duurt nog een paar maanden

Geplaatst: 11.02.2009 - 21:30
door MiS60
Ik heb eerst maar eens een nieuwe dop voor de slotbouten besteld, kijken of ik ze dan op de normale manier loskrijg.
Voor iedereen die geen kaartje heeft met het nummer, je kunt bij de dealer met de complete set van alle Volvo dopjes de goede passen op je slotbouten, daar staat een nummer op waar de dealer weer een nieuw dopje voor je kan bestellen...
Moet ik er voortaan met een beurt bij de echte dealer ook al bij blijven om er op toe te zien dat ze mijn slotbouten niet te vast draaien??? Dacht dat het bij de merkdealer wel vertrouwd was. Maar die heeft het tegendeel inmiddels bewezen. (ze kunnen toch niet de achterremschijven hebben vervangen zonder de wielen er af te halen.)
En anders maar proberen iemand met zo'n tubetje wonderpasta te vinden :p

Geplaatst: 14.02.2009 - 11:43
door Iroll
Draai je slotbouten los met een kruissleutel, dan kan je de kracht goed verdelen. Met een gewone ringsleutel schieten de doppen uit de gaatjes van de slotbouten omdat je de ringsleutel scheef trekt.

Geplaatst: 14.02.2009 - 12:13
door Ramon&Ramon
Het ligt vaak aan de persoon die ze los draait en aan het gereedschap,met een ringsleuteltje gaat het niet natuurlijk,zo,n ding schiet eraf enz enz.
Koop een goed doppensetje voor in de auto,die dingen doen wonderen!:)
En een wielslot wat niet meer los wil,Koop een 19 mm slagmoersleutel dop en sla die er stevig op met een flinke hamer,geen dinkey toy hamer dus,maar een flinke en dan draai je hem met een goeie ratel en verlengstukje zo los,5 min werk al met al!

Geplaatst: 14.02.2009 - 12:14
door Ramon&Ramon
Niet je velg raken natuurlijk,maar goed richten!:)

Geplaatst: 14.02.2009 - 13:49
door Max
Rob Bakker schreef:
Reimerink schreef:
Rob Bakker schreef:En Reimerink,

Misschien bij de laatste controle beurt maar vragen of ze de bouten vervangen.
De S80 heeft inmiddels een andere eigenaar....
Das bekend, maar ik heb het ook over de mijne ;)

hij zit nog in de garantie, duurt nog een paar maanden
Zo had ik het dus moeten lezen :oops:
Ik zou ze inderdaad maar laten vervangen.

Geplaatst: 16.02.2009 - 23:30
door Dimi
Rob Bakker schreef:hmmm...

Heb je evengoed een naam? :)

Werk ook in de bouw, en misschien zijn er mogelijkheden ;)
Is van D-max, ultra grip. Weet niet of D-max ook in nl verdeeld word (denk van wel) Maar die screwgrab werkt ook prima!

Geplaatst: 25.02.2009 - 08:29
door Barry (Grillmeister)
Ramon&Ramon schreef:Het ligt vaak aan de persoon die ze los draait en aan het gereedschap,met een ringsleuteltje gaat het niet natuurlijk,zo,n ding schiet eraf enz enz.
Koop een goed doppensetje voor in de auto,die dingen doen wonderen!:)
En een wielslot wat niet meer los wil,Koop een 19 mm slagmoersleutel dop en sla die er stevig op met een flinke hamer,geen dinkey toy hamer dus,maar een flinke en dan draai je hem met een goeie ratel en verlengstukje zo los,5 min werk al met al!
Krijg ik die moer er dan nog wel uit of moet ik met mijn geluk en handigheid 4 smsdoppen kopen? :oops:

Geplaatst: 03.03.2009 - 21:09
door mmxc90
Waar aan voorbij gegaan wordt is dat er verschillende set slotbouten zijn.

Die bij de dealer en bij betere bandenbedrijven kosten iets meer maar heb je minder ellende van. De huidige serie heeft een buitenrand waar de sleutel in valt en kan dus geen kant meer op behalve vast of los.

De goedkopere versies geven vaak op de lange duur narigheid.

Geplaatst: 04.03.2009 - 10:12
door denkweb
Helaas verkleuren de velgen vaak nog wel eens door het boren en verhitten van de bouten.

Tip om te proberen alvorens dit uit te proberen; trucje uit de bergings- en wielendievenbranche.

Draai de andere wielbouten strakker aan en zorg dat het wiel vrij is van de grond. Informeer eventueel vooraf bij de dealer hoeveel kracht (Nm) er maximaal op de bouten gezet mag worden. Gebruik bij voorkeur dan ook een momentsleutel. In veel gevallen is vaak al zonder hulp van WD-40 of kruipolie de slotbout met de hand uit zijn schroefdraad te draaien. Een griptang helpt in de meeste overblijvende gevallen ook mee.

Helaas wordt er nog wel eens medogenloos met een luchttol omgesprongen bij de bandenservice waardoor de bouten vaster zitten als strikt de bedoeling is. Ja, dan wordt het lastiger...

Bijvoorbeeld een oude wieldop uit de doppenset vissen en met een hamer voorzichtig over de bout heen timmeren. Vervolgens met een stuk luchtgereedschap proberen de bout los te draaien.

In mijn optiek kun je beter de velgen als accessoire meeverzekeren als het gepruts met die wielbouten riskeren. Weleens met een lekke band op de snelweg gestaan???