Slotbouten moervast

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
maja158
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 12.03.2007 - 17:40

Nou heb ik verdorie ook wat. Gisteravond zou ik met de achterbuurman aan de slag om een wiellager te vervangen. Vol goede moed aan de gang maar de bouten zaten gruwelijk vast. Na een minuut of 10 hadden we de normale bouten eruit, maar nog niet de slotbout.
De slotbout is van het type mc gard. Affijn, lang verhaal, kort verhaal, de dop die op de bout past, is naar z'n mallemoer. Op de website gelezen dat je een nieuwe kunt bestellen als je het nummer hebt. Je raad het al, ik heb het nummer niet en intussen is de moer ook dusdanig vervormt dat er niets meer op past. Uiteindelijk om 23:30 uur de handdoek in de ring gegooid.
Hebben jullie tips en/of trucs om dit probleem op te lossen?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40634
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

De dealer heeft vaak een collectie overgebleven slotboutdoppen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
maja158
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 12.03.2007 - 17:40

Ga inderdaad zo naar de dealer toe om eens te informeren, maar wat te doen aan de reeds "gemoerde" bout? Ik las ergens iets over een linksdraaiende dop?
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
jjbakker
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 11.04.2006 - 07:41

gat erin boren, tap erin, andere bout erin, en draaien maar :)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1291
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Een BOUT die MOERvast zit, lastig. Ik vrees dat jjbakkers's advies het beste werkt.
S80 Executive
maja158
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 12.03.2007 - 17:40

Gat boren, klinkt goed. Heb daar gisteravond 15 minuten aan besteed en was toen 2 mm verder..... en de boor roodgloeiend.....
Zijn er speciale boren voor?
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27114
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik ben vanmiddag bezig geweest om mijn winterbanden onder de auto te monteren.
En raad eens wat... draai net bij het laatste wiel mijn adapter van de slotbouten kapot.

Ben gelijk naar de dealer gereden, daar hebben ze alle slotbouten gelijk maar verwijderd en vervangen door de gewone bouten die ik nog had.

Misschien voor jou ook een idee om even langs de dealer te gaan?

Heeft mij niets gekost
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

maja158 schreef:Gat boren, klinkt goed. Heb daar gisteravond 15 minuten aan besteed en was toen 2 mm verder..... en de boor roodgloeiend.....
Zijn er speciale boren voor?
Zowiezo kan het bij dergelijke akties ook geen kwaad om iets van tapvet oid te gebruiken, slijt je boor minder snel en je boort het gat makkelijker.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
jjbakker
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 11.04.2006 - 07:41

koelen, koelen, koelen....

water of olie, whatever je hebt
maja158
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 12.03.2007 - 17:40

@fredhead Naar de dealer gaan. Prima, maar ik kom anders ook nooit bij de dealer en voel mij eigenlijk bezwaard om nu, met ellende, wel naar de dealer te gaan. Ik weet het wel, je betaald ervoor maar toch.... het voelt niet goed...

@Fat Rat en jjbakker Bedankt voor de tip, ga er morgen mee verder...
Wordt vervolgd.
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Ramon&Ramon had dacht ik wel goede en snelle oplossing.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
maja158
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 12.03.2007 - 17:40

Gisteren naar de Euromaster geweest. Ze waren niet blij, maar na een uur waren alle vier de slotbouten verwijderd. Hulde!
Vandaag naar de dealer geweest en vier nieuwe verchroomde bouten gehaald.
Slotbouten? Eens, maar nooit meer.......
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

maja158 schreef:Slotbouten? Eens, maar nooit meer.......
Doffe ellende inderdaad
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27114
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is ook mijn mening ja, wil niet nog een keer ellende hebben
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Gelukkig dat het opgelost is!

Ook ik ga nooit aan slotbouten beginnen, rotzooi. Zoiezo helpt het niet tegen de échte kwaadwillende boeven.. het duurt wat langer om ze los te krijgen.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik sluit me bij dit legioen aan!

Ook ik heb vandaag een stel slotbouten kapotgekregen. in de garage pasten zelfs de originele doppen niet meer van de "moederset" (waar alle doppen in zitten!) en dus moeten er volgende week 2 slotboouten kapotgeboord worden.

Die rommel komt er niet meer in! Stel je voor dat je dat onderweg naar je vakantiebestemming meemaakt...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Ik heb wel eens gezien dat ze er een stuk staal op lasten en toen "gewoon" het hele zooitje er uit konden draaien, bij mijn fiat brak ook de adapter van de slotbout af en toen hebben ze er een beitel in geslagen?! en hem eruit gedraaid.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
MiS60
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 07.11.2008 - 21:27

Ik zit er nu dus ook mee. De Dop die ik bij de auto heb gekregen krijgt bijna geen grip op de slotbouten, En bij de dealer hebben ze twee maand geleden de wielen er met de beurt nog af gehad, met behulp van hun eigen set.
En net van dat ene wiel waar een spijkertje in de band zit wil de slotbout met geen mogelijkheid meer los natuurlijk!!! Ook de dealer krijgt het met zijn set niet los. En die wenst niet zijn setje kapot te draaien op mijn slotbouten.
Morgen nog maar eens heen, en kijken of die andere 3 er wel af willen voor de zekerheid. Normale bouten er in. En dan die ene vaste maar met grof geschut te lijf gaan denk ik... Iemand een goede tip? plaatje er op lassen het makkelijkste??
S602.4 intro edition '01
ECC/half leder/space ball/lmv/hu1205
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Nee geen plaatje erop lassen... Gewoon eerst goed inspuiten met kruipolie en dan met een beitel hem proberen los te slaan. Uitboren kan ook,gewoon de kop eraf boren tot je de velg eraf kan pakken. Dus niet helemaal doorboren tot je in het schroefdraad zit graven.

Zelf komen slotbouten erbij mij ook nooit op! Altijd wel wat met die dingen...
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Wat wij altijd doen is de bovenkant van de bout oplassen zodat je wat zachter materiaal op de boutkop hebt staan vervolgens draaien we ze los met een linksdraaiende dop met conise draad .
Mogelijk kun je het met de beschadigde dop proberen door deze erop te zetten en hem met de voorhamer een paar stevige klappen te geven als je geluk hebt wil dit ook nog weleens helpen.
Het blijven ondingen dus gewone bouten erin ,nooit meer een probleem ,is wel zo handig als je langs de weg je wiel moet wisselen.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”