Pagina 2 van 4
Geplaatst: 24.10.2008 - 09:53
door Dutchman
Hartelijk bedankt voor al jullie tips / adviezen.
Mijn keus is natuurlijk niet makkelijker geworden maar dat is niet zo vreemd. Uiteindelijk ben je toch zelf diegene die de knoop door moet hakken.
Wel doet het me goed dat het schijnbaar toch niet zo vreemd is om een zekere affiniteit aan een object (mijn T5) voor de dag te leggen
De reden waarom mijn nieuwe werkgever gekozen heeft om alleen wagens van de VAG groep toe te laten is me niet duidelijk. Echter het is niet echt een onbekend verschijnsel. Bij een van mijn eerdere werkgevers 2 jaar geleden had ik tenslotte ook alleen de optie om auto’s van de VAG groep te kiezen. Mogelijk is de reden hiervoor omdat met name VW’s /Audi’s een goede restwaarde blijven behouden dat gunstig is voor de verkoopprijs na afloop van de lease contract.
Het verplicht rijden met een diesel is over het algemeen bij de meeste zakelijke lease regelingen ook een standaard verplichting.
De optie om 2 auto’s te houden is voor mij uitgesloten. Tenslotte zoals Arnoud aangaf zijn de vaste lasten van een volvo zeker niet gering.
Alleen al aan mijn all-risk premie ben ik maandelijks 204 euro per maand kwijt! En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van onderhoud + wegenbelasting + afschrijving + afbetaling (nog 8 mnd). De brandstof kosten laat ik buiten beschouwing omdat die volledig vergoed worden.
Het is gewoon zonde om voor dergelijke vaste lasten de auto alleen in het weekend te gebruiken. Dit omdat door de weeks vanwege de lange reistijden ik voor 95% zakelijk zal rijden. Ook vind ik het niet echt netjes om 2 parkeer plekken onder het appartementen complex waar ik woon bezet te houden.
En aangezien ik momenteel niet meer een vaste relatie heb kan een eventuele vriendin ook niet gebruik laten maken van de privé wagen. En ik zal eerlijk toegeven in mijn T5 laat ik zo en zo nooit iemand anders aan het stuur. (bij een lease wagen is het anders

)
Voorlopig zal ik in elk geval toch de eerste 2 maanden in mijn T5 blijven rijden. Ik kan die tijd dan goed gebruiken om te zien welke optie het uiteindelijk gaat worden .
1. Toch een leasebak nemen. In dat geval waarschijnlijk de passat cc en verkopen van de T5.
2. Of toch met de T5 blijven rijden maar dan wel rekening houdend met hogere onderhoud kosten en een potentiële kortere levensduur van mijn T5.
Ik laat jullie over 2-3 maanden wel weten wat het gaat geworden. In ieder geval allemaal bedankt voor jullie feedback!
Geplaatst: 24.10.2008 - 10:04
door zwolly
dure verzekering, het loont zich tegenwoordig echt om te shoppen voor verzekeringen...kijk eens bij independer oid, heb ik ook gedaan en de een bied het aan voor rond de 200 en heb er 1 gevonden met ong dezelfde voorwaarden voor 63 p mnd ,ook all risk
Geplaatst: 24.10.2008 - 10:32
door Johan
Dutchman schreef: [knip] .. De reden waarom mijn nieuwe werkgever gekozen heeft om alleen wagens van de VAG groep toe te laten is me niet duidelijk. Echter het is niet echt een onbekend verschijnsel. Bij een van mijn eerdere werkgevers 2 jaar geleden had ik tenslotte ook alleen de optie om auto’s van de VAG groep te kiezen. Mogelijk is de reden hiervoor omdat met name VW’s /Audi’s een goede restwaarde blijven behouden dat gunstig is voor de verkoopprijs na afloop van de lease contract. ..[knip]
Lijkt mij een onwaarschijnlijke reden. Ik neem aan dat er met een onafhankelijke leasemij. wordt gewerkt? Vaak heeft men met een bepaalde merkdealer afspraken zodat het mes aan 2 kanten snijdt. De dealer kan hoge afnamekortingen bedingen en de werkgever krijgt een laag lease tarief. Aangezien leasemij'en alle auto's leasen maakt dat voor dit principe niet veel uit. Ook de leasemij die jouw werkgever heeft zal dit doen. Wat maakt het nu uit als de werkgever zegt max. X bedrag uit te willen geven in wat voor auto je rijdt?
Als ik als klant van jouw bedrijf weer zo'n Passat/Audi het parkeerterrein op zie draaien dan heeft dat gelijk zo'n imago van "daar komt weer zo'n handelsreiziger zijn spullen proberen te slijten". Als er iemand komt met een S60 dan heb je daar direct een gevoel bij van eigenzinnigheid en mogelijk interresant wat die te vertellen heeft.
Er staat trouwens toch geen reclame op of zo? Weet je overigens wie de leasemij is?
Geplaatst: 24.10.2008 - 10:49
door Dutchman
De lease my is GoLease het is inderdaad niet echt een grote volgens mij. Voordeel is in ieder geval wel dat ze ook short leasing (2 jaar) doen. En nee er staat thank god geen reclame op.
Ik wist niet dat een passat een slechte uitstraling had? Ik had juist een passat in gedachte omdat ik deze juist een minder opzichtige uitstraling vond hebben dan een Audi (niet beledigend bedoeld).
Overigens ben ik werkzaam in de IT dus men zal niet zo snel naar mijn auto kijken neem ik aan.
Vooral aangezien de meest opdrachtgevers in de randstad (bijv Amsterdam) vaak niet eens parkeer ruimte beschikbaar stellen voor 'externe' medewerkers. Zodat je vaak honderden meters verderop op een openbare parkeer terrein staat weggemoffeld
@ Zwolly mijn autoverzekering is bij Interpolis en maakt deel uit van een totaal pakket. Hierdoor heb ik juist korting op het totaal verzeker pakket. Maar ik geeft toe misschien kan het inderdaad geen kwaad om een keer rond te shoppen. Natuurlijk hangt dit wel een beetje af van mijn toekomstig besluit.
Geplaatst: 24.10.2008 - 11:24
door arnoud
Ik had mijn S60 bij Centraal Beheer all-risk verzekerd, en was iets van 58 euro per maand kwijt. Hier zat wel 10 jaar no-claim en 25% collectiviteitskortiing bij.
Sinds ik de S60 alleen maar in het weekend rij (kleine maand dus) naar WA+ gedowngrade, waardoor ik nog 48 euro per maand betaal. De T5 zal wel iets duurder zijn, maar zoveel??
Geplaatst: 24.10.2008 - 11:57
door Dutchman
@ Arnoud tot vorig jaar augustus heb ik altijd met lease wagens gereden. Hierdoor had ik dus nooit een eigen auto verzekering en dus een historie van schade vrije jaren opgebouwd.
Weliswaar kon ik bij de verschillende lease maatschappijen bij ieder afzonderlijk wel een verklaring voor de schadevrij gereden periode opvragen. Echter helaas is het zo dat je iedere kleine schade (kras in lak, spiegel eraf etc) direct aan de lease maatschappij moet doorgeven + laten repareren. En dit zorgde er uiteindelijk voor dat ik nauwelijks voldoende zuivere schadevrije jaren had opgebouwd.
Hierdoor is de korting die ik krijg feitelijk gebaseerd op slechts 1 (zuivere) jaar schadevrij. Al geef ik volledig toe dat ikzelf de hoofdschuldige ben geweest
Dit gekoppeld aan de niet geringe catalogus waarde van de S60 T5 zorgt uiteindelijk voor een hoge premie.
Ik geef wel toe dat ik gezien de reacties van iedereen wel een beetje het gevoel krijg dat Interpolis nu niet bepaald voordelig is (in mijn situatie althans).
Geplaatst: 24.10.2008 - 12:33
door Johan
Dutchman schreef:De lease my is GoLease het is inderdaad niet echt een grote volgens mij. Voordeel is in ieder geval wel dat ze ook short leasing (2 jaar) doen. En nee er staat thank god geen reclame op.
Waarom vragen ze eens niet aan bijv. ING Carlease een offerte.
Ook zij kunnen iedere gewenste periode leasen. Waarschijnlijk ben je dan ook nog goedkoper uit.
Of ...
hebben ze misschien een zakelijke connectie met GoLease.
Of ...
is het geen nieuwe, als ik dit tenminste lees en je spreekt over 2 jaar.
http://www.golease.nl/pages/flexicar.html
Geplaatst: 24.10.2008 - 13:48
door Dutchman
@ Volvopa
Op geen van je 3 vragen weet ik momenteel een antwoord. Dit aangezien ik pas in December begin bij mijn nieuwe werkgever.
Ik zou de wagen park beheerder kunnen mailen/bellen voor meer specifiekere details van de lease regeling. Echter ik heb dan het idee dat ik eerder jou een plezier doe dan mijzelf
Want het feit dat ik alleen wagens mag kiezen van de VAG groep + diesel. Daar heb ik zelf geen probleem mee. Het zijn tenslotte prima wagens.
De kern van het vraagstuk blijft :
1. Of ik in mijn S60 T5 blijf rijden.
2. Of deze toch ga verkopen en (weer) een lease wagen ga rijden. (Alleen zakelijk rijden + houden privé T5 valt om in eerdere mail opgegeven redenen af).
Maar goed ik wacht nog even de komende 2-3 maanden af voor het nemen van mijn besluit. Tot die tijd blijf ik toch in mijn fijne T5 rijden.
Geplaatst: 24.10.2008 - 16:22
door Johan
Je zou juist een heel groot probleem moeten hebben om in een VAG product te gaan rijden. (let even op de dubbele betekenis!)
Geplaatst: 24.10.2008 - 19:59
door 24AB2
tijd voor een ander geluid
nimmer een lease auto gehad , heb derhalve ook geen idee hoe zoiets fiscaal etc etc in elkaar zit
maar gezien alle reacties in een zo korte tijd op deze topic is het ogenschijnlijk iets wat leeft ( lease of S60 prive )
1 : denk dat dit de verkeerde plaats is om een dergelijke vraag te stellen
( merendeel Volvo adepten die wild enthousiast over de S60 - stel je deze vraag op een ander forum : andere opinies )
2 : vanuit de redenen die je aangaf is de verkoop van de S60 de enig logische optie
3 : kom bij mij niet aan dat andere auto fabrikanten geen mooie en goede auto's kunnen maken ( anders zouden ze allang niet meer bestaan )
ben zelf niet merk gebonden ( alhoewel mijn huidige S60 de tweede Volvo op een rij is , maar de mooiste en naar mijn oordeel beste auto die ik ooit gehad heb was van Amerikaanse makelij )
al met al : verkopen die hap en kies een auto naar je eigen smaak uit
Geplaatst: 24.10.2008 - 21:09
door toppertje
arnoud. schreef:Ik had mijn S60 bij Centraal Beheer all-risk verzekerd, en was iets van 58 euro per maand kwijt. Hier zat wel 10 jaar no-claim en 25% collectiviteitskortiing bij.
Sinds ik de S60 alleen maar in het weekend rij (kleine maand dus) naar WA+ gedowngrade, waardoor ik nog 48 euro per maand betaal. De T5 zal wel iets duurder zijn, maar zoveel??
ik vind 10 euro verschil wel erg weing,om van all-risk naar wa+
over te stappen als je het mij vraagt.
voor 10 euro extra zou ik geen risico nemen.
Geplaatst: 30.10.2008 - 22:01
door Italia
Ik ben blij dat ik buiten de "verplichte" lease catogorie van mijn baas val, draai rond de 40/50 duizend per jaar weg maar zou in lease-auto gevoelsmatig flink terug moeten. (denk golf/megane/astra)
Ok, heb een D5 (maar ben er zot op) maar als je zoveel tijd in een auto doorbrengt wil je dat wel met een verwend gevoel doen.
Qua kosten is het bij mij erg goed geregeld (vaste bijdrage voor afstand tussen thuis en projectplek tot 430 euries per maand en 30 ct per kilometer) en is de verzekering via een kantoor zeer luceratief geregeld. Op basis van leeftijd en duur van rijbewijs reeds 60 % korting en niet op schadevrije jaren..
Jammer dat je niet over op gas kan/wilt/denkt. (hoe zit dat eigenlijk bij een s60?)
Geplaatst: 30.10.2008 - 22:04
door arnoud
toppertje schreef:arnoud. schreef:Ik had mijn S60 bij Centraal Beheer all-risk verzekerd, en was iets van 58 euro per maand kwijt. Hier zat wel 10 jaar no-claim en 25% collectiviteitskortiing bij.
Sinds ik de S60 alleen maar in het weekend rij (kleine maand dus) naar WA+ gedowngrade, waardoor ik nog 48 euro per maand betaal. De T5 zal wel iets duurder zijn, maar zoveel??
ik vind 10 euro verschil wel erg weing,om van all-risk naar wa+
over te stappen als je het mij vraagt.
voor 10 euro extra zou ik geen risico nemen.
Ik had het bedrag niet helemaal goed in m'n hoofd zitten, ik zag net op de afschrift dat het naar 31,40 was gegaan...
Geplaatst: 31.10.2008 - 14:35
door Mathijs T-4
dan is het nog een bedrag van niets!
maar ach als je voor die 27 euro per maand de extra risico's wilt lopen...
enig idee wat een beetje schade eigenlijk kost!?!?!
ik ben allrisk verzekerd en ik heb geen idee wat het kost.
weet iig wel dat het goed is geregeld!
(het intresseert mij ook geen ruk eerlijk gezegd)
Geplaatst: 03.11.2008 - 20:27
door Blue Thunder
Als ik je verhaal lees komt het volgens mij op het volgende neer:
Je kan je Volvo houden met km vergoeding of je neemt een lease auto waarbij je de bijtelling moet betalen.
Als je nu een nieuwe Volvo had gekocht zou ik de auto houden. Maar jou T5 stamt uit 2001 en als je 40d km per jaar erbij gaat rijden kan je toch voor wat onverwacht onderhoud komen te staan, de auto schrijft hard af, verzekeringspremie is hoog en dan nog het brandstofverbruik
Neem je een nieuwe leasebak hoef je alleen de bijtelling te betalen en is al het onderhoud,brandstof,afschrijving gedekt in leasebedrag. Plus dat als je een keer een schade of onverwacht makement hebt dit niks kost.
Ik zou de T5 houden voor prive (auto is toch bijna afgeschreven en het is een Volvo

) en neem een nieuwe leaseauto voor dagelijks gebruik. Scheelt een hoop geld (en zorgen).
Geplaatst: 08.11.2008 - 15:20
door BartS
Ik zou de T5 privé rijden en de lease-auto uitsluitend zakelijk.
Vanaf 2009 ga ik het zelfde doen. Het gegeven is dat mijn vrouw ook een auto nodig heeft en we hebben toen maar een leuke gebruikte V70 T5 met lekker veel opties gekocht. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen daar mijn privé-ritten ook in door te brengen.

Vanaf 1 januari een schriftje in de auto en een Excel-sheetje. Zolang er geen echt gekke dingen gebeuren, moet het wel raar lopen wil ik niet goedkoper uit zijn.
Geplaatst: 08.11.2008 - 17:08
door lancer
Ik denk dat de keuze afhangt van het aantal prive kilometers. Ik heb zelf 2 S40's, zelfde uitvoering, de ene diesel en lease, de andere benzine (beide MY07; leaseauto is volledig vrij in gebruik behalve belasting). Prive doe ik zo'n 5000km/j. Ik heb overwogen de prive auto te verkopen toen ik een lease auto kreeg, maat het feit blijft dat ik per maand goedkoper uit ben met de prive auto.
Met je T5 moet je in ieder geval de verzekering veranderen. Met minder km's per jaar wordt je polis goedkoper.
In mijn situatie zit ik rond de 10.000km op het break-even punt.
Geplaatst: 08.11.2008 - 17:15
door BartS
Wij hebben al twee auto's. De kosten van een tweede auto zijn dus een gegeven. Eigenlijk is het dan heel simpel. Zolang de meerkosten door het extra gebruik beneden de nettobijtelling blijven, ben ik voordeliger uit.
Geplaatst: 08.11.2008 - 19:24
door De Nachtkoerier
VAG Groep, daar zitten Lamborghini en Bugatti toch ook in? Of vallen die buiten het beschikbare lease-budget?

Geplaatst: 08.11.2008 - 23:39
door V70 T5 assen
ik buiten .Alleen al aan mijn all-risk premie ben ik maandelijks 204 euro per maand kwijt! En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van onderhoud + wegenbelasting + afschrijving + afbetaling (nog 8 mnd). De brandstof kosten laat
Ik betaal 68 euro per maand voor onze V70 T5 (all risk) wel een erg groot verschil in premie .
Tis ook nog een groene verzekering die op basis van de co2 uitstoot ook nog bomen laat planten , dat zit dus wel goed met een T5
