Pagina 2 van 2
Geplaatst: 23.11.2008 - 12:00
door Ludo
roberto schreef:wanneer ik de stekkers losneem van de gasklep gaat die iets harder draaien maar valt niet uit
oke het is de bedoeling dat het toerental dan de hoogte in gaat.
na de stekker weer aan te sluiten, gaat het toerental dan ook weer naar normaal?, of blijft het dan hoog?.
de vacuumslangen heb je ook gecontroleerd op lekkage?.
Geplaatst: 23.11.2008 - 12:11
door roberto
ga het zo nog even proberen,tijdens controle vanmorgen scheurde er een rubber slangetje van een vacuumslangetje dit gelijk vervangen
Geplaatst: 23.11.2008 - 12:35
door Iroll
Misschien ook een idee,kan je katalysator niet dicht zitten?
Zou heel goed kunnen, of dit of het benzinefilter. Doe daar nou eerst eens wat aan anders blijf je hier eindeloos discussieren. Alle symptomen wijzen in die richting.
Geplaatst: 23.11.2008 - 13:04
door roberto
probleem!!tijdens stationair draaien het slangetje van de luchtmassameter dat ding links tegen het schutbord eraf gehaald,motor liep gelijk niet meer goed sloeg over etc,alles terug geplaatst geen resultaat,veel rook uit de uitlank en zeer onregelmatig lopen
Geplaatst: 23.11.2008 - 13:14
door hadico
Heb je een single point injectie?? controleer dan de twee korte vacuumslangetjes achter op het spruitstuk eens of je er doorheen kunt kijken in een van deze zit een restrictie (degene naar de map sensor) die slangen verouderen en gaan dan dichtzitten
Geplaatst: 23.11.2008 - 13:53
door Iroll
probleem!!tijdens stationair draaien het slangetje van de luchtmassameter dat ding links tegen het schutbord eraf
Dat is niet de LMM (die zit alleen op de turbo's) maar de map sensor. Er staat GM op als het die is. Ik denk dat de ecu in noodloop is gegaan toen je het slangetje loshaalde. Even de ecu resetten en gelijk een eindje gaan rijden helpt waarschijnlijk. Misschien handig om eerst de foutcodes uittelezen voordat je 'm reset.
Geplaatst: 23.11.2008 - 13:55
door roberto
volgens mij heb ik singlepointinjectie,ik heb de stekker van de map sensor los gehaald,en het probleem is opgelost,echter het labda lampje brandt nu wel in het dashboard logisch denk ik
Geplaatst: 23.11.2008 - 13:57
door hadico
Bekijk die slangetjes eens op het spruitstuk!
Geplaatst: 23.11.2008 - 18:36
door roberto
dus is de map sensor defect,komt dit vaak voor?
als ik deze vervang moet dan het lambda lampje uitgaan?gekeken op vacuumlekkages en alles is in orde.
hij rijd in ieder geval goed zonder map sensor,kan dit schade opleveren voor andere onderdelen.
Geplaatst: 23.11.2008 - 19:02
door hadico
Hoe ziet de binnen kant van die slangetjes er uit als die verstopt zitten doet die map sensor ook niets probeer het anders eerst met twee stukjes nieuwe slang even de accupool los(wissen storing) en dan nog eens proberen.
Geplaatst: 23.11.2008 - 19:43
door roberto
probeer er een van de sloop kijken wat het effect is.
de slangen zijn niet verstopt
Geplaatst: 23.11.2008 - 21:17
door Iroll
dus is de map sensor defect,komt dit vaak voor?
Komt weleens voor ja, kan gebeurt zijn omdat je het slangetje lostrok terwijl de motor liep. Hij zal waarschijnlijk niet al te zuinig lopen. De map meet de onderdruk in het inlaatspruitstuk. oa aan de hand daarvan bepaalt de ecu hoeveel brandstof er moet worden ingespoten. Nu de map niet werkt gaat de ecu uit van een standaard, vaste waarde oftewel noodloop. Lopen doet ie dus wel maar bepaalt niet optimaal. Lambda lampje brand dus omdat er teveel brandstof wordt ingespoten en de lambda dat niet kan bij regelen.
Geeft hij trouwens niet foutcode 1-2-1 nu?
Geplaatst: 24.11.2008 - 12:25
door roberto
de map sensor vervangen geen resultaat,je ziet de gasklep heen en weer gaan net of er iemand gas geef.zeer onregelmatig,foutcode 4-1-1
is er iemand in de buurt van rotterdam die me kan helpen?
Geplaatst: 24.11.2008 - 12:54
door Iroll
Code 4-1-1 is een foutief signaal van de gasklep sensor.
Hier kan je het fenixbrandstofsysteem manual downloaden. Daar staan een paar metingen in die je kan uitvoeren aan de gasklepsensor met een multimeter. Niet alle metingen die erin staan beschreven kan je zelf doen, daar heb je een speciale uitleeskast voor nodig. Maar een paar kan je zelf doen. Misschien dat je er hier mee uit kan komen!
Geplaatst: 24.11.2008 - 13:05
door roberto
kan ik die zelf vervangen van een sloper?
Geplaatst: 24.11.2008 - 13:20
door Iroll
Ik zou eerst eens proberen te achterhalen wat er mee mis is voordat je gaat vervangen. Kan ook een simpele zaak van afstellen zijn, een slecht contact of draadbreuk. Nooit zomaar onderdelen gaan vervangen voordat je weet of er wat aan mankeert, dat is zonde van je geld en moeite. Lees het manual eerst eens door er staat veel nuttige info over de gasklepsensor in.
Geplaatst: 24.11.2008 - 16:32
door roberto
ik heb de slang vanaf de mapsensor naar het spruitstuk vervangen met restrictie uit een 440,alles schijnt weer in orde te zijn.
de mijne zat geen restrictie in?
Geplaatst: 24.11.2008 - 16:43
door hadico
Mogelijk hebben ze de slangen al eens vervangen gaan nl veel kapot door uitdrogen hopelijk blijft ie nu goed als 4.1.1 terugkomt horen we het wel.
succes!
Geplaatst: 24.11.2008 - 18:13
door roberto
ik wil iedereen bedanken voor het meedenken!