Pagina 2 van 3
Geplaatst: 27.07.2009 - 19:52
door bart simpson
Er is naar mijn idee niets grappigs aan als een monteur aan een klus is en een hobbyist komt hem van het werk afhouden om te vragen hoe hij iets moet doen, als je er niet voor wilt betalen en je kunt ook al niet doe het dan ook niet
Geplaatst: 27.07.2009 - 20:02
door Dries77
Bart, nu zeg je dat over het algemeen de fouten bij de dealer ontstaan door mensen die een vraag aan een monteur stellen. ](*,)
Volgens mij zegt dat dan meer over de manier waarop iemand zijn bedrijf runt of wat voor personeel diegene aanneemt. Je personeel kan er toch wat van zeggen? Als je zegt dat je verder moet, zal die klant echt niet blijven zeuren hoor! Misschien moet je niet iedereen de werkplaats insturen. Vind het sowieso niet handig, ivm veiligheid, ongelukken en verzekeringswerk.
Vind dat je de schuld wel erg gemakkelijk afschuift. Ook goede monteurs maken fouten.
Zelf ben ik ook een professional in mijn vakgebied. Wij hebben zelfs een complete afdeling om onze fouten te analyseren. Daar trek je lering uit en zorg je dat het daarna beter gaat. Wij geven anderen ook niet meteen de schuld.
Geplaatst: 27.07.2009 - 20:15
door bart simpson
Dat zeg ik zeker niet, ik stel dat mensen die zo'n klus niet aankunnen zich er niet voor generen om voor gratis adviezen een monteur van het werk te komen houden, ik suggereer absoluut niet dat een monteur daardoor dan fouten zou kunnen maken, ik stelde dat de "brokken" (en dat zijn dan de schades door onoordeelkundig gekloot) in de werkplaats komen.
Ik suggereer ook dat een monteur geld kost en als hij ingeklokt staat dat met een beetje pech voor rekening van de klant komt aan wiens auto er gewerkt wordt, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik zal nooit iemand een werkplaats insturen maar hondsbrutale klussers willen wel eens gewoon doorlopen
Geplaatst: 27.07.2009 - 23:32
door slagschip-s60
Meestal kom je niet in een werkplaats van een officiele dealer,dus advies vragen is er niet bij.
Sleutels afgeven aan de receptie.
Auto staat daarna weer buiten en wegwezen.
Geplaatst: 28.07.2009 - 08:50
door rene69
slagschip-s60 schreef:Meestal kom je niet in een werkplaats van een officiele dealer,dus advies vragen is er niet bij.
Sleutels afgeven aan de receptie.
Auto staat daarna weer buiten en wegwezen.
Die ervaring heb ik totaal niet met mijn dealer in Geleen.
Ben regelmatig in de werkplaats geweest waar ze me dingen hebben uitgelegd.
Geplaatst: 28.07.2009 - 12:50
door runnuh
als ik weet dat ze nog aan de auto bezig zijn ga ik ook altijd even in de werkplaats kijken,
krijg dan inderdaad van alles uitgelegd
vind ik dan weer een leermomentje
Geplaatst: 28.07.2009 - 13:31
door edraket
Toch is het wel vreemd. Heb zelf ook even in Vadis gekeken, maar er wordt met geen woord gerept over het verwijderen van de kruksas poelie voor vervanging van de D-riem. Normaal staat ook aangegeven als er speciaal gereedschap nodig is, en dat is dan zeker nodig omdat de poelie geblokkeerd moet worden.
Geplaatst: 28.07.2009 - 20:36
door truckingwally
Inderdaad, als je in groep 1 (onderhoud) kijkt staat er niets over, kijk je echter in groep 2 (Motoren) onder revisie instructies_motor_versnellingsbak(vreemd vertaald men bedoeld distributie) en dan riemaandrijving dan staat het er heel duidelijk met gereedschap e.d.
Geplaatst: 28.07.2009 - 21:26
door edraket
Maar dat gaat er over dat alles gedemonteerd moet worden om de motor kaal te maken voor revisie. Ik kan me voorstellen dat het dan makkelijker is de poelie eraf te halen. Dus ik vraag me af of het wel echt nodig is.
Geplaatst: 28.07.2009 - 22:49
door truckingwally
Ja ze gaan iets verder, oliepomp, waterpomp en thermostaathuis gaan er af, maar daarna gaan we al weer bouwen.
Geplaatst: 28.07.2009 - 23:06
door slagschip-s60
De mijne staat voor 4 augustus gepland,toch maar voor garage gekozen omdat zij dit regelmatig doen en me vertelde speciaal gereedschap nodig te hebben voor de spanrol terug te houden.
De kilometers heb ik niet gehaald maar 8 jaar oud wel.
Beter nu wat onderhoud dan misschien grotere onkosten.
Groet
epiloog
Geplaatst: 30.07.2009 - 00:44
door Mathieu
Ik had niet verwacht dat mijn topic zo veel reacties zou uitlokken! Mijn doel was uitsluitend een eventuele collega hobby-monteur vooraf te attenderen op onvolledigheid in VADIS. Als ík vooraf zo'n bericht had gelezen had dat mij veel werk en improviseren gespaard. Vandaar.
Overigens vind ik de discussie over de kwaliteiten van hobby-isten en monteurs nogal generaliserend: binnen beide cathegorieën zitten "professionals" en knoeiers. Als hobby-monteur weet ik echt wel waar mijn grenzen liggen en binnen die grenzen werk ik zorgvuldig, met originele onderdelen en weet ik echt wel met welk moment ik bouten moet aandraaien en waar wel of niet locktide moet worden gebruikt. Ook weet ik dat na vervanging van een distributieriem bij een diesel echt geen afstelling van motormanagement nodig is! Enfin, iedereen moet zelf maar weten of hij zijn auto zelf wil onderhouden of het aan de garage wil overlaten. Ik beleef aan het zelf-sleutelen veel plezier en leer mijn auto erdoor beter kennen. Bovendien spaart het geld, maar dat is niet het primaire doel. Het uitwisselen van kennis en ervaring met onze Volvo"s is toch het doel van deze site en daaraan heb ik een bijdrage willen leveren. Allen die reageerden: hartelijk dank.
Geplaatst: 30.07.2009 - 08:16
door interceptor
Mathieu , bedankt voor je bijdrage !!!
Geplaatst: 30.07.2009 - 14:10
door edraket
Mathieu,
Hoe heb je de poelie weer vast gekregen? De centrale bout moet met 300 Nm vast. Dat lukt niet zonder de krukas of poelie te blokkeren.
Heb je de bout ook vervangen, of kan deze opnieuw gebruikt worden. Bij de TDi is het een rekbout die vervangen moet worden.
Gr,
Ed
Krukasmoer
Geplaatst: 31.07.2009 - 21:27
door Mathieu
Beste Edraket,
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb de vijfde versnelling ingeschakeld en mijn vrouw op de rem laten trappen. De motor is dan geblokkeerd en dus de krukas ook. Vervolgens met de momentsleutel aangedraaid met locktide ertussen. Een nieuwe moer is niet nodig. Wel vooraf alle contactvlakken goed schoongemaakt evenals de schroefdraad van de krukas. Alles zit inmiddels weer bijna 20.000 km zonder problemen! De methode verdient niet de schoonheidsprijs, maar was wel effectief..
Groet,
Mathieu.
Geplaatst: 01.08.2009 - 12:06
door edraket
Dat is niet som je voor te schamen hoor, alleen een inventieve manier van repareren! Vind het altijd wel leuk als mensen op deze manier tot het goede resultaat komen. Soms zijn die blokkeer tools heel erg duur. Enige vraag is of de koppeling het houd. Vaak draai je door de koppeling heen als je op deze manier aan de krukas trekt.
Ik heb begrepen dat het blokkeer tool bij de dealer iets van twee tientjes kost. Is dus wel de moeite om aan te schaffen,
Het is dus geen bout maar een moer begrijp ik?
Geplaatst: 01.08.2009 - 12:13
door FrankS60
Als het goed is zou het wel moeten kunnen zonder slippende koppeling, 300nm is zondermeer haalbaar met motorvermogen. En inderdaad wel inventief, je moet wat!
Geplaatst: 01.08.2009 - 19:56
door edraket
Tsja, je vergeet dan de overbrenging van de bak ertussen. Dat koppel wordt aardig vermenigvuldigd, afhankelijk van de versnelling.
Geplaatst: 01.08.2009 - 20:32
door FrankS60
Nou, je draait toch de krukas aan in feite. Alleen blokkeer je de wielen in plaats van dat ze rond kunnen gaan draaien onder die krachten. Het is maar net hoe je redeneerd, of dat de kracht van de remmen komt en dus een bepaalde kracht op de bak en koppeling zet, of dat de kracht van de sleutel op de krukas komt.'
Misschien is het zelfs wel verstandiger om hem in de 1e versnelling te zetten, dan kom de maximale kracht op de remmen/aandrijfassen en op de aandrijvende as van de bak. Die zou het moeten kunnen hebben, en door de vertanding zet je niet onevenredig zware krachten op de andere assen.
Hoe dan ook, weet ik niet of het een aanrader is het zo te doen. Blijkbaar werkt het wel.
Geplaatst: 02.08.2009 - 11:28
door edraket
Je hebt natuurlijk gelijk, ik maakte even een denkfout. Meestal wordt de vijfde versnelling gekozen omdat het dan makkelijker is met de rem de motor tegen te houden. Maar voor de koppeling maakt het inderdaad niets uit.