Distributieriem vervangen: een gemengde ervaring!
-
Mathieu
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 29.08.2007 - 20:04
- Locatie: Kerkrade
Onlangs heb ik de distributieriem van mijn s-60 d5 vervangen met behulp van Vadis. De procedure Distributieriem vervangen staat gedetailleerd beschreven echter enkele essentiele stappen ontbreken! Als je de beschrijving leest kom je nergens tegen dat de poulie van de krikas moet worden verwijderd om de oude riem te kunnen verwijderen en de nieuwe op te leggen. Het verwijderen van die poulie kan alleen als je beschikt over perslucht gereedschap omdat je anders de centrale moer nooit loskrijgt. Omdat ik op grond van Vadis dacht dat de poulie er niet af hoefde heb ik alles losgemaakt en geprobeerd de oude distributieriem tussen de poulie en het motorhuis door te schuiven, maar dat lukte niet. Toen met heel veel moeite de oude riem weer tereuggezet en naar de doe het zelf garage om toch de moer van de poulie los te schieten. Dat lukte gelukkig en na verwijdering van de poulie alsnog de nieuwe riem gemonteerd. In Vadis staat overigens ook niet dat als je de waterpomp wil vervangen- en dat is verstandig als de distributieriem er toch al af is- je eerst de koelvloeistof moet aftappen. Ik had daar wel al rekening mee gehouden en een grote opvangbak onder de motor gezet voordat ik de waterpomp losmaakte, maar het is toch slordig dat Vadis daar niets van zegt. Uiteindelijk alles vernieuwd, ook de span- en looprol en de multiriem, dus eind goed: al goed!
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Ik kan me voorstellen dat je dit zelf doet, al is het maar voor de 'fun'. Altijd interessant om meer te weten te komen over hoe iets werkt (en het scheelt veel geld.) Gelukkig dat het (uiteindelijk) allemaal gelukt is, jammer van de tegenslagen.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
denk dat er niets mis is om dingen zelf te doen indien mogelijk, en waarschijnlijk een hoop geld in de zak te houdenjosas schreef:Daarom maar bij de dealer/specialist laten doen?!
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
Gast
Tja, bepaalde dingen zijn natuurlijk logisch.
Als je een waterpomp wilt gaan vervangen, moet uiteraard het water er af, daarvoor zit zelfs een speciale stop aan de radiateur.
Over de krukaspoelie wordt volgens mij wel wat vermeld in VADIS.
Met speciaal gereedschap moet de krukaspoulie geborgd worden en dan kan je de bout los draaien.
VADIS is trouwens voor monteurs en niet voor doe-het-zelvers.
Heb je de krukaspoeliebout nog met locktite behandeld, want het moment waar deze mee vast moet,
haal je waarschijnlijk niet met een normale luchtsleutel. Zou zonde zijn als deze bout los loopt.
Oja, als je de riem hebt vervangen, moet één en ander nog wel even met VIDA (VADIS) worden ingeregeld.
Vroeger stelde je de pomp met een klok af, tegenwoordig doe je elektronisch.
Toch knap dat je er aan begonnen bent.
Als je een waterpomp wilt gaan vervangen, moet uiteraard het water er af, daarvoor zit zelfs een speciale stop aan de radiateur.
Over de krukaspoelie wordt volgens mij wel wat vermeld in VADIS.
Met speciaal gereedschap moet de krukaspoulie geborgd worden en dan kan je de bout los draaien.
VADIS is trouwens voor monteurs en niet voor doe-het-zelvers.
Heb je de krukaspoeliebout nog met locktite behandeld, want het moment waar deze mee vast moet,
haal je waarschijnlijk niet met een normale luchtsleutel. Zou zonde zijn als deze bout los loopt.
Oja, als je de riem hebt vervangen, moet één en ander nog wel even met VIDA (VADIS) worden ingeregeld.
Vroeger stelde je de pomp met een klok af, tegenwoordig doe je elektronisch.
Toch knap dat je er aan begonnen bent.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
AlexV70 schreef:Tja, bepaalde dingen zijn natuurlijk logisch.
Als je een waterpomp wilt gaan vervangen, moet uiteraard het water er af, daarvoor zit zelfs een speciale stop aan de radiateur.
Over de krukaspoelie wordt volgens mij wel wat vermeld in VADIS.
Met speciaal gereedschap moet de krukaspoulie geborgd worden en dan kan je de bout los draaien.
VADIS is trouwens voor monteurs en niet voor doe-het-zelvers.![]()
Heb je de krukaspoeliebout nog met locktite behandeld, want het moment waar deze mee vast moet,
haal je waarschijnlijk niet met een normale luchtsleutel. Zou zonde zijn als deze bout los loopt.
Oja, als je de riem hebt vervangen, moet één en ander nog wel even met VIDA (VADIS) worden ingeregeld.
Vroeger stelde je de pomp met een klok af, tegenwoordig doe je elektronisch.
Toch knap dat je er aan begonnen bent.
Wat moet je dan met vida inregelen na vervanging van de D-riem?
-
Gast
Er zal altijd enig verloop optreden, dus zal het inspuitmoment van de pomp even gecontroleerd en eventueel (meestal) bijgesteld moeten worden.
Is maar even werk.
Is maar even werk.
-
Gast
In mijn boekje zitten altijd alle stempels!!!gerbenh schreef:Ik koop alleen auto's met onderhoudshistorie, vind het geen fijn idee als mensen er zelf aan hebben lopen sleutelen, met alle respect!
-
Dries77
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
Dat zegt waarschijnlijk meer over je eigen technische vaardigheden!gerbenh schreef:Ik koop alleen auto's met onderhoudshistorie, vind het geen fijn idee als mensen er zelf aan hebben lopen sleutelen, met alle respect!
Zijn zat mensen die het wellicht beter doen als de gemiddelde garagehouder..
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
en ook legio die er een puinhoop van maken, zei zelf regelmatig de resultaten van dat gehobbyDries77 schreef:Zijn zat mensen die het wellicht beter doen als de gemiddelde garagehouder..gerbenh schreef:Ik koop alleen auto's met onderhoudshistorie, vind het geen fijn idee als mensen er zelf aan hebben lopen sleutelen, met alle respect!
-
Dries77
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
Daar twijfel ik geen moment aan...bart simpson schreef:en ook legio die er een puinhoop van maken, zei zelf regelmatig de resultaten van dat gehobby
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Mocht je nu een auto kopen van zo'n hobbyist kun je je borst natmaken, die doen erg vaak goedkope immitatieonderdelen en de allergoedkoopste olie, onderhoud moet echt voor niets, het resulaat is dus te vaak ook "niets"
In zijn algemeenheid heeft een zelfsleutelaar ook nooit een software update gedaan en is er ook nooit een modificatieadvies uitgevoerd, dat kan je bij vooral een moderne Volvo lelijk opbreken.
In zijn algemeenheid heeft een zelfsleutelaar ook nooit een software update gedaan en is er ook nooit een modificatieadvies uitgevoerd, dat kan je bij vooral een moderne Volvo lelijk opbreken.
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Mensen,bij een D5 valt er niks aan de pomp te regelen,het is alleen een hogedrukpomp dus niet tijdstipafhankelijk.
Verdiep je eerst is in de techniek alvorens een antwoord te geven!
Daarmee zet je mensen op het verkeerde been vaak.
Verdiep je eerst is in de techniek alvorens een antwoord te geven!
Daarmee zet je mensen op het verkeerde been vaak.
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er is niks mis met het zelf sleutelen aan een auto,mits je er verstand van hebt en het nodige gereedschap,maar inderdaad,het gaat wel is mis.
Zoals bij iemand van het forum,waarbij de distributieriem zelf is vervangen en na een week de motor vast liep,dan is goedkoop zeer duur geworden!
18 kleppen krom enz enz,dus tel uit je winst!
Zoals bij iemand van het forum,waarbij de distributieriem zelf is vervangen en na een week de motor vast liep,dan is goedkoop zeer duur geworden!
18 kleppen krom enz enz,dus tel uit je winst!
- truckingwally
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 19.04.2009 - 17:27
Het geen niet wil zeggen dat er bij een dealer niets mis kan gaan,
daar wordt tenslotte ook door mensen gewerkt.
(alleen telt dan de dealer zijn winst uit) :happy8:
daar wordt tenslotte ook door mensen gewerkt.
(alleen telt dan de dealer zijn winst uit) :happy8:
Alles is onmogelijk , als je het maar wil !
Volvo 760GLE 1985 t/m 1992
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
of heeft als er een menselijke fout gemaakt wordt ook zelf de kosten te dragentruckingwally schreef:Het geen niet wil zeggen dat er bij een dealer niets mis kan gaan,
daar wordt tenslotte ook door mensen gewerkt.
(alleen telt dan de dealer zijn winst uit) :happy8:
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
mi.zijn er twee soorten hobbyisten:de ene soort die door jou beschreven wordt,en dan heb je nog de hobbyist die zich bovengemiddeld voorbart simpson schreef:Mocht je nu een auto kopen van zo'n hobbyist kun je je borst natmaken, die doen erg vaak goedkope immitatieonderdelen en de allergoedkoopste olie, onderhoud moet echt voor niets, het resulaat is dus te vaak ook "niets"
In zijn algemeenheid heeft een zelfsleutelaar ook nooit een software update gedaan en is er ook nooit een modificatieadvies uitgevoerd, dat kan je bij vooral een moderne Volvo lelijk opbreken.
zijn auto(techniek)intereseerd,en wel de juiste olie(of zelfs nog beter)en goede,en/verbeterde onderdelen gebruikt.
ik doe zelf ook veel aan mijn volvo(autotechnische achtergrond),maar
weet ook donders goed waar het voor mij ophoud met sleutelen,en het tijd wordt om een dealer op te zoeken.
van mijn eigen volvo weet ik dus ook dat deze perfect onderhouden is/wordt.
een ander verhaal word het als je je auto verkopen wil,ik heb nl.niet zon mooie volvo-stempel die ik in mijn boekje drukken kan.
maar goed,die krijg je ook alleen maar voor onderhoud,niet voor een reparatie.
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik zeg ook "in zijn algemeenheid", de brokken krijg je dan in de werkplaats waar de veroorzakers vaak de monteurs van het werk af komen houden om gratis advies te vragen
-
Dries77
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
:sign5:bart simpson schreef:ik zeg ook "in zijn algemeenheid", de brokken krijg je dan in de werkplaats waar de veroorzakers vaak de monteurs van het werk af komen houden om gratis advies te vragen
Kom op Bart, je kan het ook te gek maken..
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k















