Klopt + de extra kosten voor downloaden, installeren en controlerenDries77 schreef:Peertronic,
Bedankt voor je info. Als ik geen AEM heb, bestel ik de zoemer. Die software update koste hier slechts €11,-.

Maar prima kitje, ben zeer tevreden!
Klopt + de extra kosten voor downloaden, installeren en controlerenDries77 schreef:Peertronic,
Bedankt voor je info. Als ik geen AEM heb, bestel ik de zoemer. Die software update koste hier slechts €11,-.
Maar mijn mute draad van de carkit gaat naar een wit kastje waar RTI/radio op staat. Doosje is ter grootte van een sigaretten doosje. Daarnaast ligt inderdaad een iets groter zwart kastje. Dit zal dan de AEM zijn.PeerTronic schreef:Nee, dat is zeker niet de AEM, het is een plat zwart kastje met 2 aansluitingen, een lange stekker en een kleine blokstekker. Het is ook geen gewone mutebox.edraket schreef:Aha, weer iets opgelost, die AEM is dat witte kastje met twee coax kabeltjes en een tweepolig stekkertje die in de bumper verdwijnt! Deze heb ik liggen denk ik, aangezien er bij mij een Nokia carkit in zit en de mute werkt.Bij de Volvo Dealer besteld, zoek maar even op bij de Volvo dealer (of bij mijedraket schreef:Waar heb jij die pons gehaald?)
Ponsgereedschap S80, S60, V70, XC70 9814 069-2
Ik hoor wel als je nog hulp nodig hebt.
Ik heb er ook eentje gescoord op ebay.de, origineel Volvo en nieuw in doos. Hoe heb jij de sensors gespoten ? Kun je een spuitbus in de juiste kleur bij de dealer kopen ? Wat was je kwijt voor het activeren ?edraket schreef:Bij mij zit het er ook in. Heb een tweedehands (uiteraard origineel) set gekocht uit Belgie. Kostte 50 euro incl verzenden. Zaten ook nog eens 8 sensoren en houders bij ipv 4. Moest alleen de sensoren nog spuiten.
Afgelopen zaterdag ingebouwd. Heb als gatenmaker gewoon een speedboor 28mm gebruik. Werkt perfect. Het voordeel van de nieuwere sensoren (na 2004) is dat deze over het gat heen vallen ipv erin. Daarmee komt het gat natuurlijk wat minder nauwkeurig en heb je de Volvo gatenmaker niet nodig.
Al met al is het een zeer eenvoudige klus. De kit zelf is door middel van een paar stekkertjes op de bestaande bedrading aan te sluiten. Alles is al voor bedraad. Ik heb begrepen dat dat tot 2004 wel anders is.
Vandaag laten activeren bij de dealer en Ed is weer klaar.
Klopt, het onderdeelnummer is 8637391, dat is voor MY2000/2004. Die pons is het apparaat waar ik het gat mee maak ? Of is dat een soort mal ?edraket schreef:Piotr,
Ik zie dat jij nog het oude model hebt. Je krijgt daarbij andere sensoren. Voor deze set moet je bij de dealer ook nog de pons kopen, anders wordt het niet netjes. Na 2004 vallen de sensoren over de bumper heen, daarvoor erin.
Het ziet er inderdaad strak uit, eens kijken of de dealer mij de pons voor een dag wil uitlenenPeerTronic schreef:Klopt, de pons maakt de gaten.
Het is een holle cilinder waarin een massieve cilinder past exact de maat van het gat. Die draai je met een bout in, twee scherpe randen doen de rest. Kost je ongeveer 25 euro incl. BTW bij de dealer. Vind dit een mooiere oplossingen dan de nieuwere types waarbij er een afdek over het gat valt.
Ik vermoed dat ik een set heb gekocht voor een V70 met AEM, en die heb ik in m'n MY01 niet. Is zo'n AEM zelf in te bouwen of kan ik beter een andere set parkeersensoren kopen ?PeerTronic schreef:Ed,
Ik heb net vorige week ook een park assist ingebouwd, origineel Volvo. In dit geval eentje voor de AEM, in dat geval heb je inderdaad een HU... nodig. Dit omdat er software wordt geladen om de radio in mute te krijgen en een biep via de front luidsprekers. De beschrijving om het te doen is uitstekend, alleen is wel de "pons" aan te raden omdat die exact mooie rond zonder rafelende randen kan maken. Heeft me wel wat tijd gekost en een software installatie bij de dealer.
Overigens voor jouw Volvo is er ook een origineel Park assist kitje wat niet afhankelijk is van de AEM en/of HU.... Deze werkt via een aparte unit die het biepen verzorgd, en de werking loopt ook via de voorbereiding achterin.
Al met al, geen goedkope rommel kopen, pak origineel Volvo wat ook nog eens perfect past en p**p simpel is in te bouwen