Beste,
Sinds vandaag ben ik weer trotse eigenaar van Volvo. Nu een V70 uit november 2001.
Helaas zitten hier geen parkeer sensoren in en vrouwlief vindt dit toch wel prettig.
Is er iemand die ervaring heeft met zelf parkeersensoren inbouwen? Tips, welk merk? Of is het beter naar Volvo garage te gaan?
Ben beneiuwd
Groeten uit Breda
Parkeer sensoren installeren
- Tice
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.03.2009 - 09:44
Hallo,
Ik ben ook sinds 2 weken de eigenaar van een V70 T5.. Zelfde verhaal met alleen een andere vrouw. Ik heb gelijk bij "Frami" in Haarlem (a.d. Rijksstraatweg) een setje laten inbouwen (4 sensoren en een kleine display). Dit was een paar uur werk voor ze en de kosten waren €325 incl btw.
Groeten
Ik ben ook sinds 2 weken de eigenaar van een V70 T5.. Zelfde verhaal met alleen een andere vrouw. Ik heb gelijk bij "Frami" in Haarlem (a.d. Rijksstraatweg) een setje laten inbouwen (4 sensoren en een kleine display). Dit was een paar uur werk voor ze en de kosten waren €325 incl btw.
Groeten
- Ramses s60 D5 geartronic
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 25.12.2008 - 01:09
- Locatie: Etten-Leur
Beste kingscup,
zelf heb ik de orginele set van volvo gekocht 220,- euro en zelf gemonteerd.
Is zelf goed te doen.
groet
zelf heb ik de orginele set van volvo gekocht 220,- euro en zelf gemonteerd.
Is zelf goed te doen.
groet
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
@kingscup,
Ik zou er ff over nadenken voor je er een goedkoop setje inbouwt. Er zijn meerdere slechte ervaringen op het forum geplaatst. Gebruik de zoekfunctie ff.
Natuurlijk hoor je bijna nooit iets van de positieve ervaringen met de goedkope setjes... Maarja, als het echt €220 kost voor origineel, dan spaar ik ff door!
Ik zou er ff over nadenken voor je er een goedkoop setje inbouwt. Er zijn meerdere slechte ervaringen op het forum geplaatst. Gebruik de zoekfunctie ff.
Natuurlijk hoor je bijna nooit iets van de positieve ervaringen met de goedkope setjes... Maarja, als het echt €220 kost voor origineel, dan spaar ik ff door!
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- Ramses s60 D5 geartronic
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 25.12.2008 - 01:09
- Locatie: Etten-Leur
dat zou ik zeker doen gezien de problemen met niet orgineel.
En montage is echt zelf te doen hoor.
kijk maar eens hier;
http://vccs.volvocars.se/accessories/fe ... code=nl-NL
O ja, nog even vermelden dat er in de Volvo links achter al een stekker ligt waar het geheel aan aangesloten dient te worden, dus alles in de auto is al voorbereid!!!!!
En montage is echt zelf te doen hoor.
kijk maar eens hier;
http://vccs.volvocars.se/accessories/fe ... code=nl-NL
O ja, nog even vermelden dat er in de Volvo links achter al een stekker ligt waar het geheel aan aangesloten dient te worden, dus alles in de auto is al voorbereid!!!!!
- Denniskl
- 5th Gear member
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
- Locatie: Velp (gld)
Alles is idd voorbereid, maar wat ik mij afvraag:
Moet je speciaal een Volvo radio hebben, wil je het werkend krijgen?
Ik bedoel dus als je de originele set van Volvo inbouwt.
Moet je speciaal een Volvo radio hebben, wil je het werkend krijgen?
Ik bedoel dus als je de originele set van Volvo inbouwt.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er moet inderdaad een HU radio aanwezig zijn, anders werkt het niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ramses,Ramses s60 D5 geartronic schreef:dat zou ik zeker doen gezien de problemen met niet orgineel.
En montage is echt zelf te doen hoor.
kijk maar eens hier;
http://vccs.volvocars.se/accessories/fe ... code=nl-NL
O ja, nog even vermelden dat er in de Volvo links achter al een stekker licht waar het geheel aan aangesloten dient te worden, dus alles in de auto is al voorbereid!!!!!
Heb je een onderdeel nummer van de set?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Denniskl
- 5th Gear member
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
- Locatie: Velp (gld)
Ook lullig... hahaha, dat je daar een Volvo HU voor nodig hebt.
Maar maakt niet uit. Parkeer ik gewoon niet hahaha.
Maar maakt niet uit. Parkeer ik gewoon niet hahaha.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
- Ramses s60 D5 geartronic
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 25.12.2008 - 01:09
- Locatie: Etten-Leur
Ed,
als ik mij niet vergis is het onderdeelnummer 2000 10 8622741.
En kingscup al beslissing gemaakt????
als ik mij niet vergis is het onderdeelnummer 2000 10 8622741.
En kingscup al beslissing gemaakt????
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Ed,
Ik heb net vorige week ook een park assist ingebouwd, origineel Volvo. In dit geval eentje voor de AEM, in dat geval heb je inderdaad een HU... nodig. Dit omdat er software wordt geladen om de radio in mute te krijgen en een biep via de front luidsprekers. De beschrijving om het te doen is uitstekend, alleen is wel de "pons" aan te raden omdat die exact mooie rond zonder rafelende randen kan maken. Heeft me wel wat tijd gekost en een software installatie bij de dealer.
Overigens voor jouw Volvo is er ook een origineel Park assist kitje wat niet afhankelijk is van de AEM en/of HU.... Deze werkt via een aparte unit die het biepen verzorgd, en de werking loopt ook via de voorbereiding achterin.
Al met al, geen goedkope rommel kopen, pak origineel Volvo wat ook nog eens perfect past en p**p simpel is in te bouwen
Ik heb net vorige week ook een park assist ingebouwd, origineel Volvo. In dit geval eentje voor de AEM, in dat geval heb je inderdaad een HU... nodig. Dit omdat er software wordt geladen om de radio in mute te krijgen en een biep via de front luidsprekers. De beschrijving om het te doen is uitstekend, alleen is wel de "pons" aan te raden omdat die exact mooie rond zonder rafelende randen kan maken. Heeft me wel wat tijd gekost en een software installatie bij de dealer.
Overigens voor jouw Volvo is er ook een origineel Park assist kitje wat niet afhankelijk is van de AEM en/of HU.... Deze werkt via een aparte unit die het biepen verzorgd, en de werking loopt ook via de voorbereiding achterin.
Al met al, geen goedkope rommel kopen, pak origineel Volvo wat ook nog eens perfect past en p**p simpel is in te bouwen

XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Peer (Peter?),
Wat is een AEM? Wat is die pons voor een ding? Is dat een universeel iets, of een Volvo gereedschap. Wat kost zo'n pons? Ik kan me voorstellen dat als je een boor gebruikt de randen van de boorgaten niet zo fraai worden.
Wat is een AEM? Wat is die pons voor een ding? Is dat een universeel iets, of een Volvo gereedschap. Wat kost zo'n pons? Ik kan me voorstellen dat als je een boor gebruikt de randen van de boorgaten niet zo fraai worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
@Edraket: Peter, inderdaad.
De AEM is the Accessory Electronic Module die rechtsachterin wordt gemonteerd (zat er bij mij gelukkig al in!). Het kastje communiceert met de HUXXX en fungeert o.a. als mutebox bij een carkit. Tevens kan deze AEM dus ervoor zorgen dat bij achteruitrijden de radio inmute gaat en een onderbroken toon aangeeft hoever je van een voorwerp afbent. Met de Richtingaanwijzer kun je deze afzetten voor bijv een caravan.
Als je geen AEM hebt is het vrijwel hetzelfde kitje alleen met een kastje voor het geluid.
De pons is geweldig, kostte wel een slordige 25 euro maar de gaten worden perfect. Ik zou het zeker aanraden. Je boort een gaatje van 8mm waarna je de bout van de pons erdoor steekt. Daarna draai je met een ringsleutel of een ratel de pons naar binnen met een perfect glad rond gat zonder rafels!
De AEM is the Accessory Electronic Module die rechtsachterin wordt gemonteerd (zat er bij mij gelukkig al in!). Het kastje communiceert met de HUXXX en fungeert o.a. als mutebox bij een carkit. Tevens kan deze AEM dus ervoor zorgen dat bij achteruitrijden de radio inmute gaat en een onderbroken toon aangeeft hoever je van een voorwerp afbent. Met de Richtingaanwijzer kun je deze afzetten voor bijv een caravan.
Als je geen AEM hebt is het vrijwel hetzelfde kitje alleen met een kastje voor het geluid.
De pons is geweldig, kostte wel een slordige 25 euro maar de gaten worden perfect. Ik zou het zeker aanraden. Je boort een gaatje van 8mm waarna je de bout van de pons erdoor steekt. Daarna draai je met een ringsleutel of een ratel de pons naar binnen met een perfect glad rond gat zonder rafels!
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Aha, weer iets opgelost, die AEM is dat witte kastje met twee coax kabeltjes en een tweepolig stekkertje die in de bumper verdwijnt! Deze heb ik liggen denk ik, aangezien er bij mij een Nokia carkit in zit en de mute werkt.
Waar heb jij die pons gehaald?
Waar heb jij die pons gehaald?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Nee, dat is zeker niet de AEM, het is een plat zwart kastje met 2 aansluitingen, een lange stekker en een kleine blokstekker. Het is ook geen gewone mutebox.edraket schreef:Aha, weer iets opgelost, die AEM is dat witte kastje met twee coax kabeltjes en een tweepolig stekkertje die in de bumper verdwijnt! Deze heb ik liggen denk ik, aangezien er bij mij een Nokia carkit in zit en de mute werkt.
Bij de Volvo Dealer besteld, zoek maar even op bij de Volvo dealer (of bij mijedraket schreef:Waar heb jij die pons gehaald?

Ponsgereedschap S80, S60, V70, XC70 9814 069-2
Ik hoor wel als je nog hulp nodig hebt.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
Waar zou die EAM precies moeten zitten? Rechtsachter in de kofferbak?

Ik heb er al wel een plaatje van. Wil zelf ook sensoren plaatsen en heb een HU1205. Volgens de dealer had ik dat ding niet nodig, maar hoorde wel wat twijfel.....
Kosten, sensoren e.d. €270 incl, de evt EAM nog eens ruim €100,-

Ik heb er al wel een plaatje van. Wil zelf ook sensoren plaatsen en heb een HU1205. Volgens de dealer had ik dat ding niet nodig, maar hoorde wel wat twijfel.....
Kosten, sensoren e.d. €270 incl, de evt EAM nog eens ruim €100,-
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Ja, bij de V70 en XC70 bevindt zich de AEM aan de rechter (passagier) achterzijde. Links zit vaak de RTI.Dries77 schreef:Waar zou die EAM precies moeten zitten? Rechtsachter in de kofferbak?
Ja en dan ben je er nog niet want dan heb je een software aanvulling nodig. Kost je ook nog eens 40 euro.Dries77 schreef: Ik heb er al wel een plaatje van. Wil zelf ook sensoren plaatsen en heb een HU1205. Volgens de dealer had ik dat ding niet nodig, maar hoorde wel wat twijfel.....
Kosten, sensoren e.d. €270 incl, de evt EAM nog eens ruim €100,-
Maar ik vind het wel het geld waard, had wel geluk, kitje gekocht op marktplaats.
Voor de v70 had ik al wel gezien dat er 2 versies bestaan, eentje voor AEM en eentje zonder. Het verschil was het zoemertje. Vraag het nog eens goed aan de dealer en als ie het niet goed is dat je het kunt weigeren. Uit de beschrijving bij de kit voor de S60 (S60 8637 262-0 ) begrijp ik dat dit met zoemer wordt geleverd.
Heb alleen geen idee wat de activator moet doen. Ik heb dat niet gebruikt en het stond ook niet in de installatie handleiding, iemand enig idee?
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
Peertronic,
Bedankt voor je info. Als ik geen AEM heb, bestel ik de zoemer. Die software update koste hier slechts €11,-.
Die activator heb je schijnbaar nodig om die sensoren in je bumper te plakken..... Heb ik me laten voorliegen....
Wat ik zeker weet is dat ik voor origineel ga. Geen zin de bumper 3 keer te verwijderen vanwege slechte sensoren.....
Bedankt voor je info. Als ik geen AEM heb, bestel ik de zoemer. Die software update koste hier slechts €11,-.
Die activator heb je schijnbaar nodig om die sensoren in je bumper te plakken..... Heb ik me laten voorliegen....
Wat ik zeker weet is dat ik voor origineel ga. Geen zin de bumper 3 keer te verwijderen vanwege slechte sensoren.....

An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k