Pagina 2 van 4

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:08
door patrickj20
Hallo,

Hierbij een update berichtje :) na een week geleden een software update te hebben gehad van mijn ETM en Boordcomputer is het probleem na een week zonder problemen, nu weer terug. Als ik de auto start moet ik doorstarten alvorens hij aanspringt. Als hij dan aanspringt en ik kom dan aan het gaspedaal dan stottert te auto en komt er een beetje blauwe rook achter uit de uitlaat. Dit hersteld zich na een paar seconden en dan reageerd hij weer normaal op het gaspedaal. Zou dit toch met de bougies of een kapotte ETM te maken hebben ? Wat denken jullie en wat zouden jullie me adviseren. alvast dank voor de reacties.

Groetjes Patrick

Geplaatst: 12.03.2009 - 19:04
door Gast
Loopt is na het starten op 5 cilinders? Kan ook een defecte bobine zijn.
Zorg nu eerst dat je dingen gaat uitsluiten.

Geplaatst: 12.03.2009 - 19:04
door steven460
Kleuren:

BLAUW: Olie (fouteboel)
Zwart: Roet / Benzine (zonde)
Warme motor & Wit/Grijs : Koelvloeistof (fouteboel)
Lauwe motor & Wit: Condens uitlaat (niet erg)


Ik denk dat je etm smerig wordt door je carter ventilatie... Dit gok ik! Want ze hebben misschien in de garage je etm schoon gemaakt en nu heb je weer het probleem.

Geplaatst: 12.03.2009 - 19:11
door edraket
Een belangrijke vergeet je. grijze/zwarte rook: te rijk. Kan dus wel degelijk door de ETM komen in mijn ogen.

Geplaatst: 12.03.2009 - 19:34
door patrickj20
ik ga morgen weer eens naar de garage en schrijf al jullie mogelijk oorzaken op en zal aan de garage vragen om deze dingen te controleren cq uit te sluiten. Alvast dank voor jullie adviezen.

Geplaatst: 18.03.2009 - 17:46
door patrickj20
Hallo Forum leden,

Hierbij weer een update. Vandaag is de auto bij de volvo dealer geweest. Men heeft de klacht niet geconstateerd en heeft een aantal zaken uitgebreid gecontroleerd zoals ETM, temparatuur sensor, luchtmassa meter, bougies, computer uitgelezen enz. Men heeft niets gevonden op de bougies na. Deze waren verkoold en vettig. Men heeft dan ook de bougies vervangen. Eens kijken of het nu is opgelost..........

Gr. Patrick

Geplaatst: 18.03.2009 - 18:48
door Gast
Vettig en verkoold, heb je ze meegenomen? Dan kan je er even een foto van maken.
Ik ben nu wel heel nieuwsgierig.....

Geplaatst: 18.03.2009 - 18:53
door patrickj20
Ik weet niet of verkoold het juiste woord is. Van die zwarte aanslag. Ik heb ze helaas niet meegenomen, niet aan gedacht. Op de bon staat "slecht en vervuild" :)

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:00
door Gast
patrickj20 schreef:Ik weet niet of verkoold het juiste woord is. Van die zwarte aanslag. Ik heb ze helaas niet meegenomen, niet aan gedacht. Op de bon staat "slecht en vervuild" :)
Zal ik dan toch gelijk krijgen? :lol: :P
AlexV70 schreef:Dus de bougies zitten er al 35.000 km in.
Wat zit er dan in?
Want niet elke bougie gaat zo lang mee, zeker niet de originele van Volvo.

Die zou ik maar eens controleren.

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:12
door patrickj20
Hihihi, ik hoop het van wel. Daar moest ik in op de terug weg nog aan denken. Zou Alexv70 dan toch gelijk hebben met z'n bougies ? :D :P

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:13
door 24AB2
lezen van bougies

http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... p?mode=nml

google anders even op : bougies lezen / reading sparkplugs

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:31
door Gast
patrickj20 schreef:Hihihi, ik hoop het van wel. Daar moest ik in op de terug weg nog aan denken. Zou Alexv70 dan toch gelijk hebben met z'n bougies ? :D :P
Ik wacht nog even........................
.
.
.
.

en dan peper ik je het in... :P

Ik hoop voor je dat het nu goed is. :wink:

Geplaatst: 18.03.2009 - 20:03
door patrickj20
OK. Ik hou je op de hoogte :D

Geplaatst: 19.03.2009 - 22:08
door patrickj20
Tot nu toe: So far So good ! :)

Geplaatst: 20.03.2009 - 16:41
door patrickj20
Helaas, vanmorgen heeft zich het start fenomeen weer voorgedaan. de temparatuur was volgens de auto 2 graden boven nul. Het lijkt erop dat de problemen zich enkel voordoen bij lager dan 3 graden boven nul. wederom contact gehad met de dealer en deze heeft het met de chef werkplaats en monteurs besproken. De dealer gaf mij aan het even niet meer te weten en met de vraag om het weer in de gaten te houden en zodra de voorspellingen koud zijn om de auto dan weer een nacht bij de dealer te laten staan in de hoop dat zich het start probleem nu ook bij de dealer voor doet omdat men het probleem afgelopen week niet heeft geconstateerd vanwege de zachte temparaturen. Ik wordt er een beetje moedeloos van...............:( Iemand nog enig idee waar we nog kunnen zoeken ?

Geplaatst: 20.03.2009 - 17:02
door Gast
Dat is balen, ik was al niet blij met de opmerking vettig.
Draai er maar weer 1 uit, als deze ook vettig is, dan heb je toch een verbrandings probleem.
Staat alles goed op tijd, de distributieriem en dan met name de variabele nokkenasverstelling?

Geplaatst: 20.03.2009 - 17:09
door patrickj20
maar waarom steekt het probleem alleen soms de kop op bij temparaturen lager dan 3 graden plus ? ik merk verder niets aan het rijgedrag of wat dan ook. ik ga er vanuit dat verder alles op tijd staat anders zou ik toch vaker iets moeten merken en ook aan het rijgedrag ? bij temparaturen hoger dan 3 graden start hij perfect.

Geplaatst: 20.03.2009 - 17:17
door Gast
Ik denk zelf dat er ergens een temperatuursensor verkeerde informatie doorgeeft aan je hoofdcomputer.
Daardoor gaat deze onjuiste informatie doorgeven, o.a. je ETM, maar nog veel meer.
Daardoor kunnen die bougies zo vettig worden.
Die sensoren kunnen ze doormeten.

Geplaatst: 20.03.2009 - 17:22
door patrickj20
Men heeft mij doorgegeven dat de temparatuursensor was getest en dat deze ok zou zijn. is zo'n sensor duur en waar kan ik die vinden ? of is het mogelijk om de hoofdcomputer te resetten waardoor hij zichzelf weer gaat leren ?

Geplaatst: 20.03.2009 - 17:31
door Gast
Zitten meerdere in, maar ik weet niet waar.
Vraag @hadico even.