Hallo forumleden,
Ik heb een vraag aan jullie. Er doet zich de laatste tijd het vreemde voor dat mijn volvo s60 170pk benzine smorgens vroeg bij de koude start niet de 1e keer stationair starten, wil aan slaan. Ik moet dan bij de 2e keer starten met gas erbij starten (hij springt dan wel aan maar soms met ondertoeren hetgeen zich wel vrij snel hersteld naar normaal)
Als de auto eenmaal heeft gelopen dan start hij wel gewoon zoals het moet. Het euvel doet zich enkel s'ochtends voor (1e start van de dag) en het doet zich ook niet iedere ochtend voor. Ik ben afgelopen week naar de garage geweest en heb daar ook de ETM (gashuisklep) laten schoonmaken welke volgens hun ook smerig was. Verder heeft men daar niets kunnen ontdekken. De kilometer stand is 95000 en de bougies zijn bij 60000 vernieuwd. Volgens volvo onderhoud schema worden deze bij 120000 weer vernieuwd. Hebben jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn ? Kapotte automatische shoke of zo ?
Alvast dank voor jullie reactie's.
Groetjes Patrick
Starten volvo s60 2.4 170pk benzine
- Thijs
- 7th Gear member
Bij mijn weten heeft een injectie systeem geen choke.. Dit wordt gewoon door het motormanagement geregeld. Wellicht kan je het zoeken in de bougiekabels of bombine(s?) Luchtmassameter of Lambdasonde?Kapotte automatische shoke of zo
Hebben ze ook de computer uitgelezen?
.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
Hoi Thijs,
bedankt voor je reactie. heb ik weer iets bijgeleerd dat een injectie geen shoke heeft. De computer hebben ze uitgelezen en daar waren geen meldingen. alles zag er goed uit. Als de bougiekabels de oorzaak zouden zijn moest ie toch ook slecht lopen of heb ik dat fout ? Het is puur het start euvel. daarna loopt hij goed.
bedankt voor je reactie. heb ik weer iets bijgeleerd dat een injectie geen shoke heeft. De computer hebben ze uitgelezen en daar waren geen meldingen. alles zag er goed uit. Als de bougiekabels de oorzaak zouden zijn moest ie toch ook slecht lopen of heb ik dat fout ? Het is puur het start euvel. daarna loopt hij goed.
-
- 2nd Gear member
zou een software update misschien helpen ? of weet iemand hoe ik het motermanagement kan resetten zodat hij zich zelf opnieuw kan instellen ?
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik zou ff langs de garage gaan.
Heb je al gekeken of er smeer in het ETM gasklephuis zit? Dat ie 'dicht' slipt?
Die randjes moeten schoon zijn.
LMM zou niet de oorzaak moeten zijn, want deze is niet/amper nodig voor stationair / starten as far as I know. Die is alleen voor optimalisatie en zuiniger lopen.
Maar laat volvo even kijken!
FYI: Mijn s60 start al met een halve seconde of minder aan de sleutel te draaien. Soms kost het een slag extra. MAW: Lijkt als of de start te vroeg afgebroken is maar slaat toch aan. Zo makkelijk moet zo'n blok te starten zijn!
toerental na de start is 1400RPM welke binnen 1 minuut terug zakt naar 850RPM (winter temperaturen kan die minuut lang duren)
Heb je al gekeken of er smeer in het ETM gasklephuis zit? Dat ie 'dicht' slipt?
Die randjes moeten schoon zijn.
LMM zou niet de oorzaak moeten zijn, want deze is niet/amper nodig voor stationair / starten as far as I know. Die is alleen voor optimalisatie en zuiniger lopen.
Maar laat volvo even kijken!
FYI: Mijn s60 start al met een halve seconde of minder aan de sleutel te draaien. Soms kost het een slag extra. MAW: Lijkt als of de start te vroeg afgebroken is maar slaat toch aan. Zo makkelijk moet zo'n blok te starten zijn!
toerental na de start is 1400RPM welke binnen 1 minuut terug zakt naar 850RPM (winter temperaturen kan die minuut lang duren)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Dus de bougies zitten er al 35.000 km in.
Wat zit er dan in?
Want niet elke bougie gaat zo lang mee, zeker niet de originele van Volvo.
Die zou ik maar eens controleren.
Wat zit er dan in?
Want niet elke bougie gaat zo lang mee, zeker niet de originele van Volvo.
Die zou ik maar eens controleren.
-
- 2nd Gear member
Hallo forumleden,
Ik ben vandaag ook na tip van steven460 even langs de dealer gereden. Men heeft de auto aan de computer gehangen maar hebben geen meldingen gevonden. Wel gaf men aan dat de software van de ETM en het motermanagement oud was. Men heeft voor de ETM en het motermanagement de nieuwste software erop gezet. Ik meen wel te merken dat hij na deze update iets lekkerder / soepeler en sneller start. De tijd zal het even moeten uitwijzen of hiermee het sporadische start probleem is opgelost. Wat denken jullie ? Moet het motermanagement zich trouwens nu ook weer gaan aanpassen aan mijn rijstijl ?
Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Groetjes Patrick
Ik ben vandaag ook na tip van steven460 even langs de dealer gereden. Men heeft de auto aan de computer gehangen maar hebben geen meldingen gevonden. Wel gaf men aan dat de software van de ETM en het motermanagement oud was. Men heeft voor de ETM en het motermanagement de nieuwste software erop gezet. Ik meen wel te merken dat hij na deze update iets lekkerder / soepeler en sneller start. De tijd zal het even moeten uitwijzen of hiermee het sporadische start probleem is opgelost. Wat denken jullie ? Moet het motermanagement zich trouwens nu ook weer gaan aanpassen aan mijn rijstijl ?
Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Groetjes Patrick
-
- 2nd Gear member
Mijn ETM is brak. Daardoor start ie soms zeer slecht en loopt ie even onregelmatig. Schoongemaakt...geen succes, nieuwe software...geen succes. Deze lapmiddelen zijn niet meer voldoende. Hij is gewoon kaput. 16 maart een nieuwe erin.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
-
- 2nd Gear member
Mij bougies zijn volgens onderhouds schema van volvo vernieuwd bij 60.000 en volgens volvo onderhoudsplan moeten deze bij 120.000 weer vernieuwd worden (in mijn geval over 25.000
) Dat is wel balle beers!, lijkt me geen goedkoop grapje. Ik merk bij mijn software update dat hij lekkerder en sneller start en dat hij vooral in koude toestand iets langzamer dan voorheen terug zakt naar de "normale" toeren. Ik ben eens benieuwd hoe die van mij het blijft doen.............

Dat zegt niets over de staat van de bougie's.patrickj20 schreef:Mij bougies zijn volgens onderhouds schema van volvo vernieuwd bij 60.000 en volgens volvo onderhoudsplan moeten deze bij 120.000 weer vernieuwd worden (in mijn geval over 25.000)
Als de dealer (monteur) niet de juiste bougies heeft gemonteerd, kan het zijn dat ze volledig op zijn.
Uit ervaring weet ik dat ze de 60.000 gewoon niet halen.
-
- 2nd Gear member
Hoi Alex,
De volvo is zijn hele leven in onderhoud geweest bij een en dezelfde orginele volvo dealer en volgens hem zijn er orginele bougies gebruikt. Hoe herken je dat de bougies zijn versleten ? Welke problemen had jij ?
grtjes !
De volvo is zijn hele leven in onderhoud geweest bij een en dezelfde orginele volvo dealer en volgens hem zijn er orginele bougies gebruikt. Hoe herken je dat de bougies zijn versleten ? Welke problemen had jij ?
grtjes !
Ik begrijp niet hoe een monteur kan zeggen dat een bougie nog goed is, als hij hem niet heeft bekeken.
Een bougie kan ook heel veel vertellen over de conditie van de motor.
Een bougie kan bijvoorbeeld kapot gaan door een te rijk benzinemengsel.
En dat kan weer veroorzaakt worden door een smerige ETM.
De bougies die Volvo gebruikt hebben drie massa electrodes, hierdoor wordt de levensduur verlengd.
Er is maar 1 plus electrode en die slijt ook (rond), waardoor de afstand steeds groter wordt. Hierdoor kan de vonk slechter worden.
Ik heb toentertijd gekozen voor een bougie met 1 massa electrode, deze keuze had ook te maken met LPG (betere vonk).
Ik zeg niet dat de bougies de oorzaak zijn van jouw klachten, maar uitsluiten van mogelijke oorzaken (diagnose stellen) is zeker in jouw belang.
Een bougie kan ook heel veel vertellen over de conditie van de motor.
Een bougie kan bijvoorbeeld kapot gaan door een te rijk benzinemengsel.
En dat kan weer veroorzaakt worden door een smerige ETM.
De bougies die Volvo gebruikt hebben drie massa electrodes, hierdoor wordt de levensduur verlengd.
Er is maar 1 plus electrode en die slijt ook (rond), waardoor de afstand steeds groter wordt. Hierdoor kan de vonk slechter worden.
Ik heb toentertijd gekozen voor een bougie met 1 massa electrode, deze keuze had ook te maken met LPG (betere vonk).
Ik zeg niet dat de bougies de oorzaak zijn van jouw klachten, maar uitsluiten van mogelijke oorzaken (diagnose stellen) is zeker in jouw belang.
-
- 2nd Gear member
na het vervangen de bougies was bij jouw het slecht starten probleem en afslaan opgelost ? Adviseer je me dan de orginele volvo bogies of een ander A merk ?
Starten was beter, afslaan bleek ook te maken hebben met LPG.
De bougies van Volvo zijn opzich OK, beetje prijzig.
Ik heb NGK gemonteerd.
Mocht het probleem zich blijven voordoen en ze kunnen het niet vinden (geen storing in computer),
laat ze dan ook even naar de bougies kijken.
Maar, jouw probleem kan evengoed voortkomen uit een defect ETM, alleen zal ook dat de computer niet aangeven.
De bougies van Volvo zijn opzich OK, beetje prijzig.
Ik heb NGK gemonteerd.
Mocht het probleem zich blijven voordoen en ze kunnen het niet vinden (geen storing in computer),
laat ze dan ook even naar de bougies kijken.
Maar, jouw probleem kan evengoed voortkomen uit een defect ETM, alleen zal ook dat de computer niet aangeven.
-
- 2nd Gear member
ok. Ik heb laatst wel een kleine beurt laten doen aan de auto met de vraag om ook even naar de bougies te kijken. ik kreeg toen het antwoord dat ze daar niets aan konden zien en dat de bougies pas bij 120.000 vervangen hoeven te worden. Kan nieuwe ETM software ook al een oplossing zijn ?
-
- 2nd Gear member
controleren op waarden ? leg eens uit, wat kunnen ze zoal controleren ? zit in de software ook coordinaten verwerkt voor de gasklep standen en stationair standen enz ?
p.s. als ik te veel vraag dan moet je het gewoon zeggen. Ik ben niet nieuwsgierig maar wil alleen alles weten
p.s. als ik te veel vraag dan moet je het gewoon zeggen. Ik ben niet nieuwsgierig maar wil alleen alles weten

Vraag @hadico, maar eens.
Die kan je dat veel beter uitleggen.
Staat trouwens ook allemaal bij een ETM topic beschreven.
Dus even met Zoek aan de gang.
Die kan je dat veel beter uitleggen.
Staat trouwens ook allemaal bij een ETM topic beschreven.
Dus even met Zoek aan de gang.