Pagina 2 van 8
Geplaatst: 07.04.2009 - 12:31
door Ben
Heren, daar gaan we weer.
Laten we het er op houden dat je best mag tunen als je dat wilt maar dat je de consequenties dan ook voor je rekening neemt en niet afschuift op de dealer (die de tuning niet heeft uitgevoerd.
Einde van deze discussie.
Bart en Ludo kunnen verder discussieren per PB of e-mail.
Geplaatst: 07.04.2009 - 12:38
door Ludo
Ben schreef:Laten we het er op houden dat je best mag tunen als je dat wilt maar dat je de consequenties dan ook voor je rekening neemt en niet afschuift op de dealer (die de tuning niet heeft uitgevoerd.
Einde van deze discussie.
dat zal ondertussen, na zovele discussies wel duidelijk zijn voor iedereen.
de mensen hier zijn ook niet van gisteren.
Ben schreef:Bart en Ludo kunnen verder discussieren per PB of e-mail.
dat is een mogelijkheid, maar Bart Simpson wil zich niet verlagen tot de Belgische forummers, die volgens hem van een lager nivo zijn.
de sukkel...
Geplaatst: 07.04.2009 - 12:41
door bart simpson
Eddy verklaarde eerder dat het gevaarloos kan, jij inderdaad niet, daarbij deed Eddy de suggestie dat het verhoogde vermogen interessant was en het koppel "gewoon" laag moest blijven, en ik moet dan aan gaan tonen dat hij ongelijk heeft? ik vraag hem alleen zijn aanname te staven, draai de zaken nu niet om
Geplaatst: 07.04.2009 - 12:46
door Richard
Mensen, hou het wel een beetje leuk allemaal zeg. Ga geen ruzie zoeken en uitvechten op het forum.
On-topic. Lees ik het nou goed dat er staat dat het voor elke D5 is? Dat zou dan betekenen dat een 163 PK D5 naar 253 pk Gaat, dat is bijna 100 pk meer. Lijkt me niet gezond.
Geplaatst: 07.04.2009 - 12:57
door trompetje
Msuidgeest schreef:Help even:
PK's zijn toch nodig om een topsnelheid te halen en Nm-ers om dat zo snel mogelijk te bereiken?
Dan denk ik dat PK's minder interessant zijn dan Nm-ers.
Nope.......
Het gaat ten allen tijde om vermogen.
Ruwweg: vermogen = koppel * toerental.
Niet-turbo motoren zijn beperkt in koppel (~100 Nm per liter cilinderinhoud), en dus moeten die hoog vermogen halen door veel toeren te maken. Het meest extreme voorbeeld hiervan is de formule 1: Net zo veel koppel per lliter als een gemiddelde auto, maar veel meer vermogen door die waanzinige toerentallen......
Geplaatst: 07.04.2009 - 12:58
door euerw
LUdo, kan je redelijk volgen maar dat laatste kan ook zonder, lijkt mij
Geplaatst: 07.04.2009 - 13:07
door Fredhead
Richard S schreef: Lees ik het nou goed dat er staat dat het voor elke D5 is? Dat zou dan betekenen dat een 163 PK D5 naar 253 pk Gaat, dat is bijna 100 pk meer. Lijkt me niet gezond.
Dit gaat volgens mij alleen bij de D5 versie van 185 pk en de 205 pk variant.
Geplaatst: 07.04.2009 - 13:11
door Max
fredhead schreef:Richard S schreef: Lees ik het nou goed dat er staat dat het voor elke D5 is? Dat zou dan betekenen dat een 163 PK D5 naar 253 pk Gaat, dat is bijna 100 pk meer. Lijkt me niet gezond.
Dit gaat volgens mij alleen bij de D5 versie van 185 pk en de 205 pk variant.
mijn D5 (of 2.4 D

) is gechipt van 163pk naar 198pk
Geplaatst: 07.04.2009 - 13:51
door Richard
Reimerink schreef:fredhead schreef:Richard S schreef: Lees ik het nou goed dat er staat dat het voor elke D5 is? Dat zou dan betekenen dat een 163 PK D5 naar 253 pk Gaat, dat is bijna 100 pk meer. Lijkt me niet gezond.
Dit gaat volgens mij alleen bij de D5 versie van 185 pk en de 205 pk variant.
mijn D5 (of 2.4 D

) is gechipt van 163pk naar 198pk
kijk dat zijn waarden die beter bij de 163pk D5 passen he

Geplaatst: 07.04.2009 - 18:14
door Wim J
Was het niet voor alle D5's van 2006 of jonger? Zijn er 163pk's D5 gemaakt in 2006 en/of erna?
Rij zelf 2.5T waar ook leuke tuning projectjes voor bestaan.

Geplaatst: 07.04.2009 - 18:37
door Frederik Welvaert
Richard S schreef:On-topic. Lees ik het nou goed dat er staat dat het voor elke D5 is? Dat zou dan betekenen dat een 163 PK D5 naar 253 pk Gaat, dat is bijna 100 pk meer. Lijkt me niet gezond.
neen, dat lees je niet goed
Standard: 180/185 hp 350/400 nm
Stage 1: 226 hp 460 nm
Stage 2: 253 hp 548 nm
Enkel voor de 180/185pk dus, de 163 is als ik het goed heb een andere motor.
edit (pagina gemist :p)
fredhead schreef:Dit gaat volgens mij alleen bij de D5 versie van 185 pk en de 205 pk variant.
De 205 pk variant is voor zover ik weet nog geen tuning voor beschikbaar (de motor zelf is nog niet eens beschikbaar)
De 205 pk is trouwens weer een volledig vernieuwde motor, niet zomaar een opgepepte "oude" D5 maar wel een D5 met een volledig vernieuwd ontwerp.
2.4d 130 pk naar 205pk
Geplaatst: 15.04.2009 - 23:34
door ReVel
Mijn V70 2.4d(model 2006) is een jaar geleden door Rica getuned van 130pk naar 205pk. Koppel van 469nm. Deze gegevens komen van de testbank.
Heb nu sinds een paar weken een tik in de aandrijflijn, volgens andere forums is dit een speling die vaker voorkomt. Was al bang dat door de tuning kwam, maar misschien is dit ook wel zo, geen idee, meer emnsen last van na tuning?
Laat het bij de volgende beurt met loctide behandelen denk ik (ergens gelezen).
Gr. Remon
Geplaatst: 16.04.2009 - 21:32
door edraket
Tik is een standaardkwaal en niet gerelateerd aan tuning. De splines van de aandrijfas zijn dan iets te ruim, waardoor de tik optreedt. Er zijn twee methodes: lijmen en een speciale bout. Bij mijn auto is het destijds opgelost en nooit meer voorgekomen. Ook getuned.
Geplaatst: 16.04.2009 - 22:23
door ReVel
@edraket,
Zal dit doorgeven aan de garage waar ik de auto in onderhoud heb. Bedankt voor de reactie.
P.s. dat tunen is wel machtig mooi/lekker, om elke keer die power te ervaren als het pedaal ingedrukt wordt.

Geplaatst: 16.04.2009 - 22:29
door edraket
Zeker lekker! De D5 wordt er echt een snelle auto van. Mijn D5 is van 100-160 net zo snel als mijn voormalige V70R! Hij rijdt ook gewoon fijner. Overigens weet ik niet of mijn assen destijds gelijmd of geschroefd zijn. Er zijn speciale bouen voor de aandrijfassen te krijgen voor deze kwaal!
Geplaatst: 17.04.2009 - 07:28
door Johan
En dan gaat het stuk ... Koop je toch gewoon een nieuwe

Geplaatst: 17.04.2009 - 16:27
door edraket
????????
Geplaatst: 05.05.2009 - 15:52
door Sorcerer
edraket schreef:Zeker lekker! De D5 wordt er echt een snelle auto van. Mijn D5 is van 100-160 net zo snel als mijn voormalige V70R! Hij rijdt ook gewoon fijner. Overigens weet ik niet of mijn assen destijds gelijmd of geschroefd zijn. Er zijn speciale bouen voor de aandrijfassen te krijgen voor deze kwaal!
Heb jij die nieuwe tuning al laten toepassen dan?
In mijn ervaring is de trekkracht van de gechipte D5 wel echt indrukwekkend, maar houdt het ook vrij snel weer op (bovenin gaat het echt snel en merkbaar achteruit en dan moet er vrij vaak geschakeld worden). De R blijft echter eraan trekken en daar wordt het bovenin juist meer...
Geplaatst: 05.05.2009 - 16:49
door MDA
trompetje schreef:Msuidgeest schreef:Help even:
PK's zijn toch nodig om een topsnelheid te halen en Nm-ers om dat zo snel mogelijk te bereiken?
Dan denk ik dat PK's minder interessant zijn dan Nm-ers.
Nope.......
Het gaat ten allen tijde om vermogen.
Ruwweg: vermogen = koppel * toerental.
Niet-turbo motoren zijn beperkt in koppel (~100 Nm per liter cilinderinhoud), en dus moeten die hoog vermogen halen door veel toeren te maken. Het meest extreme voorbeeld hiervan is de formule 1: Net zo veel koppel per lliter als een gemiddelde auto, maar veel meer vermogen door die waanzinige toerentallen......
Even een klein beetje off-topic maar ik moet dit toch even kwijt:
Wat je hier vertelt is zo kort door de bocht dat het gewoon niet meer waar is.
Ten eerste: Vermogen = Koppel * rpm. Punt uit. Niet 'ruwweg' en niet ongeveer ofzo. Het enige waar je op moet letten is dat je de goede eenheden gebruikt. Koppel in N*m, toerental in rad/sec, en vermogen in watt.
Ten tweede: de koppel hangt heeeeeel erg af van de versnellingsbak. Mijn 2.0 liter blok levert 183 Nm bij 4500 toeren/min. Als ik daar een 1:10 reductie versnelling achter zou hangen, dan levert hij ineens 1830 Nm bij 450 toeren. Wow! bijna 2000 Nm uit een 2.0 liter blok. Koppel betekent dus niets zonder toerental.
Om te laten zien dat het rekensommetje klopt:
Mijn 2.0 levert zijn grootste vermogen bij 6000 rpm en ietsjes minder dan die maximale 183 Nm. Laten we zeggen 175 Nm.
6000 rpm = 628 rad/sec
vermogen = 628 * 175 = 109 kW (nominaal 104 kW).
Nou nog even over die maximale koppel per liter motorinhoud: aangezien je dat kunt varieren door de overbrenging te varieren zegt dat dus niks. Het maximale vermogen daarentegen is onafhankelijk van de overbrenging. Je zou dus kunnen zeggen dat 100pk per liter motorinhoud zo'n beetje het maximum is (zonder turbo). Maar dan zie je dat een F1 een heel bijzonder aparaat is dat ver boven die grens reikt.
Geplaatst: 06.05.2009 - 17:06
door Sorcerer
MDA: zou je ook nog even kunnen uitleggen wat het verschil tussen 'lange' en 'korte' versnellingen is, en op welke manier dat invloed heeft op koppel en vermogen?
Mijn veronderstelling: een korte versnelling zorgt ervoor dat (een benzine-auto) snel veel vermogen kwijt kan (komt snel hoog in de toeren), maar kan vervolgens niets meer totdat er doorgeschakeld wordt (begrenzer). Een lange versnelling doet juist het tegenovergestelde: er is wel veel koppel maar 'de auto kan er niets mee' omdat de versnelling zo verdomde lang is: hij blijft lang bij een gebied onderin waarin het koppel (bij een niet-turbomotor) laag is en in feite gaat er in dat geval energie verloren door de onhandige overbrengingsverhoudingen.
Klopt dat verhaal een beetje? Schiet het gerust helemaal aan flarden hoor
