Pagina 2 van 4

Geplaatst: 20.05.2009 - 23:47
door Beers!
Ik ben nog steeds niet wijzer. Ik heb weer regelmatig toerental"drops" en de laatste dagen rijdt ie weer alsof er een zware aanhanger achter hangt. Ik moet de koppeling laten slippen om goed op te trekken en hij stoot flink bij schakelen, maar als ie zo "zwaar" rijdt, draait het stuur ook zwaarder. Het lijkt wel vermogen tekort om één of andere reden. En hij trekt als een ouwe Alto (iets overdreven). Maar het is niet constant, want vorige week reed ie als een tierelier en soms tussendoor ook.

Zucht...

Geplaatst: 20.05.2009 - 23:55
door Ramon&Ramon
Klepspeling laten controleren is een eerste vereiste bij een S60 met deze problemen!
Ik heb er vandaag eentje gezien waarbij de inlaatkleppen op 0,10 mm stonden en de uitlaatkleppen op 0,20 mm,
Veel te strak dus..
Controleren is een uurtje werk,maar dan weet je wel waar je aan toe bent!
Succes..

Geplaatst: 21.05.2009 - 11:29
door steven460
Ramon&Ramon,
Klep-speling. Is dat probleem dan ook als funcite van de motor temperatuur ? Hete motor = Langere klepstoters = verloren vermogen probleem?

Tikt de motor dan ook onregelmatig? Is een onrustig stationair zoeken tussen 850-860RPM eerste teken van te weinig klepspeling?

Geplaatst: 21.05.2009 - 15:17
door Beers!
Ramon&Ramon schreef:Klepspeling laten controleren is een eerste vereiste bij een S60 met deze problemen!
Ik heb er vandaag eentje gezien waarbij de inlaatkleppen op 0,10 mm stonden en de uitlaatkleppen op 0,20 mm,
Veel te strak dus..
Controleren is een uurtje werk,maar dan weet je wel waar je aan toe bent!
Succes..
Thanx.

Ik heb in de gaten dat als ik naar de dealer ga dat er maar één antwoord is en dat is de kop vervangen à 3.000 euri. Dan is het weer helemaal OK, maar ik wil tot 300k rijden en dat is nog 65k. Ik hoef dus helemaal geen nieuwstaat, maar goed genoeg tot 300k. Is dan het klepstellen tot niet de optimale stand een optie? En geeft een cilinderlektest ook een goede indruk van slechte stand van de kleppen?

Geplaatst: 21.05.2009 - 15:32
door steven460
Slechte kleppen is theoretisch gezien minder compressie omdat er lucht langs de klep kan slippen.

Nu weet ik niet precies hoe ernstig het effect is met een hete motor of koude,, alleen vermoed ik dat bij een versleten kop een koude motor mogelijk betere compressie zal hebben dan een warme.

Geplaatst: 21.05.2009 - 16:46
door Gast
Zie hier:
Controleren en stellen van kleppen van een B5244.. motor
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047

Succes

Geplaatst: 21.05.2009 - 17:29
door M@rcel
Hoe warmer de motor, hoe kleiner de klepspeling. De speling die de kleppen hebben als ze koud zijn (bij het stellen bv.), zal vrijwel weg zijn als de motor op temperatuur is. Als de klepspeling te klein is, kan het gebeuren dat de kleppen bij warme motor niet meer helemaal sluiten. Klepspeling neemt enerzijds toe door slijtage van stoters en nokkenas en neemt anderzijds af doordat de kleppen steeds dieper in hun zittingen slijten.

Te ruime kleppen lijdt tot meer slijtage en ga je op een gegeven moment horen (tikken).
Te krappe kleppen is erger omdat de klep niet meer goed in zijn zitting valt en daardoor zijn warmte niet meer kwijt kan aan de zitting/kop/koelwater. Dit leidt tot verbrande kleppen. Te krappe kleppen hoor je niet. Als je vermogen verliest bij warme motor (door te krappe kleppen), dan ben je eigenlijk al te laat.

Kleppen en zittingen worden extra beschermd door toevoegingen in de brandstof. Vroeger was dit lood. Omdat LPG deze toevoegingen niet heeft, treden, afhankelijk van de constructie van de motor, krappe en verbrande kleppen bij LPG motoren eerder op. Systemen als Flashlube proberen dit te voorkomen door deze toevoegingen separaat van de LPG aan het mengsel toe te voegen.

Zo...en nu weer terug aan de slag met premium inbouwen :)

Geplaatst: 21.05.2009 - 21:54
door Beers!
Hmmm, dat zou dan inhouden dat ik te laat ben en 3.000 euri op het kleed kan trekken.....

Geplaatst: 21.05.2009 - 21:59
door Gast
Stellen kost ongeveer € 800,-

Geplaatst: 21.05.2009 - 22:25
door Beers!
Ja dat weet ik, maar je kunt toch niet meer stellen als het "te laat" is? Dan moet de kop toch vervangen?

Geplaatst: 21.05.2009 - 22:30
door M@rcel
Beers! schreef:Ja dat weet ik, maar je kunt toch niet meer stellen als het "te laat" is? Dan moet de kop toch vervangen?
neenee, maar je kleppen worden wel te heet. Als ze verbranden heb je zeker nieuwe nodig. De koprevisie wordt daardoor duurder.

Het kan natuurlijk zo zijn dat het revisiebedrijf, na inspectie, adviseert om de kop te vervangen, maar daar zou ik niet van uit gaan.

Geplaatst: 21.05.2009 - 23:51
door Gast
Beers! schreef:Ja dat weet ik, maar je kunt toch niet meer stellen als het "te laat" is? Dan moet de kop toch vervangen?
Dus een juiste diagnose laten stellen.
Compressie en lektest.
Een lekke/verbrandde klep komt er bij een lektest wel uit.

Ik was te laat....... :cry:

Geplaatst: 21.05.2009 - 23:52
door Gast
Waar komt trouwens die € 3000,- vandaan?

Geplaatst: 22.05.2009 - 00:26
door Ramon&Ramon
Kop vervangen?
Ik zou eerst de speling laten controleren!

Geplaatst: 22.05.2009 - 11:04
door Beers!
Die 3.000 euri heb ik ergens op dit forum gelezen en kwam ook wel overeen met de schatting van de dealer...

Ik doe de auto dinsdag naar de dealer om een lektest te doen. Als die goed is neem ik aan dat er geen verbrande kleppen zijn en laat vervolgens direct de kleppen stellen.

Op hoop van zegen...

Geplaatst: 22.05.2009 - 11:42
door M@rcel
Beers! schreef:Die 3.000 euri heb ik ergens op dit forum gelezen en kwam ook wel overeen met de schatting van de dealer...

Ik doe de auto dinsdag naar de dealer om een lektest te doen. Als die goed is neem ik aan dat er geen verbrande kleppen zijn en laat vervolgens direct de kleppen stellen.

Op hoop van zegen...
Klinkt als het juiste plan :D

Geplaatst: 22.05.2009 - 13:31
door Ramon&Ramon
Enig idee wat kleppen stellen kost?
Dat zit rond de 1000 euro!

Geplaatst: 22.05.2009 - 17:23
door MaickelS60
Heb de zelfde problemen gehad, na lang zoeken kwamen ze erachter dat de luchtmassameter deffect was!!

Succes!

Geplaatst: 22.05.2009 - 17:25
door MaickelS60
Beers! schreef:Zit gas en benzine beide op hetzelfde brandstoffilter? Volgens mij niet toch? Ik heb wel bij beide brandstoffen het probleem.

LMM zou kunnen? Is er iemand die een defecte lmm heeft gehad en dit herkent?

Verder heb ik mijn kleppen nog nooit laten stellen, maar ik weet ook niet of deze problemen daardoor kunnen komen. De info van de dealer, de volvospecialist en een Boschgarage zijn allemaal tegenstrijdig op dit punt... ::?
Herken de problemen. Bij mijn auto (2.4T) was de luchtmassameter deffect, grapje kostte mij 300 euri's!

Geplaatst: 22.05.2009 - 18:14
door Beers!
300 euri teken ik voor...