Pagina 2 van 2
Geplaatst: 11.05.2009 - 13:39
door Lex
Volvo V50 1.6D uit 2006. Gekocht met 30.000 km en inmiddels op 75.000 km. Verbruik over totale periode 5,3 ltr op 100 km. Ik rijd erg weinig door de stad, maar sta wel regelmatig in files. Ik rijd zelden of nooit korte afstanden. Banden: Michelin, rondom 2.5 bar.
Geplaatst: 11.05.2009 - 20:18
door sequence
Hier een V50 2.0D met 150.000km op de teller. Gemiddeld verbruik volgens boordcomputer 4,6l /100km maar gemeten volgens getankte liters kom ik de laatste twee keer uit op 5,5l /100km. Valt me niet tegen maar mijn vorige auto een Golf TDI zat altijd onder de 5.0l /100km.....
Geplaatst: 11.05.2009 - 20:27
door Mozzer
Ik rijd met een 1.6D uit november 2005.
Ik heb een gemiddeld verbruik van 6,18 l/100 km, met (heel) veel (heel) korte afstanden in de stad (veelal minder dan 5 km).
Heb nog nooit meer dan 733 km op één tankbeurt gehaald (dit weliswaar met langere afstanden).
Meestal ga ik tanken na 600 à 650 km.
Ik heb nog nooit 42 liter diesel in de tank kunnen doen (en dan brandde het lampje soms al). Er zou nog 10 liter moeten inzitten!!!
Heb al gehoord dat er steeds zo'n 5 liter in het systeem moet blijven. Ik vind dat ze bij de specificaties dan niet moeten zetten dat er een brandstoftankinhoud is van 52 liter, maar slechts één van 47 liter.
62 liter lijkt me trouwens aannemelijker voor dergelijke wagen, ...
Ik stond laatst te tanken naast een audi A4 (19 TDI) die vlotjes 62 liter in de tank deed (inhoud 65 l)...
Geplaatst: 11.05.2009 - 20:47
door sequence
Klopt VW en Audi hebben een grotere tank, mijn Golf IV had zelf een grotere tank dan de V50, deed ik altijd meer dan 1000km op een tank.
Maar een keer vaker tanken geeft niet als het de kleine tank is, een hoog verbruik vind ik minder leuk.
Geplaatst: 04.06.2009 - 22:42
door Sander V50
Sinds maart een V50 1.6d DrivE(geen start stop) met nu ruim 13.000 km ervaring. Eerste tank was 5,1 ltr op 100 km. Op dit moment zit ik continu tussen 4,6 - 4,8 ltr op 100 km en daar doe ik niet mij best voor...
Zuinigheidsrit een keertje geprobeerd ( +/- 200 km gecombineerde rit op basis van de indicator en max 120 km/h) en kwam op 4,1 ltr op 100 km uit op de boardcomputer (is best accuraat, afwijking is +/- 0,1 ltr). De truc is veel op koppel rijden, snel optrekken en tussen de 2000 en 2500 rpm opschakelen, constant(CC) rijden en voldoende anticiperen.
Dat gekke ding is trouwens ook zuinig op snelheid. 400 km Duitsland op een zondag met gem 150 km/h een verbruik van 5,7 ltr op 100 km halen...De DrivE is eenmaal ingereden een stuk pittiger dan de normale 1.6d...
Geplaatst: 04.06.2009 - 22:48
door Paul
Ik weet het!
Ben nog steeds verbaasd, mijn oude 1.6D had na 45.000km nog steeds 7.1/7.2l/100km
En mijn nieuwe DrivE (geen start/stop) staat nu na 5000km al op 5.6k/100km
En op dit moment op mijn tank 831km gereden en kan nog 110km rijden tot lege tank. Het lampje brandt wel al...
Geplaatst: 04.06.2009 - 23:05
door Christopher
Hoe krijgen jullie het voor elkaar.
Ik tank bij max 650 km... Goed, dan gaat er maar 40 a 42 liter in, maar dan is de wijzer al tot het rood gezakt en begint het lampje te branden. Ik durf dus niet verder op de tank terwijl het eigenlijk makkelijk nog kan.
Zakt de wijzer bij jullie ook zo snel? Of is er een manier om hem opnieuw te (laten) kalibreren?
Geplaatst: 05.06.2009 - 08:18
door Paul
Linker kant van de teller lijkt altijd sneller te gaan inderdaad. Maar hij begint te piepen en dan kan ik nog 140km rijden. Ik kan nu geloof ik nog 80 rijden, maar ga wel gewoon tanken want ik durf dat ook niet aan.
Vriendje van me heeft nu een 1.8 benzine die gaf nog aan dat hij 10km kon rijden, maar die wilde niet meer starten ...
Geplaatst: 05.06.2009 - 09:26
door Thamar
Sander V50 schreef:constant(CC) rijden
CC is juist een tegenindicatie voor je verbruik.
In het platte NL zal het best meevallen, maar anders zet je die best af.
Je haalt een lager verbruik door zelf je gas te doseren dan door op cruise te rijden, simpelweg omdat die altijd een beetje gas bijgeeft als het wat omhoog gaat.
Geplaatst: 05.06.2009 - 14:00
door DouweS40
Met mijn S40 1.6D heb ik nu na 12.000 km gemiddeld 1:18,5 gereden.
En daar zitten zelfs caravanritjes bij.
Verder rij ik veel buiten de bewouwde kom 55%, snelweg 35 % en stad 10 %.
Hij heeft inmiddels zo'n 91.000 km gelopen.
Geplaatst: 07.06.2009 - 10:25
door teigetje240
Hello
Ik rijd eveneens met de 1.6D, mj 2007. Dus zonder 6e versnelling of nieuwe lange 5e versnelling.
Bandespanning 2.6kg.
Gem kmh: 65.8
Verbruik. 5.8
Sinds installering k&n (onderaan gemonteerd) 5.4L
Geplaatst: 07.06.2009 - 10:48
door BillyBob
@ teigetje240
Wat is dat juist, die k&n? Een luchtfilter of iets dergelijks?
Installeer je dat zelf of gaat dat via de dealer?
Mooi verschil in verbruik alvast!
Geplaatst: 07.06.2009 - 11:54
door Fredhead
K&N is inderdaad een vervanger voor het standaard luchtfilter.
Is vrij gemakkelijk zelf te monteren
Geplaatst: 10.06.2009 - 19:49
door PeterV50
Mijn 1.6D uit 2006 heeft tot op heden 1:16,75 gemiddeld verbruikt. Dit is een berekend gemiddelde. Deze meting is over 35.000 km
gr.Peter
Geplaatst: 10.06.2009 - 20:30
door sequence
Ik heb nog steeds een verbruik van 1:17,5
Let wel op met een meer open luchtfilter, er zijn verhalen bekend dat de luchtmassameter er door stuk kan gaan.
Geplaatst: 10.06.2009 - 20:54
door teigetje240
Stuk kan gaan? Waaraanligt dat dan? Te veel lucht? Andere weerstand?
Geplaatst: 10.06.2009 - 21:11
door sequence
Nee, in deze filters zit vaak olie. Deze olie komt dan op de LMM wat een defect veroorzaakt.
Geplaatst: 10.06.2009 - 21:33
door teigetje240
Heb je ooit al in de buis gekeken waar de carterverluchting uitkomt? dus tussen lmm en turbo.
Dat ze daar geen andere oplossing voor vinden.
Daar zit pas smurrie in.
Geplaatst: 12.06.2009 - 23:03
door sjoerdb
ik zag hier de duitse site
www.spritmonitor.de voorbij komen, je kan ook gebruik maken van de nederlandse versie. namelijk
www.autoverbruik.nl, daar ben ik zelf ook al lange tijd lid van.