Mijn V50 1.6d vind ik niet echt zuinig.
Ik heb de auto nu zo'n 7 maanden en heb er inmiddels 23.000km mee gereden en mijn gemiddelde zit nu op zo'n 6,2 per 100km. Overall gemiddelde is echter nog iets van 6,4. Ik begon met 6,8 toen dacht ik nog nieuwigheid, maar het wordt niet minder. Het werd alleen minder toen ik winterbanden kreeg toen zakte hij opeens naar 5,8????!?
Volgens mij is het niet gebruikelijk om met winterbanden zuiniger te rijden. Waren wel Michelin's Alpin 3 in dezelfde maat als mijn Continental zomerbanden. Zijn die Contintental's dan wellicht zo onzuinig? Ik pomp de banden nu zelfs naar 2,5 bar.
Ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen. c.q. tips qua bandenspanning en rijstijl c.q. gemiddelden? Volgens de leasemaatschappij zou ik gemiddeld op 5,0l per 100 km moeten zitten. Ik rij niet overal 120km, maar ik let er de laatste tijd wel meer op.
Verbruik Volvo v50 1.6d !? Wellicht icm merk/bandenspanning
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
Volgens test-aankoop (belgische consumenten dingen) zou het verschil in verbruik tussen de beste en de slechtste band zo rond de 0.2-0.4L/100km liggen. En dan spreken we over de spotgoedkope onveilige chinese rommel en een michelin energy of gelijkwaardig van de grote merken.
Airco durft ook wel al eens extra te verstoken, moet je ook wel op letten.
Ikzelf merk een groot verschil tussen stad en de "buiten".
In optrekken valt niet zoveel te besparen, dat zou verwaarloosbaar zijn. Wel als je te hoog in toeren blijft. Veel mensen blijven aan 70 in 3de liggen, terwijl dat een mooie snelheid voor 4de is en scheelt enorm in verbruik.
Je moet ook je verbruik echt in kilometers en liters uitrekenen, bv via spritmonitor.de , want die boordcomputers durven wel al eens zeuren.
Bij m'n clio was dat vlotjes 0.7 tot 1 liter dat je erbij mocht tellen, bij de s40 is het een 0.4 ofzo heb zelfs al gehad dat het eigenlijk zelfs minder was als op de BC. Sommige merken meten pas vanaf X km/h, volvo vrij direct.
Airco durft ook wel al eens extra te verstoken, moet je ook wel op letten.
Ikzelf merk een groot verschil tussen stad en de "buiten".
In optrekken valt niet zoveel te besparen, dat zou verwaarloosbaar zijn. Wel als je te hoog in toeren blijft. Veel mensen blijven aan 70 in 3de liggen, terwijl dat een mooie snelheid voor 4de is en scheelt enorm in verbruik.
Je moet ook je verbruik echt in kilometers en liters uitrekenen, bv via spritmonitor.de , want die boordcomputers durven wel al eens zeuren.
Bij m'n clio was dat vlotjes 0.7 tot 1 liter dat je erbij mocht tellen, bij de s40 is het een 0.4 ofzo heb zelfs al gehad dat het eigenlijk zelfs minder was als op de BC. Sommige merken meten pas vanaf X km/h, volvo vrij direct.
- BillyBob
- 5th Gear member
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42
Ik zit mijn verbruik de laatste tijd eveneens in de gaten te houden.
Heb ook een 1.6d, uit oktober 2008.
Verbruik staat nu gemiddeld op 5,6l/km, heb een 15.000 km gereden nu. De eerste 10.000 km kreeg ik hem niet onder de 6.4l maar nu begint het wel te zakken. Rijd vrij veel autosnelweg en wat daar enorm helpt is om de verbruiksmeter aan te zetten. Zo scheelt bij mij 120 of 128km/u rijden aanzienlijk in verbruik (handel daar niet altijd naar maar goed). Airco zet ik meestal uit, behalve als het echt koud of echt warm is. Qua banden zitten er nu Continentals onder. Heb de indruk dat het verbruik minder is dan bij de Michelin Energy's die er daarvoor onder lagen. Dit laatste verwondert mij trouwens want ik ging van 15" velgen naar 16". De vanuit de fabriek opgegeven 5l/km lijkt mij nogal optimistisch...
Heb ook een 1.6d, uit oktober 2008.
Verbruik staat nu gemiddeld op 5,6l/km, heb een 15.000 km gereden nu. De eerste 10.000 km kreeg ik hem niet onder de 6.4l maar nu begint het wel te zakken. Rijd vrij veel autosnelweg en wat daar enorm helpt is om de verbruiksmeter aan te zetten. Zo scheelt bij mij 120 of 128km/u rijden aanzienlijk in verbruik (handel daar niet altijd naar maar goed). Airco zet ik meestal uit, behalve als het echt koud of echt warm is. Qua banden zitten er nu Continentals onder. Heb de indruk dat het verbruik minder is dan bij de Michelin Energy's die er daarvoor onder lagen. Dit laatste verwondert mij trouwens want ik ging van 15" velgen naar 16". De vanuit de fabriek opgegeven 5l/km lijkt mij nogal optimistisch...
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Billybob, die van mij is ook van begin oktober '08 Black Sapphire, wellicht hebben de auto's samen nog op de band gestaan
Ik rij veel file, wellicht dat dat niet goed werkt en als het dan vrij baan is rij ik vaak +20 dus of 120 waar 100 mag en 140 waar 120 mag. Ik weet dat als ik rond de 100 hang de auto redelijk zuinig is. Maar zo rond de 5,6l/km zou ik toch wel fijn vinden. Ik zal mij de komende tijd eens aan de snelheid gaan houden. Kijken of dat veel verschil uitmaakt.
@ Thamar, Ik rij overigens altijd met de airco uit. Zeker sinds oktober is het nog niet echt warm geweest. Ik hou mijn kilometers en literverbruik in een excell-bestand bij en reken het dan zelf om, daarom kan ik ook goed zien dat er nog niet echt verandering in is gekomen. Boordcomputer vertrouw ik ook niet altijd helemaal.

@ Thamar, Ik rij overigens altijd met de airco uit. Zeker sinds oktober is het nog niet echt warm geweest. Ik hou mijn kilometers en literverbruik in een excell-bestand bij en reken het dan zelf om, daarom kan ik ook goed zien dat er nog niet echt verandering in is gekomen. Boordcomputer vertrouw ik ook niet altijd helemaal.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Wij hebben een 2.0D en die van ons is gemiddeld 6.3 L / 100 Km.
Ook niet echt zuinig... Vader rijd altijd de toegestaande snelheid, bijna nooit harder.
Ohja, en wij hebben er 63500 km op staan.
Ook niet echt zuinig... Vader rijd altijd de toegestaande snelheid, bijna nooit harder.
Ohja, en wij hebben er 63500 km op staan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 17.01.2009 - 11:32
Ik reed hiervoor een Audi 2.0 tdi en die leek me zuiniger dan de huidige V50 2.0D. Kan nog niet echt een heel goed oordeel vormen, heb pas 2.000 km gereden met de Volvo. Mijn indruk is echter wel dat ik nu wat sneller weer euro's bij de Shell doneer dan voorheen. Kan misschien er ook aan liggen dat ik nu nog niet echt probeer zuinig te rijden, maar vooral een beetje aan het scheuren ben met de nieuwe aanwinst .....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 12.04.2006 - 20:07
Lijkt me redelijk hoog verbruik. Ik kom met mijn V70D5 makkelijk tot 6l/100km, BC geeft wel een gemiddelde van 4.8L/100 maar die kan ik maar beter helemaal negeren. Heb er 225/45/17 Vredestein Ultrac Sessanta opliggen op 2.7bar. Moet met een V50 toch beter kunnen
Polestar 2 8/2020 Void, in bestelling
Volvo C70 T5 aut Cabrio, 9/2003;
Volvo C70 2.0T aut Cabrio, 9/2000, blauw metallic, blauwe kap, beige leder, 19";
Volvo V40 2.0 aut, 10/2002, Virtual blue metallic
Volvo V70D, 9/2007 Electric silver
Volvo 240 Polar estate man, 2/1993, blauw
Volvo V70 D5 man, 11/2001, scarab green
Volvo V40 1.9TD, 10/98, autumn gold met.
Volvo 460 GLE 19TD, 10/92, groen metallic
Volvo 460 GL LPG, 7/90, zilver metallic
Volvo C70 T5 aut Cabrio, 9/2003;
Volvo C70 2.0T aut Cabrio, 9/2000, blauw metallic, blauwe kap, beige leder, 19";
Volvo V40 2.0 aut, 10/2002, Virtual blue metallic
Volvo V70D, 9/2007 Electric silver
Volvo 240 Polar estate man, 2/1993, blauw
Volvo V70 D5 man, 11/2001, scarab green
Volvo V40 1.9TD, 10/98, autumn gold met.
Volvo 460 GLE 19TD, 10/92, groen metallic
Volvo 460 GL LPG, 7/90, zilver metallic
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Onze vorige V50 2.0D uit oktober 2005 had een gemiddelde van 4.6 L / 100 km.. erg netjes, maar deze uit augustus 2008 heeft een veel hoger..
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27419
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zit met mijn 2.0D zo rond de 7,3L/100 km, moet daar wel bij vertellen dat ik altijd te hard rijd en er zit ook minimaal 3 keer in de week een kort ritje bij.
Het zuiniger rijden met winterbanden heb ik ook.
Rijd 's zomers met 235/40/R18 en 's winters met 205/55/R16.
Zit 's winters ongeveer op 6,2L/100 km
Het zuiniger rijden met winterbanden heb ik ook.
Rijd 's zomers met 235/40/R18 en 's winters met 205/55/R16.
Zit 's winters ongeveer op 6,2L/100 km
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Vergeet niet dat de BC een behoorlijke afwijking heeft. De 4.6/100 voor een 2.0D lijkt me bijvoorbeeld bijna onmogelijk. Menig drivE haalt dit nog niet eens. Mijn 1.6D staat op 5.5/100, maar volgens de opgave van de leasemaatschappij draai ik iets beter dan 1:19 (5.2/100).
Wat uiteindelijk telt is hoeveel Km/s je op een tank doet. Ik doe meestal tegen de 900km, dat komt overeen met de cijfers van de leasemaatschappij.
Wat uiteindelijk telt is hoeveel Km/s je op een tank doet. Ik doe meestal tegen de 900km, dat komt overeen met de cijfers van de leasemaatschappij.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Lancer, 4.6 L / 100 km stond ook op de site van de leasemaatschappij. (met je Multi tankkaart kun je inloggen)
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Lancer, als ik 700km op een tank haal dan mag ik in mijn handjes knijpen. Ik heb met de 1.6d volgens mij wel maar een 45l tank. Maar toch, een actieradius van 900 heb ik nog niet gered. Ik heb het ook al aan de dealer gevraagd en die wist het ook niet precies. Ik zit nu wel met een dikke afwijking van 30% toch vreemd?
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Ik zat in het begin zelfs maar op 500km per tank. In een week dat ik er niet in slaag de spits te ontwijken doe ik ook maar iets meer dan 700km.
In een week waar dat wel lukt tank ik meestal na 800km. Het lampje van de brandstof is dan nog lang niet aan. In de komende vakantieperiode ga ik weer eens een poging doen om de 1000km op een tank te halen. Als ik met de 1.6D op een dag dat het niet te hard waait 90-95km/h rijdt, dan loopt 'ie zelfs tegen de 1:28
Harder dan 110km/h loopt het verbruik heel snel op
In een week waar dat wel lukt tank ik meestal na 800km. Het lampje van de brandstof is dan nog lang niet aan. In de komende vakantieperiode ga ik weer eens een poging doen om de 1000km op een tank te halen. Als ik met de 1.6D op een dag dat het niet te hard waait 90-95km/h rijdt, dan loopt 'ie zelfs tegen de 1:28
Harder dan 110km/h loopt het verbruik heel snel op
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Men m'n 1.8 zit ik op 7.8/100 met 17" en conti sportcontact (standaard band) met band op 2.5 bar. De 1.8 moter is qua techniek exact gelijk aan de 1.8F. In de 1.8F zijn wat plastic slangen, buizen en de tank aangepast daar plastic niet goed tegen ethanol kan. Plus natuurlijk wat wijzigingen in het motormanagement.
Met de 1.8 rijden we eigenlijk nooit in de stad (fiets is net zo snel), dus dat vertekend het beeld wel een beetje.
Met de 1.8 rijden we eigenlijk nooit in de stad (fiets is net zo snel), dus dat vertekend het beeld wel een beetje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36
Met onze vorige 1.6D heb ik gemiddeld 1:19 gereden over 130.000 km in ongeveer 2 en een half jaar.
Met onzer huidige V50 1.6D uit september (nu 30.000km gereden) wil het maar niet lukken. Alleen als ik er heel erg op let en me heel rustig haal is de 1:19 haalbaar. Meestal ligt het gemiddelde ergens tussen de 1:17 (5.9 ltr/100 km) en 1:18 (5.5 ltr/100km) de boardcomputer geeft 5.3 ltr/100km aan.
Op zich raar want de auto's zijn vrijwel hetzelfde. De roetfilter zorgt wel voor een hoger gebruik. Eens in de 600 tot 1000 km moet die regenereren. Volgens de boardcomputer wordt het gebruik dan verdubbeld. Bij 130 slechter dan 1:10 en bij 100 niet veel beter dan 1:12. Onze vorige V50 had een retro filter vanaf 40.000km.
Misschien wordt het nog wat beter
Met onzer huidige V50 1.6D uit september (nu 30.000km gereden) wil het maar niet lukken. Alleen als ik er heel erg op let en me heel rustig haal is de 1:19 haalbaar. Meestal ligt het gemiddelde ergens tussen de 1:17 (5.9 ltr/100 km) en 1:18 (5.5 ltr/100km) de boardcomputer geeft 5.3 ltr/100km aan.
Op zich raar want de auto's zijn vrijwel hetzelfde. De roetfilter zorgt wel voor een hoger gebruik. Eens in de 600 tot 1000 km moet die regenereren. Volgens de boardcomputer wordt het gebruik dan verdubbeld. Bij 130 slechter dan 1:10 en bij 100 niet veel beter dan 1:12. Onze vorige V50 had een retro filter vanaf 40.000km.
Misschien wordt het nog wat beter
V60 D4 Kinetic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
- Locatie: Steenwijk
tja, afhankelijk van mijn rechtervoet rijd ik makelijk tussen de 1:16 en 1:18. Volgend mij best zuinig. Mijn auto heeft nu bijna 200000km gereden en ik merk helemaal niets van stijgend verbruik oid.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 17.01.2009 - 11:32
Bij auto's met meer dan 100.000 km op de teller, kun je evt. een adaptief toevoegen aan de diesel. Ik heb dat een paar keer gedaan bij mijn vorige 2.0tdi (Audi) en daar was toch wel enig verschil merkbaar. De auto werd wat pittiger, wat aan de andere kant resulteert in een lager verbruik. Ik doel in dit geval op Diesel Power Sport 4 van Millers Oils. Dit product is op basis van een cetaanverbeteraar voor een schonere verbranding. Denk hierbij aan een vergelijkbaar product zoals Shell met de V-Power diesel doet, alleen dan in een meer geconcentreerde vorm.Sander Peter schreef:Mijn auto heeft nu bijna 200000km gereden en ik merk helemaal niets van stijgend verbruik oid.
Check ook:
http://webshop.millersoils.nl/index.php ... 0Sport%204
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Ik ga deze week eens rustig aan doen, kijken of het lukt om eens 800km of meer op een tank te rijden. Ik vertrouw mijn BC ook niet overigens. Als hij aangeeft dat ik moet tanken dan gaat er maximaal 42 liter in. 1 keer ben ik doorgereden totdat hij zij dat ik nog maar 10km had en toen begon ik hem wel een beetje te knijpen, ging er nog maar 47 liter in. Terwijl er 52 liter in kan dus de veiligheidsmarges zijn groot
Even mijn rechtervoet in bedwang houden deze week.

Even mijn rechtervoet in bedwang houden deze week.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 23.02.2009 - 11:15
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Ik heb een v50 1.6 drivE met 'eco'-tuning
Ik heb ondertussen ruim 13.000 km gereden en mijn gemiddeld verbruik is 4.3 liter/100km volgens de BC. Ik rij regelmatig +10 tot +20 boven max toegestane snelheid. Ik tank doorgaans 45-48 liter na ongeveer 950-1000 km te hebben gereden. Op en neer naar Oostenrijk met regelmatig 160 op de teller, 5 personen in de auto en een skibox op het dak heeft onlangs geresulteerd in een gemiddeld verbruik van 5.0 liter/100km. Ik heb overigens vrijwel altijd mijn airco uitgestakeld staan en pas het opschakelen conform het nieuwe rijden toe.
Kortom, het zou nog zuiniger kunnen als ik met meer discipline de maximale snelheid zou toepassen.

Kortom, het zou nog zuiniger kunnen als ik met meer discipline de maximale snelheid zou toepassen.
Hopelijk een V60 PIH in bestelling! Black sapphire, HT-line, getinte ramen, sportleder beachwood met zwarte hemelbekleding
Peugeot 508sw s/s
V50 DRIVe Edition I
Peugeot 508sw s/s
V50 DRIVe Edition I