Pagina 2 van 3
Geplaatst: 28.05.2009 - 00:45
door biadman
dat klinkt goed!!
Geplaatst: 30.05.2009 - 19:16
door Iroll
In de manuals van de B20 blokken staat dat het niet verontrustend is als het olie lampje zwak brand stationair na een lange snelweg rit . Schijnt dus normaal te zijn, maar er wel vanuit gaand dat er de juiste viscositeit olie inzit (classic 20W50 raad ik aan. Absoluut geen moderne olie, dat sloopt je nokkenas) en dat er een schoon oliefilter is gemonteerd. Ook het stationair toerental moet (uit mijn hoofd) 900 toeren zijn. Die lampjes zijn natuurlijk waardeloos, liever een oliedrukmeter monteren voor de gemoedsrust
Geplaatst: 31.05.2009 - 15:56
door ferdy
Ik heb wel eens meegemaakt dat het filter gaas op de oliepomp verstopt zat met pulp, misschien dat je die ook kan inspecteren met een lampje via de olie aftap plug.
Geplaatst: 18.06.2009 - 21:46
door skinnie
Weer ff een update : olei +filter vervangen & oliedrukmeter vervangen
klachten waren weg maar zijn toch weer teruggekomen, dus ga binnenkort het filtergaas van de oliepomp controleren en zonodig schoonmaken en anders een nieuwe oliepomp monteren.
Geplaatst: 18.06.2009 - 23:32
door bart1111111112
als je filtergaas van de oliepomp ga controleren moet wel de hele motor er uit.
Geplaatst: 18.06.2009 - 23:42
door ferdy
kan dat niet via de olie aftapplug?
Geplaatst: 19.06.2009 - 04:29
door ziggy
kan ook je drukregelingsklepje zijn die lekt, wat vuil tussen het klepje zorgt ervoor dat je olie voor een stuk in retour gaat en dus drukverlies heeft....
heb dat met een opel eens gehad.
Geplaatst: 19.06.2009 - 10:24
door Jordos
Kun je bij een Volvo niet de carterpan verwijderen zonder de motor te liften?
Geplaatst: 19.06.2009 - 18:08
door skinnie
Volgens de HAYNES manual kun je de carterpan verwijderen zonder de motor te liften \:D/
Geplaatst: 04.07.2009 - 18:17
door skinnie
Heeft iemand wel eens met Kroon FLUSHING OIL 20W20 spoelolie gebruikt óf heeft iemand een idee of dit zou kunnen werken (bij mijn probleem)
Geplaatst: 04.07.2009 - 18:53
door Iroll
Het is niet zo'n probleem als het lampje zwak brand na een lange snelwegrit bij stationair draaiende motor. Is zelfs vrij normaal. Je moet je pas zorgen gaan maken als het lampje brand als de olie koud is. Ik zou er eerst eens een andere oliedruksensor inzetten. Nieuw kost die €10.
Ga er geen flushing zooi in gooien. Dikke kans dat je olie dan via de keerringen eruit gegooid gaat worden omdat alle vuil, die nu alles dicht houd, opgelost wordt. Geen goed idee en helpt ook niets tegen je "probleem"
Geplaatst: 04.07.2009 - 19:01
door skinnie
Iroll dank voor je antwoord , de druksensor is al vervangen helpt niet. Heb ook al gehoord dat de lagerschalen er aan zijn.... zou dat kunnen?
Wilde die spoelolie erin gooien om evt. vuiligheid los te weken en te verwijderen(zie reacties hierboven vervuild oliepompgaas/regelklepje). Kroon flushing olie moet je 20-30 min bij stationair draaiende auto gebruiken daarna aftappen en nieuw olie&filter erin/op.
Geplaatst: 04.07.2009 - 19:15
door Iroll
Als je lagerschalen eraan zijn moet je dat kunnen horen. Een kloppend geluid onderuit het blok wat steeds harder wordt naarmate de kilometers vorderen. Merk je vanzelf.
Blijf van de flushing af bij deze oude motoren. Kan de kwaal nog veel erger maken. Er zal vuil opgelost worden op plekken waar je dat niet wil. Zit er ergens een grote koek vuil en die komt los dan kan dat een oliekanaal verstoppen en ben je nog veel verder van huis. Of hij gaat uit alle hoeken an gaten olielekken. Niet doen dus! Maak je je erg druk dan de carterpan verwijderen en kijken of de oliebuis van oliepomp naar oliefilter nog vast zit. Die wordt alleen op zijn plek gehouden door de rubberringetjes eromheen. Carterpan is niet echtr makkelijk te verwijderen omdat de oliepomp helemaal doorloopt tot onderin het carter. Daarom moet je de carterpan ver naar beneden kunnen halen om hem los te krijgen van de oliepomp. En dan zit de vooras weer in de weg. Dus vooras laten zakken, motor loshalen van motorsteunen en de motor iets liften. Wel opletten dat er niets klem komt te zitten zoals de koevin, benzine en remleidingen ed.
Geplaatst: 07.07.2009 - 21:51
door skinnie
Dank je wel voor je reactie, heb alleen met pijn in 't hart besloten om de volvo 164 weg te doen :
Ga een klein dieseltje rijden :protest:
Geplaatst: 15.07.2009 - 08:24
door ferdy
Ik zag laatst een volvo 164 die waarschijnlijk ook met versleten lagerschalen of met te weinig olie heeft gereden. Resultaat 1 drijfstang gebroken en een weg naar buiten gezocht door t motorblok!
Geplaatst: 15.07.2009 - 20:04
door skinnie
AUTSCH !!!!!!! :? De mijne moet nog 200 km rijden dan is ie niet meer van mij
Geplaatst: 16.07.2009 - 09:20
door ferdy
Gewoon even opletten of alle vloeistoffen op peil zijn, dan denk ik dat je er nog makkelijk een paar 1000 km mee kan rijden. Althans dat is mijn ervaring, daarna was mijn motorblok rijp voor revisie, alle lagerschalen waren ingesleten en de nokkenas was bijna rond!
Geplaatst: 21.07.2009 - 11:39
door skinnie
Gisteren met pijn in 't hart zowel van de 164 als de V40 afscheid genomen. Rijdt nu, burgerlijk, opel Zafira......... :signarg: :signsigh:
Bedankt aan iedereen voor zijn/haar goede hulp op dit super forum :salute:
Geplaatst: 24.07.2009 - 14:12
door polarwittesloep245
veel succes met de opel
het (volvogevoel) begint vast weer een keer te kriebelen!!!
Geplaatst: 05.10.2009 - 17:47
door 145 in red
Hallo,
toen ik mijn 145 kocht zat er (bleek later) 15W40 olie in en had ik wat olieverbruik. Ongeveer een liter op 2400 km. Bij een warme motor was de olie zo dun als water.
Ik ben Millers 20W50 gaan gebruiken en nu, na 3 grote beurten, gebruikt hij ongeveer een halve liter op het zelfde aantal kilometers.
Misschien dat het bij u ook een verschil kan maken.
Groet, H.