Hallo, na 5 mnd bijna stilstaan (alleen een paar kleine stukjes <5 km.) heeft mijn 164 een probleempje wellicht. Na een stuk snelweg (hogere snelheid/toeren) gaat daarna bij stationair het oliedruklampje branden.Bij stukken over 80 km. weg geen problemen. Oliepeil is goed,géén overmatig schoorsteen blazen uit olievuldop & oliepijlstokpijpje(héél licht roken/dampen maar dat is volgens mij normaal). Kleppen moeten wel gesteld worden.Is er iets "ergs" aan de hand (oliepomp kapot aan het gaan o.i.d.? of iets anders?
(170.000 km. waarvan ca.40.000 op LPG)
olieprobleempje 164
- skinnie
- 1st Gear member
Admiral, dank je voor je antwoord. Ik dacht hier ook een beetje aan maar kan het niet rijmen met het feit dat het alleen gebeurd na snelwegkilometers. Hoe lang ik ook op een 80 km. weg heb gereden maakt niet uit,dan gebeurd het niet en dat vindt ik zo raar. :?:
- bart1111111112
- 2nd Gear member
ik zou het eerst bij je oliedruk sensor zoeken.
dat is iets minder werk om te vervangen en iets minder duur,dus het proberen waard.
dat is iets minder werk om te vervangen en iets minder duur,dus het proberen waard.
- bart1111111112
- 2nd Gear member
doormeten word wat lastig,je kan hem beter gewoon vernieuwen.
olie druk sensor kost ongeveer 8,50 euro (Nordicar) aftappen van de olie hoeft niet dus het is 5 min werk.
olie druk sensor kost ongeveer 8,50 euro (Nordicar) aftappen van de olie hoeft niet dus het is 5 min werk.
- bart1111111112
- 2nd Gear member
bij de b20 vlak bij de oliefilter,bij de b30 zal hij daar ook wel in de buurt zitten.
het ziet er uit als een grote moer met 1 draad er op aangesloten,kan niet missen!

het ziet er uit als een grote moer met 1 draad er op aangesloten,kan niet missen!
- admiral
- 5th Gear member
Olie is dikker als deze koud is en dan kan er waarschijnlijk meer druk worden opgebouwd, als de olie warmer wordt, wordt deze ook dunner en kan dit weer een drukvermindering opleveren en minder oliedruk is een reactie van je sensor naar je waarschuwingslampje.skinnie schreef:Admiral, dank je voor je antwoord. Ik dacht hier ook een beetje aan maar kan het niet rijmen met het feit dat het alleen gebeurd na snelwegkilometers. Hoe lang ik ook op een 80 km. weg heb gereden maakt niet uit,dan gebeurd het niet en dat vindt ik zo raar. :?:
Dit is het enige wat ik nog kan bedenken en of deze redenatie opgaat weet ik niet.
Maar het makkelijkste is idd sensor vervangen, olie filter en olie vervangen, kleppen en onsteking stellen en als klap op de vuurpijl compressie meten.
En natuurlijk een testritje
- admiral
- 5th Gear member
Gaat mijn theorie misschien toch wel opferdy schreef:Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem gehad lampje knipperde continu bij stationair en bij koude motor niet. Mijn motorblok was versleten. In hoeverre klopt die 170DK?
- ferdy
- 4th Gear member
of de kilometer stand wel kloptadmiral schreef:Gaat mijn theorie misschien toch wel opferdy schreef:Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem gehad lampje knipperde continu bij stationair en bij koude motor niet. Mijn motorblok was versleten. In hoeverre klopt die 170DK?maar wat bedoel je met 170 DK :?:

- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
Olie is dikker als deze koud is en dan kan er waarschijnlijk meer druk worden opgebouwd, als de olie warmer wordt, wordt deze ook dunner en kan dit weer een drukvermindering opleveren en minder oliedruk is een reactie van je sensor naar je waarschuwingslampje.
Dit is het enige wat ik nog kan bedenken en of deze redenatie opgaat weet ik niet.
[/quote]
ik denk van niet hoor; alles wat warmer wordt neemt meer volume in en zal dus in gesloten ruimte druk opbouwen bij hoger wordende temperaturen.
als je pomp slechter is kan het zijn dat bij hogere temperaturen de dunnere olie voor meer interne verliezen (circulatie) in de pomp zorgt.
[/quote]
ik denk van niet hoor; alles wat warmer wordt neemt meer volume in en zal dus in gesloten ruimte druk opbouwen bij hoger wordende temperaturen.
als je pomp slechter is kan het zijn dat bij hogere temperaturen de dunnere olie voor meer interne verliezen (circulatie) in de pomp zorgt.
- Jordos
- 3rd Gear member
Juist. Dikke koude olie bouwt meer druk op dan dunne warme olie. Heb even een Mercedes gehad met zo'n oliedrukmeter en die vloog ook meteen na de start omhoog om later bij warme motor iets te zakken. Bij decceleratie tot stilstand inderdaad nog meer zakken, of bij optrekken in lage versnelling.
Die motor was ook zwaar versleten trouwens.
Die motor was ook zwaar versleten trouwens.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Riemer Amazon
- 1st Gear member
ik had precies hetzelfde, na een stukje snelweg ging mijn b20 motor ook stationair knipperen. Na een paar tellen stilstaan was het weer over. ging je weer met veel toeren rijden, dan deed hij het weer.
Dit blok had ook een tijdje stilgestaan, en ik heb het oliefilter vervongen. Daarna was het probleem weg. Het filter is was ietsje verstopt door niet al te schone olie. Door het hoge toerental past alle olie niet door het filter, en blijft er veel olie in het blok zitten en gaat niet terug naar de carterpan. stationair kan hij dan niet genoeg druk opbouwen.
Oliefilter kost niet veel, het is te proberen of het bij jouw ook werkt.
Dit blok had ook een tijdje stilgestaan, en ik heb het oliefilter vervongen. Daarna was het probleem weg. Het filter is was ietsje verstopt door niet al te schone olie. Door het hoge toerental past alle olie niet door het filter, en blijft er veel olie in het blok zitten en gaat niet terug naar de carterpan. stationair kan hij dan niet genoeg druk opbouwen.
Oliefilter kost niet veel, het is te proberen of het bij jouw ook werkt.
-
- 2nd Gear member
Ik heb indertijd jaren met een 144 rondgereden die hetzelfde probleem had. Der is nooit niks aan gesleuteld buiten het gewoon onderhoud en de motor heeft gewoon altijd zijn werk blijven doen. Dus echt veel kwaad zal het niet kunnen.
240 DL 170000km LPG
- oudevolvo
- 3rd Gear member
Warme olie is inderdaad dunner dan koude olie, zoals al gezegd is. Dit kan meespelen,maar verklaart nog niet waarom het probleem wel optreedt bij warmrijden met 80 km/h en wel bij warmrijden met 120 km/h.
Ik denk ook aan de oliepomp (als het inderdaad niet de sensor is). Het zou kunnen dat het tandwiel wat los op de aandrijfas van de oliepomp zit.
Bij hoge snelheden kan het tandwiel dan gaan slippen en wordt er dus minder oliedruk opgebouwd. Misschien dat hij bij lagere snelheden nog net niet slipt.
Dit is hoe dan ook geen goed teken en geen oliedruk kan fataal zijn voor je motor. Ik zou er dus niet meer uitgebreid mee rijden zolang je niet weet wat de oorzaak is.
Als het niet de sensor is, zou ik de oliepomp sowieso vervangen.
Ik denk ook aan de oliepomp (als het inderdaad niet de sensor is). Het zou kunnen dat het tandwiel wat los op de aandrijfas van de oliepomp zit.
Bij hoge snelheden kan het tandwiel dan gaan slippen en wordt er dus minder oliedruk opgebouwd. Misschien dat hij bij lagere snelheden nog net niet slipt.
Dit is hoe dan ook geen goed teken en geen oliedruk kan fataal zijn voor je motor. Ik zou er dus niet meer uitgebreid mee rijden zolang je niet weet wat de oorzaak is.
Als het niet de sensor is, zou ik de oliepomp sowieso vervangen.
- 4th Gear member
Ik zou eerst compressie meten en de algehele staat van het blok in specteren. Ingesleten kleppen, slechte compressie, versleten nokkenas etc. Als meerdere van deze zaken slecht zijn zou ik zelf geen geld uitgeven aan een nieuwe oliepomp.