In mijn vaders vorige V70 T5 en 2.4T, XC70 haalt het ook wel een beetje. Met de V50 haalt 235km/u
Mijn C30 haalt precies 190km/u dus niet met die
Geplaatst: 14.07.2009 - 18:50
door asta
Jongens "mannen" wat een stoere praat allemaal hier.
Als al onze auto's de snelheden al halen die hier genoemd worden dan zijn het onverantwoorde snelheden waarbij anticiperen weinig to geen nut heeft.
Al eens een uitwijk manoeuvre mogen maken bij laat ik zeggen: 130 ?
Ik kan je aangeven dat geen van ons inclusief ik zelf de auto nog onder controle zal houden en fijn de vangrail zal opzoeken.
De auto's die wij rijden zijn niet gemaakt om snelheden zoals hierboven genoemd worden te rijden, bij het minste geringste loopt het zweet door je bilnaad als de auto b.v. in een verkeerd ingeschatte bocht uit begint te breken en niet meer te houden is.
Onze auto's zijn allemaal getest op snelheden die de veiligheidssysteemen nog kunnen handelen.
80 km per uur tegen een boom of muurtje is misschien in 50% al dodelijk, bedenk je maar eens dat al jouw inwendige organen van 80 km abrupt tot stilstand komen, echt lekker zullen ze het niet vinden.
Daarnaast opmerkingen van 170 km per uur merk je niks van, ik vraag me af waar je met je gedachte bent als je die snelheid rijd om te zeggen dat je dat niet merkt, je legt namelijk elke seconde bijna 50 meter af !
Daarnaast is je remweg tot stilstand +/- 190 meter (en dat in de meest ideale omstandigheden).
O ja, ik vergeet nog in de meest ideale omstandigheid dat je reactievermogen ronde de 1 sec ligt dus tel er maar even dik 50 meter bij op voordat je stilstaat.
Hoeveel meter houd iedereen ook alweer aan als ze in een treintje rijden???????
Er is hier nog een forumlid die kan beamen vanwege zijn werk/wellicht voormalig dat een treintje rijden met 130 km per uur een enorme inspanning is ondanks dat we dit met grote regelmaat gedaan hebben.
Een treintje van 230 km per uur is waanzin en een soort Russisch roulette, hier gaat het alleen nog maar om dat er niks verkeerd mag gaan of het leed is niet meer te overzien.
Maar, we blijven allemaal mensen die de grenzen van het bestaan opzoeken inclusief mijzelf meegeteld.
Dit jaar in Duitsland wilde ik ook graag weten hoe snel een getunde V50 T5 nou werkelijk gaat.
Ik kan het jullie niet vertellen aangezien het onverantwoord was om sneller dan 200 km op de teller te rijden, en dat voor een paar minuten.
De auto ligt ondanks de t5 uitvoering (ander onderstel meen ik) belabberd op de weg en trilde hevig.
Ik kan mij dus wel voorstellen hoe dat bij 250 zou moeten.
Ondanks dit stukje "frustratie" blijf ook ik zo nu en dan hard rijden leuk vinden, en neem ik ook deel aan een stukje onverantwoord rijgedrag waarmee ik mijzelf zeker niet goed zal praten tegenover de rest, integendeel. :evil:
Geplaatst: 14.07.2009 - 18:59
door Paul
Dan is jouw auto niet echt goed afgesteld.
En of je nu met 130km/u van de snelweg afgaat of met 180km/u beide overleef je niet gemakkelijk.
Geplaatst: 14.07.2009 - 19:01
door J
bijzonder, zo'n draadje als deze
persoonlijk ben ik van mening dat de in nederland geldende snelheidsregels niet zaligmakend zijn. kijk naar landen om ons heen, 130 moet makkelijk kunnen (volgens mij is er ook een studie naar gedaan...)
onbeperkt is alleen leuk als iedereen hart wil, heb in D ook meegemaakt dat een of andere %*$* naar links kwam terwijl er iemand achterop kwam met 200+
Zelf heb ik mijn V40 naar zijn top gejaagd (2.0T uit 2001 doet 240 op de teller) is altijd leuk, en geen bellabberde wegligging of trillingen, misschien draadbreuk in je banden Asta?
Geplaatst: 14.07.2009 - 19:47
door liquid_force
Johan schreef:
- Nee ik rijd ook geen 230 maar wel 252 (teller)
250kmh op de GPS en niet eens op de A31 ... gewoon een stukje net voor Köln
Geplaatst: 14.07.2009 - 21:22
door piotrV70
liquid_force schreef:
Johan schreef:
- Nee ik rijd ook geen 230 maar wel 252 (teller)
250kmh op de GPS en niet eens op de A31 ... gewoon een stukje net voor Köln
Jeremy Clarkson: "every idiot can do 250 in a straight line"
Geplaatst: 14.07.2009 - 21:24
door liquid_force
dank voor het compliment ...
Geplaatst: 14.07.2009 - 21:31
door piotrV70
Serieus: vind je dat zelf nou echt zo bijzonder/stoer etc, dat je daar een filmpje van maakt en dat op youtube zet ? Je auto kan 250, je rijdt rechtuit ? Ja, und !?
Geplaatst: 14.07.2009 - 21:38
door liquid_force
elke minuut die ik rij wordt gefilmd ... en aangezien niet elke S60 2.5T zo hard loopt heb ik dat voor een aantal bekenden online gezet ... en nee, dat is zeker niet het hardste wat ik gereden heb ... mijn Audi A8 4.2Q-Abt-edition die ik in 2003/2004 reed liep nog circa 65kmh harder, wel op het circuit uitgetest ...
daarbij komt ook nog dat ik een rally-licentie heb en wel degelijk weet wat ik met een wagen kan of niet kan ...
Geplaatst: 14.07.2009 - 21:55
door asta
Draadbreuk, slechte afstelling daar ben ik zeker van dat dit niet het geval is.
De auto is gewoonweg niet gebouwd voor die snelheid, en deze gaat dan op een gegeven moment trillen.
Ik denk dat alle auto's dit hebben zodra de motor tegen zijn max aan begint te lopen.
De belabberde wegligging komt mede door het gewicht van de auto, en wat zeker meespeelt is dat de auto 18" heeft en niet verlaagd is waardoor deze hoog op de pootjes staat en hierdoor instabiel gaat worden op hoge snelheden.
Geplaatst: 14.07.2009 - 22:08
door eddy3
@ asta:Ben er zeker van ,dat er toch iets mis is met je V50!
Zoiets nog nooit gevoeld met eender welk type Volvo.
Zelfs een oude S80 leenauto met blazen op de banden liep majesteus 225 op de Autobahn!
Grtn Eddy
Geplaatst: 14.07.2009 - 22:09
door Wiebe
Moeten ze toch zelf weten? Het is hun auto...
Geplaatst: 15.07.2009 - 07:58
door Peter
Kom op nou Paul: geen verschil tussen met 130 of 180 onderuitgaan?
De genoemde snelheden zijn goed voor het circuit, niet voor de openbare weg. Niet voor de huidige verkeerssituaties. Onverantwoord en dom. En nee, Koos Spee is geen familie.
Geplaatst: 15.07.2009 - 08:31
door Christopher
Nee hoor Peter, er is geen verschil tussen met 130 of 180 onderuit gaan. Als het met die snelheden mis overleef je het vaak toch niet, ondanks alle veiligheidsmaatregelen rond de weg.
Bij 130 heb je alleen wat meer tijd om in te grijpen als het dreigt mis te gaan. Daar zit het verschil in.
@asta... Mijn 2.0D S40 trilt ook niet bij 200.
Wiebe schreef:Moeten ze toch zelf weten? Het is hun auto...
Mjah, zij wel. Die automobilist die ze aanrijden alleen niet.
Geplaatst: 15.07.2009 - 08:33
door Peter
Christopher schreef:Nee hoor Peter, er is geen verschil tussen met 130 of 180 onderuit gaan.
Bij 130 heb je alleen wat meer tijd om in te grijpen als het dreigt mis te gaan. Daar zit het verschil in.
Dus tóch verschil........
Geplaatst: 15.07.2009 - 09:27
door Johan
Hij is fijn!
Natuurlijk is (hard) rijden, fietsen, bergbeklimmen, vliegen (in een airbus) gevaarlijk doordat het risico toeneemt. Waarom doen sommige mensen (zoals ik en Liquid_Force) het dan toch?
Je meent het uiteraard verantwoord te doen dus als je auto's achter elkaar ziet rijden waarbij er ene mogleijkheid bestaat dat de een de ander gaat inhalen en je nadert ze zeer snel dan ga je van het gas af om de reactietijd op stommiteiten van anderen te vergroten.
Het mooie van hard rijden in DE (daar waar waar het mag) is dat je zelf de zeggenschap hebt over je snelheid ipv een overheid die dat voor je bepaalt.
Geeft toch wel een gevoel van vrijheid
Er zijn uiteraard wel onderzoeken die aantonen dat het NL model tov het DE model veiliger is http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o7459n31351.html
Maar als je kijkt naar de UK in vergelijk met DE dan zit daar niet veel verschil tussen.
Dit gaat echter over alle wegen en niet over autosnelwegen in het bijzonder.
Ik vraag mij af wat de verschillen zijn als B/C en stadswegen worden uitgefilterd.
Geplaatst: 15.07.2009 - 10:45
door jef
Iedereen zegt wat hij met zijn VOLVO kan ,maar niemand schrijft wat de VOLVO met zijn bestuurder kan doen bij een snelheid van pak um beet 200 km. Krijg maar eens een klapband b.v. ,of een uitwijkmanoevre. Knappe bestuurder die hem veilig aan de rechterkant krijgt. Ook wordt er geschreven :er is geen verschil tussen met 130 of 180 onderuit gaan, dan kun je dat ook zeggen met 200 km of 250 km. Maar er zal maar eens iets gebeuren , krijgen anderen de ondankbare taak om jou bij elkaar te vegen.Weer een ander mag jou dan als een puzzelstukje in elkaar gaan zetten zodat je vrouw en kinderen nog net kunnen zien dat diegene die daar ligt papa zou kunnen zijn. Laat mij dan maar gewoon wat vroeger vertrekken naar waar ik ook naar toe moet dan weet ik voor 99.99% zeker dat ik ook veilig en uitgerust op mijn bestemming aankom en dat met een normale snelheid.
Geplaatst: 15.07.2009 - 11:17
door bert67
Ik denk dat je ook hier verschillende nuances hebt:
Als hard rijden ZO gevaarlijk zou zijn, dan is de DUitse overheid de eerste die dat zal verbieden. Natuurlijk gaat het met 120+ veel harder als daaronder als er wat gebeurt. Echter zijn de wegen er dan ook op ingericht, weinig afslagen, geen gekke kronkels in de weg of wat dan ook. Als die er wel zijn, dan wordt er direct de max snelheid op aangepast.
Ik rij zelf regelmatig in Duitsland, al 20 jaar lang. je moet je aanpassen aan het verkeersbeeld, anticiperen dus. En dan kan het best verantwoord zijn om met 200 km/h te rijden, als het wegbeeld het toelaat. En inderdaad moet je verder vooruit kijken dan je gewend bent en alert zijn op inhaalacties voor je. Dit zegt echter alles over jouw inschatting. De inhaler heeft ook een plicht om in zijn spiegels te kijken, wat een Duitser inderdaad meer GEWEND is als een Nederlander die 1 keer per jaar de Duitse Autobahn opgaat op weg naar zijn vakantiebestemming. Ook als je meerder vrachtwagens voor je ziet opdoemen ga je van je gas af, de kans bestaat dat ze gaan inhalen. Maar om nou te zeggen dat dit onveiliger is, nee, dat gaat me te ver. Het is meer een kwestie van het spelletje kennen voordat je het meespeelt. Ik moet wel zeggen dat het alsmaar drukker wordt en dat de plekken waar je verantwoord hard kan rijden wel afnemen. Ik rij regelmatig het stuk tussen Venlo en Paderborn. Vooral het stuk tussen Dortmund en Kassel (A44) is een stuk waar je overzichtelijk harder kunt rijden, echter overdag is het hier druk met vrachtverkeer, in de avond of op zondag kun je hier lekker doorrijden.
Geplaatst: 15.07.2009 - 11:17
door Peter
Wat een wijze woorden uit Landgraaf.
Geplaatst: 15.07.2009 - 11:22
door Peter
bert67 schreef:Ik denk dat je ook hier verschillende nuances hebt:
Als hard rijden ZO gevaarlijk zou zijn, dan is de DUitse overheid de eerste die dat zal verbieden.
Ook als een gedacht aan economische belangen. Of dezelfde redenen waarom er in Amerika geen verbod op wapens komt.