Afgelopen zondag naar Duitsland gereden... Via de A1 de grens over Duitsland in.... Osnabruck, Hannover, Magdebrug... Leipzig...
Totaal 620 km in 4,5 uur .... Sommige vinden het onverantwoord om 180-190km/u te rijden maar ik kan het niet laten...
Zolang je afstand houd, vooruit kijkt dan is het volgens mij relatief veilig...
Het geeft in ieder geval een heerlijk gevoel...
Het kan wel onveilig, zo zag ik helaas een Volvo 960 die een V70 van de weg af wilde drukken... snelheid > 140km/u en minder dan 10 meter afstand en richtingwijzer knipperen...
Later haalde ik deze beste man in en zag tot mijn verbasing een man van boven de 70 met een sigaar lekker sturen in zijn Volvo 960, ik moest toen wel lachen...
Mijn V50 heeft het prima gedaan alleen gaat de diesel errug hard...
Autobahn...laatste keer met mijn V50
- bookkeeper
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
- Contacteer:
Bookkeeper
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10651
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Nix mis mee hoor om zo te rijden in Deutschland. Zakelijk rijdt ik daar met een zekere regelmaat. Dat gaat ook zo rond die snelheden tenminste waar het kan. eerlijkheid biedt mij te zeggen dat het daar ook niet altijd meer even hard kan en gaat. Safety first toch?
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
De snelheid is inderdaad net wat je er zelf van maak.
Laatste keer dat ik terug uit Duitsland kwam heb ik ook grote delen vanaf München 180 - 200 km/h gereden met de vorige (V40 1.9d).
Als je inderdaad maar voldoende blijf kijken, en neem genoeg pauzes om te voorkomen dat je toch vermoeid raakt als je grote afstanden moet rijden.
volgende week woensdag weer heen naar München... met de 80.... ben benieuwd
Laatste keer dat ik terug uit Duitsland kwam heb ik ook grote delen vanaf München 180 - 200 km/h gereden met de vorige (V40 1.9d).
Als je inderdaad maar voldoende blijf kijken, en neem genoeg pauzes om te voorkomen dat je toch vermoeid raakt als je grote afstanden moet rijden.
volgende week woensdag weer heen naar München... met de 80.... ben benieuwd

S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7759
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Het is natuurlijk heerlijk om lekker door te rijden. 160-170 in de V70 merk je niet, vandaar dat het zeer verantwoord voelt. Je moet alleen geen foutje maken.... Dan kan zelfs een Volvo je niet meer helpen.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- MaartenV70D5
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 18.03.2009 - 15:54
Ik vind het juist onverantwoord om op dat soort stukken géén 200 te rijden. Het grootste gevaar zijn de Nederlanders en Denen die in Zuid-Duitsland met 140 naar links gaan, terwijl een grote stoet met 230 achterop komt. Vervolgens zijn de NL'ers nog beledigd na een salvo van lichtsignalen! In het buitenland dien je je rijstijl aan te passen, dit betekent dat je in Italië gerust wat agressiever mag rijden, maar in Scnadinavië bijvoorbeeld niet.
V70 D5 GT Summum Black Sapphire Edition, Rica 210PK, 475NM, 162.000KM
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Ik ben het inderdaad met je eens, op de laatste reis dus naar Duitsland heel beheerst 200 gereden, en dan gaan de stukken wel snel, alleen wel de beperkingen goed respecteren.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Dat is stoere verjaardagsfeestjespraat. En er klopt niks van je verhaal.MaartenV70D5 schreef:Ik vind het juist onverantwoord om op dat soort stukken géén 200 te rijden. Het grootste gevaar zijn de Nederlanders en Denen die in Zuid-Duitsland met 140 naar links gaan, terwijl een grote stoet met 230 achterop komt. Vervolgens zijn de NL'ers nog beledigd na een salvo van lichtsignalen! In het buitenland dien je je rijstijl aan te passen, dit betekent dat je in Italië gerust wat agressiever mag rijden, maar in Scnadinavië bijvoorbeeld niet.
"Een salvo van lichtsignalen" geven is volstrekt asociaal gedrag en vaak een typisch geval van compensatiegedrag. Ik rij duizenden kilometers per jaar in Duitsland en ik heb nog nooit "een grote stoet met 230" achterop zien komen. Daarnaast worden de "strecken" waar je nog onbeperkt mag (en kan) racen steeds schaarser (de A31 is een van de laatste stukken autobahn waar het nog kan).
Misschien ga je het zelf ook inzien als je wat ouder bent en kinderen hebt.
- Peter
- 7th Gear member
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
Helemaal mee eens Peter, hee.....hoe kan het ook anders.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
 Mijn Flickr foto's
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
Ik heb nooit te hard (natuurlijk voor iedereen zelf te bepalen) gereden, maar er zijn in Duitsland wel degelijk mensen die hun lampen knipperen als teken om in te halen ; of dat asociaal is ligt ook een beetje aan je zelf. Zolang ze maar geen gevaarlijke situatie voor jou opleveren. Ook het knipperlicht is hier heel normaal als teken dat je wilt inhalen. Ja inderdaad als je kinderen hebt zie je pas de gevaren..die je niet ziet als je zelf "jong" bent.
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- bookkeeper
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
- Contacteer:
eeehhh jong, ikke? eeehhh 3 kinderen.. 8 jaar, 6 jaar en 1 jaar
Iedere situatie is anders... en veiligheid voorop....
Dit betekent voor mij niet dat ik nooit te hard rij... ook in Nederland.. Naar mate ik ouder ben rij ik wel iets rustiger....
Iedere situatie is anders... en veiligheid voorop....
Dit betekent voor mij niet dat ik nooit te hard rij... ook in Nederland.. Naar mate ik ouder ben rij ik wel iets rustiger....
Bookkeeper
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
- Nee ik geef ook geen lichtsignalenpiotrV70 schreef:Dat is stoere verjaardagsfeestjespraat. En er klopt niks van je verhaal.MaartenV70D5 schreef:Ik vind het juist onverantwoord om op dat soort stukken géén 200 te rijden. Het grootste gevaar zijn de Nederlanders en Denen die in Zuid-Duitsland met 140 naar links gaan, terwijl een grote stoet met 230 achterop komt. Vervolgens zijn de NL'ers nog beledigd na een salvo van lichtsignalen! In het buitenland dien je je rijstijl aan te passen, dit betekent dat je in Italië gerust wat agressiever mag rijden, maar in Scnadinavië bijvoorbeeld niet.
"Een salvo van lichtsignalen" geven is volstrekt asociaal gedrag en vaak een typisch geval van compensatiegedrag. Ik rij duizenden kilometers per jaar in Duitsland en ik heb nog nooit "een grote stoet met 230" achterop zien komen. Daarnaast worden de "strecken" waar je nog onbeperkt mag (en kan) racen steeds schaarser (de A31 is een van de laatste stukken autobahn waar het nog kan).
Misschien ga je het zelf ook inzien als je wat ouder bent en kinderen hebt.
- Nee ik rijd ook geen 230 maar wel 252 (teller)
- Ja ik heb kinderen
Door het snelheidsbeleid in NL en de blijkbaar succesvolle indoctrinatie leven veel mensen met de gedachte dat harder dan 100/120 onveilig en dus onverantwoord is.
Ik bestrijd dat ten zeerste. Als de weg het toelaat en je rijd met je verstand dan is geen enkele bovenmatige snelheid onveilig als dat binnen de ontwerp spec valt van de auto waar je in rijdt.
Feit blijft wel dat ook ik ervaring heb dat het altijd NL-ers zijn die door het zombie beleid in NL vergeten dat het de rijstijl in het buitenland wel vaak anders is en daardoor manouvres maken waardoor anderen in gevaar worden gebracht. Dat is toch geen "stoere verjaardagsfeestjespraat".
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik zie het ook niet als verjaardagspraat, moet ook zeggen dat ik tijdens verjaardagen daar nooit over praat maar goed.
Als je laatste stukje Duitsland bijvoorbeeld hebt, net voor arnhem. Dan kan je daar nog even door rijden. Kom je aan met snelheid van 220+ en zie je op de rechterbaan twee gele kentekens dan ga ik automatisch al langzamer rijden en in bijna alle gevallen schiet hij er voor. En het zijn echt altijd nederlanders, geen duitsers die kunnen snelheid inschatten.
Maar goed, je moet gewoon anticiperen op alles...
Tenzij ik geen recht heb van spreken, ben maar 26 en rij 50.000km per jaar.
Als je laatste stukje Duitsland bijvoorbeeld hebt, net voor arnhem. Dan kan je daar nog even door rijden. Kom je aan met snelheid van 220+ en zie je op de rechterbaan twee gele kentekens dan ga ik automatisch al langzamer rijden en in bijna alle gevallen schiet hij er voor. En het zijn echt altijd nederlanders, geen duitsers die kunnen snelheid inschatten.
Maar goed, je moet gewoon anticiperen op alles...
Tenzij ik geen recht heb van spreken, ben maar 26 en rij 50.000km per jaar.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Duitsers hebben weer andere onhebbelijkheden, zo rijden ze graag "het gat dicht" als het van twee naar een rijbaan gaat, ze geven graag lichtsalvo's, denken dat ze de enige goeie chauffeurs zijn etc.Paul schreef:Ik zie het ook niet als verjaardagspraat, moet ook zeggen dat ik tijdens verjaardagen daar nooit over praat maar goed.
Als je laatste stukje Duitsland bijvoorbeeld hebt, net voor arnhem. Dan kan je daar nog even door rijden. Kom je aan met snelheid van 220+ en zie je op de rechterbaan twee gele kentekens dan ga ik automatisch al langzamer rijden en in bijna alle gevallen schiet hij er voor. En het zijn echt altijd nederlanders, geen duitsers die kunnen snelheid inschatten.
Maar goed, je moet gewoon anticiperen op alles...
Tenzij ik geen recht heb van spreken, ben maar 26 en rij 50.000km per jaar.
De statistieken geven de liefhebbers van dergelijke extreme snelheden ongelijk, gelukkig zijn ze daar in Duitsland ook achter gekomen en kun/mag je op veel plaatsen niet meer zo snel rijden.
Ps: in welke auto rij jij 220+ ?
- bookkeeper
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
- Contacteer:
De duitsers rijden over het algemeen goed, schatten de snelheid in etc etc...
Het wordt alleen echt gevaarlijk met idd de Nederlanders... maar ook de Oost Europeanen... aangezien ik via Osnabruck, Hannover, Magdeburg richting Leipzig rij kom ik die gasten veel tegen en dat is soms echt niet leuk voor je hart...
Het traject wat ik veel rij daar zitten nog aardie stukken in waar je vol mag rijden A14 Magdeburg-Leipzig.... maar ook de A38 onder Leipzig richting Kassel is een mooie nieuwe weg...
@Johan, je punt is wel duidelijk en ik ben het eigelijk wel met je eens...
@Paul, je hebt wel een beetje recht van spreken... haha
Het wordt alleen echt gevaarlijk met idd de Nederlanders... maar ook de Oost Europeanen... aangezien ik via Osnabruck, Hannover, Magdeburg richting Leipzig rij kom ik die gasten veel tegen en dat is soms echt niet leuk voor je hart...
Het traject wat ik veel rij daar zitten nog aardie stukken in waar je vol mag rijden A14 Magdeburg-Leipzig.... maar ook de A38 onder Leipzig richting Kassel is een mooie nieuwe weg...
@Johan, je punt is wel duidelijk en ik ben het eigelijk wel met je eens...
@Paul, je hebt wel een beetje recht van spreken... haha
Bookkeeper
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
Ik ben in Duitsland ook wel eens van de linker strook gejaagd door een "salvo van lichtsignalen". Maar nooit door een hele stoet 230 rijdende auto's.
(O ja, toch wel eens gezien. Drie Porsches die al bumperklevend als een TGV voorbij kwamen. Een paar kilometer verder stonden ze keurig aan de kant bij een boze politieman!
)
Ik ben het niet eens met de stelling dat het onverantwoord is om géén 200 km/h te rijden. Iedereen moet zijn rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, zijn voertuig en niet te vergeten zijn eigen vaardigheden. Daarnaast is het in Duitsland van levensbelang om het achteropkomende verkeer in de gaten te houden en in te schatten. Iemand die 90 km/h sneller rijdt dan jij hangt in een oogwenk aan je achterbumper!
(O ja, toch wel eens gezien. Drie Porsches die al bumperklevend als een TGV voorbij kwamen. Een paar kilometer verder stonden ze keurig aan de kant bij een boze politieman!

Ik ben het niet eens met de stelling dat het onverantwoord is om géén 200 km/h te rijden. Iedereen moet zijn rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, zijn voertuig en niet te vergeten zijn eigen vaardigheden. Daarnaast is het in Duitsland van levensbelang om het achteropkomende verkeer in de gaten te houden en in te schatten. Iemand die 90 km/h sneller rijdt dan jij hangt in een oogwenk aan je achterbumper!
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
- Peter
- 7th Gear member
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
En de crux zit hem nu precies in het aanpassen van je rijstijl aan je eigen vaardigheden, want die laatsten worden schromelijk overschat.
Het gaat er niet om eens wat harder te rijden. Maar mij kan niemand, maar dan ook helemaal niemand wijs maken dat 230 laat staan 252 een veilige snelheid is. De auto kan het dan wel aan, maar de situatie meestal niet.
Het gaat niet om eenmalig licht signaal. Het gaat om mensen die menen, omdat ze veel harder rijden dat de weg van hen is en daaraan het privilege ontlenen andersdenkenden van de weg te blazen met lichtsignalen. En natuurlijk ben ik tegen mensen die onnodig links rijden. Maar ik heb niets tegen mensen die met een snelheid van 130 of 140 km een andere auto inhalen.
En de kunst is nu dat wij als andersdenkenden een beetje rekening met elkaar houden. Dat is een kunst op zich die niet veel mensen beheersen. Op het moment dat ze in een auto stappen, stappen ze gelijk in een andere rol.
Het gaat er niet om eens wat harder te rijden. Maar mij kan niemand, maar dan ook helemaal niemand wijs maken dat 230 laat staan 252 een veilige snelheid is. De auto kan het dan wel aan, maar de situatie meestal niet.
Het gaat niet om eenmalig licht signaal. Het gaat om mensen die menen, omdat ze veel harder rijden dat de weg van hen is en daaraan het privilege ontlenen andersdenkenden van de weg te blazen met lichtsignalen. En natuurlijk ben ik tegen mensen die onnodig links rijden. Maar ik heb niets tegen mensen die met een snelheid van 130 of 140 km een andere auto inhalen.
En de kunst is nu dat wij als andersdenkenden een beetje rekening met elkaar houden. Dat is een kunst op zich die niet veel mensen beheersen. Op het moment dat ze in een auto stappen, stappen ze gelijk in een andere rol.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
 Mijn Flickr foto's
- Franswa
- 5th Gear member
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
- Locatie: Z-Holland
Conclusie: Doe niet dommer dan dat je bent.
Het fijne van Duitsers is dat ze gewend zijn om sneller dan 120 te rijden en ze passen zich aan aan de weersomstandigheden en bij wegwerkzaamheden.
Het fijne van Duitsers is dat ze gewend zijn om sneller dan 120 te rijden en ze passen zich aan aan de weersomstandigheden en bij wegwerkzaamheden.
V60 Plus Dark. Fusion red.
- Peter
- 7th Gear member
- Berichten: 7677
- Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
En als ze zich nu ook nog aanpassen aan medeweggebruikers zijn we er helemaal uit.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
 Mijn Flickr foto's
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03
Geen enkele snelheid is een veilige snelheid. Alleen bij 0 km/u gebeuren er geen ongelukken. Elke snelheid daarboven leidt tot ongelukken en slachtoffers. Het instellen van bepaalde maximumsnelheden is daarom een politieke keuze: hoeveel (dodelijke) slachtoffers worden er getolereerd t.o.v. de gewenste mobiliteit.
Ik heb geen ervaring met het rijden op hoge snelheden in bijv. Duitsland. In Nederland rijdt ik op de snelweg meestal 125 km/u op de CC, in zowel de 100 als de 120 gebieden. Soms ook wel eens snelle, maar voor het woon-werk verkeer zelden. Ik vermijd overschreidingen van de maximumsnelheid met meer dan 30 km/u. Zowel vanwege het feit dat de boetes dan duur worden als vanwege de verkeersveiligheid. Hard rijden in niet moeilijk op een lege weg en inderdaad niet gevaarlijk. Maar een lege weg kom je zo weinig tegen. Het inhaalgedrag van veel (Nederlandse) automobilisten is bedoevend. Of er wordt helemaal niet in de spiegel gekeken, of met doet niets met de informatie die het in de spiegel kijken oplevert, of de snelheid van naderend verkeer wordt verkeerd ingeschat. Het gebeurt geregeld dat je in de remmen moet omdat er iemand gaat inhalen. Vaak is er dan alle ruimte achter je, maar daar wordt niet op gewacht.
Ik vind dat ik geen recht op spreken heb als iemand inhaalt en niet de maximaal toegestane snelheid overschreidt, als ik dat wel doe of wil. Wel als iemand zonder te kijken zijn auto naar links gooit. Mijn 'irritatiepunt' ligt bij de vraag of de auto al geheel op de linkerbaan is voordat ik moet gaan afremmen, of dat ik moet remmen terwijl hij nog naar links aan het verplaatsen is.
Het allerbelangrijkste in het verkeer blijft echter geven en nemen en je niet laten verleiden tot onbesuisde acties. Ook al wordt je er niet tussengelaten bij het invoegen, dan ga je toch gewoon achter zo'n auto rijden. Ik kom elke dag op een paar punten waar moet worden geritst. Het is zelden een probleem.
Ik heb geen ervaring met het rijden op hoge snelheden in bijv. Duitsland. In Nederland rijdt ik op de snelweg meestal 125 km/u op de CC, in zowel de 100 als de 120 gebieden. Soms ook wel eens snelle, maar voor het woon-werk verkeer zelden. Ik vermijd overschreidingen van de maximumsnelheid met meer dan 30 km/u. Zowel vanwege het feit dat de boetes dan duur worden als vanwege de verkeersveiligheid. Hard rijden in niet moeilijk op een lege weg en inderdaad niet gevaarlijk. Maar een lege weg kom je zo weinig tegen. Het inhaalgedrag van veel (Nederlandse) automobilisten is bedoevend. Of er wordt helemaal niet in de spiegel gekeken, of met doet niets met de informatie die het in de spiegel kijken oplevert, of de snelheid van naderend verkeer wordt verkeerd ingeschat. Het gebeurt geregeld dat je in de remmen moet omdat er iemand gaat inhalen. Vaak is er dan alle ruimte achter je, maar daar wordt niet op gewacht.
Ik vind dat ik geen recht op spreken heb als iemand inhaalt en niet de maximaal toegestane snelheid overschreidt, als ik dat wel doe of wil. Wel als iemand zonder te kijken zijn auto naar links gooit. Mijn 'irritatiepunt' ligt bij de vraag of de auto al geheel op de linkerbaan is voordat ik moet gaan afremmen, of dat ik moet remmen terwijl hij nog naar links aan het verplaatsen is.
Het allerbelangrijkste in het verkeer blijft echter geven en nemen en je niet laten verleiden tot onbesuisde acties. Ook al wordt je er niet tussengelaten bij het invoegen, dan ga je toch gewoon achter zo'n auto rijden. Ik kom elke dag op een paar punten waar moet worden geritst. Het is zelden een probleem.