Hoi All,
Had al een tijdje last van een schokkende V50 2.0D en mijn (zeer behulpzame Duitse) dealer heeft vandaag het probleem makkelijker opgelost dan ik verwacht had.
Bij het maken van de afspraak voor de winterbandenwissel liep de chef werkplaats op me af en vroeg of we even een stukje konden gaan rijden met de auto. Hij was op de hoogte van mijn schokkend probleem en ook dat ondertussen alle filters (brandstof en luchtfilter waren beetje goor door het vele rijden op de autobahn

) waren vervangen.. dus geen V50 met astma.
Tijdens het rijden begon de auto inderdaad weer te schokken in de derde versnelling bij zo'n 50/60km/h. Hierop moest ik de auto in de tweede versnelling zetten en gas geven tot de toerentalbegrenzer z'n werk ging doen. Dit een seconde of 10 volhouden en nog twee keer herhalen. Moet zeggen dat mijn auto flink aan het gillen was. Gelukkig was de chef werkplaats zo vriendelijk om even uit te leggen wat het mij op zou leveren, door het verhogen van het toerental zou de katalysator meer druk te verwerken krijgen met een hogere temperatuur. Door dit een aantal keren te herhalen forceer je een regeneratie en "blaast" 'ie schoner dan via het standaard regeneratieproces.
Na de marteling van mijn auto opnieuw geprobeerd of het schokken zich nog voordeed en zie daar, het schokken was weg. Bij het terugrijden nog even de werkplaats ingereden en de instelling van de pomp veranderd. Standaard heeft de inspuitpomp een waarde van 5 en die staat nu op 6, hierdoor krijgt ie meer brandstof ingespoten bij het rijden waardoor mijn auto net iets lekkerder oppakt.
Heb ik een verbetering gemerkt? Absoluut! het schokken is weg, op de snelweg is ie net iets vlotter en ook de 200 tik ik nu met gemak weer aan. het beste van alles is dat mijn dealer dit netjes als service heeft gedaan!
Wellicht heb je hier zelf ook wat aan? probeer het in iedergeval, het kan nooit kwaad en je hebt vrijwel direct resultaat.
groet
george