Hortend rijden in de stad...

Geleverd vanaf 2003
360Degreez
5th Gear member

EGR is de brede platte stekker aan het "potje" zit.

Check ook dit topic voor foto's

Bij mij werdt het inhouden uiteindelijk veroorzaakt door een defecte vacuum splitter waardoor de turbo niet aangestuurd werdt. maar het horten en stoten bij het doortrekken in zijn 3e en 4e versnelling (wat voor het defect gaan van de turbo al aan de orde was) was verholpen met het reinigen van de EGR.

Omdat het zo'n eenvoudig klusje is spuit ik de EGR uit bij elke grote beurt ;-)
mvdschaar
2nd Gear member

Ben net bij een Volvo dealer geweest om te vragen of hij de stekker wou aanwijzen. Maar het is dus toch dezelfde stekker als ik er al af gehaald heb. Het schijnt dat er een verschil tussen de 1.6d en 2.0d motoren zit.

Bij de 2.0d kan je inderdaad de stekker eraf halen maar bij de 1.6d zit de EGR stekker met nog andere dingen verbonden. Waardoor ik dus onder andere de anti-skid service melding kreeg.

Als ik ook naar de foto's van bovenstaande link kijk ziet mijn motor en de EGR er ook heel anders uit.
360Degreez
5th Gear member

Ah op die manier, ik heb nog niet eerder een 1.6 blok onder ogen gekregen.

Kan je wel de buis van je uitlaat naar je EGR klep vinden? (loopt vaak over of langs de motor. Deze zou je in ieder geval kunnen uitspuiten met een luchtspuit.
djibber
1st Gear member

Hoi All,

Had al een tijdje last van een schokkende V50 2.0D en mijn (zeer behulpzame Duitse) dealer heeft vandaag het probleem makkelijker opgelost dan ik verwacht had.

Bij het maken van de afspraak voor de winterbandenwissel liep de chef werkplaats op me af en vroeg of we even een stukje konden gaan rijden met de auto. Hij was op de hoogte van mijn schokkend probleem en ook dat ondertussen alle filters (brandstof en luchtfilter waren beetje goor door het vele rijden op de autobahn ;-) ) waren vervangen.. dus geen V50 met astma.

Tijdens het rijden begon de auto inderdaad weer te schokken in de derde versnelling bij zo'n 50/60km/h. Hierop moest ik de auto in de tweede versnelling zetten en gas geven tot de toerentalbegrenzer z'n werk ging doen. Dit een seconde of 10 volhouden en nog twee keer herhalen. Moet zeggen dat mijn auto flink aan het gillen was. Gelukkig was de chef werkplaats zo vriendelijk om even uit te leggen wat het mij op zou leveren, door het verhogen van het toerental zou de katalysator meer druk te verwerken krijgen met een hogere temperatuur. Door dit een aantal keren te herhalen forceer je een regeneratie en "blaast" 'ie schoner dan via het standaard regeneratieproces.

Na de marteling van mijn auto opnieuw geprobeerd of het schokken zich nog voordeed en zie daar, het schokken was weg. Bij het terugrijden nog even de werkplaats ingereden en de instelling van de pomp veranderd. Standaard heeft de inspuitpomp een waarde van 5 en die staat nu op 6, hierdoor krijgt ie meer brandstof ingespoten bij het rijden waardoor mijn auto net iets lekkerder oppakt.

Heb ik een verbetering gemerkt? Absoluut! het schokken is weg, op de snelweg is ie net iets vlotter en ook de 200 tik ik nu met gemak weer aan. het beste van alles is dat mijn dealer dit netjes als service heeft gedaan!

Wellicht heb je hier zelf ook wat aan? probeer het in iedergeval, het kan nooit kwaad en je hebt vrijwel direct resultaat.

groet

george
Volvo C70 2.0D wit
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
360Degreez
5th Gear member

Hé George, bedankt voor het delen van je informatie!

Houdt wel je verbruik, of euh.. dat van je auto even in de gaten in verband met de brandstof druk die je dealer aangepast heeft.

verder fijn te horen dat je probleem verholpen is!!
Swoop
1st Gear member

Hoi hoi,

Ik ben vandaag bij de garage geweest met het schok probleem van mijn V50 2.0D. Ze hebben de EGR schoongemaakt en een schoonmaak goedje bij de brandstof gegooid. Ik moet het nu zo'n 400 km proberen. Als het dan nog steeds niet is opgelost bestellen ze een nieuw onderdeel (geen idee welk onderdeel). Even afwachten dus. Mocht dit niet helpen kan ik natuurlijk jou tip eens proberen George! :)

Alleen heb ik dan nog de vertraging bij het gas geven waarschijnlijk?!

Gr. Rian
djibber
1st Gear member

@360Degreez: ben vanavond vanuit Dusseldorf naar Eindhoven (en terug) gereden en heb niet echt een grote verandering in het brandstofverbruik kunnen merken. Ik hanteer voor mezelf als maatstaf dat 300 gereden kilomters gelijk staat aan de middenpositie van de meter. Wellicht dat het zuiniger kan, het is echter enorm verleidelijk als je in Duitsland woont en werkt om met het overige verkeer mee te rijden.. dus qua verbruik zit ik goed na de aanpassing.

Wat me wel opgevallen is, is dat ik weer enorm veel reactie heb op het gas, de motor rustiger draait en ik weer enorm veel lol heb hier op de Autobahn ;-)

@Swoop: dat goedje dat er bij gegooid is, heeft meer te maken met het reinigen van je injectoren en brandstofleidingsysteem. Je zal wel merken dat er wat meer reactie komt op je gaspedaal.. maar of het echt zal helpen betwijfel ik (heb het ook gedaan, maar lostte het probleem niet op)... keep us posted!
Volvo C70 2.0D wit
BG_V50
2nd Gear member

Dag djibber,

dat is nu eens iets interessant se,

ik denk dat elke 2.0d dit wel ooit eens gaat tegenkomen.

dus de oplossing was 3 x 10 sec gas planche?

Dus gewoon tot 4500 rpm (of waar die begrenzer ook aanspringt) laten gaan en 10 sec laten brullen?

spingt die toerentalbegrenzer dan ook echt op, ik ben die nog nooit tegen gekomen, maar ik weet ook niet of ik al echt tot 4500 ben gegaan.

Damn, direct testen, als je morgen in de krant leest dat er een V50 gevonden is met gaten in zijn motorkap, dan weet je dat mijn pistons erdoor zijn gevlogen.

Mijn probleem met die roetfilter zijn mijn korte afstanden, die filter springt daardoor veel eerder aan, ergens om de 3 a 400 km begint ie al...

Een diesel is niet gemaakt voor korte afstanden. rij er tussen de 17 en 20 K per jaar, korte afstanden, had beter een 2.4i genomen...
mvdschaar
2nd Gear member

Mijn 1.6d is net bij de Volvo dealer geweest. Deze heeft het roetfilter een uur lang aan een regeneratie apparaat gehangen en iets met de adaptatie egr klep gedaan.

Tot nu tot geen gestotter meer. Echter lijk ik nog steeds wat trekkracht kwijt te zijn, ik voel dat duwtje in de rug niet meer zo als ik me gaspedaal in trap. Ook vindt ik nog steeds het verbruik in de lagere versnellingen wat aan de hoge kant. Als ik in ze 1 of 2 rij dan is het verbruik zo tussen de 20l a 30l / 100km.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Als je op trekt is die 20l a 30l? Dit is bij ons de laatste tijd ook het geval.. Maar dan meer, rond de 40.
mvdschaar
2nd Gear member

ja als je optrekt inderdaad.. als je een constante snelheid aan houdt in bijvoorbeeld zijn 2 dan zakt het verbruik wel. Maar bij het optrekken krijg je die hoge getallen. Soms inderdaad ook rond de 40 of hoger.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Precies hetzelfde hier... Vreemd, als mijn vader morgen thuis komt, zal ik wel vragen wat er gaat gebeuren.
djibber
1st Gear member

@BG_V50: Bij mij was de oplossing inderdaad drie keer plankgas in de tweede versnelling tot de toerentalbegrenzer ingreep (bij zo'n 5250 toeren).. het klinkt even erg onaangenaam omdat je dieseltje enorm gaat gillen.... dat was het enige dat ik niet zo wist te waarderen, maar goed, tijdens een roetmeting doen ze niet veel anders.

Korte afstanden zijn inderdaad niet echt prettig voor een diesel. Zeker als je veel korte afstanden rijdt wordt de uitlaatgastemperatuur niet te hoog en krijg je eerder afzet dan wanneer je langere afstanden rijdt. Zelf rij ik zo'n 60.000km per jaar en dat vooral in Duitsland... echt tijd om een afzet te krijgen in het uitlaatsysteem lukt niet echt.. haha.. heb een erg vlotte rijstijl ;-)

Zal de komende dagen nieuwsblad.be even in de gaten houden over Volvo's met zuigers door de motorkap ;-)

laat even weten of het resultaat gehad heeft!
Volvo C70 2.0D wit
BG_V50
2nd Gear member

dag djibber,

ja ik kreeg dus deze morgen de"bibber", effe geprobeerd wanneer die begrenzer zou aangaan, maar de naald zat al aan 5000 dus ben maar gestopt, lees net dat hij op 5250 aanspringt, ok, dan toch maar es doen straks.

Is dus wel effe lol, tegen 70 per uur in tweede.
djibber
1st Gear member

ja ik kreeg dus deze morgen de"bibber", effe geprobeerd wanneer die begrenzer zou aangaan, maar de naald zat al aan 5000 dus ben maar gestopt, lees net dat hij op 5250 aanspringt, ok, dan toch maar es doen straks.
Voelt vervelend aan om te doen of niet... ik had hetzelfde.. misschien dat ik daarom ook wel opgelucht was dat de chef werkplaats erbij zat toen ik het moest doen van hem ;-)
Volvo C70 2.0D wit
mvdschaar
2nd Gear member

Tot op heden geen gestotter meer na het doorblazen van de roetfilter door de dealer.

@ rsnhakan: had je nog gekeken hoe het zat met het verbruik in de lagere versnellingen?

Wellicht heeft iemand anders nog gekeken naar het verbruik in de lagere versnellingen?
djibber
1st Gear member

Ben nu een kleine 1200 kilometer verder na het doorblazen van mijn roetfilter en tot op heden eigenlijk geen op of aanmerkingen over extra hoog verbruik of een herhaling van het probleem. Eerlijk gezegd rijdt mijn auto nu weer zoals ie zou moeten rijden ;-)
Volvo C70 2.0D wit
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

mvdschaar, vandaag hoor je nog van mij ;)

Onze V50 stottert niet, maar alleen hoger verbruik. Stotteren gebeurd alleen (soms) met het reinigen van de roetfilter.
Swoop
1st Gear member

Na 't reinigen van de EGR en het schoonmaak goedje door de brandstof heb ik op advies van de garage nu zo'n 500 km gereden. Het schokken is wel iets minder geworden maar nog steeds aanwezig. Het meest merkbaar bij een koude motor.

Gr.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Hoger verbruik is nog steeds aanwezig in de eerste en tweede versnelling.
Vader had een afspraak gemaakt, maandag meer informatie.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”