Pagina 2 van 2

Geplaatst: 09.06.2009 - 20:27
door Gast
edraket schreef:Als je toch van plan bent te chippen maakt het niets uit of je de 2.4D of D5 kiest. Is precies dezelfde motor, alleen de software verschilt.
Oja? zijn toch beide 163 PK, gelijke motor. Dus je zou denken gelijke software.

Geplaatst: 09.06.2009 - 22:53
door euerw
kijk maar op VADIS , is gelijk

Geplaatst: 10.06.2009 - 17:47
door edraket
AlexV70 schreef:
edraket schreef:Als je toch van plan bent te chippen maakt het niets uit of je de 2.4D of D5 kiest. Is precies dezelfde motor, alleen de software verschilt.
Oja? zijn toch beide 163 PK, gelijke motor. Dus je zou denken gelijke software.
Jij bedoelt het oude type D5 en nieuwe type 2.4D. Om het duidelijk te maken:
t/m 2005: D5=163 pk en 2.4D=130 pk. zelfde motor, andere software
2005, my2005: 2.4D=163 pk 5 bak, zelfde motor als voorheen,
2005, my2006: 2.4D=163pk 6 bak nieuwe motor, D5=185pk 6 bak nieuwe motor.

Er zijn dus 2 types 2.4D gemaakt in 2005. Met de oude motor en met de nieuwe motor. En of je nu de 2.4D of D5 neemt, zolang de nieuwe motor erin zit zijn deze beiden tot hetzelfde nivo te tunen, omdat het enige verschil de software is.

Geplaatst: 10.06.2009 - 18:46
door Frederik Welvaert
Ik meen nogtans eens gelezen te hebben dat de D5 andere injectoren en een andere turbo zou hebben...

Geplaatst: 10.06.2009 - 18:50
door bart simpson
het lastige in dezen is dat een "D5" iedere keer een andere (betere) motor wordt, eerst was het een 163pk, toen een 185pk en nu al een 205 pk, de "D5" heet de "topdieselmotor" te zijn, inhererent daaraan verandert er keer op keer vanalles.
Kan me daardoor een begripsverwarring goed voorstellen.

Geplaatst: 10.06.2009 - 19:25
door edraket
ppFreddy schreef:Ik meen nogtans eens gelezen te hebben dat de D5 andere injectoren en een andere turbo zou hebben...
De modellen met de 6 bak (zowel handgeschakeld als aut) en RPF hebben inderdaad een grotere turbo. De D (126 pk) heeft nog de 5 bak. Dat is inderdaad de motor van de oude D5 met kleine turbo. Dit geldt natuurlijk alleen voor de modellen tot 2009, waarna, zoals Bart stelt, de dubbele turbo's in zicht komen.

Geplaatst: 10.06.2009 - 22:28
door BartS
Er lijkt tussen de D5 163pk en de 2.4D 163 pk ook een klein verschil in koppelkromme te zijn als ik specificaties bekijk. De eerste heeft het maximum koppel van 340 Nm vanaf 1.750 toeren t/m 3.000 (bron: spec MY 2005). De laatste bouwt een paar honderd toeren eerder af (t/m 2.750) (bron: specs MY 2009).

Geplaatst: 11.06.2009 - 12:01
door edraket
Komt door de andere turbo, injectoren en software. Merk zelf dat mijn huidige 2.4D veel soepeler onderin loopt in vergelijk met de oer D5. Ik heb ook de nieuwe motor.