V50 2.0D : Turbo sensor - [opgelost!]

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Yeah! Na eindeloos zoeken is het probleem eindelijk opgelost.

Gisterenavond de auto ingeleverd bij Autobedrijf Start te Rotterdam en daar is de EGR compleet gedemonteerd en gereinigd maar dit leverde geen verbetering op.

Nadat de garagehouder de volvo mee naar huis had genomen om zo een langere proefrit te kunnen rijden schoot hem opeens iets te binnen.

De volgende dag in de garage bleek dat de vacuümpomp wel genoeg druk opbouwde, maar dat dit te langzaam ging! net na het koppel stukje na de vacuümpomp was een plastic buisje met een haarscheur waardoor de druk wegliep.

Dit was net niet genoeg om een extra foutcode te geven, maar genoeg om de waste-gate onvoldoende te bedienen waardoor de turbo niet meehielp.

Wat me opviel is dat de auto nu echt als een raket gaat!! Nog veel harder dan toen ik hem gekocht had!

Eind goed, al goed!

Nu morgen even de temperatuur sensor vervangen!

Dan blijft alleen het GPS systeem over die alleen bij koud weer een satelliet ontvangst heeft.

Heeft iemand al eens een haaienvin gedemonteerd? Zijn deze stekkers aangegoten of zitten er van onder losse stekkers in die aangedrukt kunnen worden?
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Van harte met de oplossing.
Geweldig dat het toch gevonden is.
Nu je gps nog (kan je niet tijdelijk een los gps ontvanger er achterhangen om te proberen)
Was één V90
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hey Alwin, Thx, kan nu eindelijk weer invoegen zonder gevaarlijke wegsituaties te veroorzaken.

Ik heb wel een spare GPS ontvanger liggen maar deze heeft exact dezelfde connector als de connector op de GPS ontvanger zelf (Mannetje-Mannetje) het is een 2.7V actieve GPS antenne.

Volgens mij moet deze antenne aardig passen Right?!
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11568
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Mooi nieuws Paul! Is echt een berefijne motor, die 2.0D!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27855
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Goed dat het op is gelost :)
Bart schreef: Is echt een berefijne motor, die 2.0D!
Kan ook niet anders zeggen nee, ondanks dat ik van een D5 terug ben gegaan ben ik ontzettend goed te spreken over de 2.0D.
Na een dikke 33.000 km nog geen moment spijt gehad
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1895
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Goed nieuws 360D...
moet je wel een fijn gevoel geven dat de aanhouder heeft gewonnen. Alle tips en info die voorbij is gekomen kan mogelijk anderen ook helpen bij het oplossen van evt. problemen. Het blijkt opnieuw dat de kunst in dit soort gevallen ligt in het zoeken naar de juiste mensen die net even meer willen en kunnen doen dan een auto aan een computerkast hangen.
Voor nu hoop ik dat je in elk geval het plezier aan deze auto gaat beleven zoals velen van ons al langer hebben mogen ervaren.
Bedankt voor het delen van je ervaringen!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ja dat is inderdaad het mooie van een Forum,

Ik ben kind aan huis bij de garage waar ik altijd kom, de eigenaar daar heeft de nare eigenschap niet te stoppen voordat hij elk probleem gevonden heeft ;-)

Kan ik dan eindelijk gaan genieten van die heerlijke 2liter, wat een beest!
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

dat is goed om te horen zeg!
het reinigen van de druksensor bracht bij mij geen oplossing.
Misschien eens alle punten hier noteren en eens naar de garage stappen... :)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

ja, het blijkt dat een klein rot scheurtje al problemen kan geven!

Volvo heeft overigens ook een revisie gedaan op de vacuüm slangen zelf! Deze zijn nu van een steviger materiaal.

Mochten er nog problemen zijn kan je die altijd even nakijken.

Mijn garage heeft, voordat ze het probleem met het buisje hadden gevonden de hele EGR gedemonteerd een schoongemaakt.

Het inhouden wat ik eerder had is hiermee ook opgelost.

Zojuist van Capelle aan den Ijssel naar Poortugaal met een big smile achter het stuur gezeten!

Man! wat een beest! Ik mis voor het mooie alleen wat koppel onderin om lekker op te te pakken bij bijvoorbeeld het invoegen, wellicht dat tunen hiervoor de oplossing biedt!
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Update :

Na wat stommigheid een dag voor vertrek, (ik had de auto druk babbelend met mijn zwager volledig afgetankt met V-power... benzine.). zijn we inmiddels veilig en wel beland in Cagnes sur Mer (Tussen Cannes en Nice in)

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik onder de indruk ben van de V50, wat een beest!
Het eerste stuk naar midden Frankrijk was zonder caravan, maar vol beladen.

Het was een genot en we kamen fris als een hoentje aan op de camping waar de twee dagen bleven in de caravan die mijn schoonouders daar hadden laten staan.

Vanaf daar zijn we met caravan vertrokken naar het zuiden, binnendoor door de franse alpen. (stukje route napoleon,)

Ik zie nog mijn vriendin in de lach schieten doen we bij een stijle klim enkele franse personenauto's zonder caravan inhaalden en het overige verkeer achter ons lieten.

Dit was zo leuk dat ik het gebruik negeerde en moest boeten bij de pomp.

1 op 10, ach... onder omstandigheden... Verder kreeg de motor het zo nu en dan warm bij 30+ graden en een steile klim en schakelde de airco uit :-P

Ik had uit nood TomTom weer op mijn telefoon geinstalleerd omdat de RTI nog steeds stuk is, maar deze hield er ook mee op doordat de lader het stroomverbruik vanmijn telefoon niet kon bijbenen.

Als in een wonder begon nog geen tien kilometer later de RTI weer te werken waarna deze ons naar het zuiden geloodsd heeft. Niet te geloven!

Verder top! nu lekker genieten van de vakantie!
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32872
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mooi man, goed te horen! Have fun daar! Heerlijk gebied! Ga ook even naar Fayence en haal daar even heerlijke wijn (even het land in, maar dat is wel te doen met je V50)

Heet: Blanc de Blancs - La Grande Bastide
Zit in Tourrettes de Fayence (83440)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

eventjes dit topic terug bovenhalen.
Deze week viel mijn oog toevallig op een bus brake cleaner en dacht ik terug aan wat ik enkele maanden geleden geprobeerd heb. Ik dacht in mezelf "waarom niet nog eens proberen"
guess what, wat toen niet lukte is nu wel gelukt...
Waar de auto vroeger "tam" was onder de 2000 toeren en er dan heel even als een speer vandoor ging, om 200 toeren verder weer in te houden is nu helemaal veranderd... De turbo komt er veel gelijkmatiger in, geen turbogat tot 2000rpm, en het inhouden is ook sterk verminderd (nog steeds een klein beetje, maar echt veel beter)

Wat ik denk is: na een tijdje hoopt vervuiling zich op in de sensor (uitlaatgassen van egr, olie enz.) waardoor deze minder goed gaat werken. Hierdoor geeft deze continu een verkeerde druk door, wat ervoor zorgt dat de variabele turbo niet goed wordt aangestuurd. Hierdoor staat deze niet optimaal voor lage toeren, maar bij 2000 toeren geeft die plots alles wat ie maar geven kan, waardoor een ander systeem (ik vermoed dat er nog ergens een sensor zit) zegt dat de druk te hoog is en daarom de turbo gaat afblazen (vandaar het inhouden, hij gaat op een bepaald toerental gewoon in overdruk, blaast even af, daarna gaat ie weer in overdruk, weer even afblazen, ...)
Klopt mijn redenering?

En of ze nu klopt of niet, blijkbaar heeft het reinigen toch geholpen...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

"Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan" Bij elke grote beurt gaat bij mij sowieso de EGR pijp los en ik maak de hele bende schoon. Karweitje van niets, maar helpt een hoop ;-)
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

360Degreez schreef:"Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan" Bij elke grote beurt gaat bij mij sowieso de EGR pijp los en ik maak de hele bende schoon. Karweitje van niets, maar helpt een hoop ;-)
Ik vraag me dan wel af waarom niet alle 2.0D motoren last hebben van een vervuild sensor met dito klachten.
M.a.w. als je geen last hebt is het dan wel verstandig om met perslucht/remmenreiniger e.e.a. schoon te maken ???
Je hebt het over "helpt een hoop", mag ik vragen wat je hiermee bedoeld (vermogen,trekkracht<2000rpm?)?.

Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ik maak alleen de EGR schoon, deze raakt vervuild met een dikke koek aan uitlaatgasbagger. Na het schoonmaken merk je het zeker in het doortrekken van de motor en de kracht onderin.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het heen en weer gaan van de EGR klep dat bemoeilijkt word door de vervuiling.

En daarbij is het zo'n eenvoudig klusje (ik dacht een paar torxjes en een slangklem met doppie 10) dat je het makkelijk even mee kan nemen bij de beurt zelf.

Dat ik de LMM schoongemaakt heb met remmenreiniger had te maken met het feit dat ik toen nog niet wist waardoor het probleem veroorzaakt werd ;-)
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

ppFreddy schreef:Afbeelding

is dat het stuk dat bij mij volledig onder de olieachtige smurrie zit?
Hey de foto is weg!
Ik had dit topic opgeslagen om er eens naar te kijken.
Zien jullie hem nog wel of ligt het aan mij. :?
Erik

S60 T5 R-design
MarcNL
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.09.2009 - 22:18

nee, ik zie ook geen foto's meer,

dit is i.d.d. een goed topic om in het achterhoofd te houden. heb het laatst wel gezien met foto's van het bewuste slangetje e.d.

Ik wil ook eens met de remmenreiniger aan de slag, want ik heb af en toe (en alleen in de 6) dat de turbo iets inhoudt. misschien kan ik dit verhelpen.

Ik zou graag weer de foto's zien zodat ik precies weet welk slangetje ik los moet draaien..... oh en ook meteen die EGR ook maar dan.

dus als iemand hier nog een goede visuele ondersteuning van heeft dan graag.

Groet,
Marc
Volvo V50 2.0D Momentum
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ik geloof dat ik zelf de foto's van de EGR niet geplaatst heb. Misschien heb ik de komende dagen wat tijd vrij om even een howto in elkaar te tikken!
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Kijk nog eens :)
Ik ben vorig jaar van hosting veranderd en had nog niet alle foto's teruggeplaatst
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Dus nog eens:

De motor in z'n geheel, de metalen pijp die erover loopt voert de uitlaatgassen van de egr (achteraan) naar de inlaat (vooraan)
Afbeelding

De buis tussen EGR en inlaat losgekoppeld aan de EGR
Afbeelding

De turbodruksensor en temperatuursensor op de inlaat
Afbeelding
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”