Can-bus?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Oceanracer
Geartronic member

martink schreef:De auto's waar je wel door verblind wordt zijn de lampen gewoon niet goed afgesteld.
Echt klinkklare onzin. Je weet werkelijk niet waar je over praat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
V70 T5 assen
5th Gear member

Ha ha dus al die verblindende astra,s en golfjes zijn werk van hem ... :)
Even zonder gekheid en elkaar de grond in te trappen , als het armatuur niet geschikt is om er xenon in te zetten moet je als monteur/ gerenomeerd garage bedrijf dit toch ook gewoon niet doen!!
Heb een aardige collega en die heeft een nette astra(2005) met xenon en goed afgesteld (wat is goed ? net als halogeen tot x meter voor de auto) toch geeft het een bak extra strooilicht omdat simpelweg zijn lamp hier niet voor onworpen is.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
degids
3rd Gear member

Ik ga zaterdag een set heldere koplampen ophalen die ik besteld heb.
Kan ik daar wel met enig goed fatsoen xenon lampen in laten monteren?
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

nee, tenzij de fittingen daar voor bedoeld zijn
Volvo for life
degids
3rd Gear member

Het zijn de gewone hallogeen armaturen.
Met heldere koplampen heb je dan toch minder last van lichtverstrooing dan met de (in mijn geval) originele geribbelde koplampen?
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

dat is zo, maar sinds kort wordt er toch echt gesanctioneerd op verkeerde fittingen
Volvo for life
FrankS60
5th Gear member

Check de code die erop staat, ergens op de lamp moet er een D staan icm nog een andere code (is genoeg over gepost op het forum) en dan zouden ze goedgekeurd zijn voor xenon.

Je zult in ieder geval minder verstrooiing hebben maar of het net zo goed is als echt xenon armatuur betwijfel ik.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
diesel01
Geartronic member

degids schreef:Ik ga zaterdag een set heldere koplampen ophalen die ik besteld heb.
Kan ik daar wel met enig goed fatsoen xenon lampen in laten monteren?
Deze lampen (vanaf 2005) geven een enorme verbetering t o z van de type's voor 2005 geribbeld glas.
Mijn advies: probeer eerst de nieuwe lampen met halogeen mocht je dat te weinig vinden kun je altijd nog over stappen op xenon.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Oceanracer
Geartronic member

V70 T5 assen schreef:Ha ha dus al die verblindende astra,s en golfjes zijn werk van hem ... :)
Even zonder gekheid en elkaar de grond in te trappen , als het armatuur niet geschikt is om er xenon in te zetten moet je als monteur/ gerenomeerd garage bedrijf dit toch ook gewoon niet doen!!
Heb een aardige collega en die heeft een nette astra(2005) met xenon en goed afgesteld (wat is goed ? net als halogeen tot x meter voor de auto) toch geeft het een bak extra strooilicht omdat simpelweg zijn lamp hier niet voor onworpen is.
Daar zit hem dus ook de kneep! Dat hij met z'n 21 jaar nog niet bij machte is om "uit ervaring te spreken" vind ik nog te daaraan toe. Maar dat hij, terwijl het zelf zegt op de hoogte te zijn van de geldende regelgeving, willens en wetens die verboden handel monteert en hier ook nog gaat beweren dat er niemand last van heeft, omdat hij geen klachten krijgt, dan ben je in mijn ogen niet zo'n helder (xenon-) licht.
martink
Starter

Oceanracer schreef:
V70 T5 assen schreef:Ha ha dus al die verblindende astra,s en golfjes zijn werk van hem ... :)
Daar zit hem dus ook de kneep! Dat hij met z'n 21 jaar nog niet bij machte is om "uit ervaring te spreken" vind ik nog te daaraan toe. Maar dat hij, terwijl het zelf zegt op de hoogte te zijn van de geldende regelgeving, willens en wetens die verboden handel monteert en hier ook nog gaat beweren dat er niemand last van heeft, omdat hij geen klachten krijgt, dan ben je in mijn ogen niet zo'n helder (xenon-) licht.

Zit toch niet zo te zeiken man, alleen omdat ik 21 ben zou ik nog geen ervaring hebben? Werk vanaf mijn 16 al in een auto garage (werken en leren) en heb alle papieren al.
En wie zegt dat wij nog steets zulke sets monteren naar de nieuwe regelgeving?

En vroeger toen de halogeen pitten erin kwamen, moest je toen zien wat voor kritiek de mensen hadden dat, dat verblinden was. Hebben jullie hier dan last van?
Oceanracer
Geartronic member

Vroeger? Toen halogeen net werd toegepast? Man, toen zat jij nog op je driewieler!
martink
Starter

Ja zowat, kan ik daarom niet weten wat de mensen doen dachten?
Oceanracer
Geartronic member

Ik ga er verder geen woorden meer aan vuil maken. Dan voorkom ik daarmee gelijk dat ik iets over je taalgebruik (lees: taalfouten) ga zeggen. De wet is heel duidelijk. Achteraf xenon-inbouw mag alleen als je originele armaturen dit toestaan. Wanneer je een H-code op je koplampen hebt staan, zul je deze dus ook moeten ombouwen. In alle andere gevallen ben je in overtreding. Deze regeling is er gekomen om irritatie en verblinding van andere weggebruikers te voorkomen. Het is niet aan garagebedrijven en/of inbouwbedrijven hun eigen invulling aan de wet te geven of zaken te bagatelliseren.
Hans oet Twent
8th Gear member

Het leven kan zo simpel zijn. De wet is bepalend wat wel en niet is toegestaan.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
diesel01
Geartronic member

Ik denk trouwens wel dat controle op lampen weer met de nederlandse slag gedaan gaat worden, dus er zal wel weer een hoop "gedoogd"gaan worden.
:onfire:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

als je een bon hebt van zo'n conversie door een garage kun je imho een eventuele sanctie ook gewoon doorgeven aan die garagist, die had immers beter moeten weten
Volvo for life
FrankS60
5th Gear member

bart simpson schreef:als je een bon hebt van zo'n conversie door een garage kun je imho een eventuele sanctie ook gewoon doorgeven aan die garagist, die had immers beter moeten weten
Mits dat na de datum is gedaan waarop bekend werd dat het niet meer mocht in een H-code lamp en als de klant er niet over ingelicht is. Als iemand na advies dat het niet mag het toch wil hebben dan neemt diegene zelf de verantwoordelijkheid lijkt me.

Ik zie overigens weer een aantal drogredenen van beide kanten die niet echt hout snijden vwb het onderwerp maar wel bedoeld zijn om de argumenten van de ander te ontkrachten of de geloofwaardigheid aan te tasten. Wil alleen even stellen dat dat geen hele nette manier van discussieren is IMHO...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Henriëtte
7th Gear member

Is inderdaad eigen verantwoording, maar dan moet men ook niet mekkeren als de politie er wel op gaat controleren ( en dat doen ze dus al) of je de juiste code op je units hebt staan en dus wel of geen xenon mag hebben. Ik weet wel dat bij mijn Peu club er verschillende leden zijn die xenon setjes hadden en dat was geen goedkope meuk, maar het er toch maar uitgehaald hebben. Dus wat is wijsheid ?!
Oceanracer
Geartronic member

FrankS60 schreef:Ik zie overigens weer een aantal drogredenen van beide kanten die niet echt hout snijden vwb het onderwerp maar wel bedoeld zijn om de argumenten van de ander te ontkrachten of de geloofwaardigheid aan te tasten. Wil alleen even stellen dat dat geen hele nette manier van discussieren is IMHO...
Het is iedere keer weer de zelfde discussie. Iemand vraagt iets over Xenon. Of het kan, of het past, of e.e.a. mogelijk is, enz. En zodra er dan wordt opgemerkt dat de toepassing niet is toegestaan, zijn er altijd wil weer van die lieden die verwarring moeten zaaien. Die beginnen met verhalen als "bij de APK bla bla bla" of "ik doe het al jaren, bla bla bla" of "ik verblind nooit iemand omdat bla bla bla" Daar is niemand bij gebaat. En zeker degene niet die het topic is gestart. Als iedereen zich nou eens gewoon aan de wet zou houden, voorkomen we ook dit soort discussies.
FrankS60
5th Gear member

Oceanracer schreef:
FrankS60 schreef:Ik zie overigens weer een aantal drogredenen van beide kanten die niet echt hout snijden vwb het onderwerp maar wel bedoeld zijn om de argumenten van de ander te ontkrachten of de geloofwaardigheid aan te tasten. Wil alleen even stellen dat dat geen hele nette manier van discussieren is IMHO...
Het is iedere keer weer de zelfde discussie. Iemand vraagt iets over Xenon. Of het kan, of het past, of e.e.a. mogelijk is, enz. En zodra er dan wordt opgemerkt dat de toepassing niet is toegestaan, zijn er altijd wil weer van die lieden die verwarring moeten zaaien. Die beginnen met verhalen als "bij de APK bla bla bla" of "ik doe het al jaren, bla bla bla" of "ik verblind nooit iemand omdat bla bla bla" Daar is niemand bij gebaat. En zeker degene niet die het topic is gestart. Als iedereen zich nou eens gewoon aan de wet zou houden, voorkomen we ook dit soort discussies.
Ik kan je niet anders dan helemaal gelijk geven daarin, ik meng me expres niet in de inhoudelijke discussie aangezien dat een gebed zonder eind is.

Lastig onderwerp blijft dat toch, die lampjes! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”