Pagina 2 van 3
Geplaatst: 28.08.2009 - 09:58
door BlackcurrantV70
Chrissle D5, met een geartronic heb je ook alles zelf onder controle, je kan de pook tijdens het rijden naar links trekken en dan kan je zelf manueel op of af schakelen.
ik heb dit gebruikt tijdens een ritje in de ardennen en was erg handig in afdalingen om zo de motor rem te gebruiken, door in een lagere versnelling te zetten.
Geplaatst: 28.08.2009 - 22:54
door Voorn
nieuwedaf V70 schreef:Wij kunnen een caravan overnemen van +/- 1600 kg ( en vrouw en kinderen) als wij dat doen gaat deze achter de volvo naar Italie. Kan dat zonder problemen achter een D5 automaat?
Oh ja
Denk er wel aan dat je altijd de toerenteller in de gaten houd bij berg op gaan.
De maximum trekkracht zit bij 1750 toeren. Dus wanneer je ziet dat je dat niet meer haalt dan schakel je een versnelling terug (ja ja met de automaat kun je ook schakelen) en er is niets aan de hand.
Geplaatst: 30.08.2009 - 10:56
door josas1
Goh, mij lijkt 14000 km op jaarbasis een beetje weinig om te dieselen?
Geplaatst: 30.08.2009 - 11:07
door Depom
josas1 schreef:Goh, mij lijkt 14000 km op jaarbasis een beetje weinig om te dieselen?
Misschien kan je deze opmerking toelichten, waarschijnlijk heb je gelijk maar....
Geplaatst: 30.08.2009 - 11:34
door josas1
Volgens mij, omdat je al 400 euro per kwartaal kwijt bent aan wegenbelasting. De diesel kost ong een euro per liter, de aanschaf ligt een paar duizend euro hoger dan een benzine auto, ook 2ehands.
De dieselversie weegt zwaarder.
maar er zijn programma's voor om dat precies uit te rekenen....
Mij is altijd verteld dat het pas bij 20000 km rendabel wordt.
Geplaatst: 30.08.2009 - 11:39
door Gast
Voorn schreef:nieuwedaf V70 schreef:Wij kunnen een caravan overnemen van +/- 1600 kg ( en vrouw en kinderen) als wij dat doen gaat deze achter de volvo naar Italie. Kan dat zonder problemen achter een D5 automaat?
De maximum trekkracht zit bij 1750 toeren.
Dat zou ik met een caravan er achter niet doen, zorg dan dat je minimaal 2200 toeren hebt.
Het koppel zal iid wel bij 1750 t/min beginnen.
Geplaatst: 30.08.2009 - 12:34
door Goelette
hangt er maar vanaf waarmee je het vergelijkt natuurlijk. Maar is heel eenvoudig met excel om even wat cijfers op eenr ij te zetten en exact het omslagpunt te berekenen. Alleen zitten er altijd wat onzekere factoren bij zoals het verbruik en het onderhoud en afschrijving.
Geplaatst: 30.08.2009 - 19:56
door nieuwedaf V70
Volgens mij; bij 12000 km
benzine verbruik 11.5 ltr 100 km=1333 ltr x €1.37ltr=€1826 + €812wb +€342 verz ( all risk)= €2980
diesel verbruik 7,6 ltr 100 km= 923 ltr x €1.02= €950 + €1400wb + €390 verz ( all risk)= € 2740
Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
Geplaatst: 30.08.2009 - 20:03
door bart simpson
klopt helemaal
Geplaatst: 30.08.2009 - 21:39
door Hans oet Twent
nieuwedaf V70 schreef:Volgens mij; bij 12000 km
benzine verbruik 11.5 ltr 100 km=1333 ltr x €1.37ltr=€1826 + €812wb +€342 verz ( all risk)= €2980
diesel verbruik 7,6 ltr 100 km= 923 ltr x €1.02= €950 + €1400wb + €390 verz ( all risk)= € 2740
Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
Kortom wat gaat het nu worden? Voorzichtig gok ik op de diesel....
Geplaatst: 30.08.2009 - 21:42
door bart simpson
je bent idd wel een gokker :twisted:
Geplaatst: 30.08.2009 - 21:47
door Hans oet Twent
bart simpson schreef:je bent idd wel een gokker :twisted:
Je wil echt niet weten waar ik overal op gok....

Geplaatst: 01.09.2009 - 15:30
door Voorn
AlexV70 schreef:Voorn schreef:nieuwedaf V70 schreef:Wij kunnen een caravan overnemen van +/- 1600 kg ( en vrouw en kinderen) als wij dat doen gaat deze achter de volvo naar Italie. Kan dat zonder problemen achter een D5 automaat?
De maximum trekkracht zit bij 1750 toeren.
Dat zou ik met een caravan er achter niet doen, zorg dan dat je minimaal 2200 toeren hebt.
Het koppel zal iid wel bij 1750 t/min beginnen.
Je hebt gelijk. Gisteren de caravan gehaald (half gevuld dus 1150 kg)
helling genomen en inderdaad iets over de 2000 toeren rijd een stuk lekkerder. 1750 is inderdaad net te weinig.
Geplaatst: 03.09.2009 - 08:54
door JJDD
In praktijk bleek bij mij het omslagpunt ruim boven de 20.000 km / jaar (rond de 25d) te liggen. Na jaren dieselen ben ik uit economisch oogpunt (niet ivm rij eigenschappen) overgestapt op benzine, de 140 pk. Wij rijden in ons bedrijf (altijd gebruikte auto's) tegenwoordig (na 15 jaar dieselen) alleen nog benzine auto's. Scheelt behoorlijk. Per jaar per auto 12d tot 25d km. Voorlopig blijft dat dus ook zo.
Rij je liever diesel (bv ivm trekkracht / rijcomfort), lekker doen natuurlijk. Dat is ook wat waard (alhoewel je mij niet hoort klagen in de 140pk). En je vindt dan vast wel ergens een rekensommetje waaruit blijkt dat het voordeliger is
Belangrijk is dat enekel aspecten moeilijk voorspelbaar zijn (met name onderhoud en afschrijving/verkoopprijs), en zelfs aanschafprijs is vooraf moeilijk te vergelijken.
Geplaatst: 03.09.2009 - 09:04
door JJDD
nieuwedaf V70 schreef:Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
1 aspect verklaart hier al bijna de 12.000. Als de aanschafprijs inderdaad hetzelfde is (en de auto's ook, anders zijn het appels en peren), dan scheelt dat enorm. In de praktijk blijkt (bleek?) bij eenzelfde type auto de dieselvariant vrijwel altijd duurder. Ander aspect is onderhoud. Dat bleek bij ons in praktijk voor diesel duurder dan benzine. Dus duurdere aanschaf en hoger onderhoud geeft een fors hoger kilometrage. Is je aanschafprijs (en auto) gelijk, en geluk met onderhoud, dan kom je richting 12.000. Is bij ons echter nog niet voorgekomen. Maar mogelijk dat door de crisis de prijzen van diesels lager zijn geworden?
Geplaatst: 03.09.2009 - 09:07
door FrankS60
nieuwedaf V70 schreef:Volgens mij; bij 12000 km
benzine verbruik 11.5 ltr 100 km=1333 ltr x €1.37ltr=€1826 + €812wb +€342 verz ( all risk)= €2980
diesel verbruik 7,6 ltr 100 km= 923 ltr x €1.02= €950 + €1400wb + €390 verz ( all risk)= € 2740
Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
Ik denk dat de manier van berekenen prima is, echter haal ik met een 2.4T met 200pk en een redelijk zware voet die 11,5L/100km echt niet. Zit meer rond de 10,5 en als ik wat rustiger zou optrekken is onder de 10L/100km volgens de BC prima haalbaar. Die 7,6L/100km voor de diesel zou ik niet durven zeggen of die dicht bij de werkelijkheid ligt. Volgens autotrader zou een 170pk benzine gemiddeld 9,0L/100 moeten doen en de 2.4T idem met alleen een hoger verbruik in de stad van 12,7L/100 vs 12,0L/100 voor de 170pk versie.
Geplaatst: 03.09.2009 - 09:12
door JJDD
11.5 op 100 km = 1 op 8,7. Het moet volgens mij zijn 1 liter-11,5 km (= 8.7 ltr - 100km). 1op11,5 haal ik makkelijk met de 140pk, als ik rustig rij (dat lukt echter moeilijk) 1 op 12.
De rekensom wordt dan weer anders????
Geplaatst: 03.09.2009 - 10:27
door josas1
JJDD schreef:nieuwedaf V70 schreef:Dus volgens mij is het om het even bij 12000 km. gezien de aanschaf is de diesel nu in aanschaf bijna even duur als benzine ( ten minste wij moeten bijna op de zelfde auto's het zelfde toe leggen)
1 aspect verklaart hier al bijna de 12.000. Als de aanschafprijs inderdaad hetzelfde is (en de auto's ook, anders zijn het appels en peren), dan scheelt dat enorm. In de praktijk blijkt (bleek?) bij eenzelfde type auto de dieselvariant vrijwel altijd duurder. Ander aspect is onderhoud. Dat bleek bij ons in praktijk voor diesel duurder dan benzine. Dus duurdere aanschaf en hoger onderhoud geeft een fors hoger kilometrage. Is je aanschafprijs (en auto) gelijk, en geluk met onderhoud, dan kom je richting 12.000. Is bij ons echter nog niet voorgekomen. Maar mogelijk dat door de crisis de prijzen van diesels lager zijn geworden?
Als ik zo es de auto's bij Volvocars Ned. bekijk; dan heb je vergelijkbare prijzen....echter met 1 vercshil.
Diesel Volvo's, uit hetzelfde jaar als benzine modellen, hebben beduidend meer gelopen.
Vind ik toch óók belangrijk als je een keuze moet maken.
Geplaatst: 03.09.2009 - 11:01
door bartv70
Dit is een goede reden om eens een blik te werpen bij Volvo dealers in Belgie en Duitsland.
In Nederland moet je gewoon erg veel km's maken om een diesel lonend te krijgen en dat is in genoemde landen niet het geval.
Ook de prijs is vaak aantrekkelijker door het ontbreken van BPM.
De rest BPM die je hier moet betalen is vervelend, maar je bespaart op een paar jaar oude auto al gauw duizenden euro's.
Koop je bij een off. Volvo dealer dan heb je ook de zekerheden van Selected used car garantie.
Zet wel alle afspraken op papier, dit voorkomt onenigheid in geval van.
http://www.ucl.volvocars.de/
http://www.nl.ucl.volvocars.be/
Overzichtje van 2004-2005 met minder dan 100.000km, net over de grens
vindt je hier
PS benzine versies zijn over de grens nog aantrekkelijker geprijst omdat die daar minder veel verkocht worden.
Geplaatst: 03.09.2009 - 17:40
door nieuwedaf V70
Een vriend van ons heeft een Volvo met een automaat en een 170 pk motor uit '01 of '02, maar zijn vrouw rijd veel in de stad en zijn verbruik is dan 14.2 ltr per 100 km per tank beurt. Als hij met de auto op de (snel)weg rijd is zijn verbruik gem 9.3 ltr per 100 km, maar in de combi komt hij altijd nog op ruim 11.5 ltr per 100 km per tank beurt. Hij gaat ook met een caravan op vakantie naar Spanje en zijn verbruik is dan 13.2 ltr per 100 km gem. Mijn collega heeft een D5 en rijd veel woon werk verkeer +/- 22km per rit met een gemiddeld verbruik van 7.2 ltr per 100 km per tank beurt ( stad/streek en een klein stukje snelweg). Dus voor ons blijft het een moeilijke keus diesel of benzine of toch nog even met de 850 blijven rijden.