Pagina 2 van 2

Geplaatst: 06.09.2009 - 10:56
door supafly1975
Hopelijks heeft iedereen eraan gedacht dat bij xenon-sets soms een lampenreinigingsset verplicht is :


Auto wetgeving

De eisen voor voertuigverlichting van personenauto's vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.
Wet die van toepassing is op alle auto’s.

Sinds 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

De boete voor onjuiste lichtarmaturen bedraagt €60.-. Wij hebben dit geverifieerd bij de Politie NHN. (Politie NHN "Wij zullen niet direct boetes gaan uitdelen van €60.-, de nieuwe wetgeving heeft ook zijn tijd nodig")


Wet die EXTRA van toepassing is op auto’s na 01/01/2007

Vanaf 1 januari 2007 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard (af fabriek) zijn uitgerust. Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen, moeten auto's met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden.

De auto dient onder meer over automatische niveauregeling voor de dimlichten te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde.

Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

APK Keuring

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben, dit geldt alleen voor auto's die na 01/01/2007 op kenteken zijn gezet.

Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij Pilot H4 xenonverlichting (normaal en Bi-xenon) doet dit zich niet voor, en wordt dus ook goedgekeurd.

Als een voertuig een handmatige verstelling voor het dimlicht heeft, moeten deze werken. Dit kan bijvoorbeeld worden gecontroleerd door op het koplamptestapparaat te kijken of de licht/donker-scheiding van het dimlicht verschuift als de handmatige verstelling wordt bediend.

Geplaatst: 06.09.2009 - 11:02
door sequence
Wat je daar allemaal schrijft klopt, in mijn geval voldoet de auto, deze is van 1 januari 2005 en de code staat ook in de koplamp.

Geplaatst: 06.09.2009 - 19:59
door sequence
Heb even snel een paar foto's onder de carport gemaakt, het lichtbeeld staat goed maar zie ook een paar donkere vlekken aan de onderkant. Kan liggen aan het feit dat de lens vrij diep in de behuizing ligt..

De kleur is in ieder geval goed lijkt me.

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 06.09.2009 - 20:00
door rsnhakan
Ziet er best goed uit, maar ik vind het wat te wit :)

Geplaatst: 06.09.2009 - 20:25
door Sander_S40
Waarom moet in elk, maar dan ook elk topic over xenon-verlichting de nieuwe regelgeving genoemd (en in z'n compleetheid vermeld) worden? Ik denk dat we het inmiddels wel weten met z'n allen.

@sequence: ziet er strak uit. Ik houd persoonlijk wel van wit licht. Geeft een luxe uitstraling. Meer als 6000K hoort thuis in 'n Golf, Civic, etc. Verbazend dat jouw set wel werkt zonder zekering o.i.d. Ik kreeg het niet voor elkaar. Van welk MY is jouw V50?

Geplaatst: 06.09.2009 - 20:45
door sequence
Sander, mijn V50 is van januari 2005.
De set van Carpro is speciaal ontwikkeld voor moeilijke auto's. Op de doos staan een aantal merken en types waar de set in werkt. Daar staat ook de V50/S40 bij.

De ballasten hebben een ingebouwde virtuele weerstand, voor de boordcomputer is het een halogeenlamp. Ook de startspanning is heel netjes opgebouwd zodat de originele zekering van 10A kan blijven zitten.

Helaas pasten bij mij de ballasten net niet op de plek bovenin achter de lamp, daarom heb ik deze aan de binnenkant van diezelfde ijzeren plaat gezet. Was wel even een lastig klusje, aan de linker kant heb ik de ballast zelfs via het spatscherm dat opengemaakt is op de plek gekregen.

Geplaatst: 07.09.2009 - 21:18
door sequence
Update, het waren niet de Philips lampen. Inmiddels zijn de lampen geruild. Het lichtbeeld van de Philips lampen is ook iets beter.

Afbeelding

Ik kan overigens iedereen met een V50/V70 deze set aanraden!
Goede kwaliteit, 2 jaar garantie op ballast en lampen (in geval van Philips) en een goede service!

Geplaatst: 07.09.2009 - 21:30
door asta
Hee Sequence, netjes toch.
Mooie lichtkleur en zeker niet blauw.
Deze sets worden steeds geavanceerder, nu zitten de virtuele ballasten al ingebouwd ( ik heb ze nog los ).
Netjes 2 jaar garantie, al zit je niet op een storing te wachten.

Geplaatst: 07.09.2009 - 21:38
door sequence
Bedankt voor je reaktie Asta, overigens zijn de Philips lampen te herkennen aan een smal dun uiteinde (waardoor ze in sommige koplampen zonder lensoptiek niet passen).

Zoals deze (D2S) op de foto:

Afbeelding

Geplaatst: 07.09.2009 - 22:50
door Sander_S40
Inderdaad, die inbouwsets worden steeds beter en nu gelukkig ook gericht op "moeilijke" auto's zoals Sequence het uitdrukt. De Volvo's hebben nou eenmaal een erg gevoelige boordcomputer, net als nieuwere Audi's.
Hoe je het ook voor elkaar krijgt, het eindresultaat is hetzelfde; beter lichtbeeld en mooiere uitstraling van je (toch al mooie) Volvo!

Geplaatst: 07.09.2009 - 22:52
door Sander_S40
Ga je trouwens je stadslicht nog vervangen voor SMD LED's Sequence? Zou het wel compleet maken voor maar een paar centen. Ik heb het wel gedaan. Ik vond geel en wit licht naast elkaar geen gezicht.

Geplaatst: 08.09.2009 - 20:24
door sequence
Stadslicht laat ik nog even origineel. Zit nog even met een ander probleem (zie topic ruitenwissermotor)

Geplaatst: 09.09.2009 - 20:07
door Sander_S40
Heb net je topic over je ruitenwissermotor gelezen. Balen man! Toch maar direct aftakken van de accu?

Geplaatst: 09.09.2009 - 20:47
door sequence
Sander, ik had je nog een PM gestuurd, waar je de flexibele buis hebt gehaald voor de draden.

Geplaatst: 09.09.2009 - 22:27
door Sander_S40
sequence schreef:Sander, ik had je nog een PM gestuurd, waar je de flexibele buis hebt gehaald voor de draden.
Gezien en beantwoord.