Geplaatst: 06.09.2009 - 10:56
Hopelijks heeft iedereen eraan gedacht dat bij xenon-sets soms een lampenreinigingsset verplicht is :
Auto wetgeving
De eisen voor voertuigverlichting van personenauto's vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.
Wet die van toepassing is op alle auto’s.
Sinds 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
De boete voor onjuiste lichtarmaturen bedraagt €60.-. Wij hebben dit geverifieerd bij de Politie NHN. (Politie NHN "Wij zullen niet direct boetes gaan uitdelen van €60.-, de nieuwe wetgeving heeft ook zijn tijd nodig")
Wet die EXTRA van toepassing is op auto’s na 01/01/2007
Vanaf 1 januari 2007 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard (af fabriek) zijn uitgerust. Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen, moeten auto's met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden.
De auto dient onder meer over automatische niveauregeling voor de dimlichten te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde.
Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.
APK Keuring
Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben, dit geldt alleen voor auto's die na 01/01/2007 op kenteken zijn gezet.
Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij Pilot H4 xenonverlichting (normaal en Bi-xenon) doet dit zich niet voor, en wordt dus ook goedgekeurd.
Als een voertuig een handmatige verstelling voor het dimlicht heeft, moeten deze werken. Dit kan bijvoorbeeld worden gecontroleerd door op het koplamptestapparaat te kijken of de licht/donker-scheiding van het dimlicht verschuift als de handmatige verstelling wordt bediend.
Auto wetgeving
De eisen voor voertuigverlichting van personenauto's vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.
Wet die van toepassing is op alle auto’s.
Sinds 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
De boete voor onjuiste lichtarmaturen bedraagt €60.-. Wij hebben dit geverifieerd bij de Politie NHN. (Politie NHN "Wij zullen niet direct boetes gaan uitdelen van €60.-, de nieuwe wetgeving heeft ook zijn tijd nodig")
Wet die EXTRA van toepassing is op auto’s na 01/01/2007
Vanaf 1 januari 2007 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard (af fabriek) zijn uitgerust. Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen, moeten auto's met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden.
De auto dient onder meer over automatische niveauregeling voor de dimlichten te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde.
Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.
APK Keuring
Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben, dit geldt alleen voor auto's die na 01/01/2007 op kenteken zijn gezet.
Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij Pilot H4 xenonverlichting (normaal en Bi-xenon) doet dit zich niet voor, en wordt dus ook goedgekeurd.
Als een voertuig een handmatige verstelling voor het dimlicht heeft, moeten deze werken. Dit kan bijvoorbeeld worden gecontroleerd door op het koplamptestapparaat te kijken of de licht/donker-scheiding van het dimlicht verschuift als de handmatige verstelling wordt bediend.