Pagina 2 van 3
Geplaatst: 15.10.2009 - 14:29
door Christopher
Vergelijkbaar hier... BC geeft bij mij een gemiddelde van 5,5.
verbruik
Geplaatst: 30.10.2009 - 10:36
door pdl62
Ook ik had een S40d 2.0 en gaf de BC 4.4 gemiddeld aan 1 op 22,72 in werkelijkheid als ik alle tankbonnen erbij haal kwam ik op 1 op 21 dus geen grote afwijking.
Veel snelwegkm,altijd met cruisecrontol en bijna nooit in de file,werktijden buiten spits airco meestal uit en veel anticiperen in het verkeer en zo maakte ik het er een sport van om uit elke druppel branstof zoveel mogelijk km te maken.
Nu heb ik een V50 drivE en het eerste tankbonnetje heb ik nu 33,40 lit en 765 km gereden is 1 op 22,93 moet er wel bij zeggen de V50 moet nog wel in gereden worden.

Geplaatst: 30.10.2009 - 10:40
door MauritsvdT
Poehee ............
Daar kom ik bij lange na niet aan met m'n 1:14 momenteel.
(na aanschaf en 3 tankbeurten)
:shock:
Geplaatst: 30.10.2009 - 18:58
door Fredhead
Ik zit bijna 1,5 jaar later (nog een paar dagen

) nog altijd rond de 1 op 14.
Als hij zometeen op winterbanden staat is hij weer iets zuiniger (smallere banden scheelt weldegelijk), maar het oog wil ook wat.
Mijn hoogste uitschieter dat rond de 1 op 16 en het allerslechtste was 1 op 11,5.
Dit in 42.000 km
Geplaatst: 30.10.2009 - 19:02
door MauritsvdT
fredhead schreef:Ik zit bijna 1,5 jaar later (nog een paar dagen

) nog altijd rond de 1 op 14.
Als hij zometeen op winterbanden staat is hij weer iets zuiniger (smallere banden scheelt weldegelijk), maar het ook wil ook wat.
Mijn hoogste uitschieter dat rond de 1 op 16 en het allerslechtste was 1 op 11,5.
Dit in 42.000 km
Ok!
Dan valt het nog mee dus bij mij.
Ik had wel het idee vooraf dat deze diesel mij wat winst ging opleveren qua verbruik, maar dat valt dus wel mee (of juist tegen).
Vanmiddag toevallig met het optrekken voor een kruispunt (ok, ok, lees; er voor gooien) een verbuik van 99,9l/100km.
En die 2 seconde dat ik optrok kostte mij op de bc 40km !!!
Geplaatst: 30.10.2009 - 19:04
door Fredhead
Mijn ritje binnendoor naar huis toe heeft me ook weer 150 km op de boardcomputer gekost.
Komt morgenvroeg onderweg naar het werk wel weer goed, maar ben liever eerder thuis in plaats van achteraan een lange file aansluiten
Geplaatst: 30.10.2009 - 19:10
door MauritsvdT
Ok, maar hoe lang is dat ritje?
Als ik een kruispunt oversteek (nou ja, meer een T-splitsing in het dorp) van 10m en dat kost mij 40km, vind ik het hard gaan!
Ik ben straks echt benieuwd op vakantie richting Tirol (dan hebben we de V50 2½ maand) wat het verbruik is tijdens de rit.
Vooraf gedacht dacht ik dat we weleens veel verder konden zijn alvorens onze eerste stop te maken (Dannstadt - 550km), maar nu vrees ik dat ik niet verder kom en gewoon ook daar weer moet stoppen.......
Eigenlijk toch wel een domper (qua gevoel op dit moment), ik hoop dat er nog verbetering in optreedt!!!
Geplaatst: 30.10.2009 - 19:24
door Fredhead
Mijn ritje naar huis toe was vanmiddag ongeveer 60 km (iets meer dan een uur rijden)
Je moet zeker weten verder komen dan 550 km, vroeger ging ik ook af op de analoge meter en het lampje als dit ging branden.
Nu rijd ik door totdat de boardcomputer onder de 100 km komt te staan en dan rijd ik vrij makkelijk 600 km op een tank
Geplaatst: 31.10.2009 - 14:23
door Virgin drive
Ben vorige week even bij de dealer langsgeweest en heb even navraag gedaan of hier iets in te stellen is mbt het verbruik op de BC.
Helaas niet in te stellen. na resetten haal ik zelfs 4,2L/100KM wordt steeds beter, werkelijk verbruik Ca. 1 op 19,3 ipv de 1 op 23,81 als de BC aangeeft.
Maar vooralsnog nog altijd tevreden met dit behaalde verbruik.
En haal gerust 850 km per tank, wel doorrijden tot in het rood en Ca. 150 á 200 km op de BC.
Geplaatst: 14.11.2009 - 10:51
door paul3757
Wat mij opvalt is dat elke keer dat ik tank de BC aangeeft dat ik tussen de 850 en 900 kan afleggen voordat de tank leeg is.
Toch sta ik na 600 km weer te tanken.... dan heb ik volgens de BC nog 120 tot lege tank (reserve).
Mijn verbruik gemiddeld volgens BC is 6,4km/100L. Dit is omgerekend 1:15,6. Dit klopt best wel aardig als je ziet dat je elke 600km moet tanken. Wel zou het beter zijn als de BC zelflerend zou zijn en (al) zijn verzamelde data zou gebruiken om nieuwe berekeningen te maken.
Mijn eigen data is redelijk constant, nl 4 x per week 180km over dezelfde (rustige) snelweg, 130 op de cruisecontrol en de rest gaat vanzelf......
Het hoge verbruik komt overigens door mijn 18" en 225 brede banden.
Geplaatst: 14.11.2009 - 11:39
door Christopher
Je kunt doorrijden tot de BC -- aangeeft. Als je dan gaat tanken heb je nog 3 liter over.
Geplaatst: 14.11.2009 - 12:32
door S40 Momentum
Mijn BC geeft een gemiddeld verbruik van 5.0l / 100km
Vind het best netjes, al moet ik wel zeggen dat ik 5 keer per week 70 km enkele reis naar mijn werk rijdt. Deze afstand leg ik continu af met 110 km/u op cruise control.
Ik rijdt verder erg rustig, opschakelen bij 2000 TPM.\
De BC geeft bij mij ook altijd 900/1000km aan tot volgende tankbeurt, maar dit haalt hij ook nooit.
Ik hoor wel eens verhalen dat het wel eens goed is om eens in de zoveel tijd even een stuk snelweg in Duitsland te pakken en daar maximaal te gaan blazen zodat het roetfilter leegbrand etc. en de auto hierna weer wat zuiniger zal lopen. Wat vinden jullie hiervan?
Geplaatst: 14.11.2009 - 15:44
door Fredhead
paul3757 schreef:
Het hoge verbruik komt overigens door mijn 18" en 225 brede banden.
Dit draagt wel bij aan het verbruik ja, ik heb zelf 235 breed en ook 18 inch en kom hiermee al snel een km per liter minder ver dan op mijn winterbanden die 205 breed en 16 inch zijn
Geplaatst: 14.11.2009 - 16:29
door MauritsvdT
Ik weet dat er al zoveel over gediscussieerd is, maar na 3500km verreden te hebben, kom ik van een verbruik van 1:13,2 naar 1:15,0.
En dan heb ik (bijna) al mijn rijeigenschappen bij mijn vorige auto over boord gegooid en ben ik heel netjes aan het rijden en zo veel mogelijk op de cc aan het rijden, maar het verbruik vind ik voor een diesel vooralsnog niet 'sterk' te noemen.
Het verbruik zoals Volvo zegt wat te behalen is (gecombineerd) kom ik nog niet aan en dat valt me eigenlijk best tegen.
Wat geeft de dealer aan wat haalbaar zou moeten zijn en zijn er misschien 'zaken' waar ik naar moet kijken of laten controleren of alles wel in orde is?
P.S. Die van mij betreft een 2.0D met de standaard 17" Sculptor velgen met 205/50/17 Michelin banden en verder geen aanpassingen aan motor of chassis.
Geplaatst: 14.11.2009 - 20:49
door ampie
Het verbruik van de v50 is en blijft hoog. Ik had ook gedacht meer km's te doen met men nieuwe volvo v50 2.0d dan met m'n ford focus clipper 1.8td van bj 2000. Maar dit is niet zo.
De mondeo van m'n pa bj 2005 ook 2.0 136pk gemiddeld verbruik 5.3l/100km en ik zelf als ik er mee rijdt krijg het verbruik niet boven de 6.3l/100km terwijl ik het bij m'n volvo niet onder de 7l krijg

Geplaatst: 14.11.2009 - 21:33
door sanco
MauritsvdT schreef:P.S. Die van mij betreft een 2.0D met de standaard 17" Sculptor velgen met 205/50/17 Michelin banden en verder geen aanpassingen aan motor of chassis.
Hier zelfde bandenmaat, en retrofit filter. Op basis daarvan: als je echt "netjes" rijdt maurits, dan zou je m.i. zuiniger uit moeten komen. Zelfs mijn slechtste tankbeurten (Duitsland, wintersport, groot deel boven 150km/u) komen uit op ca 1 op 14. Al mijn kilometers gedeeld door de echte liters geeft bij mij net geen 1 op 17. Doe ik mijn stinkende best, dan is zelfs 1 op 20 haalbaar zonder een absolute slak te zijn !
Als jij veel op polderwegen rijdt, dus tot ca 90km, dan heb je aan de 5e genoeg. Auto goed uit laten rollen, beheersd wegrijden..
Ook neem ik aan dat je er al eens met een dealer over heb gesproken? evt comp. uit laten lezen, software controleren etc...? uitlaat (roetfilter) vrij, banden goed op spanning, zijn de remmen schoon /lopen ze vrij (vast wel anders waren ze al verbrand ...) tsja, wat dan verder? dan kun je er weinig aan doen denk ik, maar ik begrijp dat je enigszins teleurgesteld bent. Zou (eco)tuning nog iets kunnen doen?
Geplaatst: 15.11.2009 - 19:06
door Fredhead
Mijn slechtste ooit was naar Malmedy toe, met 4 man in de auto met 170 op de cc die kant op.
Ook heuvelopwaards gewoon flink het tempo erin gehouden
Geplaatst: 16.11.2009 - 18:19
door PeterAal
Ook bij mij een veel hoger verbruik. Hoe rustig ik ook rij, de waarden die sommigen aangeven kom ik met geen mogelijkheid aan. Momenteel staat ie op 7,6l 100/km en in deze buurt staat hij meestal.
Als ik echt rijd als een oude opa en me overal netjes aan de snelheid houdt dan haal ik met mazzel 6,7 maar minder lukt me niet zonder niet achteruit te rollen

Geplaatst: 16.11.2009 - 19:23
door Fredhead
Dan mag ik nog niet klagen met 6,4 liter op de BC en 68 km/h als gemiddelde snelheid
Geplaatst: 18.11.2009 - 17:14
door MauritsvdT
sanco schreef:MauritsvdT schreef:P.S. Die van mij betreft een 2.0D met de standaard 17" Sculptor velgen met 205/50/17 Michelin banden en verder geen aanpassingen aan motor of chassis.
Hier zelfde bandenmaat, en retrofit filter. Op basis daarvan: als je echt "netjes" rijdt maurits, dan zou je m.i. zuiniger uit moeten komen. Zelfs mijn slechtste tankbeurten (Duitsland, wintersport, groot deel boven 150km/u) komen uit op ca 1 op 14. Al mijn kilometers gedeeld door de echte liters geeft bij mij net geen 1 op 17. Doe ik mijn stinkende best, dan is zelfs 1 op 20 haalbaar zonder een absolute slak te zijn !
Als jij veel op polderwegen rijdt, dus tot ca 90km, dan heb je aan de 5e genoeg. Auto goed uit laten rollen, beheersd wegrijden..
Ook neem ik aan dat je er al eens met een dealer over heb gesproken? evt comp. uit laten lezen, software controleren etc...? uitlaat (roetfilter) vrij, banden goed op spanning, zijn de remmen schoon /lopen ze vrij (vast wel anders waren ze al verbrand ...) tsja, wat dan verder? dan kun je er weinig aan doen denk ik, maar ik begrijp dat je enigszins teleurgesteld bent. Zou (eco)tuning nog iets kunnen doen?
Zelfs op de polderwegen is hij wel iets zuiniger in 6 dan in 5 (bij ongeveer 80/90 km/u)
Laatste tankbeurt was een 1:15,0 en dan heb ik driekwart tank op de snelweg leeg gereden en niet harder dan 120 gereden.
Dus (in mijn geval) ik moet als een opa over de weg, uit laten rollen voor een kruispunt die alleen in de verte nog maar te zien is d.m.v. een verrekijker, werkelijk alles op de cc en dan nog kom ik niet verder.
Inderdaad ga ik dit eens voorleggen bij de verkopende dealer en dan zullen we hem eens binnen brengen bij mijn eigen dealer.
Als ik het verbruik zie als ik 140 rijd, dan kan ik m'n lol nog op straks richting Oostenrijk, ik denk niet eens dat ik hetzelfde tankstation red wat ik met mijn vorige benzineauto (Seat) wel bereikte om voor de 1e keer te tanken.