Brandstofverbruik 2.0D BC en werkelijk

Geleverd vanaf 2003
Virgin drive
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 17.02.2009 - 12:59

Wegens mijn zuinige rijstijl verbruik ik nu volgens de BC 4,5 L per 100 kilometer hetgeen volgens mij neerkomt op 22,22 km/L

Alleen als ik bekijk wat ik feitelijk gebruik, kilometers afgezet tegen de getankte liters van vol naar vol (niet een keer, maar gedurende bezit van de auto) dan kom ik op een gemiddelde van Ca. 18,2 km/L en dit is een verbruik van Ca. 5,5 L per 100 kilometer.

Ik vind dit verschil dan ook nogal groot en vraag me af waar dit in kan zitten, auto is verder standaard (205/55 R16, op 2,8 bar).

Maar met een gemiddelde van 4,5 L per 100 kom ik vast in aanmerking voor het goedkopere belasting tarief :wink:

Zal Eurlings eens bellen vanavond.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27450
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wen maar aan deze afwijking, ik zou volgens de boardcomputer van die van mij 6,3 liter diesel per 100 km nodig hebben maar haal dit ook niet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Virgin drive,
Na een goeie beurt gaat het vast beter met de BC. :D
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
motorfret
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 07.02.2009 - 16:35

Virgin drive schreef:Wegens mijn zuinige rijstijl verbruik ik nu volgens de BC 4,5 L per 100 kilometer hetgeen volgens mij neerkomt op 22,22 km/L

Alleen als ik bekijk wat ik feitelijk gebruik, kilometers afgezet tegen de getankte liters van vol naar vol (niet een keer, maar gedurende bezit van de auto) dan kom ik op een gemiddelde van Ca. 18,2 km/L en dit is een verbruik van Ca. 5,5 L per 100 kilometer.

Ik vind dit verschil dan ook nogal groot en vraag me af waar dit in kan zitten, auto is verder standaard (205/55 R16, op 2,8 bar).
ik zit op precies dezelfde waarde's, gedurende de 18.000km die ik 'm nu heb.
(met dezelfde banden)
Oud; V50 2.0D > groene S60R > Nu: V50 2.0D
Gebruikersavatar
V50R-enik
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 06.04.2009 - 12:54
Locatie: Amsterdam

Ik denk dat ik toch maar eens iets aan mn rijstijl moet veranderen want om de 575-600km (als ik dat al haal) sta ik bij de pomp :?

Ter verdediging; ik zit bijna elke week 1x in Duitsland en +200 rijden helpt natuurlijk niet...
2009 V50 2.0D Edition II | R-design & RTI | Edition Plus Pakket | Sportonderstel | Chip
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Ik vraag me af waar het grote verschil (Afgezien van verschillende rijstijlen) zit in de 2.0D. 5,5L/100km halen of 6.3L/100km niet eens halen...
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27450
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat kan aan van alles liggen, de een rijd weer veel stadskilometers, de volgende staat veel in de file.
Weer een ander rijd bijna alleen maar lange stukken terwijl een ander alleen korte ritjes rijd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik rijd welliswaar niet (meer) in een 2.0D maar in een 1.6D en wat me is opgevallen, is dat er een interactie tussen je rijstijl en de instellingen in het motormanagement. Sinds ik iets vroeger opschakel (2200tpm ipv 3000tpm) naar een hogere versnelling is de auto ook in de rechte lijn op 100 of 120km/u zuiniger geworden (volgens de BC dan). Zo maar, van 1:18 naar 1:20 zonder verder iets anders te veranderen aan de rijstijl. Deze afname in verbruik merk ik ook aan de pomp. Tegenwoordig staat de dagteller standaard tegen de 900km voodat ik ga tanken, waar dat eerst tegen de 800km was.
Delta 97
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 19.07.2009 - 22:01

Als jullie zo zuinig rijden, wanneer schakelen jullie door? rond de 2000 toeren?! ik doe toe erg mijn best en als BC 5,5 aangeeft na een lege tank (in t echie uitgerekend 6,2) dan doe ik t goed! ik zou t best zuiniger willen hebben.
schakelen jullie volgens het 'nieuwe rijden'?

Volvo 2005 2.0D 167.000km reeds gepasseerd...
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

ik rij diesel en schakel bij 2000 toeren over naar volgende versnelling, uitrollen in versnelling en als gewenst terugschakelen en op motor verder laten remmen. rustig optrekken en soms op snelweg niet hard willen rijde, ik hou nog wel eens rijsnelheid van vrachtwagens aan(90 km/h op de teller van mijn v40 bouwjaar2004)
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Waarom dan tunen naar 144pk? :?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Virgin drive
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 17.02.2009 - 12:59

Virgin drive,
Na een goeie beurt gaat het vast beter met de BC.
Heb net de grote 100.000 kilometer beurt bij de volvo garage, daar mag het dus niet aan liggen.
Ik vraag me af waar het grote verschil (Afgezien van verschillende rijstijlen) zit in de 2.0D. 5,5L/100km halen of 6.3L/100km niet eens halen...
Het grote verschil ligt hem denk ik wel in de rijstijl, rustig rijden rond de 2000 toeren draaien en bij 100 tot 120 km niet in de zes maar in de vijf houden, test maar een keer uit scheeld echt. En je niet laten opjagen in het verkeer, daarnaast veel snelweg rijden met ca 90 tot 110km per uur. En het code woord is anticiperen, gas los ipv doorrijden en vol in de remmen, (be)spaart op twee fronten. kijk maar naar vrachtwagen chaufeurs die passen dit ook toe, bij file staat ik ook steevast in de vrachtwagen baan, lekker door sukkelen ipv gassen remmen gassen remmen enz.

En daarnaast de meeste mensen die je in het verkeer ziet ken je toch niet dus waarom zou je je schamen of uitsloven? snap het wel hoor ben ook zo geweest tot ik er een sport van maakte om brandstof te gaan besparen.
Delta 97
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 19.07.2009 - 22:01

Dus als ik het goed begrijp dan houd je bij constante snelheid de toeren ongeveer op de 2000. dus niet er onder?! 1300 tot 1500?!
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Virgin drive,
rustig rijden rond de 2000 toeren draaien en bij 100 tot 120 km niet in de zes maar in de vijf houden, test maar een keer uit scheeld echt.
Dat gevoel heb ik dus ook. Die 6e versnelling geeft eigenlijk alleen maar een brandstofbesparing t.o.v de 5e versnelling bij 120+.

hoewel ik voor de rust in de auto bij 100+ toch vaak opschakel naar de 6

Mijn verbruik ligt volgens de BC zo rond de 5,0 a 5,2 en werkelijk kom ik vaak uit op 5,7 a 6,0 ltr per 100 km
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
motorfret
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 07.02.2009 - 16:35

vergeet niet dat je banden (205 of 215?), spoilers, roofrails, etc. ook relatief veel invloed hebben.
geartronic of handgeschakeld misschien ook?!

Ikzelf schakel idd meestal bij de 2000 tpm.
Airco uit als het kan (scheelt 0.6l/100km volgens de BC)
in de zes vanaf de 110km/u.
maar vooral: zoveel mogelijk de cruise control gebruiken.
hoe rustig ik m'n voet ook hou: zodra ik de CC aanzet daalt het verbruik op de BC.
Oud; V50 2.0D > groene S60R > Nu: V50 2.0D
Gebruikersavatar
Mensid
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 10.04.2008 - 11:44
Locatie: Borger

zie ook andere topic verbruik v50 2.0d
Volvo V40 exclusive 1999
Volvo V50 Summum 2004
Virgin drive
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 17.02.2009 - 12:59

zie ook andere topic verbruik v50 2.0d
Beste Mensid, Het topic is niet gestart om het te hebben over wie het laagste verbruik heeft maar hoe het kan dat mijn BC zo afwijkt.

Ben benieuwd of hier iets aan te doen is?
Gebruikersavatar
bluevolvo
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 03.01.2008 - 21:22
Locatie: Sas Van Gent

ik rij d met een 2.0D en als ik stevig optrek dan komt mijn BC op 99l/100km..denk dat er het een en ander beetje te snel ga dat de BC niet kan volgen..en gemiddeld geeft hij 7.3l/100km aan.ik heb wel een sportieve rij stijl dus ik weet waar het aan ligt. :BIG:
bluevolvo's S40 2.0D
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Mijn woon-werk verkeer is 20km enkele reis via de polder, dus veel schakelen en optrekken.
Sinds ik deze auto heb, probeer ik me redelijk netjes te gedragen qua rijstijl en brandstof besparing, maar mijn bc zegt gemiddeld 6.7l.
Ik zal het bij de eerstvolgende keer tanken eens uitrekenen.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Mijn woon-werk kilometers zijn er 22 heen, 22 terug. Rijd nu gemiddeld 5.4 L/100 km(1:18,5)....!!!!!
Moet er wel bij vermelden dat ik bijna niet harder rijd dan 90 km/u(busy on the roads here).
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”