sneeuw rijden

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gesloten
Paul
Geartronic member

Oceanracer schreef: Wat ik niet begrijp is waarom het in Nederland nog niet verplicht is.
Er zijn hier wel eens op het forum discussies geweest van mensen die niet begrepen waarom mensen in Nederland het hadden :-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Max
7th Gear member

De beste manier om het verschil te weten is door het zelf te ervaren!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Ik heb zomerbanden onder mijn 240. Rijdt vooralsnog prima.
Die ene keer in de 30 jaar, dat er een paar dagen sneeuw op
de weg ligt, daar hoef je de Hardwerkende Nederlander toch
niet voor te verplichten 2 setjes banden te laten kopen?
Allemaal commercieele onzin.
venician_smoker
1st Gear member

Winterbanden een must; 100% mee eens. Vanwege de wintersport heb ik al ruim 8 jaar winterbanden, eerst Pirelli Snowsports, nu Vredestijn Snowtracs, en vooral op de terugweg uit Zwitserland heb ik er al diverse keren veel profijt van gehad.
Hier in Zuid-Holland met ruim 20 cm komt bijna niemand zonder problemen de straat uit; de Volvo met winterbanden wel ! Alleen begrijp ik de opmerkingen over tractioncontrol niet. Die schakel ik juist uit bij veel sneeuw. Met zoveel sneeuw heb je altijd wel wat wielspin en dat is deels ook nodig. De STC-ingreep met de remmen werkt dan eerder tegen.
STC is wel nuttig in die prut op de hoofd- en snelwegen. Dan voorkomt het echte slip (uitbreken) door net te hoge snelheden.
v70 2.5D (MY2001 - 251K)
Frederik Welvaert
5th Gear member

Stinky schreef:Ik heb zomerbanden onder mijn 240. Rijdt vooralsnog prima.
het helpt niet alleen in de sneeuw. Niet alleen het profiel zorgt voor veiligheid, vooral de samenstelling van het rubber. Waar zomerbanden bij temperaturen onder de 7°C lichtjes gaan verharden, blijft het rubber van winterbanden zacht. Dit zorgt ervoor dat je, zelfs op droog wegdek, met zomerbanden een aanzienlijk langere remweg hebt als met winterbanden.
Ik geloofde het ook niet, tot ik deze winter voor het eerst winterbanden onder m'n Volvo stak (occasie setje omdat ik niet veel geld wou uitgeven aan iets waar ik niet 100% in geloofde) Ik kan je zeggen dat ik intussen wel overtuigd ben (en mijn zomerbanden zijn nochtans geen B-merk of iets dergelijk)

En over het financiële: ik ben een hardwerkende Belg, het geld komt nu eenmaal niet uit de lucht vallen. Maar terwijl je op de zomerbanden rijdt, slijten de winterbanden niet, en vice versa. Dus verlies doe je niet...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
945i
8th Gear member

Dus volgens jou, met 8 graden kortere remweg met zomerbanden en met 6 graden korter met winterbanden, op droog wegdek. Wedje maken dat dat niet zo is?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Frederik Welvaert
5th Gear member

945i schreef:Dus volgens jou, met 8 graden kortere remweg met zomerbanden en met 6 graden korter met winterbanden, op droog wegdek. Wedje maken dat dat niet zo is?
Dat weet ik best dat die 7° geen exacte wetenschap is, maar ik merk echt wel een verschil bij dit weer.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Donic
2nd Gear member

Max schreef:Winterbanden + AWD vind ik een ideale combinatie.
Ben vandaag puur voor mijn plezier een beetje wezen rijden, zowel snelweg als binnenwegen.
Helemaal mee eens. Heerlijk rijden terwijl anderen glibberen en glijden. Vooral wegrijden uit stilstand bij moeilijk begaanbare stukken laat duidelijk het verschil zien tussen 2- en 4-wiel aandrijving. Heb er de laatste dagen al heel veel plezier aan beleefd.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Donic
2nd Gear member

Stinky schreef:Ik heb zomerbanden onder mijn 240. Rijdt vooralsnog prima.
Zeer ongenuanceerde uitspraak!
Lijkt me goed dat je dan eens bij een testcentrum het verschil ziet / ervaart in een crisisituatie. Op het moment dat jij met je zomerbanden geen schijn van kans meer hebt kunt je in de meeste gevallen met winterbanden nog een goede corrigerende actie uitvoeren. GA het maar eens uitproberen op een testcircuit. Ben je gelijk genezen van dit soort uitspraken.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Donic
2nd Gear member

945i schreef:Dus volgens jou, met 8 graden kortere remweg met zomerbanden en met 6 graden korter met winterbanden, op droog wegdek. Wedje maken dat dat niet zo is?
Winterbanden hebben vanaf een graad of 10 en lager en zeker bij slechte weersomstandigehden een beduidend lagere remweg dan zomerbanden. Op de site van AUTOWEEK hebben ze ook recent een tiental mensen uitgenodigd om het verschil te ervaren. Zie de meetresultaten. Iedereen was na die dag helemaal "om" en overtuigd van de toegevoegde waarde van winterbanden.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Carfreak
7th Gear member

Donic, je handelt toch niet toevallig in winterbanden he? :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
945i
8th Gear member

Als er een blad is die journalistieke integriteit niet hoog in het vaandel heeft, dan is dat autoweek wel..
Donic
2nd Gear member

Carfreak schreef:Donic, je handelt toch niet toevallig in winterbanden he? :D
Carfreak,

In het geheel niet, maar ik heb de waarde van winterbanden al vele seizoenen ervaren en de resultaten gezien en ervaren op tijdens een VOLVO testdag in Lelystad.
Met regelmatig 3 kinderen in de auto geeft het me toch een heel veilig gevoel. :D
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Carfreak
7th Gear member

Ben zelf ook een voorstander van winterbanden. Nu het 1e seizoen dat ik ermee rijd en als ik naar buiten kijk kon m'n timing niet beter zijn! ;-)

Voor de meeste mensen is het gewoon een financiele kwestie denk ik. Tenminste wel voor mij. Het is tenslotte een best bedrag wat je eraan kwijt bent en in december komen er al zoveel rekeningen binnen. Dit jaar de vrouw genegeerd en gewoon besteld :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Battlecruiser
8th Gear member

Ik merk trouwens een nog groter verschil door de vierwielaandrijving van mijn Volvo. Daardoor kom je niet gauw in de situatie dat je de kortere remweg van een winterband nodig hebt.

Het is te hopen dat politici niet gaan ontdekken hoe veilig vierwielaandrijving is, anders gaan ze dat ook nog verplicht stellen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
945i
8th Gear member

Battlecruiser schreef:Ik merk trouwens een nog groter verschil door de vierwielaandrijving van mijn Volvo. Daardoor kom je niet gauw in de situatie dat je de kortere remweg van een winterband nodig hebt.
Leg dat eens uit?
Battlecruiser
8th Gear member

Ik heb op deze Volvo (XC70) geen winterbanden, op de vorige wel (S80).
Op een XC liggen altijd M+S-banden, dus die zijn eigenlijk een stuk minder op sneeuw.
Ik kan nu de wegligging van een vierwielaandrijver aardig vergelijken met een winterbanden-voorwielaandrijver. En met die vierwielaandrijving blijf je veel langer in het juiste spoor; vooral in bochten merk je dat goed. Zelfs als je een beetje wilt (test)slippen, gaat dat maar heel moeilijk.
De kortere remweg van een winterband heb je vooral nodig als je onverhoeds moet remmen; als je al een kilometer van tevoren je stoplicht aan ziet komen, dan weet je met een zomerband wel dat je wat eerder moet gaan remmen.
Met een vierwielaandrijver kom je minder gauw in de situatie dat je onverhoeds moet remmen: alles gaat als gepland.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
945i
8th Gear member

Remmen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht gaat met een AWD exact hetzelfde als met een FWD of RWD...

Bochten, ja, dan ben je zeker in het voordeel.
FrankS60
5th Gear member

Battlecruiser schreef: Op een XC liggen altijf M+S-banden, dus die zijn eigenlijk een stuk minder op sneeuw.
MINDER op sneeuw?? M+S = mud + snow banden...

Dat keurmerk is verplicht voor een winterband als je er mee naar oostenrijk e.d. wilt rijden omdat die een profiel hebben dat past bij sneeuw/modder/slush/drek wat je hebt in winterse omstandigheden. Hebben ze dus niet alleen de compound aangepast aan koudere buitentemperaturen maar ook het profiel.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Battlecruiser
8th Gear member

M+S banden hebben niet het sneeuwvlokje. Wettelijk zijn ze wel goed genoeg, omdat de wet overal in Europa slechts die M+S voorschrijft. Maar een echte sneeuwband is het niet: dan moet er toch nog een sneeuwvlokje op staan.
Volvo Rules the Road
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”