Er zijn hier wel eens op het forum discussies geweest van mensen die niet begrepen waarom mensen in Nederland het haddenOceanracer schreef: Wat ik niet begrijp is waarom het in Nederland nog niet verplicht is.

Er zijn hier wel eens op het forum discussies geweest van mensen die niet begrepen waarom mensen in Nederland het haddenOceanracer schreef: Wat ik niet begrijp is waarom het in Nederland nog niet verplicht is.
het helpt niet alleen in de sneeuw. Niet alleen het profiel zorgt voor veiligheid, vooral de samenstelling van het rubber. Waar zomerbanden bij temperaturen onder de 7°C lichtjes gaan verharden, blijft het rubber van winterbanden zacht. Dit zorgt ervoor dat je, zelfs op droog wegdek, met zomerbanden een aanzienlijk langere remweg hebt als met winterbanden.Stinky schreef:Ik heb zomerbanden onder mijn 240. Rijdt vooralsnog prima.
Die ene keer in de 30 jaar, dat er een paar dagen sneeuw op
de weg ligt, daar hoef je de Hardwerkende Nederlander toch
niet voor te verplichten 2 setjes banden te laten kopen?
Allemaal commercieele onzin.
Dat weet ik best dat die 7° geen exacte wetenschap is, maar ik merk echt wel een verschil bij dit weer.945i schreef:Dus volgens jou, met 8 graden kortere remweg met zomerbanden en met 6 graden korter met winterbanden, op droog wegdek. Wedje maken dat dat niet zo is?
Helemaal mee eens. Heerlijk rijden terwijl anderen glibberen en glijden. Vooral wegrijden uit stilstand bij moeilijk begaanbare stukken laat duidelijk het verschil zien tussen 2- en 4-wiel aandrijving. Heb er de laatste dagen al heel veel plezier aan beleefd.Max schreef:Winterbanden + AWD vind ik een ideale combinatie.
Ben vandaag puur voor mijn plezier een beetje wezen rijden, zowel snelweg als binnenwegen.
Zeer ongenuanceerde uitspraak!Stinky schreef:Ik heb zomerbanden onder mijn 240. Rijdt vooralsnog prima.
Die ene keer in de 30 jaar, dat er een paar dagen sneeuw op
de weg ligt, daar hoef je de Hardwerkende Nederlander toch
niet voor te verplichten 2 setjes banden te laten kopen?
Allemaal commercieele onzin.
Winterbanden hebben vanaf een graad of 10 en lager en zeker bij slechte weersomstandigehden een beduidend lagere remweg dan zomerbanden. Op de site van AUTOWEEK hebben ze ook recent een tiental mensen uitgenodigd om het verschil te ervaren. Zie de meetresultaten. Iedereen was na die dag helemaal "om" en overtuigd van de toegevoegde waarde van winterbanden.945i schreef:Dus volgens jou, met 8 graden kortere remweg met zomerbanden en met 6 graden korter met winterbanden, op droog wegdek. Wedje maken dat dat niet zo is?
Carfreak,Carfreak schreef:Donic, je handelt toch niet toevallig in winterbanden he?
Leg dat eens uit?Battlecruiser schreef:Ik merk trouwens een nog groter verschil door de vierwielaandrijving van mijn Volvo. Daardoor kom je niet gauw in de situatie dat je de kortere remweg van een winterband nodig hebt.
MINDER op sneeuw?? M+S = mud + snow banden...Battlecruiser schreef: Op een XC liggen altijf M+S-banden, dus die zijn eigenlijk een stuk minder op sneeuw.