Pagina 2 van 13

Geplaatst: 15.02.2010 - 07:50
door admiral
Zal zeker goed van ze plek komen, alleen zal het geluid in real beter klinken dan op de video. Lijkt nu wel een diesel. Maar toch petje af hoor :wink:

Geplaatst: 19.02.2010 - 21:35
door ferdy
Auto rijdt erg goed! Prachtig zo'n turbo, ik ben begonnen om hem goed af te stellen op LPG. Ik merk helaas wel dat de temperatuur iets hoger staat dan normaal, de wijzer staat net iets uit het midden naar rechts toe. Opzich nog niet schrikbarend, maar toch belangrijk om in de gaten te houden. Ik heb nog een zwaardere radiator liggen, alleen ik vroeg me af welke thermostaat ik het beste kan monteren. Iemand ideetje; 75 82 87 graden ???

Geplaatst: 19.02.2010 - 23:31
door AmazonWillem
Ik zou voor de 75 graden gaan. De turbo produceert ook het 1 en ander aan warmte en de intercooler neemt wat koeloppervlak weg.

Geplaatst: 20.02.2010 - 09:50
door ferdy
Okay, en iemand een idee welke olie ik het beste kan gebruiken? Voor een turbomotor wordt dacht ik 10W40 (CD/CF kwaliteit) aangeraden, echter de oude flat camshafts hebben een hoger gehalte aan ZDDP nodig wat terug te vinden is in de olieen van Millers. Alleen de viscositeit van de Millers olieen is te hoog voor een turbo???!

Geplaatst: 20.02.2010 - 16:18
door B-lennium
welke olie gebruikt een B230FT ? het contactoppervlak van de nokkenas is ongeveer even groot.

heb je al een filmpje met een mooie turbo fluit?

Geplaatst: 21.02.2010 - 10:29
door ferdy
Is de distributie van een b20/b30 niet heel erg verschillend als van een b230FT?
Zodra de turbo opkomt hoor je hem inderdaad hard fluiten, de dumpvalve begint overigens wel irritant te worden :P

Geplaatst: 21.02.2010 - 11:18
door Iroll
Je hebt ZDDP nodig voor een onderliggende nokkenas met nokkenas volgers zoals de B18,B20&b30 Daar is de mechanische belasting veel groter van de nokkenas als van een bovenliggende nokkenas zoals in de B230FT. Kan je niet vergelijken. ZDDP mag overigens alleen in motoren gebruikt worden zonder katalysator, die houd er nl niet van. Er is een additive, ZDDP plus, wat ik zou gebruiken dan kan je er een lagere viscositeit olie in gooien. Goede recenties over gelezen, ff googlen.

Geplaatst: 21.02.2010 - 12:45
door Henriƫtte
ferdy schreef:Is de distributie van een b20/b30 niet heel erg verschillend als van een b230FT?
Zodra de turbo opkomt hoor je hem inderdaad hard fluiten, de dumpvalve begint overigens wel irritant te worden :P
Irritant? Verslavend bedoel je zeker ? :)

Geplaatst: 21.02.2010 - 17:01
door ferdy
Iroll schreef:Je hebt ZDDP nodig voor een onderliggende nokkenas met nokkenas volgers zoals de B18,B20&b30 Daar is de mechanische belasting veel groter van de nokkenas als van een bovenliggende nokkenas zoals in de B230FT. Kan je niet vergelijken. ZDDP mag overigens alleen in motoren gebruikt worden zonder katalysator, die houd er nl niet van. Er is een additive, ZDDP plus, wat ik zou gebruiken dan kan je er een lagere viscositeit olie in gooien. Goede recenties over gelezen, ff googlen.
Okay bedankt voor t advies, ik ga het uitzoeken :)

Geplaatst: 23.02.2010 - 13:24
door +++t blijft behelpen+++
Broeva haro!

Geplaatst: 01.03.2010 - 18:46
door ferdy
Ik heb niet zoveel ervaring met het opstellen van onstekingstabellen. Via de megasquirt faq heb ik per 0,1 bar 1 graden vooronsteking verminderd.

Wat vinden jullie ervan?

Afbeelding

(ik ga overigens op LPG met 0,4 bar overdruk rijden en op benzine 0,8 ~ 1 bar overdruk)

Geplaatst: 01.03.2010 - 20:02
door B-lennium
over de ontstekingsmappen kan ik weinig zeggen, ziet er goed uit volgens de regeltjes, maar dataloggen en AFR monitoren! steeds een stapje hoger en op KNOCK letten!

over knock gesproken, waarom ga je met LPG niet zo hoog? lpg is DE brandstof qwa knock-bestendigheid RON 115! + het verdampende mengsel brengt de inlaat temperatuur naar beneden.

Geplaatst: 01.03.2010 - 20:44
door AmazonWillem
Helemaal eens met B-Lennium, LPG kan veel meer hebben voor het pingelt, ideaal om juist een stapje verder te gaan als je toch bezig bent.

Geplaatst: 01.03.2010 - 21:56
door ferdy
Misschien dat onderstaand een goede oplossing is, ;)
links lpg en rechts benzine

Afbeelding

Geplaatst: 01.03.2010 - 22:46
door B-lennium
ik bedoelde eigenlijk meer turbo-druk, maar je kunt eventueel ook meer 'timing' draaien met LPG, echter meer ontsteking is niet altijd meer vermogen!

er is een ideaal Piekcilinderdruk moment, dat probeer je te bereiken met de juiste timing, ik ben er nog niet helemaal achter hoe je dat punt vind. maar zolang de motor rijker gaat lopen als je de onsteking verder opvoerdt (probeer maar eens voor de grap) lijkt het met niet verkeerd om wat hoge onsteking te draaien (zonder PING!)

Geplaatst: 01.03.2010 - 22:56
door ferdy
Hogere turbodruk op LPG kan ik helaas uit de baan vegen, mijn verdamper kan een gashoeveelheid leveren tot tenminste 180Kw (bij een buitentemperatuur van -10 graden celcius). Dus voor de volle pk'tjes zal ik toch moeten overschakelen vrees ik ;)

Geplaatst: 02.03.2010 - 03:23
door AmazonWillem
@B-lennium: enige manier om daarachter te komen is op de testbank. Als je nog een andere manier vind hoor ik het graag.

Geplaatst: 02.03.2010 - 10:39
door ferdy
Volgens mij kan het ook met behulp van een egt (exhaust gas temperature) sensor. Vervolgens een paar keer trappen en je datalog bestuderen.
Iemand trouwens nog een idee welke passieve bobine ik het beste kan aanschaffen?

Geplaatst: 02.03.2010 - 11:02
door B-lennium
De beste bobine?

ten opzichte van de originele bobine is deze http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1039 al een goede upgrade.

maar wil je echt lekker gaan vonken, dan lijkt me een MSD systeem een goede voor jouw http://www.msdignition.com/msd6a.aspx

me de MSD verhoog je de INGAANDE spanning van de bobine, hierdoor wordt de uitgaande spanning hoger wat een betere vonk produceerd.

bij een turbo motor moet de onsteking meer werken om met een vonk de brandstof te ontsteken (hoge dichtheid van het mengsel).

je kunt ook proberen de electrode afstand van je bougies te verkleinen, door de afstand te verkleinen heb je minder voltage nodig om te vonken, maar de kleine vonk heeft minder energie om het mengsel te ontsteken.... er is dus een gulde middeweg!

Geplaatst: 02.03.2010 - 12:37
door ferdy
Ik merkte al dat de motor lekkerder liep op de megasquirt verdeler ontsteking dan de 123, waarschijnlijk ook omdat ik handmatig de dwell settings kan aanpassen. Mijn megasquirt heeft echter 4 ontsteking drivers onboard, dus een passieve vr6 bobine van VW zou volgens mij moeten werken. Ik wil die verdeler er tussen uit hebben :)