Pagina 2 van 2
Geplaatst: 29.01.2010 - 16:21
door diesel01
Johan s60 schreef:Met een goed (opnieuw) ingevette prise-as en nieuwe versn.bak olie gaat het vaak een stuk soepeler.
Ook het kunststof schakel mech. (onder de pook hoes) smeren kan ook wel eens helpen. (wel een geschikt smeermiddel voor kunststof nemen)
Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.
Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
volgensmij vergeet je een stoot tussengas.
Geplaatst: 29.01.2010 - 21:38
door Johan s60
945i schreef:Johan s60 schreef:
Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.
Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
Alleen jammer dat dat geen dubbel clutchen is.

Leg eens uit wat "dubbel clutchen" dan wel is, het helpt iig wel
Geplaatst: 29.01.2010 - 21:39
door Johan s60
diesel01 schreef:Johan s60 schreef:Met een goed (opnieuw) ingevette prise-as en nieuwe versn.bak olie gaat het vaak een stuk soepeler.
Ook het kunststof schakel mech. (onder de pook hoes) smeren kan ook wel eens helpen. (wel een geschikt smeermiddel voor kunststof nemen)
Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.
Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
volgensmij vergeet je een stoot tussengas.
Tussen gas is hier niet nodig
Geplaatst: 29.01.2010 - 21:42
door 945i
Tussengas tussen de twee koppelingsmomenten. Anders werkt het niet. Maar betwijfel of het helpt bij stroef schakelen door dikke/koude bakolie.
Geplaatst: 29.01.2010 - 21:58
door Johan s60
945i schreef:Tussengas tussen de twee koppelingsmomenten. Anders werkt het niet. Maar betwijfel of het helpt bij stroef schakelen door dikke/koude bakolie.
Formeel heb je gelijk, tussengas hoort erbij als het gaat om een niet-gesynchroniseerde versn.bak maar omdat het toerental niet snel daalt is tussengas niet nodig
Bij mij helpt het echt wel

Geplaatst: 29.01.2010 - 22:00
door Johan s60
Bij sommige moderne vrachtwagens wordt nog steeds dubbel geklutst maar nu regelt de computer de koppeling en het tussengas
Geplaatst: 29.01.2010 - 22:07
door slagschip-s60
het dubbel klutsen van een gesynchroniseerde bak is niet zo slim omdat men dan 2x de synchromesch ringen het zelfde werk laat doen
Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
Geplaatst: 29.01.2010 - 22:08
door 945i
Bij een moderne bak hoeft het gewoon niet meer.
Heb een tijd een Fiat 500 gehad uit 1972, en daar moest je echt nog DC'en
Moderne "kanonnen" hebben het ook weer. Een M5 geeft zelf tussengas bij terugschakelen

Geplaatst: 29.01.2010 - 23:53
door Johan s60
slagschip-s60 schreef:het dubbel klutsen van een gesynchroniseerde bak is niet zo slim omdat men dan 2x de synchromesch ringen het zelfde werk laat doen
Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
Hoezo twee keer hetzelfde werk, als je van een naar twee schakeld (met tussen pauze) dan nog hoeft de synchromeshring vd de tweede versn. maar een keer z'n werk te doen
Geplaatst: 29.01.2010 - 23:55
door Johan s60
945i schreef:Bij een moderne bak hoeft het gewoon niet meer.
Heb een tijd een Fiat 500 gehad uit 1972, en daar moest je echt nog DC'en
Moderne "kanonnen" hebben het ook weer. Een M5 geeft zelf tussengas bij terugschakelen

Het zou ook niet nodig moeten zijn, maar omdat sommige volvo's nu eenmaal niet soepel schakelen als het koud is kan het helpen.
Bij mijn auto iig wel
Geplaatst: 30.01.2010 - 00:04
door 945i
Niet alleen Volvo's hebben daar last van hoor.
Mooi dat het helpt bij jouw auto.
Geplaatst: 30.01.2010 - 00:07
door Johan s60
Nee idd niet alleen volvo's, maar ik doe het alleen
als ie ijs en ijs koud is 
Geplaatst: 30.01.2010 - 00:38
door FrankS60
slagschip-s60 schreef:het dubbel klutsen van een gesynchroniseerde bak is niet zo slim omdat men dan 2x de synchromesch ringen het zelfde werk laat doen
Dubbel klutsen word gedaan in vrachtauto's zonder synchromesch ringen ook de computer gestuurde
Als je zonder de auto in de versnelling te hebben gas geeft (wat je in feite doet bij dubbel klutsen, 1x uit de versnelling, dotje gas, 1x in de versnelling) dan doen de synchromesh ringen helemaal niets boeiends. Dat wordt pas interessant als je de auto weer in de versnelling gaat zetten en dat zal juist makkelijker gaan omdat de 2 assen op ongeveer gelijke snelheid zijn gebracht met dat dotje tussengas. Bij opschakelen geef je natuurlijk geen gas, maar zorg je dat de assen op de juiste snelheid zijn door even de koppeling op te laten komen en daarmee de ene as te "remmen".
Als je met een oud barrel rijdt met versleten synchromesh, dan merk je direct dat het werkt.