schakelen in de kou

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

Stapte gisteren in de auto voor een schaatsuitstapje en kreeg de pook maar moeizaam in de 1. Tweede en derde versnelling ook stroever dan normaal.
Zodra de motor op temperatuur was ging schakelen weer als vanouds.
Wat kan dat toch zijn?





p.s. Auto net terug van de garage om een hoog piepend geluid bij het naar links sturen te laten fixen. Garage belde op: niets te horen, en aan de nog onlangs gemonteerde nieuwe schijven en blokken was ook niets te zien.
Auto opgehaald en inderdaad: geluid was niet meer te horen. Een dag later piepte die natuurlijk weer. In parkeergarages parkeer ik nu vooral rechts om een gehoorbeschadiging bij voorbijgangers te voorkomen :-)
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 598
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Is simpel te verklaren, alles is koud ook je olie in de versnellingsbak zodra jij
gaat rijden warmt de boel langzaam op ( bedrijfstemperatuur ) en gaat alles weer zo als het hoort.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21597
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ben, je antwoord is helder maar hij lijkt mij te makkelijk. te meer omdat ik nog niet gelezen heb dat dit schakel-probleem zich sinds vandaag voordoet of al langer deze koude winter.

Obrasp? Hoe lang al dit probleem?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Dit heeft te maken met de zogenaamde "prise as". deze moet opnieuw nagezien en ingezet worden met kopervet. dan werkt hij weer helemaal naar behoren. Enige nadeel is dat heel je bak ervanonder moet...
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

@Msuidgeest
Sinds een paar dagen. Vorig jaar tijdens de kou nog geen problemen.
Het is ook niet zo dat ik nu niet meer kan schakelen hoor, gaat alleen erg lastig in z'n 1 en stroef in de 2 en 3.

Voordat ik de versnellingsbak er onderuit laat halen, zie ik het nog wel even aan... Klinkt n.l. als een boel arbeidsuren.

Bedankt voor de antwoorden overigens.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

p.s. Auto net terug van de garage om een hoog piepend geluid bij het naar links sturen te laten fixen. Garage belde op: niets te horen, en aan de nog onlangs gemonteerde nieuwe schijven en blokken was ook niets te zien.
Auto opgehaald en inderdaad: geluid was niet meer te horen. Een dag later piepte die natuurlijk weer. In parkeergarages parkeer ik nu vooral rechts om een gehoorbeschadiging bij voorbijgangers te voorkomen
Lijkt op jankende Stuurbekrachtigingspomp door te weinig olie. Snel bijvullen en in de gaten houden vanwege waarschijnlijke lekkage.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 598
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Msuidgeest, dat klopt wat jij zegt ging er te makkelijk vanuit dat het de kou was vooral omdat obrasp aan gaf als de motor op temperatuur was alles normaal verliep.

Zo zie je maar waar de een niet bij stil staat denkt de ander aan.

Groet Ben.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
elvis21
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
Locatie: Arnhem

Ik heb dat verschijnsel al vanaf het begin toen de auto nog nieuw was. Met deze klacht naar de dealer die idd de prise-as heeft ingevet. Het werd iets beter, maar nog niet helemaal zoals je mag verwachten.
Vooral als de boel erg koud is, is de tweede bersnelling wat zwaarder in te leggen. Na enkele kilometers is alles weer zoals je mag verwachten.

Het piepend/krakende geluid kan duiden op een te laag peil van de stuurbekrachtiging.
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Herken het 100%. Had er met de D5 met 5 bak veel minder last van. De 6 bak heeft bij steenkoude motor echt last van de koude.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21597
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En nu verder: schakel-probleem opgelost of gelokaliseerd?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk dat het in de bak zit. Dus wellicht doet andere olie een boel, maar ben bang dat het de constructie is. Kunnen anderen nog wat zeggen over de werking van de 6bak bij koude start.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

Heb een tijdje niet gereden (ik ga doorgaans op de fiets naar het werk, Volvo wordt dagelijks door vrouwlief bereden) dus was vergeten hier te melden dat het met het warmere weer beter gaat.
Het gepiep bij naar links sturen is er nog steeds. Zal nav reacties hier vloeistof niveau nakijken.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Als je Stbkr pomp droogstaat zou ik maar snel je vloeistof checken, want als hij droogloopt issie snel naar de kl......

En nog een opmerkinkje naar EdRaket, Jouw auto lijkt wel erg veel op een auto die te koop staat in Hillegom.... Zelfs de foto is hetzelfde.... 8)
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heu, waar staat die dan te koop?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb de auto al bijna 1 jaar. Inderdaad vreeemd. De auto heeft nog wel even op diverse websites gestaan, maar dit is wel vreemd. Zal de site eens een mail sturen.

Thanks!
Ed
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Mijn versnellingsbak ging ook erg zwaar en soms zelfs helemaal niet. Ik dacht eerst aan een braam of oude olie. Een jaar geleden bij de garage geweest en er bleek een modificatie te zijn geweest. Namelijke andere versnellingsbak olie. ::? De bak schakeld sinds dien veel beter, maar een heel enkele keer krijg ik hem toch niet in de versnelling (1 of 2 of 3 of R). Het lijkt wel of er iets voor de vertanding zit (braampje?)
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Met een goed (opnieuw) ingevette prise-as en nieuwe versn.bak olie gaat het vaak een stuk soepeler.
Ook het kunststof schakel mech. (onder de pook hoes) smeren kan ook wel eens helpen. (wel een geschikt smeermiddel voor kunststof nemen)

Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.

Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

capslock schreef:Mijn versnellingsbak ging ook erg zwaar en soms zelfs helemaal niet. Ik dacht eerst aan een braam of oude olie. Een jaar geleden bij de garage geweest en er bleek een modificatie te zijn geweest. Namelijke andere versnellingsbak olie. ::? De bak schakeld sinds dien veel beter, maar een heel enkele keer krijg ik hem toch niet in de versnelling (1 of 2 of 3 of R). Het lijkt wel of er iets voor de vertanding zit (braampje?)
Het is inderdaad heel wisselend. Kreeg hem met de extreme koude van afgelopen dagen maar heel lastig in de zijn 1 en 2. Nu met 4 graden boven nul gaat het weer als een mes door de boter. Maar soms ook weer erg lastig. Snap er niks van. Zal eerst de olie eens vervangen.

edit: zie net pas dat jij de oude 5-bak hebt. Die heeft bij mij altijd zeer soepel geschakeld.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Johan s60 schreef: Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.

Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
Alleen jammer dat dat geen dubbel clutchen is.;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”