Overigens zijn de nieuwe VW dieselmotoren een stuk geraffineerder

Klopt, in mijn geval was de keuze tussen een "kale" 2.0 Kinetic of een "vollere" 1.6 Momentum met lederen stoelen, park assist etc. snel gemaakt... Het is maar wat je zelf belangrijk vindt.lancer schreef:Voor het prijsverschil kan je een hoop luxe aan de auto hangen waar je in het dagelijks verbruik meer hebt dan die paar pk'tjes extra.
De V50 2.0D heeft met MY08 of MY09 een andere versnellingsbakverhouding gekregen. met mijn MY05 moest ik wachten tot 105 om naar 6 te schakelen, met de MY09 kan ik dat aan 90 reeds doen. Keerzijde van de medaille is dat de motor 200tpm meer draait op de snelweg. Bij de aanpassing is de 3e versnelling ook iets langer gemaakt, handig om 50 te rijden.Fransosowitz schreef:Dat de 6-de versnelling pas vanaf 115 km/h bruikbaar is zoals V50_2.0D beweerd kan ik absoluut niet beamen.
Bij constante snelheden rij ik vanaf ca 95km/h in de 6. Als je vervolgens moet versnellen naar 120 km/h gaat dat zonder morren en zondermeer soepel. Dit was met mijn V50 MY2004 iets minder het geval, maar zeker acceptabel. Bij mijn huidige MY08 gaat dat weer wat soepeler.
Ik denk dat dit ook erg afhankelijk is van je eigen rijstijl en ook hoe de auto is ingereden. Als je vooral hoger in de toeren rijd zal de motor minder soepel worden onderin. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Helemaal mee eens, ik zet hem ook bij 80 a 85km in de zes en dan cruisecontrol aan. Als je rustig het gaspedaal indrukt kan je dan ook nog versnellen.MauritsvdT schreef:Met MY06 is zijn 6e met 80 zuiniger dan zijn 5e.
Toeren zijn ook lager vanaf die snelheid, trekt netjes op en heeft nergens problemen mee.
Dus dat 'kan' niet alleen vanaf een MY08.