keuze 1.6 of 2.0D
- Hjalmar
- 6th Gear member
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 15:23
- Locatie: Stockholm
Ten eerst; Welkom
Ik heb toch aardig wat kilometers gemaakt met mijn vorige V50 2.0D en vind deze veel beter rijden dan de 1.6D. Voor de aankoop heb ik beide uitvoerig proef gereden en vond de 2.0D bij lagere toeren net wat sterker waardoor je niet eens perse hoefd terug te schakelen bij het inhalen. En de 2.0D een 6-bak heeft ipv een 5-bak. Succes met de aankoop!

Hjalmar
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een 1.6 is veel zuiniger
Volvo for life
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
De 1.6 is veel zuiniger en het relatief kleine verschil in vermogen (27pk) en torque (80Nm) rechtvaardigen in mijn optiek niet het prijsverschil tussen de beide modellen. Maar goed als ik zie wat sommige forumleden over hebben voor 30PK meer, dan verschillen daar de meningen blijkbaar over.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
- Rob M
- 5th Gear member
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
- Locatie: Westerwolde
Poeh Hjalmar, dat zijn mooie waardes, of ze in Nederland haalbaar zijn weet ik niet. Ik rij veel lange afstanden (80K/jr) met een 2.0D en denk van mijzelf dat ik zuinig rij.
Gemiddeld kom ik echt niet beter dan 5.9L/100km en nu met de aanhoudende koude gaat 'ie naar 6.1 L/100km.
(overigens lukt het mij in Zweden wel om 'm lager te krijgen met 90 of 110 km/h op de cc)
De verschillen tussen de 2.0 en de 1.6 zitten m.i. in de rustiger loop van de 2.0, de 6e versnelling en vooral de kracht qua tussen acceleratie. Daarnaast is een 2.0 tegenwoordig een D-label en de 1.6 StSt een A-label. Nu is dat voor Eesjen waarschijnlijk niet van belang, het gaat immers over een tweedehands en zal privé gereden gaan worden.
Gemiddeld kom ik echt niet beter dan 5.9L/100km en nu met de aanhoudende koude gaat 'ie naar 6.1 L/100km.
(overigens lukt het mij in Zweden wel om 'm lager te krijgen met 90 of 110 km/h op de cc)
De verschillen tussen de 2.0 en de 1.6 zitten m.i. in de rustiger loop van de 2.0, de 6e versnelling en vooral de kracht qua tussen acceleratie. Daarnaast is een 2.0 tegenwoordig een D-label en de 1.6 StSt een A-label. Nu is dat voor Eesjen waarschijnlijk niet van belang, het gaat immers over een tweedehands en zal privé gereden gaan worden.
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Welkom hier en succes met de zoektt !
Persoonlijk vind ik de 2.0D ook net iets prettiger rijden, hij doet alles wat makkelijker en rustiger.
Het verbruik is uiteraard wel hoger.
De meeste waardes die hier gegeven worden voor de 2.0D red ik niet eens (en ben tegenwoordig er echt mee bezig sinds ik hem heb op daar flink op te letten).
Moet ik er wel bij zeggen dat mijn dagelijkse km's door de polder gemaakt worden en door het dorp/stad; dus veel afremmen en weer optrekken.
Momenteel geeft mijn BC 6,4L/100km, leger lukt voorals nog echt niet.
Persoonlijk vind ik de 2.0D ook net iets prettiger rijden, hij doet alles wat makkelijker en rustiger.
Het verbruik is uiteraard wel hoger.
De meeste waardes die hier gegeven worden voor de 2.0D red ik niet eens (en ben tegenwoordig er echt mee bezig sinds ik hem heb op daar flink op te letten).
Moet ik er wel bij zeggen dat mijn dagelijkse km's door de polder gemaakt worden en door het dorp/stad; dus veel afremmen en weer optrekken.
Momenteel geeft mijn BC 6,4L/100km, leger lukt voorals nog echt niet.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- BillyBob
- 5th Gear member
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42
Zo gigantisch zuinig vind ik m'n 1.6d niet, ik krijg hem alvast niet onder de 5,6l/100 km. Los daarvan vind ik het een zeer prettige wagen.
Ik heb het model van net voor de DRIVe, een MY09 uit eind 2008. Qua motorisatie niks te klagen, rijdt voor mij zeer vlot, heeft kracht genoeg en je kan er meer dan hard genoeg mee op de snelweg.
Ik reed onlangs voor de eerste keer in een 2.0d uit 2007 en hoewel die inderdaad bruter is en meer kracht onderin heeft vond ik hem eerder lawaaierig en geef ik de voorkeur aan z'n kleinere broertje.
Hier in België is de 1.6 ook een pak goedkoper in BIV en wegenbelasting, dat heeft voor mij mee de keuze bepaald.
Succes met kiezen!
Ik heb het model van net voor de DRIVe, een MY09 uit eind 2008. Qua motorisatie niks te klagen, rijdt voor mij zeer vlot, heeft kracht genoeg en je kan er meer dan hard genoeg mee op de snelweg.
Ik reed onlangs voor de eerste keer in een 2.0d uit 2007 en hoewel die inderdaad bruter is en meer kracht onderin heeft vond ik hem eerder lawaaierig en geef ik de voorkeur aan z'n kleinere broertje.
Hier in België is de 1.6 ook een pak goedkoper in BIV en wegenbelasting, dat heeft voor mij mee de keuze bepaald.
Succes met kiezen!
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
Heb ervaring met zowel de 1.6d als de 2.0d. Net zoals andere vind ik de loop van de 2.0d veel rustiger dan die van de 1.6d. Ook is de 2.0d veel soepeler bij lage toerentallen. Met de 2.0d kom je eigenlijk nooit vermogen tekort. Ook niet in de bergen of met een aanhanger. Dat vind ik persoonlijk erg prettig. En ik ben absoluut geen hard rijder.
Met caravan heb ik geen ervaring.
Het gemiddelde verbruik van mijn V50 2.0d ligt op ongeveer 5,5l/100km volgens de BC. Handmatig uitrekeken geeft meestal iets van 5,8l/100km. Dit haalde ik met de V50 MY2004 en ook met mijn huidige MY2008. Totaal met beide modellen samen iets van 330.000km mee gereden: veel snelweg en buitenwegen, maar ook regemalig in de file en wat stadsverkeer.
Zuinig rijden met de 2.0d kan dus absoluut. Vooral afhankelijk van je eigen rijstijl.
Met caravan heb ik geen ervaring.
Het gemiddelde verbruik van mijn V50 2.0d ligt op ongeveer 5,5l/100km volgens de BC. Handmatig uitrekeken geeft meestal iets van 5,8l/100km. Dit haalde ik met de V50 MY2004 en ook met mijn huidige MY2008. Totaal met beide modellen samen iets van 330.000km mee gereden: veel snelweg en buitenwegen, maar ook regemalig in de file en wat stadsverkeer.
Zuinig rijden met de 2.0d kan dus absoluut. Vooral afhankelijk van je eigen rijstijl.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
De 1.6 heeft een vrij lange 1ste, wat het vertrekken vanuit 2de soms heel lastig maakt. Ik bol dikwijls uit voor de lichten en vertrek dan in 2de, met de clio lukte dit perfect met de s40 nogal lastig.
Qua verbruik zit ik gemiddeld op 5.7 ofzo. Ik probeer autostrade altijd op CC te doen aan 120, naar werk lukt dat perfect, naar huis wat moeilijker
Optrekken doe ik meestal wel vrij vlot, zal zelden schakelen onder de 3000 toeren.
Afgelopen weekend naar Parijs geweest, CC op 145 en ben gemiddeld op 6.1 uitgekomen.
Qua verbruik zit ik gemiddeld op 5.7 ofzo. Ik probeer autostrade altijd op CC te doen aan 120, naar werk lukt dat perfect, naar huis wat moeilijker

Afgelopen weekend naar Parijs geweest, CC op 145 en ben gemiddeld op 6.1 uitgekomen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 13:48
- Locatie: Arnhem
Ik kan inderdaad beamen dat de 1.6 een lange 1 heeft, maar het is geen stoplichtsprinter. Je moet redelijk veel toeren maken (1600) om vlot weg te kunnen rijden. De motor heeft anders de neiging om 'dood' te vallen. Ook als je in de 2 rolt en dan gas geeft gebeurt er lange tijd weinig. De 2.0D pakt hierbij veel vlotter op en is daarmee veel prettiger in de omgang.
Mijn keuze op de 1.6 zal ik dus niet nog eens herhalen. Of je moet besluiten deze te chippen naar 145pk (www.ziptuning.nl). Dat scheelt een slok op een borrel en met een beheerste rechtervoet rij je nog zuiniger ook.
Succes met de keuze!
Mijn keuze op de 1.6 zal ik dus niet nog eens herhalen. Of je moet besluiten deze te chippen naar 145pk (www.ziptuning.nl). Dat scheelt een slok op een borrel en met een beheerste rechtervoet rij je nog zuiniger ook.
Succes met de keuze!
Groet, Hans Jan
Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
- kmser
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
- Locatie: de westhoek
De 1.6d valt sneller stil. De 2.0d is soepeler en rustiger op de snelweg, heeft ook meer reserves. Voor mij valt de 1.6d een stuk te licht uit en is de 2.0d net voldoende. Ik rij behoorlijk vlot, maar trek vooral door laag in toeren. Gemiddeld verbruik is tussen de 7,5l en de 8l/100km. Mijn extra verwarming op diesel helpt in de winter het verbruik wel omhoog.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Heb zowel de 1.6D als de 2.0D proefgereden voor ik mijn huidige 2.0D heb aangeschaft. De 1.6D vond ik echt tekort komen in een redelijk zware auto als de V50. Maar kom wel uit een 1.9 TDI (een Golf) die met zijn gewicht en die motor een stuk vlotter is dan de 1.6D V50....
Mijn keuze is zeker de 2.0D (nog liever de D5 maar ja...)
Mijn keuze is zeker de 2.0D (nog liever de D5 maar ja...)
V40 T2 Nordic+
- Grimm
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
- Locatie: Oosterhout
Ben ik het mee eens. De 1.6 komt voor de v50 tekort. Ik zou, als je de keuze hebt altijd voor de 2.0 gaan: betere motor en een zesbak is heel prettig op de snelweg.sequence schreef:Heb zowel de 1.6D als de 2.0D proefgereden voor ik mijn huidige 2.0D heb aangeschaft. De 1.6D vond ik echt tekort komen in een redelijk zware auto als de V50.
Ik ben geen echt pittige rijder en vind dat de 2.0 zelfs in de nog zwaardere v70 goed uit de verf komt. Voor de v50 dus zeker een goede krachtbron. Het geluidsniveau valt echter wel wat tegen.
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
- kmser
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
- Locatie: de westhoek
Ik ken wel een hoop bestuurders die tevreden zijn van hun 1.6d.Grimm schreef:Ben ik het mee eens. De 1.6 komt voor de v50 tekort. Ik zou, als je de keuze hebt altijd voor de 2.0 gaan: betere motor en een zesbak is heel prettig op de snelweg.sequence schreef:Heb zowel de 1.6D als de 2.0D proefgereden voor ik mijn huidige 2.0D heb aangeschaft. De 1.6D vond ik echt tekort komen in een redelijk zware auto als de V50.
Ik ben geen echt pittige rijder en vind dat de 2.0 zelfs in de nog zwaardere v70 goed uit de verf komt. Voor de v50 dus zeker een goede krachtbron. Het geluidsniveau valt echter wel wat tegen.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 13:48
- Locatie: Arnhem
Om in de termen van het bekende radiospel "maken of kraken" te blijven, denk ik dat met alle stemmen hier een zeker "kraken" naar de 1.6D uitgaat
Jammer voor Volvo, maar de 1.6D is teveel gebouwd op zuinigheid en mist daardoor het raffinement van een fijne diesel. Overigens rijd ik best sportief, maar ook al doe ik mijn best, dan komt het verbruik niet onder de 6.1l/100km. Met mijn Golf 1.9TDi haalde ik met gemak 5.2.
Het ligt misschien aan mijn auto, want er zijn al langer problemen met zuivere loop, inhouden, schokken, etc. Tot nu toe niet opgelost. Vanochtend viel het vermogen plots weg en werd ik geconfronteerd met een ANTI-SKID melding. Volgens de Vovo dealer had het motor management mogelijk "een vuiltje" in het systeem gedetecteerd en dan worden voorzorgsmaatregelen getroffen om motorschade te beperken. Bij de 80.000 km beurt moeten ze er nog maar eens extra aandacht aan schenken.

Jammer voor Volvo, maar de 1.6D is teveel gebouwd op zuinigheid en mist daardoor het raffinement van een fijne diesel. Overigens rijd ik best sportief, maar ook al doe ik mijn best, dan komt het verbruik niet onder de 6.1l/100km. Met mijn Golf 1.9TDi haalde ik met gemak 5.2.
Het ligt misschien aan mijn auto, want er zijn al langer problemen met zuivere loop, inhouden, schokken, etc. Tot nu toe niet opgelost. Vanochtend viel het vermogen plots weg en werd ik geconfronteerd met een ANTI-SKID melding. Volgens de Vovo dealer had het motor management mogelijk "een vuiltje" in het systeem gedetecteerd en dan worden voorzorgsmaatregelen getroffen om motorschade te beperken. Bij de 80.000 km beurt moeten ze er nog maar eens extra aandacht aan schenken.
Groet, Hans Jan
Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
:shock: is een 1.9TDI ineens geraffineerd te noemen? een 1.6D doet het daarmee vergeleken op echt alle fronten beter
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
De 1.9TDI loopt minder mooi, maar is wel veel gretiger. Dus qua prestaties (ook al heeft de 1.6 10pk meer dan de TDI die ik had) voelt de TDI een stuk sterker.
Voor alle duidelijkheid, de 1.6D is een fijne diesel en kan heel goed meekomen in het verkeer. Maar voor dat beetje extra rijplezier is de 2.0D toch echt een aanrader.
Voor alle duidelijkheid, de 1.6D is een fijne diesel en kan heel goed meekomen in het verkeer. Maar voor dat beetje extra rijplezier is de 2.0D toch echt een aanrader.
V40 T2 Nordic+
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Ik moet ook zeggen dat die 1.9pruttelblokken van VW (Golf) ook niets zijn.
Daar rijd ik ook elke dag in (een Golf op het werk) en dat is zeker een rauw, herriemakend blok waar toch ook niet echte prestaties uit voort komen.
Daar rijd ik ook elke dag in (een Golf op het werk) en dat is zeker een rauw, herriemakend blok waar toch ook niet echte prestaties uit voort komen.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....