Pagina 2 van 3
Geplaatst: 25.02.2010 - 20:24
door Voorn
Hans oet Twent schreef:
Met de V70 zal de kogeldruk wel iets omhoog gaan. Bij eventueel teveel doorzakken ga ik op zoek naar een paar hulpveertjes...
Hans, ik heb NIVOMATS laten monteren. Nergens meer last van

:evil:
Geplaatst: 25.02.2010 - 20:27
door Voorn
Oceanracer schreef:Even ter info:
Er zijn oliekoelers voor de motorolie en er zijn oliekoelers voor de automatische versnellingsbak. Deze zaken niet door elkaar gaan halen, heren.
Oliekoeler voor de automatische versnellingsbak heb je ook niet nodig.
De bak wordt warm wanneer je teveel laat schakelen.
Zet hem in de handversnellling en rij op de toerenteller. Hierdoor schakelt de bak weinig.
Ervaring opgedaan met mijn Opel Omega 2.5TD. Liet de bak zelf schakelen. Dat deed hij zo vaak dat er in het scherm verscheen.
"Alleen 1e versnelling beschikbaar. Versnellingsbak te heet"
Na afkoeling kon ik weer verder rijden

Oliekoeler
Geplaatst: 25.02.2010 - 21:43
door Maxplus
Als je via Duitsland richting Oostenrijk of Zwitserland gaat raad ik een oliekoeler voor de automatische transmissie zeker aan. Vorig jaar ben ik met een caravan 1.400 kg naar Oostenrijk geweest. Twee keer is de transmissieolie oververhit geweest. Een melding op de display is het gevolg.
Bij terugkomst adviseerde Volvo een koeler te installeren. In het instructieboekje staat overigens het een en ander beschreven als men met een caravan of andere zware lading gaat rijden.
Kosten inclusief montage ongeveer 300 euro.
Groet Hans
Geplaatst: 26.02.2010 - 10:49
door V480-S60
Oké,
Betrof het hier de Geartronic of de "normale" automaat. Bij de GT heb ik hier geen problemen over gehoord.
Geplaatst: 26.02.2010 - 10:55
door bart simpson
die maken ook niet echt iets uit
Re: Oliekoeler
Geplaatst: 26.02.2010 - 11:25
door Hans
Maxplus schreef:Als je via Duitsland richting Oostenrijk of Zwitserland gaat raad ik een oliekoeler voor de automatische transmissie zeker aan. Vorig jaar ben ik met een caravan 1.400 kg naar Oostenrijk geweest. Twee keer is de transmissieolie oververhit geweest. Een melding op de display is het gevolg.
Bij terugkomst adviseerde Volvo een koeler te installeren. In het instructieboekje staat overigens het een en ander beschreven als men met een caravan of andere zware lading gaat rijden.
Kosten inclusief montage ongeveer 300 euro.
Groet Hans
Ben vorig jaar ook gewoon nover de Fernpass gegaan met 1300kg achter de auto. Buitentemperatuur ongeveer 35 gradeb Celcius. Nergens geen probleem gehad. Tijdig toeren houden is het credo.
Misschien lag het bij jou aan de tuning???
Geplaatst: 26.02.2010 - 12:34
door bart simpson
nergens geen probleem hebben is niet echt een geruststelling
Geplaatst: 26.02.2010 - 12:36
door VolvoRob
Zo Bart, jij bent vroeg opgestaan vanochtend!
Geplaatst: 26.02.2010 - 13:36
door bart simpson
Ik heb nooit een probleem gehad met de combi van een diesel automaat met een caravan
Geplaatst: 26.02.2010 - 21:42
door Voorn
bart simpson schreef:Ik heb nooit een probleem gehad met de combi van een diesel automaat met een caravan
Of gewoon "Nooit problemen gehad met..." :twisted:
Geplaatst: 26.02.2010 - 21:45
door bart simpson
nooit één probleem is de overtreffende trap....
Geplaatst: 26.02.2010 - 22:05
door Nielz
nooit géén problemen ook

Geplaatst: 26.02.2010 - 22:11
door bart simpson
Nielz schreef:nooit géén problemen ook

eens, wat een nare herinneringen zullen dat zijn
Geplaatst: 26.02.2010 - 22:14
door Nielz
Heheh hopelijk is dat niet van toepassing nu ik na jaren VW over gestapt ben op Volvo
Geplaatst: 27.02.2010 - 13:42
door Hans
bart simpson schreef:nergens geen probleem hebben is niet echt een geruststelling
Hahaha.... ik ben ongemerkt aan het ver-brabantsen

Geplaatst: 28.02.2010 - 13:53
door Daneel
Al heb ik dan geen automaat..
Mijn caravan weegt beladen 1.600 kg. Qua motorvermogen is er geen enkel probleem, maar als ik door de Alpen trek, loopt de temperatuur van het koelwater teveel op (bij een buitentemperatuur van +30 gr).
Bij de dealer krijg ik niet echt een oplossing geboden. Mijn ideen waren:
- grotere capaciteit radiator (R ofzo, die zal wel heter lopen en meer koeling nodig hebben
- oliekoeler, want dan verlaag je de gehele temperatuur van de motor ook.
Bij beide ideen kreeg ik geen bruikbaar antwoord of mogelijke oplossing. Ik weet dus niet eens of dit mogelijk is.
Een andere oplossing zou misschien een andere grill kunnen zijn? Volgens mij is die blokjesgrill meer open en wordt er misschien meer lucht door de radiator geblazen.
In elk geval hoop ik het probleem voor de zomer op te kunnen lossen.
Geplaatst: 28.02.2010 - 14:30
door Gast
Twee vragen, @Daneel:
Wat is teveel, 1 streepje na het midden, of echt in het rode?
In welke versnelling rijd je en met welk toerental (= natuurlijk gerelateerd aan snelheid).
Geplaatst: 28.02.2010 - 14:37
door Gast
Lees hier ook even:
Warmlopen wanneer het berg op gaat
De keuze, wanneer in welke versnelling blijkt toch cruciaal.
Geplaatst: 01.03.2010 - 21:27
door Voorn
helemaal mee eens. Niet op snelheid rijden maar op je toerental

Geplaatst: 02.03.2010 - 08:25
door Hans
Heb het van de zomer getest. Als je de GT gewoon in "D" laat staan en de berg op rijdt gaat de watertemp geheid richting het rood. Zet je de boel in manual en maak je flink toeren (ong. 3500) blijft de temp normaal.