Pagina 2 van 6
Geplaatst: 02.08.2011 - 14:47
door Fulaks
Heb vandaag een V70 drive (1.6 D) meegekregen als vervangauto. Een vrij aangename kennismaking is dat, tot mijn niet geringe verbazing (mijn V70 heeft bijna dubbel zoveel PK's en Nm's). Gemiddeld verbruik op de BC is 2 liter minder dan bij mij. Je kan er ook vlot mee vooruit komen. Enkel de motorsound is ruwer dan bij de vijfcylinder. Nu enkel nog maar stadsverkeer gedaan, straks autosnelweg. Ben benieuwd...
Geplaatst: 02.08.2011 - 20:52
door Ralf T
Leuk om te lezen! Op de snelweg zal het echter wel 'n iets ander verhaal zijn, vrees ik.
Is dit nog de oude 1.6 D DRIVe met 5-bak of de huidige D2 DRIVe met 6-bak?
Geplaatst: 02.08.2011 - 20:58
door bart simpson
op de snelweg doet de D2 het iig prima
Geplaatst: 02.08.2011 - 23:16
door Fulaks
Het betreft de "oude" drive, met 5-bak en zonder start-stop.
Autosnelweg gedaan. Qua hernemingen niet je dat, er moet wat meer geschakeld worden. Maar daar zal vast wel aan te wennen vallen.
Wat me toch wel opviel is dat mijn eigen auto eigenlijk op een rustigere manier kan gereden worden, met die 110 PK moet je wat meer toeren maken, een stuk vaker schakelen en dat geeft een wat nerveuzer beeld.
Maar hoe dan ook valt die 1.6D me onverwacht toch wel mee.
Geplaatst: 03.08.2011 - 09:44
door Ralf T
Zo zie je maar weer dat dat kleine eco-motortje toch nog aardig werkt in zo'n grote, zware auto.
Geplaatst: 03.08.2011 - 09:47
door 945i
Ik denk dat het juist goed werkt in een grote auto. Je moet alleen de rijstijl aanpassen.
Geplaatst: 03.08.2011 - 10:17
door bart simpson
zelfs dat valt wel mee.
Geplaatst: 03.08.2011 - 10:54
door Fulaks
945i schreef:Ik denk dat het juist goed werkt in een grote auto. Je moet alleen de rijstijl aanpassen.
bart simpson schreef:zelfs dat valt wel mee.
Ben ik helemaal met jullie eens. Ik dacht dat zo'n kleine motor een straf zou zijn en dat de auto zwaar ondergemotoriseerd zou zijn, maar dat is niet zo. Je levert wel wat rijplezier in, maar daar komt plezier met het kostenplaatje voor in de plaats.
Geplaatst: 03.08.2011 - 12:25
door Hans oet Twent
Op zich kan ik me er iets bij voorstellen. Maar aan de ander kant het zal nooit een stoplichtsprinter worden, nu hoeft dat ook niet. EN je kan er geen redelijke caravan achter hangen. Ik denk zelfs dat het max. aanhnager gewicht de 1200kg niet eens gaat halen.
Geplaatst: 03.08.2011 - 12:29
door 945i
Als het goed is (zou zijn...) mag er niet eens een aanhanger achter....
edit; even gekeken.. 1300 kg geremd mag erachter..
Geplaatst: 03.08.2011 - 12:32
door bart simpson
en wat schiet je op met een stoplichtsprinter? mij spreekt de < 6,5 ltr op 100km wel aan
Geplaatst: 03.08.2011 - 12:34
door Laguna-S60
Als je dat haalt, welke auto haalt z'n fabrieksopgave nou?
bij die testen mogen ze 10km doen om op de honderd te komen

Geplaatst: 03.08.2011 - 12:37
door bart simpson
ik haal het probleemloos
Geplaatst: 03.08.2011 - 12:38
door Rutger
Ik zit gemiddeld met mijn auto rond de 5,2 / 5,5 terwijl 3,8 of 3,9 in het boekje stond of zo. Dikke 1000 km haal ik vaker wel dan niet op één tank hoor.
Geplaatst: 03.08.2011 - 12:44
door OGA244
ik doe met een D2 S60 5.8 ltr op 100km, red daarmee de 1100km
Geplaatst: 03.08.2011 - 12:50
door Rutger
Maar...jij hebt een 6-bak...lagere toeren, minder verbruik. Toch zeer nette cijfers van de oude en de nieuwe denk ik zo.
Geplaatst: 03.08.2011 - 12:52
door bart simpson
Het gaat er volgens mij om dat instituten die er toe doen de V70 Drive als erg zuinig geclassificeerd hebben, de nog geen 5 ltr op 100km waar dit Duitse instituut het over heeft zal een kluif worden maar is wel een uitdaging.
Het nieuwe rijden heeft niets met stoplichtsprints te maken en al helemaal niets met het trekken van een caravan, toch kan een V70 Drive dat wel waar vrijwel alle hybrids dat niet kunnen
Geplaatst: 03.08.2011 - 12:57
door rsnhakan
Laguna-S60 schreef:Als je dat haalt, welke auto haalt z'n fabrieksopgave nou?
bij die testen mogen ze 10km doen om op de honderd te komen

Een Peugeot 407 1.6HDI. Fabrieksopgave was 4,6L/100km, en dat haalde ik.
De D2 verbruikt veel te veel. Ookal rij je rustig. Het probleem zit hem vooral in het optrekken. Op de snelweg verbruikt die ook te veel. Als er geen wind is wil die soms nog wel onder de 5L momentaan komen maar een klein beetje wind zorgt al dat dit niet meer mogelijk is.
Geplaatst: 03.08.2011 - 13:02
door 945i
Hou je maar eens aan de maximum snelheden (in Duitsland max 130) en trek rustig op, schakel DrivE in, dan zakt het verbruik drastisch...
Geplaatst: 03.08.2011 - 13:14
door rsnhakan
Dan zie ik het verbruik nog niet onder de 5L gem. dalen. Het laagste wat wij tot nu toe hebben gehaald is 5,5L/100km. En dat is alleen maar snelweg + dat mijn vader de auto bestuurde. Hij rijdt heel rustig. (snelheden tussen 100-120)