Pagina 2 van 2

Geplaatst: 11.04.2010 - 12:15
door 945i
Feit is idd. wel dat het niet echt een makkelijke plek is, maar dat ze zoiets niet elektronisch willen maken snap ik ook wel.
Ik ervaar het vast en losmaken van de gordel als een soort automatische beweging die eigenlijk nooit een probleem veroorzaakt, met of zonder jas.

Geplaatst: 11.04.2010 - 13:17
door lancer
Enige tijd geleden zag ik in LIV een pleidooi voor 4 of 5 punts gordels. Dit lost het probleem volgens mij ook op.

Geplaatst: 11.04.2010 - 15:06
door mightyspawn
Waar moet die knop dan komen? Is behoorlijk ingeburgerd dat de rode knop bovenop zit. Na een crash vind je misschien je deurhendel ook niet meer? Zeker iemand die nog nooit in je auto heeft gezeten. Mensen die voor het eerst in mijn 740zitten krijgen dan ook nooit de deurhendel gevonden, nogal vreemde plek namelijk.

Ook de gordels achterin, laatst kreeg iemand de rode ontgrendel knop niet gevonden. Zat op de zijkant ipv op de bovenkant waar je ook de klem insteekt. Kreeg die niet gevonden, een standaard handeling namelijk, onbewust zonder bij na te hoeven denken ontgrendel je gordel. Daar zijn ze naar de 7 serie volgens mij vanaf gestapt, onze ouwe 4xx heeft het niet en de 9xx ook niet.

En ik krijg die knop prima gevonden met mijn jas aan.

Zie geen reden voor aanpassing.

En de bediening van de gordel op een centrale plaats mag dan ook nooit elektronisch gebeuren. Dat druist in tegen alle veiligheidsregels. Mechanische installaties kunnen het ook begeven, maar de mechaniek in zo'n kleine gordel houder is simplistisch en zo ontworpen dat die heel wat krachten kan verdragen. Elektronica begeeft het en brengt je veiligheid in het geding.

Ook niet als extra er bovenop, in miljoenen kostende straaljagers/helikopters met de meest geavanceerde computers doe je nog steeds zelf je veilgheidsriemen afsluiten, niet een stuk elektronica. Zelfs in de spaceshuttle doe je dat nog zelf of met de hulp van andere mensen, zelfde als in de formule 1.

Geplaatst: 11.04.2010 - 15:49
door Chemzy
Ergens op de gordel - ongeveer ter hoogte van de borst - een soort van drukknop op de gordel die de riem op die plaats doorsnijdt (en dan niet aan de onderste helft blijft zitten)? Gaat natuurlijk alleen met driepuntsgordels, en mag het draagcomfort van de gordel niet beïnvloeden...

Geplaatst: 11.04.2010 - 16:36
door Walter
er wordt toch ook geadviseerd dat je in de auto zit 'zoals je thuis ook zit'. Toegeven, doe dat zelf alleen met langere ritten. Kortere stukjes houd ik de jas ook aan. Handschoenen begin ik al helemaal niet aan, glijdt mij teveel.

Maar eigenlijk is er denk ik niet zo'n probleem... Want als er iets fout gaat, weet je waar de gordelontsluiting zich ten opzichte van je lichaam bevind. Die plek is in alle auto exact gelijk, bij je heup. Als je nu een plekje voor een knop oid moet gaan vinden, zit die bij elke auto op een andere plaats en wordt het alleen maar gevaarlijker.

Optie? 4 or 5 puntsgordel met centrale sluiting op de borst.

Trekt iedereen die met jas in de gordel zit ook de gordel aan voor het wegrijden? Ik bedoel strak trekken. Moet je maar eens proberen: eerst gewoon gaan zitten en de gordel omdoen. Vervolgens stevig naar voor komen zodat de gordel 'op slot' schiet. Kijk dan eens hoe ver je doorschiet voordat je stil hangt. Probeer hetzelfde nog eens maar trek nu eerst de gordel strak. Dan is er veel minder marge en dus minder tijd nodig voor 'ie strak staat.

Geplaatst: 11.04.2010 - 16:41
door Ben
Eerstvolgende meeting breng ik m'n jas mee en gaan we testen :D

Geplaatst: 11.04.2010 - 16:54
door Battlecruiser
In de tijd van de laatste 140's en de eerste jaargangen van de 240 (tot model 1978) was de gordelsluiting heel anders dan nu. Het waren grote verlichte (!!) knoppen. Zelfs met handschoenen aan kon je die makkelijk induwen.

Maar de regeltjes in Europa wilden anders: het moesten ineens van de nietige slutingsknopjes worden, waarbij je kindervingertjes moet hebben om ze te ontsluiten.

Een fabrikant kan het systeem nauwelijks zelf veranderen: daarvoor is overleg nodig met allerlei "society of automotive engineers"-clubjes/clubs.

Had men nu maar voor het veilige Volvo-systeem gekozen, maar de Duitse industrie kreeg zijn zijn. Hetgeen toch weer vreemd is, met al die worstvingers daar...

Geplaatst: 26.05.2010 - 11:47
door likus
Een beetje een oud draadje inmiddels, maar toch even een (aanvullende) vraag over gebruik van een lifehammer in een Volvo.
Vorige maand heb ik bij mijn S60 (2005) een inbraakpoging gehad; met een zgn. centenschieter heeft men getracht de achterzijruit "in te schieten".
Dat is niet gelukt, tot enkele keren toe kwam er slechts een scheur en een wit puntje in het glas, en de gelaagde achterruit hield verder bezoek gelukkig buiten.

Mijn vraag is dus eigenlijk: zou zo'n lifehammer bij een gelaagde ruit wel het benodigde effect hebben?
Iemand met kennis een idee? Of ervaringsverhalen?

Geplaatst: 26.05.2010 - 11:49
door Walter
met een lifehammer sla je alleen een klein gaatje in de gelaagde ruit, en dan moet je knap hard slaan ook. dat is het nadeel van gelaagd zijruiten..

Geplaatst: 26.05.2010 - 11:53
door likus
Ja, dat idee heb ik ook.
Dus hoe bevordert dat de veiligheid dan bij het te water raken?
En hoe zou de auto zich dan (behoren te) gedragen?
Wat zou dan een optie zijn om naar buiten te raken, in geval van het niet werken van de electrische circuits?

Geplaatst: 26.05.2010 - 12:06
door V70/2.4D/2003
Gij zult met Uw lifehammer in de hoek van de zijruit slaan en neem van mij aan: Hij gaat!

Geef je hem een tik in het midden dan veert de ruit meer en moet je meerdere keren slaan.

Geplaatst: 26.05.2010 - 14:57
door FLA
likus schreef:Ja, dat idee heb ik ook.
Dus hoe bevordert dat de veiligheid dan bij het te water raken?
En hoe zou de auto zich dan (behoren te) gedragen?
Wat zou dan een optie zijn om naar buiten te raken, in geval van het niet werken van de electrische circuits?
Je kan gewoon je voorruit eruit drukken hoor. Even de voetjes ertegen en hopla. Wel lastiger als je op de kop in de sloot ligt... Ik pleit dan ook voor een paniekknop die gordels ontgrendelt en alle ramen opent.

Geplaatst: 26.05.2010 - 15:01
door 945i
Met de voetjes gaat niet lukken hoor met een S60, met je 244 wil dat wel denk ik... ;)

Geplaatst: 26.05.2010 - 15:26
door likus
FLA schreef:Ik pleit dan ook voor een paniekknop die gordels ontgrendelt en alle ramen opent.
Op zich geen slechte suggestie, maar dit zal ook iets worden wat electronisch aangestuurd wordt.
Minder leuk in het water...
En het is wellicht een suggestie voor de toekomst; daar heb ik met mijn huidige wagen nog niets aan, eigenlijk... ik zie niet, dat zoiets "verplicht gesteld" zal worden.

Geplaatst: 26.05.2010 - 19:27
door lancer
Volgens mij moet electrische ramen nog een bepaalde periode werken nadat je te water bent gegaan

Geplaatst: 26.05.2010 - 20:01
door V480-S60
klopt volledig Lancer. En de ramen werken echt nog wel een periode. Is uitvoerig getest.

Geplaatst: 26.05.2010 - 23:21
door OracleDBA
Om nog even terug te keren naar het topic: Ik zeg stoelverwarming en een standkachel :-)
Dan kan die dikke jas gewoon waar die hoort: op de achterbank 8)

Re: Onveilige situatie in de Volvo ?

Geplaatst: 27.05.2010 - 10:43
door jpwg001
Ben schreef:Niet alleen in een Volvo maar ook in andere merken zit een installatie die je nodig hebt maar die in geval van nood levensbedreigend kan zijn.

Het is het ontsluitmechanisme van de veiligheidsgordels.
Wanneer je met een jas aan in de auto gaat zitten wordt de ontsluitknop verborgen door je jas en hoe dikker de jas is, hoe lastiger het is om de knop te bereiken.
Heb je in de auto handschoenen aan, dan is de knop zelfs helemaal niet te vinden, laat staan te bedienen.

Ik pleit er voor de knop op een gemakkelijk bereikbare plaats te monteren waarmee de gordels snel ontsloten kunnen worden.

Ben je het met mij eens dat het hier een ernstige ontwerpfout betreft?
het lijkt er op dat autoontwerpers altijd binnen en zonder (winter)jas in een auto zitten.
Ik rijd altijd zonder jas, niet in de eerste plaats om bovenstaande redenen, maar omdat ik het niet fijn vind. Schouderbewegingsruimte wordt minder of moeilijker, met een dikke winterjas schuif je meer over je stoel, omdat er meer instabiel materiaal tussen zit. Kortom; ik vind het irritant. En bovenstaande, daar kan ik me wel in vinden.
De vraag of het gaat om een ontwerpfout; daar heb ik niet zozeer een mening over, maar als je er last van hebt, kun je zonder jas aan rijden. Dan heb je er geen last meer van. Als tip bedoeld overigens. :)