Niet alleen in een Volvo maar ook in andere merken zit een installatie die je nodig hebt maar die in geval van nood levensbedreigend kan zijn.
Het is het ontsluitmechanisme van de veiligheidsgordels.
Wanneer je met een jas aan in de auto gaat zitten wordt de ontsluitknop verborgen door je jas en hoe dikker de jas is, hoe lastiger het is om de knop te bereiken.
Heb je in de auto handschoenen aan, dan is de knop zelfs helemaal niet te vinden, laat staan te bedienen.
Ik pleit er voor de knop op een gemakkelijk bereikbare plaats te monteren waarmee de gordels snel ontsloten kunnen worden.
Ben je het met mij eens dat het hier een ernstige ontwerpfout betreft?
het lijkt er op dat autoontwerpers altijd binnen en zonder (winter)jas in een auto zitten.
Onveilige situatie in de Volvo ?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41017
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Soms idd het geval, in uiterste nood kun je natuurlijk wel met de lifehammer de boel doorsnijden. Kost wel kostbare seconden...
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
daarvoor heb je stoelverwarming
Volvo for life
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Begrijp niet waarom je een jas aan zou willen in de auto !
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41017
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Als ik de jas buiten de auto uit doe en daarna pas instap ben ik of nat of heb een kou te pakken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ben ik helemaal met jou eens, Ben! Ik zit daarom de meeste tijd met jas aan in de auto.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
Paar kilotjes vermageren? 
Heb er zelfs met dikke winterjas geen problemen mee.
En ontsluiting moet zo éénvoudig mogelijk mechanisch zijn, als je het op een andere plaats zet zit je met of electronica of ergens een kabel. Hoe meer tussenstappen hoe sneller het fout kan gaan.
Het is niet de kledij die de beperkende factor is in extreme situaties maar de mogelijkheid om je eigen stress onder controle te houden die ervoor zorgt dat sommigen hun gordel niet uitkrijgen. Pure paniekreactie en het enige dat je aan denkt is dat die deur open moet en je weg moet. Je vergeet die gordel. Komt ook nog eens bij dat je gordel na een ongeval nietmeer reageert zoals normaal. De gordelvoorspanners hebben dan hun werk al gedaan...
Daarbij, het design bestaat nu al meer dan 50 jaar. Indien er noemenswaardige problemen zijn omwille van dat feit, dan zou daar al lang iets aan gedaan zijn.

Heb er zelfs met dikke winterjas geen problemen mee.
En ontsluiting moet zo éénvoudig mogelijk mechanisch zijn, als je het op een andere plaats zet zit je met of electronica of ergens een kabel. Hoe meer tussenstappen hoe sneller het fout kan gaan.
Het is niet de kledij die de beperkende factor is in extreme situaties maar de mogelijkheid om je eigen stress onder controle te houden die ervoor zorgt dat sommigen hun gordel niet uitkrijgen. Pure paniekreactie en het enige dat je aan denkt is dat die deur open moet en je weg moet. Je vergeet die gordel. Komt ook nog eens bij dat je gordel na een ongeval nietmeer reageert zoals normaal. De gordelvoorspanners hebben dan hun werk al gedaan...
Daarbij, het design bestaat nu al meer dan 50 jaar. Indien er noemenswaardige problemen zijn omwille van dat feit, dan zou daar al lang iets aan gedaan zijn.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik krijg het altijd spaans benauwd als ik met de jas in de auto zit, doe ik dus nooit langer dan 5 minuten.
Maar goed ik heb voorbereiding getroffen
- Stoelverwarming -
Maar goed ik heb voorbereiding getroffen
- Stoelverwarming -
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Chemzy
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 08.03.2009 - 14:28
Als ik al met de jas aan in de auto kruip, is het eerste wat ik na het instappen doe hem uittrekken, zorgt alleen maar voor ongemak. Er zijn makkelijker plaatsen dan de bestuurderszetel om je jas af te doen, maar oefening baart kunst.
Handschoenen heb ik nog nooit aangehad in de omgeving van m'n auto, eerlijk gezegd alleen de gedachte al...
En dan heb je het misschien in het begin wat kouder, maar volgens onze grootouders kweek je daar weerstand mee...
En het is een feit, in geval van een noodsituatie zal zo'n 99 % van de mensheid vergeten dat ze een gordel aanhebben, laat staan wat er allemaal gaande is; dus cru gezegd wat meer of minder paniek zal het verschil niet maken. Enige alternatief dat ik zie is een explosiefsysteem zoals bij een airbag die automatisch de gordelbevestiging losmaakt. En dan, zoals Thamar zegt, hopen dat de elektronica werkt... (of een ResQme gordeldoorsnijder verplicht stellen natuurlijk
)
Handschoenen heb ik nog nooit aangehad in de omgeving van m'n auto, eerlijk gezegd alleen de gedachte al...
En dan heb je het misschien in het begin wat kouder, maar volgens onze grootouders kweek je daar weerstand mee...
En het is een feit, in geval van een noodsituatie zal zo'n 99 % van de mensheid vergeten dat ze een gordel aanhebben, laat staan wat er allemaal gaande is; dus cru gezegd wat meer of minder paniek zal het verschil niet maken. Enige alternatief dat ik zie is een explosiefsysteem zoals bij een airbag die automatisch de gordelbevestiging losmaakt. En dan, zoals Thamar zegt, hopen dat de elektronica werkt... (of een ResQme gordeldoorsnijder verplicht stellen natuurlijk
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
- Waytogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 21.03.2008 - 09:46
- Locatie: Heelsum
Ik wil nog een puntje toevoegen hieraan.
De werking van de autogordel en gordelspanner wordt ernstig vermindert als je met een dikke winterjas in de auto zit.
Hij komt nooit meer strak genoeg om je hen te zitten met dikke kledij.
Het word daarom ook sterk afgeraden met jassen en te dikke kleren in de auto te zitten.
Nu dus nog een reden erbij, het niet kunnen berijken van het ontsluitingsmechanisme van de autogordel.
De werking van de autogordel en gordelspanner wordt ernstig vermindert als je met een dikke winterjas in de auto zit.
Hij komt nooit meer strak genoeg om je hen te zitten met dikke kledij.
Het word daarom ook sterk afgeraden met jassen en te dikke kleren in de auto te zitten.
Nu dus nog een reden erbij, het niet kunnen berijken van het ontsluitingsmechanisme van de autogordel.
S60 2.4 Edition Black Sapphire met Thor Silver Bright 2001.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41017
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Goh, ik geloof dat ik al 30 jaar iets verkeerd doe 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
De discussie lijkt nu te gaan over de vraag of je al dan niet met jas in de auto stapt. Hoe interessant ook om te weten hoe een ieder zich kleedt achter het stuur - badpak? boxershort? naveltruitje? rokkostuum? - het lijkt me toch niet de kernvraag. Die is: hoe snel kunnen de gordels worden geopend, vooral in geval van paniek?
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
Een soort van paniekknop op het dashboard dus, parallel over de ontsluitknoppen.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
vast niet de 1e plaats waar je zoekt als je in paniek bentRenkel schreef:Een soort van paniekknop op het dashboard dus, parallel over de ontsluitknoppen.
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 18.07.2009 - 08:22
De discussie wel of geen winterjas en handschoenen aan in de auto, gaat hier een heel vreemd leven leiden: we rijden toch allemaal in een ZWEEDSE auto, daar waar het de helft van het jaar -20 graden of zo is!
Ondanks climate control zit ook ik vaak met jas en handschoenen in de auto. Kun je meteen die thermostaat wat lager zetten, scheelt weer verbruik en opwarming van de aarde
Mbt het vinden van de gordelontspanknop: er zijn ook auto's waarbij die knop aan de zijkant van dat ding waar je gordel ingaat zit. Naar mijn idee is dat met handschoenen aan, nog minder praktisch. Bedenk daarbij ook dat de gordel niet per ongeluk bedient mag worden tijdens een ongeluk. Hoe het anders zou kunnen... ik heb werkelijk geen idee!
Ondanks climate control zit ook ik vaak met jas en handschoenen in de auto. Kun je meteen die thermostaat wat lager zetten, scheelt weer verbruik en opwarming van de aarde

Mbt het vinden van de gordelontspanknop: er zijn ook auto's waarbij die knop aan de zijkant van dat ding waar je gordel ingaat zit. Naar mijn idee is dat met handschoenen aan, nog minder praktisch. Bedenk daarbij ook dat de gordel niet per ongeluk bedient mag worden tijdens een ongeluk. Hoe het anders zou kunnen... ik heb werkelijk geen idee!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41017
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mijn punt is inderdaad het kunnen bereiken van die knop en de bediening ervan.
Het hoeft niet eens een dikke jas te zijn, alles wat langer is dan een jack hang over die knop en je moet er naar zoeken.
Een knop op een centrale plek, naast of achter de versnellingshandel, zou ideaal zijn. die plaats is altijd vrij.
Het hoeft niet eens een dikke jas te zijn, alles wat langer is dan een jack hang over die knop en je moet er naar zoeken.
Een knop op een centrale plek, naast of achter de versnellingshandel, zou ideaal zijn. die plaats is altijd vrij.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Voor 1 centrale knop valt hoe dan ook wel wat te zeggen, het is namelijk ook een stuk handiger met kinderen op de achterbank die eventueel ook zo snel mogelijk die auto uit moeten. Die raken helemaal in paniek als er zoiets gebeurd en dan zou je als bestuurder eerst jezelf los moeten krijgen en daarna op de achterbank gaan lopen klooien. Dat is al lastig als je gewoon stilstaat en er niets aan de hand is.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
heb dit "euvel" zelf nog nooit als een euvel ervaren
Volvo for life
- Christopher
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
- Locatie: Flevoland, Nederland
Ik heb nooit jassen aan waarbij ik hier last van heb. Mijn winterjassen zijn altijd sluitend en zomerjassen vallen er niet overheen.
Ik kan me voorstellen dat het een probleem kan zijn, maar vraag me af hoe groot het probleem is.
Zou een noodknop op een bereikbare plaats een oplossing zijn, waarmee alle gordels automatisch los gaan?
Ook dit vind ik een idee:
http://www.sparkdesign.nl/project/Autom ... t-releaser , maar werkt niet in geval van andere calamiteiten dan water.
Ik kan me voorstellen dat het een probleem kan zijn, maar vraag me af hoe groot het probleem is.
Zou een noodknop op een bereikbare plaats een oplossing zijn, waarmee alle gordels automatisch los gaan?
Ook dit vind ik een idee:
http://www.sparkdesign.nl/project/Autom ... t-releaser , maar werkt niet in geval van andere calamiteiten dan water.
S40 2.0D - Barents Blue Momentum