Pagina 2 van 3
Geplaatst: 26.05.2010 - 18:51
door V70/2.4D/2003
@
945i: Doordenkertje maar hij is leuk !

Geplaatst: 26.05.2010 - 21:07
door Lucifer
@Bart: Kunnen ze voor een oude (10+jaar) V70 met nieuwe G3 installatie geen CO2 meten? Of zou dat dan weer teveel gevraagd zijn?
@Edraket: Als een handbak kapot gaat is het ok een hoge kostenpost... een klein beetje minder misschien. Is het risico dat een automaat kapot gaat groter dan de kans dat een handbak kaopt gaat?
@945i: Ik volg hem niet helemaal maar het zal wel iets met ontsteken en gas temaken hebben...
Is de 10V altijd 140 pk en de 20V 170?
Kun je voor een eventuele aankoop een keuring laten doen bij een Volvo-dealer en zoja, wat kost dat en wat checken ze allemaal?
B.v.d.
Geplaatst: 26.05.2010 - 22:30
door Bart
Aankoopkeuring kost 95 Euro en ze kijken de auto compleet na. Verder is de 10V inderdaad 140 pk en de 20V 170 pk. Heb eerst een 10V gehad, nu een 20V, beide fantastisch! Geluid is verslavend (en veel beter aanwezig dan bij de 2.4).
Geplaatst: 26.05.2010 - 22:44
door edraket
Handbak gaat eigenlijk nooit stuk. Automaat wel, zeker als een auto wat ouder wordt is die kans niet gering. Bij een handbak heb je natuurlijk wel weer de koppeling, en dat is ook niet goedkoop om te laten vervangen.
van de 2.5 is de 10v inderdaad 144 pk en de 20v 170. Ik vind het verschil best wel groot te noemen. De 10v is voldoende, maar een goedlopende 20V is vlot te noemen. Met name als je het echt nodig hebt stopt de 10v en gaat de 20v nog even lekker door. Bij de 2.4 modellen ligt dat even anders. Daar is een 140pk (er is 4 pk "weg") ook een 20v, maar dan een beetje geknepen.
Geplaatst: 27.05.2010 - 07:53
door bart simpson
Lucifer schreef:@Bart: Kunnen ze voor een oude (10+jaar) V70 met nieuwe G3 installatie geen CO2 meten? Of zou dat dan weer teveel gevraagd zijn?
Alles is te meten, het is alleen niet vastgelegd op het kenteken en dat is de referentie voor een mogelijke kmheffing of voor parkeerbelasting, is er geen getal bekend bij de rdw val je automatisch in het hoogste tarief.
Een 10V is naar mijn idee nog "onverslijtbaarder" dan een 20V.
Geplaatst: 27.05.2010 - 10:46
door Lucifer
@Bart:
Hmmm... dat zijn minder fijne vooruitzichten... maar zeker dat het doorgaat met die km-heffing is het nog niet toch?!
Op welke partij moet ik stemmen om dit niet door te laten gaan?!

Geplaatst: 27.05.2010 - 10:51
door 945i
Je bent 35... kom op zeg.
Geplaatst: 27.05.2010 - 11:16
door bart simpson
Lucifer schreef:@Bart:
Hmmm... dat zijn minder fijne vooruitzichten... maar zeker dat het doorgaat met die km-heffing is het nog niet toch?!
Op welke partij moet ik stemmen om dit niet door te laten gaan?!

lijst 945i?
Geplaatst: 27.05.2010 - 11:30
door 945i
Ja!!!! Goed idee Bart

Geplaatst: 27.05.2010 - 12:16
door Lucifer
@945i: Ik ben inderdaad 35 ja... ??? Verklaar U nader!
Geplaatst: 27.05.2010 - 12:43
door 945i
Op die leeftijd zou je moeten weten hoe de vlaggen er bij hangen tov. de kilometerbeprijzing.. En als dat je interesse niet heeft, dan zou ik mij er ook niet druk over maken.

Geplaatst: 27.05.2010 - 13:51
door Lucifer
Ik heb me er nog nooit zo druk om gemaakt maar als ik nu een V70 ga rijden wat toch een redelijk zware auto is wordt het toch wel interessant!
En als ik Een benzine V70 koop en een LPG tank in laat bouwen ben ik min of meer verplicht de V70 een tijd te blijven rijden om te investering er weer uit te hebben.... van de andere kant als rekeningrijden wel doorgezet wordt en de redelijk zware V70 zwaarder belast wordt dan zal ik qua kosten per jaar waarschijnlijk nog iets goedkoper uit zijn dan nu ik op benzine rijdt in mijn lichtere Mits...
In mijn kostprijs-berekening ga ik uit van een verbruik van 1:9 op LPG, is dit realistisch? Ik rijd circa 30.000 km per jaar, waarvan 2/3 deel snelweg, heb geen hele zware rechter voet, gewoon normaal.... meestal...
Geplaatst: 27.05.2010 - 14:20
door jpwg001
Niet als er een 5cilinder voor je voeten zit... dat geluid is verslavend. Zeker bij een roffel...
Geplaatst: 27.05.2010 - 19:49
door The Volvoboy
Lucifer schreef:Is er een motorcode die ik kan checken?
Ja, die kun je checken bij AutoWeek (kenteken intypen rechtsbovenin, en dan naarbeneden gaan, dan zie je de motorcode). De betekenis van de motorcode gaat als volgt: Ik heb een handgeschakelde 2.5 10V. Daarvan is de motorcode B5252S, maar bijvoorbeeld een T5 heeft motorcode B5234T3. Hieronder de uitleg (voor zover ik weet)
B: Brandstof (B=Benzine / D=Diesel
5: Aantal cilinders
23: cilinderinhoud (moet je wel een punt tussen zetten

)
4: aantal kleppen per cilinder
T: geblazen of ongeblazen (S=ongeblazen / T=geblazen (turbo)) (zeg het me als ik het niet goed heb)
4: Geen flauw idee, misschien type versnellingsbak? (ben trouwens wel nieuwsgierig

)
Hier een lijstje van de oude motorcodes: (2.0, 2.3 en 2.5)
2.0 10V (126 pk): B5202S
2.5 10V (144 pk): B5252S
2.5 20V (170 pk): B5254S
2.5T (AWD) 20V (193 pk: B5254T
2.3 20V T5 (240 pk): B5234T3
2.3 20V R (AWD) (250 pk): B5234T4
2.3 20V R aut. (240 pk): B5234T3
2.3 20V R AWD aut. (240 pk): B5234T6
2.5 10V TDI (140 pk): D5252T
(ja het klopt dat de motorcode van de R aut. en de T5 hetzelfde is)
En hier een lijstje van de nieuwe motorcodes: (2.3 (T5) en 2.4 en 2.5 (D))
2.4 20V (140 pk): B5244S2
2.4 20V (170 pk): B5244S
2.4T 20V (193 pk): B5244T
2.3 T5 20V (240 pk): B523T3
2.4 20V R AWD aut. (265 pk): B5244T2
2.5D 10V (140 pk): D5252T
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Geplaatst: 28.05.2010 - 08:55
door Lucifer
Bedankt Koen, hier kan ik zeker wat mee!!
Weet iemand wat het gemiddeld verbruik is voor een 2.5 10V of 20V op LPG met een normale rijstijl .... circa 80km/dag waarvan 2/3 snelweg
B.v.d.
Geplaatst: 28.05.2010 - 09:05
door Ron 123gt
Ik kom met m'n 2.5 10v automaat op gemiddeld 1 op 8.5. Ben geen echte doorrijder.
Ron
Geplaatst: 31.05.2010 - 12:50
door Loezzie850
Lucifer: ik zou als ik jou was eerst even alles op een rijtje zetten en dan rustig uitrekenen of je niet dag en nacht wakker gaat liggen van je investering. Dat zou zonde zijn
En misschien ken je iemand in je omgeving die met je mee kan gaan kijken. Met zijn tweeen zie je toch meer zwakke puntjes dan alleen.
En hier nog even een website:
http://www.berekenkilometerprijs.nl/
kun je zien dat het in 2014 nog enigzins mee gaat vallen met die kmheffing, maar dat het een aantal jaar later wel in de papieren gaat lopen.
En ik heb Mark Rutte afgelopen week bij RTL nog heel hard horen roepen dat hij tegen kilometerheffing is

Geplaatst: 31.05.2010 - 13:46
door Lucifer
@Loezzie: Heb het al zo'n beetje op een rijtje hoor, en wakker liggen doe ik niet snel hoor...

Ik ga deze week even informatie inwinnen bij de LPG-inbouwer zodat ik dat ook wat duidelijker in beeld heb. Heb nu alles doorgerekend met een verbruik van 1:8,5. Het fijne van LPG is dat verbruik wat minder invloed heeft op de km-kostprijs dan bij Benzine.
Politici roepen nu natuurlijk alles om stemmen te krijgen... of hij/zij dan ook de waarheid spreekt is de grote vraag....
Ik ga of iemand meenemen als ik ga kijken of als ik een V70 zie die me wat lijkt ga ik bij een Volvo-dealer hem een keer na laten lopen om te zien of er wat mankeert.
Geplaatst: 31.05.2010 - 19:41
door Loezzie850
Geplaatst: 31.05.2010 - 19:53
door bart simpson
Lucifer schreef:Politici roepen nu natuurlijk alles om stemmen te krijgen... of hij/zij dan ook de waarheid spreekt is de grote vraag
Dat is ondertussen al lang geen vraag meer...