Fijn dat alles weer functioneert zoals het moet (op het vloeistof niveau na dan).
Ik wilde nog even melden dat ik het probleem van de temperatuur meter ook ooit gehad heb. Het bleek de afstelling van de verdamper te zijn, deze stond te arm. Misschien nog ooit handig voor iemand anders met hetzelfde probleem.
Snel oplopende temperatuur meter een update 19-7-10*
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Wél of geen druk op het systeem is alleen van belang bij hoge belasting hoor: je verhoogt er het kookpunt van de koelvloeistof mee naar 107 graden C. Is dus niet belangrijk zolang je niet met aanhanger de bergen ingaat. Ik zou me geen zorgen maken, de temperatuur loopt bij stationair draaien en bij hoge buitentemperaturen altijd wat op, dat is bij Amazones normaal. De motor heeft er geen last van, tenzij je radiateur verstopt is ofzo. Helaas heeft het koelsysteem door onbekendheid en geen goed onderhoud een slechte naam. Dan gaat men de oplossing zoeken in electrische fans etc ipv in goed onderhoud en een goede radiateur. (Je moet maar eens kijken hoeveel amazones rondrijden met vergane lamellen van de radiateur! Mijn Amazones hebben nooit koelproblemen doordat de boel gewoon in orde is.
Het niveau moet staan tussen min en max, dan is het goed. Teveel gooit hij er zelf wel uit. Als je systeem niet dicht is zal er langzamerhand wel wat verdampen, dan vul je wat bij. Gewoon gaan genieten van je leuke Amazon nu, en je niet zo'n zorgen maken hoor, de B18 en B20 motoren zijn mits regelmatig onderhouden en met goede smeerolie onverwoestbaar!
Ik zie dat je net als ik in Overijssel woont, je mag best een keer langskomen, vind ik leuk! Stuur maar een PB
Het niveau moet staan tussen min en max, dan is het goed. Teveel gooit hij er zelf wel uit. Als je systeem niet dicht is zal er langzamerhand wel wat verdampen, dan vul je wat bij. Gewoon gaan genieten van je leuke Amazon nu, en je niet zo'n zorgen maken hoor, de B18 en B20 motoren zijn mits regelmatig onderhouden en met goede smeerolie onverwoestbaar!
Ik zie dat je net als ik in Overijssel woont, je mag best een keer langskomen, vind ik leuk! Stuur maar een PB
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Remon
- 5th Gear member
Bedankt voor de reacties. Even een update voor iedereen die in de toekomst een vergelijkbare symptomen krijgen. Denk niet als eerste aan de koppakking maar zoek het probleem eerst in de afsluiting van het systeem.
De oplossing
Zoals gezegd bleef de temperatuur meter op warm staan ook als de motor koud was. Het koelsysteem heeft zelfs een keer stoom afgeblazen via het expansievat. De oorzaak hiervan was een niet goed sluitende dop op het expansievat. Hierdoor verdampte de vloeistof waardoor er lucht in het systeem komt. De temperatuurmeter word dan niet meer aangestuurd door de vloeistof en blijft dan steken op een hoge temperatuur. Ik heb een nieuwe expansievat dop besteld voor een fles van een B18 = 31mm dop. (Geen AC dop gebruiken want die sluiten niet goed af). Daarna heb ik koelvloeistof bijgevuld half tussen min en max. De motor stationair laten lopen met de kachel op warm (het duurt even) en de dop van het vat af. De fles hoog houden en knijpen in de slang voor en achteraan het blok. Je kunt ook de kachelslangen zelf een beetje masseren. Daarna de dop erop doen en de fles weer terug hangen. Je kunt nu genieten van een goed afgesloten en afkoelende Amazon.
Mijn koelsysteem heb ik onlangs geheel laten reinigen en dat is inderdaad belangrijk voor het behoud van het systeem. De radiateur ziet er nog erg netjes uit. De motor loopt prima (vooral op gas) en de temperatuur blijft goed op peil zo rond de 87 graden.
De Amazon word net als de S40 jaarlijks nagekeken en onderhouden. Misschien zit dat wel in de aard van een volvo rijder om de auto goed te onderhouden en berijden.
De oplossing
Zoals gezegd bleef de temperatuur meter op warm staan ook als de motor koud was. Het koelsysteem heeft zelfs een keer stoom afgeblazen via het expansievat. De oorzaak hiervan was een niet goed sluitende dop op het expansievat. Hierdoor verdampte de vloeistof waardoor er lucht in het systeem komt. De temperatuurmeter word dan niet meer aangestuurd door de vloeistof en blijft dan steken op een hoge temperatuur. Ik heb een nieuwe expansievat dop besteld voor een fles van een B18 = 31mm dop. (Geen AC dop gebruiken want die sluiten niet goed af). Daarna heb ik koelvloeistof bijgevuld half tussen min en max. De motor stationair laten lopen met de kachel op warm (het duurt even) en de dop van het vat af. De fles hoog houden en knijpen in de slang voor en achteraan het blok. Je kunt ook de kachelslangen zelf een beetje masseren. Daarna de dop erop doen en de fles weer terug hangen. Je kunt nu genieten van een goed afgesloten en afkoelende Amazon.
Mijn koelsysteem heb ik onlangs geheel laten reinigen en dat is inderdaad belangrijk voor het behoud van het systeem. De radiateur ziet er nog erg netjes uit. De motor loopt prima (vooral op gas) en de temperatuur blijft goed op peil zo rond de 87 graden.
De Amazon word net als de S40 jaarlijks nagekeken en onderhouden. Misschien zit dat wel in de aard van een volvo rijder om de auto goed te onderhouden en berijden.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Remon
- 5th Gear member
Hierbij de beloofde foto

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Mooie auto, mooi plaatje!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110