Beste Volvo liefhebbers,
Sinds kort ben ik een trotse amazon bezitter uit 1962 met een B18 motor. Zondag tijdens een rit viel het mij op dat na een 1,5km rijden de temperatuur meter ineens oploopt tot helemaal rechts. Vandaag was het zo erg dat de auto opeens koelvloeistof uit het expansievat begon te blazen na een tijdje stationair te hebben gelopen. De thermostaat heb ik gemeten en getest en deze gaat bij 78 graden open. De radiateur word over de volle oppervlakte warm. Ook de kachel word goed warm. Kan het probleem veroorzaakt worden door te veel koelvloeistof? De vorige eigenaar heeft voordat ik de auto zaterdag koelvloeistof bijgevuld en vermoed dat hij er teveel in gegooid heeft. Kan dit de oorzaak zijn van het 'koken en de temperatuur meter?
Snel oplopende temperatuur meter een update 19-7-10*
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Remon, een teveel aan koelvloeistof zou er voor kunnen zorgen dat, wanneer de temperatuur van het koelwater oploopt en dus het volume enigszins toeneemt, het overdrukvat gevuld gaat worden.
Wat ook kan is dat er teveel druk op het koelsysteem komt te staan waardoor er water naar het overdrukvat gestuwd wordt.
Was het de mijne dan zou ik de compressie eens laten meten. Ik vermoed dat de koppakking kapot is en dat hij in een koelwaterkanaal is geblazen. Dat zou de druk kunnen verklaren.
Drijft er mogelijk ook olie op het koelwater?
Wat ook kan is dat er teveel druk op het koelsysteem komt te staan waardoor er water naar het overdrukvat gestuwd wordt.
Was het de mijne dan zou ik de compressie eens laten meten. Ik vermoed dat de koppakking kapot is en dat hij in een koelwaterkanaal is geblazen. Dat zou de druk kunnen verklaren.
Drijft er mogelijk ook olie op het koelwater?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Verklaard dit ook dat de meter dan helemaal naar rechts uitslaat??V70/2.4D/2003 schreef:Remon, een teveel aan koelvloeistof zou er voor kunnen zorgen dat, wanneer de temperatuur van het koelwater oploopt en dus het volume enigszins toeneemt, het overdrukvat gevuld gaat worden.
Wat ook kan is dat er teveel druk op het koelsysteem komt te staan waardoor er water naar het overdrukvat gestuwd wordt.
Was het de mijne dan zou ik de compressie eens laten meten. Ik vermoed dat de koppakking kapot is en dat hij in een koelwaterkanaal is geblazen. Dat zou de druk kunnen verklaren.
Drijft er mogelijk ook olie op het koelwater?
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Tijdens de proefrit niets van gemerkt??Remon schreef:Beste Volvo liefhebbers,
Sinds kort ben ik een trotse amazon bezitter uit 1962 met een B18 motor. Zondag tijdens een rit viel het mij op dat na een 1,5km rijden de temperatuur meter ineens oploopt tot helemaal rechts. Vandaag was het zo erg dat de auto opeens koelvloeistof uit het expansievat begon te blazen na een tijdje stationair te hebben gelopen. De thermostaat heb ik gemeten en getest en deze gaat bij 78 graden open. De radiateur word over de volle oppervlakte warm. Ook de kachel word goed warm. Kan het probleem veroorzaakt worden door te veel koelvloeistof? De vorige eigenaar heeft voordat ik de auto zaterdag koelvloeistof bijgevuld en vermoed dat hij er teveel in gegooid heeft. Kan dit de oorzaak zijn van het 'koken en de temperatuur meter?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat verklaart inderdaad de uitslag van de meter naar rechts. De temperatuur van het water is hoger dan normaal en er is meer druk.
Als je met weinig toeren wel een snelheid rijdt zou de meter op den duur zelfs naar normaal kunnen zakken. Zodra de auto stationair staat te draaien gaat hij weer oplopen. In enkele gevallen zie je bij een kapotte koppakking zelfs de stoom uit de uitlaat komen.
Ik zou er niet te lang mee doorrijden, de cylinderkop trekt gegerandeerd krom.
Als je met weinig toeren wel een snelheid rijdt zou de meter op den duur zelfs naar normaal kunnen zakken. Zodra de auto stationair staat te draaien gaat hij weer oplopen. In enkele gevallen zie je bij een kapotte koppakking zelfs de stoom uit de uitlaat komen.
Ik zou er niet te lang mee doorrijden, de cylinderkop trekt gegerandeerd krom.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Wellicht zit er nog lucht in het systeem? Werkt je waterpomp nog?
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Bedankt voor de zinvolle reacties. Morgenavond of zaterdag ga ik de thermostaat weer monteren. Daarna controleer ik of er bubbels in de radiateur ontstaan wat kan duiden op de koppakking. Tijdens de proefrit heb ik niets gemerkt van de hoge temperatuur. Ook op de terugweg toen ik de auto heb opgehaald heb ik niet gemerkt. Dit was toch een rit van 60 km ongeveer waar de motor goed warm word. Ik ben overigens een rustige rijder die de motor wel goed warm laat worden.
Hoe kan ik de waterpomp eenvoudig controleren op werking zonder demontage?
Hoe kan ik de waterpomp eenvoudig controleren op werking zonder demontage?

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Inmiddels heb ik alles eens rustig bekeken en de koelvloeistof in de radiateur borrelt niet als de motor loopt. De koelvloeistof in de radiateur heeft het niveau tot 2 cm boven de platen terwijl het expansievat leeg is. Moet ik de radiateur bijvullen tot de dop en het expansievat tot de max?
Alvast bedankt
Alvast bedankt

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Radiator helemaal afvullen. De dop er niet op doen maar gewoon de motor starten en stationair laten lopen. Water gaat rondgepompt worden door de waterpomp en dus zal het niveau in de radiator zakken. Gewoon steeds een beetje bijvullen, af en toe even in de onderste rubber buis knijpen om de circulatie te bevorderen. En gewoon blijven bijvullen, op die manier verdwijnt alle lucht. Als dat klaar is expansievat tot max vullen. En zo weet je ook gelijk of je pomp het doet, zakt het niveau in de radiator niet: pomp kapot.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Helemaal juist, maar dat knijpen doe ik in de bovenste slang, de onderste is mij sowieso te link ivm de draaiende ventilator, waar je tóch goed voor moet uitkijken: hij is écht van staal en slaat je vingers eraf!
Ps bij het opnieuw vullen van een Amazon of 140 systeem wil er nogal eens een luchtbel onder de thermostaat blijven zitten, waardoor deze niet opengaat.
Ik boor in een nieuwe vaak een klein gaatje om dat te voorkomen, óf vul het blok eerst tot aan de thermostaat en monteer dan de thermostaat met huis pas.
Ps bij het opnieuw vullen van een Amazon of 140 systeem wil er nogal eens een luchtbel onder de thermostaat blijven zitten, waardoor deze niet opengaat.
Ik boor in een nieuwe vaak een klein gaatje om dat te voorkomen, óf vul het blok eerst tot aan de thermostaat en monteer dan de thermostaat met huis pas.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Even mijn basistechniek dan, misschien heeft iemand er wat aan:
Ik ontlucht door, na het vullen tot de thermostaat en het monteren van het huis en slang, het expansievat te vullen en dan de motor te starten en laten lopen. Na enige tijd houd ik het expansievat omhoog en knijp af en toe in de bovenste slang. Je kunt het expansievat in de bovenste steun zetten om even op de temp.meter te kijken. Als de bovenste slang warm wordt, is de thermostaat open en ga ik nog even door met knjipen in de slang tot er geen lucht meer in het expansievat komt. Werkt al járen heel goed zo!
P.s Mocht de temperatuurmeter naar het rood gaan zonder dat de slang warm wordt: motor stoppen, even wachten en dan weer starten. Na een paar keer gasgeven komt de temperatuurmeter dan naar normaal.
Ik ontlucht door, na het vullen tot de thermostaat en het monteren van het huis en slang, het expansievat te vullen en dan de motor te starten en laten lopen. Na enige tijd houd ik het expansievat omhoog en knijp af en toe in de bovenste slang. Je kunt het expansievat in de bovenste steun zetten om even op de temp.meter te kijken. Als de bovenste slang warm wordt, is de thermostaat open en ga ik nog even door met knjipen in de slang tot er geen lucht meer in het expansievat komt. Werkt al járen heel goed zo!
P.s Mocht de temperatuurmeter naar het rood gaan zonder dat de slang warm wordt: motor stoppen, even wachten en dan weer starten. Na een paar keer gasgeven komt de temperatuurmeter dan naar normaal.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Vandaag ben ik even bij een klassieker specialist geweest. Zoals het nu lijkt sluit de dop van de radiateur niet helemaal goed af. De temperatuur loopt op tot de 83 graden (2de smalle blokje) en blijft dan constant. Alleen bij het stationair draaien of het uitzetten van de motor loopt de temperatuur wat op. Het lijkt er dus op dat zowel de waterpomp, de thermostaat als de radiateur goed in orde zijn.
Weten jullie wel zeker dat de koelvloeistof tot bovenaan de dop moet staan?
Alvast bedankt.
Weten jullie wel zeker dat de koelvloeistof tot bovenaan de dop moet staan?
Alvast bedankt.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Bedankt voor het antwoord Iroll. Aankomende zaterdag breng ik de amazon weg voor een onderhoudsbeurt. Ik vermoed dat voornamelijk lucht in het koelsysteem het probleem is/was.
Tijdens de onderhoudsbeurt laat ik de volgende werkzaamheden uitvoeren:
Olie en oliefilter verversen
Koelsysteem reinigen en hervullen/ontluchten
Remolie verversen
Cardan olie en stuur olie verversen
Versnellingsbankolie verversen
Kleppen stellen
Koppeling pedaal speling bijstellen
Compressiedruk meten
Distributietandwielen controleren
Afstellen ontstekking
(afstellen volgens het instructieboekje)
Vergeet ik nog belangrijke dingen? Deze beurt wil ik nu laten uitvoeren zodat ik in de toekomst regulier het onderhoud kan laten uitvoeren. Je kunt immers beter goed beginnen..
Tijdens de onderhoudsbeurt laat ik de volgende werkzaamheden uitvoeren:
Olie en oliefilter verversen
Koelsysteem reinigen en hervullen/ontluchten
Remolie verversen
Cardan olie en stuur olie verversen
Versnellingsbankolie verversen
Kleppen stellen
Koppeling pedaal speling bijstellen
Compressiedruk meten
Distributietandwielen controleren
Afstellen ontstekking
(afstellen volgens het instructieboekje)
Vergeet ik nog belangrijke dingen? Deze beurt wil ik nu laten uitvoeren zodat ik in de toekomst regulier het onderhoud kan laten uitvoeren. Je kunt immers beter goed beginnen..

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Vind je het niet een beetje zonde van het geld om de distributietandwielen te checken? Ze zijn er best een half uur/uur mee bezig, het kost je een nieuwe pakking en met een beetje pech een nieuwe krukaskeerring. Zodra ze beschadigd zijn ga je dat echt wel horen tijdens het rijden.Remon schreef:Bedankt voor het antwoord Iroll. Aankomende zaterdag breng ik de amazon weg voor een onderhoudsbeurt. Ik vermoed dat voornamelijk lucht in het koelsysteem het probleem is/was.
Tijdens de onderhoudsbeurt laat ik de volgende werkzaamheden uitvoeren:
Olie en oliefilter verversen
Koelsysteem reinigen en hervullen/ontluchten
Remolie verversen
Cardan olie en stuur olie verversen
Versnellingsbankolie verversen
Kleppen stellen
Koppeling pedaal speling bijstellen
Compressiedruk meten
Distributietandwielen controleren
Afstellen ontstekking
(afstellen volgens het instructieboekje)
Vergeet ik nog belangrijke dingen? Deze beurt wil ik nu laten uitvoeren zodat ik in de toekomst regulier het onderhoud kan laten uitvoeren. Je kunt immers beter goed beginnen..
(beschouw het als opbouwende kritiek. zo zie ik het tenminste.)
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Boele,
Dank voor je reactie. Ik heb 20 jaar onderhoudsgeschiedenis bij de auto maar ben daar het vervangen van de distributietandwielen niet tegen gekomen. Ik hoor geen vreemd geluid vanaf de motor, maar na 2 weken rijden en 200km kun je ook van weinig ervaring spreken. Vandaar ook mijn keuze om deze onderhoudsbeurt uit te laten voeren. Dan weet je wat je hebt en waar je aan toe bent.
Dank voor je reactie. Ik heb 20 jaar onderhoudsgeschiedenis bij de auto maar ben daar het vervangen van de distributietandwielen niet tegen gekomen. Ik hoor geen vreemd geluid vanaf de motor, maar na 2 weken rijden en 200km kun je ook van weinig ervaring spreken. Vandaar ook mijn keuze om deze onderhoudsbeurt uit te laten voeren. Dan weet je wat je hebt en waar je aan toe bent.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Dat is zeker waar. Alleen vwb de arbeid kosten zou ik dan overwegen om direct een stalen/alu set te (laten) monteren. Dan weet je zeker dat ze goed zijn.
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Afgelopen zaterdag heb ik de amazon naar de garage gebracht. Morgen eens bellen hoe het gaat. Heb er geen haast mee maar het is toch leuk om op de hoogte te blijven. Inmiddels heb ik ook het grote onderdelenboek in huis. Handig om kleine dingen zelf te kunnen repareren. Bij mijn Amazon doet de clason het niet via de stuurring. Dit zijn dingen die ik wel graag weer in orginele staat terug breng. Binnen kort plaats ik even wat foto`s van de Amazon

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Een kleine update
Vorige week woensdag heb ik de Amazon weer opgehaald. De compressie is gemeten voordat de kleppen gesteld zijn. 3 cilinders hadden een druk van 10,5-11bar. 1 cijlinder gaf rond de 9 bar. Er was een defecte schroef van de tuimelaar vervangen tijdens het kleppenstellen vervangen. De auto rijd goed en de motor loopt prima na de service beurt. De auto trekt goed op en schakelt goed. Conclussie van de monteurs was dan ook dat het een goede auto is die ik heb aangeschaft.
Koelvoeistof niveau daalt iets
Het koelsysteem is gereinigd en ze hebben geen bijzonderheden in het koelsysteem gevonden. De temperatuur blijft tijdens het rijden ook netjes op 87 graden staan. Nu de temperatuur buiten rond de 30 graden is loopt de temperatuur tijdens het wachten bij de stoplichten wel wat verder op. Zodra je een stukje gereden hebt zakt de temperatuur weer. Je kunt wel merken dat de auto op LPG wel wat warmer word dan gewoon op benzine. Omdat ik weinig ervaring had met deze auto wist ik niet wat de normale temperatuur was. Zoals het nu lijkt is de temperatuur normaal tijdens het rijden op 87 graden. Toen ik dit topic startte sloeg de meter voor mijn doen dus extreem naar rechts uit, maar vermoed dat de temperatuur zo rond de 100 graden was bij stilstand/stationair. De meter stond toen halverwege het laatste groene balkje. Daarnaast zit nog een balkje wit.
Ik heb wel het idee dat het koelvoeistofniveau wat zakt en met name na ritten op lpg. Hebben jullie deze ervaringen ook? Wat kan de oorzaak zijn van een wat dalend koelvloeistof niveau? Er komt geen plas onder de auto te liggen.
Het koelvloeistof staat bij koude motor iets boven de min en bij bedrijfstemperatuur staat deze halverwege de min en max. Wat is het juiste niveau voor het expansievat?
Zojuist op het v44 forum gelezen en daar kwam ik een bericht tegen over een slecht werkende dop op het expansievat. De expansiedop werd vervangen en het probleem was opgelost. Nu bleek het een AC dop te zijn die niet goed afsloot. Nu kijk ik op mijn eigen dop en wat blijkt; ook een AC dop. Een vergelijkbaar verhaal waar ook geen druk op staat op het moment dat ik de dop los draai. Wellicht is dit het probleem. Binnen kort maar eens zo`n dop bestellen. Iemand hier ervaringen mee?
Alvast bedankt voor jullie bruikbare tips.
Vorige week woensdag heb ik de Amazon weer opgehaald. De compressie is gemeten voordat de kleppen gesteld zijn. 3 cilinders hadden een druk van 10,5-11bar. 1 cijlinder gaf rond de 9 bar. Er was een defecte schroef van de tuimelaar vervangen tijdens het kleppenstellen vervangen. De auto rijd goed en de motor loopt prima na de service beurt. De auto trekt goed op en schakelt goed. Conclussie van de monteurs was dan ook dat het een goede auto is die ik heb aangeschaft.
Koelvoeistof niveau daalt iets
Het koelsysteem is gereinigd en ze hebben geen bijzonderheden in het koelsysteem gevonden. De temperatuur blijft tijdens het rijden ook netjes op 87 graden staan. Nu de temperatuur buiten rond de 30 graden is loopt de temperatuur tijdens het wachten bij de stoplichten wel wat verder op. Zodra je een stukje gereden hebt zakt de temperatuur weer. Je kunt wel merken dat de auto op LPG wel wat warmer word dan gewoon op benzine. Omdat ik weinig ervaring had met deze auto wist ik niet wat de normale temperatuur was. Zoals het nu lijkt is de temperatuur normaal tijdens het rijden op 87 graden. Toen ik dit topic startte sloeg de meter voor mijn doen dus extreem naar rechts uit, maar vermoed dat de temperatuur zo rond de 100 graden was bij stilstand/stationair. De meter stond toen halverwege het laatste groene balkje. Daarnaast zit nog een balkje wit.
Ik heb wel het idee dat het koelvoeistofniveau wat zakt en met name na ritten op lpg. Hebben jullie deze ervaringen ook? Wat kan de oorzaak zijn van een wat dalend koelvloeistof niveau? Er komt geen plas onder de auto te liggen.
Het koelvloeistof staat bij koude motor iets boven de min en bij bedrijfstemperatuur staat deze halverwege de min en max. Wat is het juiste niveau voor het expansievat?
Zojuist op het v44 forum gelezen en daar kwam ik een bericht tegen over een slecht werkende dop op het expansievat. De expansiedop werd vervangen en het probleem was opgelost. Nu bleek het een AC dop te zijn die niet goed afsloot. Nu kijk ik op mijn eigen dop en wat blijkt; ook een AC dop. Een vergelijkbaar verhaal waar ook geen druk op staat op het moment dat ik de dop los draai. Wellicht is dit het probleem. Binnen kort maar eens zo`n dop bestellen. Iemand hier ervaringen mee?
Alvast bedankt voor jullie bruikbare tips.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km