Pagina 2 van 3
Geplaatst: 01.07.2010 - 22:57
door 460volvo
De conische ring ( pakking ) tussen je spruitstuk en voorpijp is vrij eenvoudig te vernieuwen. Echter is het vaak niet de pakking die lekt, maar meer dat door de verende bouten de voorpijp scheef gaat zitten en zo lekkage veroorzaakt.
Geplaatst: 01.07.2010 - 23:32
door Schilder
460volvo schreef:De conische ring ( pakking ) tussen je spruitstuk en voorpijp is vrij eenvoudig te vernieuwen. Echter is het vaak niet de pakking die lekt, maar meer dat door de verende bouten de voorpijp scheef gaat zitten en zo lekkage veroorzaakt.
Hoi 460volvo,
Ik heb em vandaag vervangen, en indd het viel gelukkig mee, geen bouten afgebroken, ik heb em eerst laten warmdraaien, al was dat vandaag helemaal makkelijk, daarna losgeschroefd, de ring lijkt net gevlochten staalwol en was niet gebroken, en lijkt mij ook onwaarschijnlijk gezien het materiaal, de ring zag er wel versleten uit tegenover de nieuwe.
Ik heb meer werk gehad aan het verwijderen van de oude ring als losdraaien en weer vastdraaien.
Rest v/d uitlaat ( middenstuk ) heb ik gelast, er zat een klein gaatje ingeroest, en was onnodig om deze te vernieuwen, je kent het ons bin zuunig.
Morgen gaat ie voor de tweede keer naar de keuring, en hoop dat ie erdoor heen komt.
Je hoort het morgen-avond of ie goedgekeurd is...
Schilder
Geplaatst: 03.07.2010 - 02:33
door Schilder
Alle reparaties goed uitgevoerd, alleen achterwiellagers ( v/d sloop ) zijn een afkeurpunt voor volgend jaar.
Resultaat goedgekeurd.
Schilder
Geplaatst: 03.07.2010 - 02:34
door Live4Volvo
netjes. maar achterwiellagers zullen je de kop niet kosten toch?
Geplaatst: 03.07.2010 - 09:04
door Schilder
Live4Volvo schreef:netjes. maar achterwiellagers zullen je de kop niet kosten toch?
Nee, rond de €100,- p stuk of iets goedkoper als je iets verder zoekt.
Schilder
Geplaatst: 03.07.2010 - 10:02
door 460volvo
Hoe kan de beste man nu al zeggen dat het wiellager volgend jaar afkeur is?
Een lager is of goed,of slecht.
Maar iig prima dat die weer een jaartje apk rijker is.
Geplaatst: 03.07.2010 - 10:39
door Schilder
Ze tillen de achterkant op, geven handmatig een draai aan het wiel , vervolgens het OOR v/d keurmeester dichtbij het wiel en luistert naar licht geschaaf, gezien de km die ik normaal reed wat telkens op het rapport staat, gaan ze ervan uit dat het geschaaf erger zal worden.
Volgens de keurmeester mag je het wiel niet horen tijdens het ronddraaien, uiteraard was ikzelf bij de keuring maar hoorde niets, natuurlijk heb ik daar strijd over gemaakt, misschien was dat de doorslag voor goedkeuren

.
Garagehouders zijn nooit blij, als de sleutelaar erbij blijf vanwege de kritiek hahaha, dat stukje heb ik wel gemerkt van de keurmeester..
Schilder
Geplaatst: 04.07.2010 - 11:28
door 460volvo
Een wiellager mag niet hoorbaar/voelbaar zijn.
Licht wiellager geluid is automatisch afkeur, maar als je weinig rijdt is een minimaal geluid voor jezelf niet meteen reden het lager te vervangen. Echter een garage had een licht lager geluid moeten afkeuren.
Geplaatst: 04.07.2010 - 17:27
door redrooster
Hoeveel heb je er aan verdiend door het zelf te doen?
Ik liet de garage een handremleiding vervangen en een kogel voor.
Ik heb geen zin om helemaal onder de auto te kruipen zonder brug.
En de kogel is door hen zo gedaan.
Maar met het vervangen van de veerschotels achter heb ik denk ik 300 euro verdiend.
Ik hoor wel eens verhalen van anderen dat ik denk van "hoe is het in Gods naam mogelijk die prijzen".
Als ik tegen de 500 euro aan kom met keuren zoek ik een ander uit.
Geplaatst: 04.07.2010 - 20:56
door 460volvo
Heb in totaal in mijn oude volvo 460 denk ik een 800-900 aan onderhoud gedaan in de 2jaar dat ik hem heb, 35000km.
Door alles zelf gedaan te hebben heb ik me zeker een ruime 1000e bespaart!
Denk aan versnellingsbak+koppeling, distributie,dynamo,airco,revisie koelsysteem,4banden,remmen rondom, uitlaat etc..
Als de auto verder goed bevalt, en je smeert de onderhoudskosten uit over de tijd dat je de auto hebt is het goed te doen.
Auto reed op lpg, dus de km-prijs was al zeer laag. Dan met het comfort van de auto was het mij die paar tientjes per maand onderhoud echt wel waard!
Pas toen het lpg defect ging de auto de deur uit gedaan.
Geplaatst: 04.07.2010 - 23:58
door Schilder
460volvo schreef:Een wiellager mag niet hoorbaar/voelbaar zijn.
Licht wiellager geluid is automatisch afkeur, maar als je weinig rijdt is een minimaal geluid voor jezelf niet meteen reden het lager te vervangen. Echter een garage had een licht lager geluid moeten afkeuren.
Als je, wat je verteld over een lager die je bijna niet hoort, en dan afkeuren kan ie nog ongekend veel kilometers aan, wat dat betreft zijn ze wel pietluttig/overdreven aan het worden qua regels.
Geplaatst: 05.07.2010 - 00:40
door Schilder
redrooster schreef:Hoeveel heb je er aan verdiend door het zelf te doen?
Ik liet de garage een handremleiding vervangen en een kogel voor.
Ik heb geen zin om helemaal onder de auto te kruipen zonder brug.
En de kogel is door hen zo gedaan.
Maar met het vervangen van de veerschotels achter heb ik denk ik 300 euro verdiend.
Ik hoor wel eens verhalen van anderen dat ik denk van "hoe is het in Gods naam mogelijk die prijzen".
Als ik tegen de 500 euro aan kom met keuren zoek ik een ander uit.
Reken maar uit, de garage had de veerpoot vervangen met een nieuwe veer, en had de achterwiellager vervangen ( 1 stuks, ik heb ze alle 2 vervangen omdat de andere lager er ook aan kwam ) rem achter schoongemaakt/ontlucht, nieuwe achter schokdempers geplaatst, + nieuwe remblokken voor, ook uitlaat middenstuk zouden ze vervangen hebben ( die heb ik gelast ).
Vergeet niet dat garage`s ook winst maken op onderdelen, en zal echt niet aan de klant inkoopprijzen aanbieden, het is heel verstandig om eens op internet te rondneuzen, een goed voorbeeld, ik vroeg de garagehouder wat een achterwiellager voor de volvo460 kostte, en beraamde een kostenplaatje van ca HOU JE VAST €200-250,- vandaar de strijd dat ik geen geschaaf hoorde, ze noemen deze lager een bloklager ivm inelkaar geperst. bloklagers kun je vinden voor €86.25 p stuk op internet.
Ik denk met de uren v/d garagehouder + onderdelen zo`n €800- uitgespaard heb, de werkelijke kosten bij mij rond €200,- dat is incl nieuwe dempers en remblokken voor, de lagers(sloop), laspennen en veerpoot(sloop)
Het is de moeite waard om zelf alles te vervangen, als de reparatie`s uit de hand lopen zoals bij mij, dan mag je daar gerust een week over doen, ikzelf verdien dat niet netto in èèn week.
Schilder
Geplaatst: 05.07.2010 - 19:58
door 460volvo
De regels zijn er gewoon voor: als een wiellager al hoorbaar/voelbaar is, is het altijd afkeur. Ongeacht of deze nog vele kilometers mee kunnen.
Een klein scheurtje in een stofhoes is net zogoed afkeur als een hele grote scheur.
Geplaatst: 07.07.2010 - 01:34
door Schilder
460volvo schreef:De regels zijn er gewoon voor: als een wiellager al hoorbaar/voelbaar is, is het altijd afkeur. Ongeacht of deze nog vele kilometers mee kunnen.
Een klein scheurtje in een stofhoes is net zogoed afkeur als een hele grote scheur.
Dan moet het toch m`n invloed zijn geweest dat hij ging twijfelen, want ik hoorde immers geen bij-geluiden tijdens ronddraaien v/h wiel.
Schilder
Geplaatst: 07.07.2010 - 17:28
door Blade
je hoeft ze ook zeker niet te horen bij ronddraaien met de hand. Een trukje: Auto op brug of krik, wiel vrij iig. Dan goed ronddraaien, en eff aan het fuseestuk voelen of iets wat daar dichtbij zit. Als je geen trilling voelt is t o.k voel je wel een aparte trilling met ronddraaien is je lager echt kapot. Het lager geeft dus trilling door als deze kapot is. En als een wiellager kapot is hoor je dat ook duidelijk met autorijden.
Geplaatst: 07.07.2010 - 22:37
door Schilder
Poika schreef:En als een wiellager kapot is hoor je dat ook duidelijk met autorijden.
Voor ik ging keuren, en na het plaatsen v/d achterwiellagers heb ik op een lange stille weg gereden, eenmaal op snelheid de motor uitgezet en uit laten rollen, ook bij deze test niets gehoord, ik denk dat ze een beetje te ver gaan met lagers keuren.
Schilder
Geplaatst: 17.07.2010 - 01:47
door Schilder
Live4Volvo schreef:
Die van mij moet op 12 Juli voor de APK. Ik zal wel laten weten wat eruit komt
En wat zijn de resultaten ondertussen?
Mvg,
Schilder
Geplaatst: 18.07.2010 - 00:03
door Live4Volvo
Helaas Afkeur:
- Draagarmrubber linksvoor zit los (Inmiddels 4 nieuwe in huis)
- Draagarmrubbers linksachter zitten los (moet nog nieuwe hebben)
- Rechter achterscherm meer dan 50% roest (Nieuw achterscherm aangeschaft)
- Xenon afgekeurd. (trillend lichtbeeld) (Halogeen tijdelijk teruggezet)
- Wisserbladen niet goed (?) (zal wel een nieuw setje worden, maar ik merk er niks van)
Nu nog alles erop (laten) zetten.
Geplaatst: 18.07.2010 - 01:09
door Schilder
Live4Volvo schreef:Helaas Afkeur:
- Draagarmrubber linksvoor zit los (Inmiddels 4 nieuwe in huis)
- Draagarmrubbers linksachter zitten los (moet nog nieuwe hebben)
- Rechter achterscherm meer dan 50% roest (Nieuw achterscherm aangeschaft)
- Xenon afgekeurd. (trillend lichtbeeld) (Halogeen tijdelijk teruggezet)
- Wisserbladen niet goed (?) (zal wel een nieuw setje worden, maar ik merk er niks van)
Nu nog alles erop (laten) zetten.
Hahaha,
Ook een waslijst dus...ach ja valt wel mee, heb je ook een prijs indicatie laten maken door de garage als zij het repareren?
Ben benieuwd naar het laswerk achterscherm..
Mvg,
Schilder
Geplaatst: 18.07.2010 - 01:23
door Live4Volvo
Laswerk is een apart verhaal...
Toen ik de auto kocht was de linkerzijde helemaal verrot en de rechter ging nog door de keuring.
Ik heb toen met de garage onderhandeld en kwam uit op €250,- herstelkosten voor de linkerzijde.
een jaar later bij dezelfde garage vragen ze voor dezelfde klus, maar dan rechts €350,- en toen
werd mij verteld dat ze dat uitbesteden.
Ik heb nu een schermpje besteld (bij winparts.nl) voor €18,00 en dat moet er nog ingelast worden.
De garage vertelde mij dat als ik alles bij hun zou laten herstellen, het me €790,- zou gaan kosten. (Dat kan dus goedkoper...)
Inmiddels al wel een afspraak voor 2e APK keuring, maar dan bij een andere garage.