De Keuring 24-6-2010 ( opgelost )

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Eerlijk gezegd,

Ik heb wat oude wrakken bereden, maar deze slaat alles.

Achterremmen 50% verschil, linkerachterwiellager versleten, rechtsachter komt er ook aan.

Linksvoor schroefveer gebroken en als klap op de vuurpijl conische ring uitlaatspruitstuk lekt, schijnt een niet makkelijke klus te zijn.

P.s. Stefan de koplamp reflector was goed hahaha

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40990
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Waar gaat dit over?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Iemand die ons laat weten een miskoop te hebben gedaan en zeer binnenkort een aantal reparaties dient uit te (laten) voeren ??
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Dit gaat over een Volvo 460, het is onbegrijpelijk de auto oogt zeer goed, rijd goed en dan nog zoveel te repareren terwijl er amper ( 7000 km jaar ) mee gereden wordt, ik had al eerder vermeld dat ik een waslijst zou plaatsen na afkeur, omdat ik al wat reparaties had verricht, verwachte ik eigenlijk wat kleinere reparatie`s, en niet nog eens zo`n lijst.

Ik heb deze lijst geplaatst, omdat ik wel wat vragen straks ga stellen..over bepaalde onderdelen te demonteren/monteren.

Mocht het een topic zijn die hier niet thuis hoort...verwijderen.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ik moet zeggen dat ik deze topics over apk nieuwsgierig lees. Valt binnen techniek, geeft een beeld van de duurzaamheid van het model en de te verwachten reparaties of waar je alert voor moet zijn.
Ik kwam aardig door met mijn apk. Zelf de veerschoteltjes onder de achterveren geplaatst en de garage heeft een handremleiding plus stuurkogel vervangen.

De 400 serie is in principe een rotwagen.
Mijn volgende is een Subaru Legacy.
Zolang ik voor een paar honderd euro op de weg kan zitten doe ik hem nog niet weg.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
mr El Guapo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.04.2010 - 10:39
Contacteer:

Vandaag mijn 440 gekeurd, geen problemen. Behalve nieuwe wissers en een koplamp die gesteld moest worden
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

redrooster schreef:
De 400 serie is in principe een rotwagen.
De apk meester vermeldde dat het een auto is die behoorlijk aandacht vergt.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

mr El Guapo schreef:Vandaag mijn 440 gekeurd, geen problemen. Behalve nieuwe wissers en een koplamp die gesteld moest worden
En verder geen meldingen op het rapport, dit komt eraan, dat komt eraan?

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Wanneer je een 400 koopt met meer dan 150.000 én goed onderhouden zit je een tijdje goed. In mijn geval dus.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Verkeerde info dus, ik zit ruim onder de 150.000 alleen onderhoud heb ik geen notie van. maar als ik de vlovlo zo van onder bekijk, geen lekkage, geen olie verbruik, schoon onder de motorkap moet dat haast wel goed zijn.
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Ik kocht er een met 3 ton op de teller, geen onderhoudshistorie en een reparatie aan het LA scherm. Hij stottert af en toe een beetje, maar da's dan ook alles.

Die van mij moet op 12 Juli voor de APK. Ik zal wel laten weten wat eruit komt :)

In ieder geval zorg ik goed voor mijn autootje:

Bougies vervangen, op tijd de olie verversen. Nieuwe rotor en verdelerkap.
bandenspanning op peil houden.
Elke week een wasbeurt en behoorlijk wat upgrades. :D
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Puur en alleen slecht onderhoud. Mensen kopen een auto en denken dat ze door kunnen blijven rijden zonder er ook maar aandacht aan te geven...

Klinkt zelfs met een nieuwe auto de eerste jaren leuk, maar theoretisch gezien lijkt alles geweldig! Praktijk wijst anders uit.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20770
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Elke auto heeft onderhoud nodig. Ook een 440 en ook een 480.
De mijne krijgt gewoon jaarlijks onderhoud en APK. Elke 7.500 tot 9.000 km.
Ja dan heb je eens een jaar dat het nodig is om wat meer te vervangen of een jaar dat je gewoon fluitend door de keuring komt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Schilder schreef: Achterremmen 50% verschil, linkerachterwiellager versleten, rechtsachter komt er ook aan.

Linksvoor schroefveer gebroken en als klap op de vuurpijl conische ring uitlaatspruitstuk lekt, schijnt een niet makkelijke klus te zijn.



Schilder
Die remproblemen zijn klusjes wat je op je gemak kan verhelpen terwijl je naast de auto zit.

Ik heb trouwens nog voorpoten staan. Een voorpoot vervangen is makkelijker dan een veer op zich volgens mij. Ik doe er niets meer mee.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

redrooster schreef: Ik heb trouwens nog voorpoten staan. Een voorpoot vervangen is makkelijker dan een veer op zich volgens mij. Ik doe er niets meer mee.
Frans maak me gek ik heb gisteren een complete linkerpoot opgehaald bij een sloperij in Heteren, ik heb er €30.- voor betaald, hou ze maar achterwege, de keurmeester en de sloop vertelde dat gebroken veren scheer en inslag is.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

V480-S60 schreef:Elke auto heeft onderhoud nodig. Ook een 440 en ook een 480.
De mijne krijgt gewoon jaarlijks onderhoud en APK. Elke 7.500 tot 9.000 km.
Ja dan heb je eens een jaar dat het nodig is om wat meer te vervangen of een jaar dat je gewoon fluitend door de keuring komt.
Ben ik blij dat ik een 460 rijd...V480-S60 ;-)

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Auk schreef:Puur en alleen slecht onderhoud. Mensen kopen een auto en denken dat ze door kunnen blijven rijden zonder er ook maar aandacht aan te geven...

Klinkt zelfs met een nieuwe auto de eerste jaren leuk, maar theoretisch gezien lijkt alles geweldig! Praktijk wijst anders uit.
Hoi Auk,

Veren die afbreken met een opa achter het stuur als ik rijd, ik ben geen scheurijzer die over 1,000,000,000,000 ziljard drempels vliegt, maar neem die terpen beheerst en voorzichtig, vraag ik me af is de constructie van zo`n poot wel in orde, daar is verder geen onderhoud aan mogelijk, ook de achterwiellager is onderhoudsvrij en gesloten, en dat na 140.000 km, maarja ik ben niet de eerste eigenaar en wie weet wat er allemaal achter de auto heeft gehangen in het verleden. ( ivm trekhaak ).

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Live4Volvo schreef:Ik kocht er een met 3 ton op de teller, geen onderhoudshistorie en een reparatie aan het LA scherm. Hij stottert af en toe een beetje, maar da's dan ook alles.
Die van mij moet op 12 Juli voor de APK. Ik zal wel laten weten wat eruit komt :)
Bin benieuwd, je zal zien met je 3 ton op de teller er gewoon doorheen komt?.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Slijtage aan vervangingsonderdelen treedt niet alleen op door ermee te rijden, maar ook door stilstaan. Ik denk dat je vergeet dat de auto ook tenminste 14 jaar oud is.

Een wiellager na 140.000 km, daar sta ik eigenlijk niet echt van te kijken hoor. Zeker niet na minstens 14 jaar.

Achterremmen: door de leeftijd i.c.m. de lage km-stand, kan alles wat vast gaan zitten. Alles demonteren, reinigen, gangbaar maken, monteren en klaar.

Veer: roest heeft tijd nodig. Een veer die na minstens 14 jaar is doorgeroest, ook dat is toch niet zo vreemd?

Uitlaatspruitstuk: dat komt inderdaad niet zoveel voor. Maar het kan best dat door de jaren heen, de roest zich tussen het uitlaatspruitstuk en voorpijp heeft gevormd, waardoor je luchtopeningen krijgt. Je kunt het loshalen, schuren en monteren met evt gumgum, of gewoon vernieuwen. Evt kun je ook een knappe op de sloop halen. Denk er dan wel aan dat je een nieuwe uitlaatspruitstukpakking nodig hebt.

Succes!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Hoi,

Ik heb een hoop reparaties vanaf gister (29-6-2010) al achter de rug, waaronder de veerpoot en achterwiellagers, rechter achterrem ( lucht in de leiding ) en zelfstellers weer opgepoetst, het gaat gaat goed zo, nu nog die verrekte conische ring nog v/d uitlaat spruitstuk/bocht, de kosten zijn tot nu €55,-

Wordt vervolgd tot goedkeuring..

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”