Pagina 2 van 3
Geplaatst: 19.08.2010 - 21:38
door Niels S80
@Ramon&Ramon; Bedankt voor de tip, ik zal het eens gaan proberen.
Ik ben nu op vakantie en heb al aardig wat kilometers afgelegd, met zowel de caravan als zonder de caravan. Wat me nu opvalt is het volgende;
Bij nog niet geheel warme motor springt de cruise control regelmatig uit en bij afremmen, net voor stilstaan, hikt de motor een keer met de toeren. Heel irritant! Ik vrees voor de ETM...... Ik heb echter geen foutmeldingen??
Na de vakantie de ETM eens reinigen en zien of het helpt. Het zal wel een tijdelijke oplossing zijn zoals ik her en der gelezen heb......
P.S. Kan iemand mij aan een pakkingnummer helpen voor de ETM zodat ik deze alvast kan bestellen vanuit het vakantie adres? (2.4T uit 2000).
Geplaatst: 19.08.2010 - 22:52
door Gast
Pakkingen voor ETM hebben ze op voorraad liggen, tenminste bij de dealer in Assen wel.
Geplaatst: 19.08.2010 - 23:47
door Niels S80
Gisteren met de caravan weer naar huis gekomen. Bij het verlaten van de parkeerplaats langs de snelweg even flink gas gegeven en de melding "emissie service vereist" verscheen samen met het motorstoringslampje dat ging branden
De melding en het lampje is niet meer uitgegaan, cruise control kon ik echter nog wel gebruiken en dit vond ik vreemd?
Geplaatst: 22.08.2010 - 20:12
door Niels S80
Vandaag het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd. Ik vond hem helemaal niet zo smerig eigenlijk :?
Alles weer gemonteerd en bij het starten klonk hij al meteen anders. Ook bij rijden en afremmen geen problemen meer, het is verholpen
De vraag is alleen hoe lang.......
Ik ben echter toch blij :roll:
Ik heb nog wat foto's genomen van de demontage en reiniging, volgens mij was het voor een 2.4T nog nergens beschreven? Werkje van niks, maar het neemt toch wel wat tijd in beslag.
Geplaatst: 22.08.2010 - 20:20
door elianmars
edraket schreef:
Hoe is het confort met die bovenste motorsteun. Bijna iedereen die ik ken en zo'n ding heeft geprobeerd heeft hem er weer uit gehaald vanwege de enorme trillingen die doorkomen in het interieur.
Ik had 'm ook gemonteerd en heb 'm nog geen uur laten zitten. Vreselijk onconfortabel. De wagen trilde als de ziekte. Dat was niet fijn.
Ligt nu stof te happen in de kast :?
Geplaatst: 22.08.2010 - 21:40
door Niels S80
@elianmars; Bij mij zit hij nog, morgen even proberen om de onderste PU-steun ook weer te monteren (à la ramon&ramon) nu hij weer beter loopt.
Hierbij wat foto's van de reiniging van het gasklephuis;
Geplaatst: 22.08.2010 - 21:46
door Niels S80
Hierbij een korte uitleg;
Verwijder de drie pijpen uit het motorcompartiment. Benodigd; Dop 7 en Torx T20. Vergeet niet iets in de pijpen, intercooler en turbo te doen om vervuiling of kans op vervuiling te voorkomen. Om de buis van het gasklephuis naar de intercooler te kunnen demonteren moeten de stekkers op de buis worden verwijderd, de inlaatbuis naar het luchtfilter, de vacuumslangen aan de buis en het inlaatspruitstuk en de stekkers bij het luchtfilter.
Nu is er voldoende ruimte om het gasklephuis te verwijderen. Ik heb de bouten (met dop 10) van onderaf losgedraaid met een láááng verlengstuk, wel zééér eenvoudig
Vervolgens de stekker van het gasklephuis gedemonteerd en de kabel wat doorgevoerd om wat ruimte te creëren zodat het gasklephuis op het inlaatspruitstuk kan worden gelegd. Vervolgens de boel gereinigd en alles weer terug geplaatst. Ik heb de accu niet los gehad, ik heb iets over de startmotor kabel heen gelegd voor de zekerheid. Bij twijfel, accupool loshalen!
Dit is mijn beschrijving waarvan ik dacht dat het de eenvoudigste manier zou zijn.
Geplaatst: 22.08.2010 - 22:06
door Oceanracer
Wat ik mij afvraag: Kun je zonder meer die gasklep met de hand open en dicht bewegen om beter schoon te kunnen maken?
Geplaatst: 22.08.2010 - 22:15
door Niels S80
Ja, is verend. Zoals op de foto te zien is, is het zaakje niet eens zo smerig toch? Het is echter voldoende vervuild om problemen te geven, dat is duidelijk!
In eerste instantie dacht ik dat de gasklepbleef hangen omdat deze niet dicht stond en er wel makeringen te zien waren dat hij wel dicht gaat/ging. Dit is echter ook verend.
Geplaatst: 22.08.2010 - 22:49
door Gast
Oceanracer schreef:Wat ik mij afvraag: Kun je zonder meer die gasklep met de hand open en dicht bewegen om beter schoon te kunnen maken?
Goeie vraag.
Hier zijn de meningen nogal over verdeeld.
Oneindig de gasklep open en dicht doen zouden de filmbanen toch niet zo leuk vinden.
En de gasklep helemaal open drukken tot ie niet verder kan zou zeker niet goed zijn.
Maar als je de ETM wil schoon maken moet je toch wat, mijn advies is dan dan ook: heel voorzichtig zijn.
Wie het wel zeker weet, mag het zeggen.
Geplaatst: 22.08.2010 - 23:19
door Niels S80
Maar als je de ETM wil schoon maken moet je toch wat, mijn advies is dan dan ook: heel voorzichtig zijn.
Mee eens!
Wie het wel zeker weet, mag het zeggen.
Wat zal ik zeggen, hij rijdt nog........ :roll:
Geplaatst: 25.08.2010 - 09:46
door Niels S80
Gisteren de onderste PU motor/bak steun nog maar eens gemonteerd. Bij montage het blok gelicht zoals voorgesteld door Ramon&Ramon (hele auto ging mee omhoog). Het trillen is weer terug, drama!!
Originele rubber weer gemonteerd en weer het blok gelicht. Bij de bovenste PU motorsteun heb ik twee ringen geplaatst tussen de beugel en de motorsteun. De steun klemde strak tegen het rubber waardoor ik het idee had dat hierdoor ook nog wel eens teveel trilling kon worden doorgegeven. Het trillen is nu bijna weg. Ik heb nu het idee dat het bijna zo is als origineel.
Nu is het mooi geweest met de motorsteunen

Conclusie; ik vraag me af of het wel een upgrade is ten opzichte van origineel :?
Geplaatst: 27.08.2010 - 08:38
door GJdeBoer
Goeie overstap. Ik heb zelf ook recent de overstap gemaakt van een V40 1.8 benzine naar een S80 D5. Je kan in die S80 zowat meer spullen kwijt dan in de V40.
Geplaatst: 30.08.2010 - 22:06
door marcodh
met welk middel heb je het gasklephuis gereinigd?
Geplaatst: 30.08.2010 - 22:27
door Gast
Remreiniger (van de Action) werkt goed.
Geplaatst: 31.08.2010 - 17:37
door Niels S80
GJdeBoer schreef:Goeie overstap. Ik heb zelf ook recent de overstap gemaakt van een V40 1.8 benzine naar een S80 D5. Je kan in die S80 zowat meer spullen kwijt dan in de V40.
Naar mijn idee kun je het "zowat" wel weg halen. Ik heb er alleen maar plezier van met die kleintjes achterin en een kinderwagen met bak in de bagageruimte. Kinderwagen kan nu zonder ook maar iets te demonteren in de bak en de kinderwagenbak kan er zo naast. In de V40 moest ik een wiel demonteren en de bak er boven op zetten. Tevens zou in geval van de maxi-cosi deze dwars achter de bestuurder moeten staan omdat deze anders niet zou passen (wanneer ik zou rijden). Niets dan lof!
AlexV70 schreef:Remreiniger (van de Action) werkt goed.
Juist!

Geplaatst: 02.09.2010 - 12:03
door Niels S80
Gisteren is mijn vrouw (met het rechter voorwiel) over zo'n driehoekige "varkensrug"? gereden.
Het vreemde is dat alleen het stuur scheef staat en dat er voor de rest niets aan de hand lijkt te zijn. Gisteren eens alles geinspecteerd, maar eigenlijk niets kunnen vinden. Bij het rijden trekt de auto eigenlijk totaal niet, ik verwacht daarom niet dat de draagarm krom is. Ik heb voor de zekerheid maar nieuwe spoorstangen en die axiaalkoppelingen besteld, want die zullen wel een opfl*kker hebben gehad.
Iemand misschien ervaring?
Geplaatst: 02.09.2010 - 12:25
door V70/2.4D/2003
Nee, gelukkig niet. En de conclusie van de spoorstang en axiaal kon wel eens de juiste zijn. Geen deuken in de kokerbalk of elders?
Geplaatst: 02.09.2010 - 12:44
door 945i
Niels S80 schreef:Gisteren in mijn vrouw (met het rechter voorwiel) over zo'n driehoekige "varkensrug"? gereden.
:?
Geplaatst: 02.09.2010 - 12:46
door ruuds70
Ik noem het een toblerone, niet dat het daardoor minder is, het zijn en blijven krengen. Mijn S70 heb ik er eens voor een paar duizend euro mee beschadigd. En ik ree er niet over maarlangs!