Pagina 2 van 3
Geplaatst: 06.11.2010 - 22:08
door Kootje
sven- schreef:Op de foto niet (goed) te zien, maar zijn instaplijsten met de tekst "Volvo". Zat er al toen ik de auto kocht. Het ziet er origineel uit, maar ik weet het niet zeker. Ik heb ook wel eens instaplijsten gezien met "440". Vraag me wel eens af welke modellen welke instaplijsten konden nemen.
Volgens mij zijn de instaplijsten die jij hebt niet origineel. De instaplijsten van een phase II zijn korter en er staat 440 of 460 op (afhankelijk van het model natuurlijk). Als je deze lijsten hebt heb je ze zowel voor als achter. Voor de phase I waren er ook lijsten; deze waren van mat grijs kunststof met een de tekst volvo erop als ik het goed heb.
Wel leuk om twee verschillende stoelen naast elkaar te zien en te kunnen vergelijken!
Geplaatst: 07.01.2011 - 16:07
door sven-
Eindelijk zit het lederen interieur erin! Bestuurdersstoel was netjes hersteld en het plaatsen ging probleemloos dankzij betere voorbereiding met kruipolie dan bij de passagiersstoel. Wel fijn hoor, oude bestuurdersstoel was echt aan vervanging toe. Bekleding werd slecht, hoogteverstelling werkte niet meer en hij wiebelde als een gek (vooral bij remmen irritant)
Enige is dat de achterbank niet perfect aansluit. Zie foto, iemand idee hoe ik dat oplos?
Iets anders dat me op is gevallen is dat de gordelverklikker stekker van de Phase I stoel anders is (had 3 draden ipv 2) en dat het veiligheidssysteem van dat ding waar de gordel in klikt een stuk minder veilig is dan bij Phase II. Ten eerste ontbreekt dat veersysteem van Phase II, en verder hoor je ook geen klik geluid wanneer je de gordel erin stopt ??
Verder is zoals sommigen wellicht al wisten al weer even geleden de koppeling vervangen (met dank aan Ramon&Ramon!) en heb ik voor de tweede keer mijn linker buitenspiegel moeten vervangen wegens vandalisme :-x
Volgende op de planning is vervangen van voorpijp + achterdemper, achterremschijven, achterbanden en achterschokdempers. En ook weer 's de auto wassen. Hij is er niet echt schoner op geworden tijdens het winterweer...
Foto's dan, ook nog eentje van de instaplijst.

Geplaatst: 07.01.2011 - 16:19
door Shockwave
Goed bezig! Ik vind het persoonlijk het mooiste interieur

Jammer dat hij idd niet helemaal aansluit.
Die instaplijsten, heb je die ergens gekocht dat je ze op de foto zet? Of gewoon omdat ze mooi zijn?
Geplaatst: 07.01.2011 - 16:23
door sven-
Instaplijsten zaten er al in toen ik de auto kocht. Weet niet of ze origineel zijn. Volgens Kootje niet geloof ik, maar hierboven vroeg men naar een betere foto, dus bij deze.
Geplaatst: 07.01.2011 - 19:42
door leip11
zit die bank aan de onderkant goed?? zit hij verder wel goed vast zonder problemen. of heb je moeite moeten doen voor de buiten achter de bank??
Geplaatst: 08.01.2011 - 15:34
door sven-
Ik denk dat hij goed zit. Bouten en alles gingen gemakkelijk los en weer vast. Maar hij moet meer naar achteren lijkt het he? Ik weet niet precies waardoor dat niet lukte?
EDIT: inmiddels gevonden waar het 'm in zit. Is de zwart metalen constructie aan de onderzijde die dan enigszins verbogen is. Terugbuigen en dan opnieuw monteren is de oplossing.
Geplaatst: 25.06.2011 - 00:03
door sven-
Update!
Zoals sommigen wellicht nog weten was mijn 440 afgekeurd op een aardige lijst punten, waarvan ik sommige al wist, maar sommige toch wel een ongelukkige verrassing waren:
- Banden achter
- Voorpijp
- Achterdemper
- Draagarmrubbers voor
- Handremkabels
- Remslangen achter
- Remleiding achter
- Remschijven achter
- Remblokken achter
Geen afkeurpunten, maar wel punten die aan vervanging toe waren:
- Stabilisatorstangetjes
- Schokbrekers achter
Ik heb in eerste instantie de 440 toen geschorst en een 460 gekocht als tijdelijk vervoersmiddel, zodat ik de tijd kon nemen om te bedenken wat ik nou wilde. Ik heb besloten de 440 toch te gaan opknappen, dus hierbij een paar foto's van het klussen:
Nieuwe achterdemper via Winparts. Eerst nog in de zinkspray gezet zodat ie hopelijk wat langer meegaat.
Oud vs. nieuw. Heb sommige stukken los moeten slijpen, zo vastgeroest zat het...
Andere voorpijp via AutoRima, met nieuwe Bosch lambdasonde, nieuwe pakkingen, rubbers en bouten.
Verschil tussen oude en nieuwe pakking
En zo hangt het weer.
Remschijven achter, oud vs. nieuwe Volvo schijven.
Schokbrekers oud vs. nieuwe van Monroe
Gemonteerd met nieuwe Volvo blokken, nieuwe Goodridge RVS remslangen en nieuwe stabilisatorstangetjes achter + rubbers vervangen. Foto's voor en na:
Verder nog gedaan, maar geen foto's helaas (veel te hard bezig met sleutelen

)
- nieuwe remleidingen achter
- nieuwe handremkabels
- remvloeistof vervangen (ontluchten moet wel nog een tweede keer, remt nu sponzig…)
- nieuwe banden achter (Michelin Pilot Exalto PE2, 195/50/15)
Dit alles met behulp van Haynes, de Volvo manuals en DHZ-garage Sweetlake.
Rijdt alweer een stukje beter!
Natuurlijk is nu nog niet alles gedaan, draagarmen en stabilisatorstangetjes voor staat zal binnenkort gebeuren!
Geplaatst: 25.06.2011 - 00:16
door chrisje
Goed bezig geweest, had je nog een pm gestuurd gister
Geplaatst: 25.06.2011 - 20:43
door Shockwave
Goed bezig! Die DHZ garages zijn echt super.
Geplaatst: 14.07.2011 - 18:47
door sven-
Hier het tweede deel van de werkzaamheden: voor de APK moest ik nog de draagarmen voor vervangen, en heb ik gelijk maar de stabilisatorstangetjes voor meegepakt. Remslangen voor had ik al eerder vervangen voor Goodridge RVS.
Oud vs. nieuw
Daarna de handrem afgesteld en de remmen opnieuw ontlucht. Remt nu weer lekker hard!
Bij Euromaster auto laten uitlijnen:
En dan waar het allemaal om te doen was:
Zonder problemen door de APK!
Verder ergerde ik me mateloos aan de oude radio met cassette die er nog inzat. Werkte matig, viel uit, geluid kraakte, en hij zat niet netjes gemonteerd. Dus: nieuwe Pioneer radio!
Had eerder al een interieur/pollenfilter gemonteerd. Filter kan nu ondertussen al wel weer eens vervangen worden
Ik heb er ondertussen al weer een trip naar Berlijn en terug opzitten, met wisselende ervaringen. Positief is dat de auto zich keurig heeft gedragen op de Deutsche Autobahn. Af en toe even goed doorgereden en heuvelafwaarts zelfs 200 km/h aangetikt....én ik merk dat de nieuwe lambdasonde het verbruik ten goede komt. Een goede 1:12 is nu mogelijk, vroeger kwam ik niet verder dan 1:11.
Negatieve is dat vandalen voor de grap lijm in het slot van mijn tankdop hadden gedaan, en daar sta je dan bij het tankstation ergens in Duitsland, met een dop die muurvast zit. Gelukkig zat 50m verderop een garagebedrijf dat de dop los heeft gekregen. Waar een waterpomptang, een platbekschroevendraaier en een ringsleutel niet goed voor kunnen zijn!
Zo ziet hij er nu uit...
En nou het gekke: ik heb op de sloop een andere tankdop gevonden waar mijn sleutel op werkt. Geen idee hoe, maar het werkt. Hij is alleen zwart en wat korter, zie foto. Kan ik deze dop gewoon gebruiken?
Nou tenslotte morgen nog even motorolie vervangen, en dan was het dat voor voorlopig weer even.

Geplaatst: 14.07.2011 - 19:38
door Shockwave
Mooi werk. Ging het vervangen van de draagarm nog een beetje?
Vandalen ook, je zou ze zelf voor lijm moeten gieten.......
Geplaatst: 14.07.2011 - 19:51
door duracell-konijntje
Shockwave schreef:Vandalen ook, je zou ze zelf voor lijm moeten gieten.......
nou..of ze met bepaalde delen aan het plafond lijmen, stelletje !#@$!%^&
Geplaatst: 14.07.2011 - 20:32
door blastaway
Moi verhaal om te volgen. Respect
Geplaatst: 15.07.2011 - 14:51
door sven-
Shockwave schreef:Mooi werk. Ging het vervangen van de draagarm nog een beetje?
Jawel, maar minder gemakkelijk dan ik dacht. Zat natuurlijk ook weer goed vastgeroest. Scheelt een stuk als je 't met twee man doet.
Geplaatst: 16.07.2011 - 14:47
door Iroll
Kan ik deze dop gewoon gebruiken?
Lijkt me dat die dop te kort is om de tank luchtdicht aftesluiten zoals het hoort. Als je de tank hoort sissen als je hem opendraait om te tanken is het goed, dan istie luchtdicht. Er hoort nl altijd een kleine overdruk in de tank te heersen vanwege het evap systeem.
Geplaatst: 16.07.2011 - 16:50
door sven-
Ik zal eens opletten of die van mij sist bij opendraaien. Maar zijn er verschillen bekend voor wat betreft de 440/460 modellen en de tankdoppen dan? Wijzigingen doorgevoerd in bepaalde jaren/series?
Geplaatst: 16.07.2011 - 17:13
door Iroll
Je moet voor je 2.0i een dop van een 60 liter tank hebben. Ik denk dat die dop van een 46 liter tank komt.
Geplaatst: 17.07.2011 - 02:39
door sven-
Dop komt van een 440 met 1.8 (of 1.6 evt.) motor meen ik.
Geplaatst: 17.07.2011 - 10:50
door monster_beetle
Een 1.8 heeft ook een 60 liter tank. Ik zal eens kijken vanmiddag wat er bij mij voor dop op zit, heb een 1.8.
Geplaatst: 17.07.2011 - 11:11
door monster_beetle
Bij mij is het zo'n zwarte en korte (!) dop.