Pagina 2 van 2
Geplaatst: 06.09.2010 - 17:17
door Gast
PvdV70D5 schreef:Een weekje later en ook veel onderzoek. Geen uitwendige lekkage. De cilinderkop gaat er nu maar vanaf. Dat gaat flinke geld kosten. Ook meteen maar de waterpomp en distributieriem verniewen.
Pieter
Ai.
Ik ben heel nieuwgierig. Als je kans krijgt maak dan even wat foto's van het defect.
Geplaatst: 29.10.2010 - 21:04
door Daneel
Het is wel fijn om te horen hoe het nou is afgelopen.
Ik kreeg vanavond de melding "Koelvloeistofpeil te laag. Stoppen z.s.m."
Fijn dacht ik nog. Ik stoppen en kijk naar het vloeistoftankje voor de koelvloeistof en die staat mooi op MAX. De auto wat laten afkoelen en toen de dop (voorzichtig!!) losgedraaid. Toen ontsnapte een minimaal beetje lucht, meer niet (automatische ontluchting werkt goed blijkbaar).
Nadat de auto >1uur uit was, kwam de melding toch meteen weer in het scherm. Ik hoopte dat de melding weg zou gaan en dat het een verkeerde melding was. De melding kwam per slot van rekening na een snelle bocht, dus hier hoopte ik wel een beetje op.
Geplaatst: 01.11.2010 - 15:16
door Daneel
Het was gewoon het "sensortje". Volgens mij zit deze in het reservoir voor de koelvloeistof. Kosten? Geen idee, de factuur volgt nog maar dit kan nooit veel zijn.
Geplaatst: 01.11.2010 - 16:30
door Hans oet Twent
PvdV70D5 schreef:Een weekje later en ook veel onderzoek. Geen uitwendige lekkage. De cilinderkop gaat er nu maar vanaf. Dat gaat flinke geld kosten. Ook meteen maar de waterpomp en distributieriem verniewen.
Pieter
Pieter graag een update.
Ook ik moet constateren dat er wellicht minimaal koelvloeistof is verdwenen. Het niveau staat op minimum als de auto koud is. Indien de motor warm is hooguit 1 centimeter boven minimum niveau.
Ik heb het nooit in de gaten gehouden maar zag het onlangs bij wat schoonmaakwerkzaamheden.
Nog géén melding gehad.
Ik heb de radiator aan de voorkant gecheckt. Geen lekkage te vinden. Zag wel dat de lamellen in de radiator thv de opening in de bumper onder de nummerplaat het eea hebben opgevangen in de loop der jaren. Wellicht toch verstandig om daar iets wat rotzooi tegehoud maar rijwind doorlaat voor te gaan zetten.
Kortom,
Buiten de tips en tricks om die in dit topic staan wellicht nog iemand die een idee zou kunnen hebben?
Auto heeft 203K gedraaid, distributie is vervangen bij 160K.
Geplaatst: 05.11.2010 - 21:53
door PvdV70D5
Het is weer een tijdje geleden maar hier de update. (Ben ik jullie wel verschuldigd). De cilinderkop is er af geweest en gebleven. Daarvoor is tie nog wel bij de dealer in Beverwijk gecheckt. Koppakking werd daar ook bijna meteen uitgesloten. De pakking, na demontage, tussen de 2e en 3e cilinder zag er niet fris uit. Veel aanslag op de 2e en 3e zuiger overigens.Maar niet genoeg voor lekkage en het verdwijnen van het koelwater. Probleem zat dus nog dieper in een mogelijk gescheurde cilinder. Lang verhaal kort, heb maar besloten er een ruilmotor in te laten hangen. Dit blok heeft 100 k minder gelopen (moet je dan maar aannemen) maar loopt weer als een zonnetje. Uiteindelijk € 2.000 betaald voor de hele klus incl. blok. Veel geld maar gezien het werk valt het mee. Om die reden ook niet verder laten zoeken naar het probleem. Dat zoeken begon ook al flink in de uren te lopen. Naast de € 2.000 nog wat ophangrubbers, waterpomp, filters e.d. laten vernieuwen en airco bijgevuld. Kortom voor € 2.700 rij ik weer. Jammer dat het vakantiegeld al op was. Kan gebeuren en het zal wel pech zijn. Misschien was chiptuning toch geen geweldig idee. Twijfel zelf wel of dat het probleem heeft veroorzaakt.
Groet
Pieter