Koelvloeistof

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
PvdV70D5
1st Gear member

Goeiemiddag,

Mijn V70D5 raakt koelvloeistof kwijt. Er is geen zichtbare lekkage. Op vakantie met een kleine caravan (700 kg)kwam de melding van een te laag niveau steeds vaker. Een dealer heeft e.e.a. afgeperst in Zwiterserland maar vond geen schokkende zaken.Misschien een klein lek bij de koppakking.... Gewoon doorijden en bijvullen indien nodig Tijdens het rijden terug uit Italië regelmatig water bijgevuld. Bij het losdraaien van de dop vulde het reservoir zich overigens meestal spontaan tot het maximum. Een beetje gasgeven leverde weer een minimumniveau op. Na een eetpauze van een uurtje (halverwege) stond het reservoir tot de dop vol met koelwater, en na 10 km kwam er weer een melding van een te laag niveau. Dat verdween weer na 10 km om vervolgens 3 uur (250 km) weg te blijven. Geen sporen van olie in het koelwater en ook geen water in de olie te vinden. Terug van vakantie varieert de stand in het reservoir tussen minimum en 1 centimeter boven maximum zonder bij te vullen. Ik ben niet onhandig maar ben nu even 'los' voor de oplossing. De cilinderkop eraf halen kan natuurlijk maar is wel erg drastisch. Ik snap niet waar het water blijft en net zo makkelijk ook weer terugkomt. De D5 heeft nu 300 dzd km gelopen en is van 2003.
Iemand een idee?
Alvast dank
Pieter
VolvoRob
5th Gear member

Ik zou in eerste instantie het probleem in de pomp zoeken, niet direct in de kop.... Wat is je km stand, en wanneer is de multiriem vervangen?
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
elianmars
5th Gear member

Misschien dat er ergens iets verstopt is? Dan kan de boel doorspoelen helpen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Tinux
2nd Gear member

Kan dat het water terugkomt niet komen doordat er druk ontsnapt en er intern stoom ontstaat waardoor het resevoir weer vult
Volvo V70 '02, 2.4 bifuel CNG, aut
Volvo Amazone Combi '66 lindegroen
Volvo 142 '70
Akkoord
2nd Gear member
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Klinkt als een luchtbel , die door de "druk" van de koelwaterpomp wordt samengeperst.

Koelwaterverlies wordt dan m.i. veroorzaakt door de expanderende luchtbel (bij stilstaande motor) , het reservoir zou dan moeten "overlopen".

Remedie; zo goed mogelijk ontluchten.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
PvdV70D5
1st Gear member

Dank voor het meedenken.
Ik zal het systeem eens goed ontluchten. Ik vraag me dan wel tegelijk af hoe dat 'zomaar' komt. Op de terugreis vanuit Italie heb ik ± 2 liter water moeten bijvullen. Als de pomp niet goed werkt of lekt zou dat toch zichtbaar moeten zijn of verdampt e.e.a. heel snel?
De auto is nu net voor de 3e keer de klok rond en loopt nog als een zonnetje.
Gast

Geen probelemen met de temperatuur (te laag/niet in midden)?
PvdV70D5
1st Gear member

Nee geen problemen met de temperatuur. Blijft keurig in het midden staan. Overigens is de multiriem bij 170 dzd km vervangen. Zou dus bij 340 weer aan de beurt zijn neem ik aan.
Ga dit weekend eens proberen het systeem te ontluchten.
Gast

Multiriem en de distributieriem zijn vervangen? Hebben ze toen ook de waterpomp meegenomen?
Bo
Starter

Pieter,

Mijn volvo V70 heeft exact hetzelfde probleem. Ook als ik een paar uur achterheen >150 heb gereden dan heb ik er last van.

Al een paar keer laten kijken:
- Afpersen levert geen resultaat.
- Koppakking heeft hooguit een minimaal lek, maar niet overtuigend te vinden.
- Niets in de olie te vinden.

Ben benieuwd wat de oplossing voor jou probleem is. Al naar de waterpomp laten kijken of die laten vervangen?

Groet,

Bo
SuperKnutsel
4th Gear member

Bij het losdraaien van de dop vulde het reservoir zich overigens meestal spontaan tot het maximum.

Je mag die vuldop van het koelvloeistof reservoir toch never nooit openen als deze nog warm is...........????

Misschien is er iets mis met de automatische ontluchting van het systeem??
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
PvdV70D5
1st Gear member

Hoi Bo

Ha eindelijk ook iemand die het probleem heeft. Bij de garage in Zwitserland constateerden ze precies hetzelfde.
Ik heb de auto net uitgeleend voor een weekje vakantie in Frankrijk. Er is rustig mee gereden maar toch 2 keer de melding gehad en wat water bijgevuld. Ontluchten heeft niets geholpen.
Binnenkort moet hij voor een grote beurt. Zal vragen nog eens speciaal naar de waterpomp te kijken.
Als jij wat meer weet laat het mij ook horen.

Groet Pieter
Bo schreef:Pieter,

Mijn volvo V70 heeft exact hetzelfde probleem. Ook als ik een paar uur achterheen >150 heb gereden dan heb ik er last van.

Al een paar keer laten kijken:
- Afpersen levert geen resultaat.
- Koppakking heeft hooguit een minimaal lek, maar niet overtuigend te vinden.
- Niets in de olie te vinden.

Ben benieuwd wat de oplossing voor jou probleem is. Al naar de waterpomp laten kijken of die laten vervangen?

Groet,

Bo
PvdV70D5
1st Gear member

Alex, geen idee. Dat was voor mijn tijd.
Ik vrees van niet maar dat is 4 jaar geleden.

Gr.
Pieter
AlexV70 schreef:Multiriem en de distributieriem zijn vervangen? Hebben ze toen ook de waterpomp meegenomen?
Gast

Tja, dan weet ik het ook even niet meer. Komt wel vaker voor hoor.... :wink:
PvdV70D5
1st Gear member

Ja dat dacht ik ook. De garagist van Volvo vertelde mij dat als je dat langzaam doet (doekje erbij) er niks mis kan gaan. En dat is ook zo bleek. De druk gaat er langzaam vanaf. Ik stond ook met mijn oren te klapperen. Weer wat geleerd dacht.

Automatische ontluchting..... dan zou ik toch ergens water moeten zien? Het blok, en alles erom heen, blijft gewoon droog.

Groet
Pieter

SupervsDuc schreef:Bij het losdraaien van de dop vulde het reservoir zich overigens meestal spontaan tot het maximum.

Je mag die vuldop van het koelvloeistof reservoir toch never nooit openen als deze nog warm is...........????

Misschien is er iets mis met de automatische ontluchting van het systeem??
V70 titanium
2nd Gear member

Met mijn c70 hetzelfde probleem gehad.
Onder het rijden melding te weinig koelvloeistof en bij het losdraaien loopt hij over.
Bij mij was dus een lek in de radiateur bij de aansluiting van de kunstofbak aan de zijkant.
Dit droogt onder het rijden zo snel op dat je het alleen maar kunt zien door de bescherm plaat aan de onderkant los te draaien, en goed te kijken naar opgedroogde lek sporen.

Theo.
XC60 Inscription.
Evektor Eurostar 2008
PvdV70D5
1st Gear member

Hoi Theo,

Dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn. Op die manier krijg je natuurlijk ook lucht in je systeem. Ik ga daar dt weekend eens naar op zoek. Kunstofbak... bedoel je je de zijblokken van de radiator die aan het koelblok (middengedeelte) vastzitten?

Pieter
V70 titanium
2nd Gear member

Die bedoel ik inderdaad.

Theo
XC60 Inscription.
Evektor Eurostar 2008
PvdV70D5
1st Gear member

Een weekje later en ook veel onderzoek. Geen uitwendige lekkage. De cilinderkop gaat er nu maar vanaf. Dat gaat flinke geld kosten. Ook meteen maar de waterpomp en distributieriem verniewen.

Pieter
Tinux
2nd Gear member

Ai dat is niet grappig meer!
Volvo V70 '02, 2.4 bifuel CNG, aut
Volvo Amazone Combi '66 lindegroen
Volvo 142 '70
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”