Pagina 2 van 8
Geplaatst: 02.09.2010 - 10:08
door diesel01
Ik heb met beide gereden en met name onverwachte haperingen die zich soms voordeden doen mij de lpi gauw vergeten nu ik alweer een paar jaar diesel rijdt.
Het slecht willen starten in de winter en het vele tanken, vanuit het noorden naar A,dam s'morgens tanken en na terugkomst direct weer zorgt ervoor dat ik het bij diesel houd.
Geplaatst: 02.09.2010 - 10:21
door 945i
Heb ooit 200.000 km gereden met een Omega op LPG, buiten de vele problemen met de LPG installatie was de actieradius van 250KM de grootste ergernis.
Geplaatst: 02.09.2010 - 10:26
door sju_art
Het blijft allemaal op hetzelfde neerkomen. de D5 rijd fijner (tenzij LPI met turbo) en verder i shet een grijs gebied.
Vergeet niet dat bij 40.000 km per jaar de besparing van de LPI rond de 800 euro ligt!!! (misschien wat meer, misschien wat minder). Gebasseerd op 55 cent LPG prijs, 115 cent diesle prijs, wegenbelasting en verschillende verbruik. Alleen verzekring technisch weet ik niet of het duurder is? Is de LPI dan duurder?
800 euro wat je aan onderhoud in de LPI kunt steken voor dat ie net zo duur is als de D5 is om 40.000 km te rijden. Bedoel LPG G3 zou wat minder betrouwbaar zijn, maar dat ie 800 euro meer per jaar kost kunnen de LPI rijders hier op het forum wel tegenspreken denk ik. Er zijn vast gevallen, maar men zou geen LPI rijden als die net zo duur waren als diesels.
Maar rijkwaliteit en actie radius/minder tanken zijn ook zeker niet onbelangrijk,
maar financieel gezien kun je er volgens mij niet omheen, dat LPI goedkoper is.
Haha nu zal ik wel de wind van voren gaan krijgen

. Maar tis een mooie stelling dacht ik zo. Hoe meer je rijd, hoe voordeliger de LPI?
Geplaatst: 02.09.2010 - 11:05
door bart simpson
voor slechts € 800,-- per jaar zou ik dit risico nooit aangaan
Geplaatst: 02.09.2010 - 12:58
door diesel01
bart simpson schreef:voor slechts € 800,-- per jaar zou ik dit risico nooit aangaan
Voor sommige mensen is €800 heul veul geld op autogebied.
Ik hoef er niet lang over na te denken, zonder meer diesel.
Geplaatst: 02.09.2010 - 13:32
door sju_art
Nou ben ik wel benieuwd naar wat de LPG rijders hierover te zeggen hebben.
Want kom op iedereen praat over 1000-1500 euro per jaar aan onderhouds kosten, de LPG rijders ook. Nou bespaar je al 800 euro met LPG en dan nog zou het niet kunnen? Dat vindt ik wil een sterk verhaal hoor....
Dus LPG rijders hebben 1000-1500 en dan ook nog eens dat verschil van 800 erbij?
Ik denk niet dat er volvo LPG zou worden gereden als dat 2000+ kost per jaar

....
Maar wat zeggen de LPG rijders? Zie je dat je een duurder onderhoud hebt dan de diesel rijders?
Geplaatst: 02.09.2010 - 13:50
door diesel01
sju_art schreef:Nou ben ik wel benieuwd naar wat de LPG rijders hierover te zeggen hebben.
Want kom op iedereen praat over 1000-1500 euro per jaar aan onderhouds kosten, de LPG rijders ook. Nou bespaar je al 800 euro met LPG en dan nog zou het niet kunnen? Dat vindt ik wil een sterk verhaal hoor....
Dus LPG rijders hebben 1000-1500 en dan ook nog eens dat verschil van 800 erbij?
Ik denk niet dat er volvo LPG zou worden gereden als dat 2000+ kost per jaar

....
Maar wat zeggen de LPG rijders? Zie je dat je een duurder onderhoud hebt dan de diesel rijders?
Kijk eens op het forum welke motoren het meest worden gereden, ik denk diesel.
Een goede bi-fuel daar moet je tegen aanlopen, die zijn schaars ik denk dat het genoeg zegt over LPI/LPG.
Een dealer die één heeft staan doe je wel een groot plezier door de auto te kopen, dat dan weer wel.

Geplaatst: 02.09.2010 - 13:52
door V480-S60
Ik ken in ieder geval 1 LPG rijder in een S60 (hier niet op het forum) Die zegt spijt als haren op haar hoofd te hebben door de wagen op LPG te zetten.
Niet zozeer het onderhoud, maar met name de (vele) haperingen in het systeem veroorzaakt door LPG (LPi), vindt zij ten opzichte van haar vorige wagens op LPG (S70 en 940) een groot nadeel. Deze S60 170pk is van 2002 en heeft in 2008 (met 60.000 km) LPi ingebouwd gekregen.
Alles overziende had zij uiteindelijk liever de wagen ingeruild voor een diesel.
Niet voor niets verviel vanaf 2001 de garantie vanuit de fabrikant als je de auto op aftermarket LPG zette. Volvo stond er vanaf toen, met uitzondering van de speciale Bi-fuel uitvoeringen, niet meer achter.
Geplaatst: 02.09.2010 - 13:52
door 945i
sju_art, Welke vind je prettiger rijden, de diesel of de LPG auto?
Geplaatst: 02.09.2010 - 14:01
door sju_art
De diesel rijd fijner, omdat ik diesel gewend ben en laten we heel eerlijk zijn de D5 is wel de krachtigste diesel die er is dus dat zal zeker bevallen.
Maar de LPG rijd ook goed (tenminste tijdens proefrijden geen storingen

). Maar rijd als een benzine en dus anders....
Wat moet ik me trouwens bij haperingen voorstellen? Want het onderhoud viel dus wel mee, maar het systeem hapert wel?
Tegenover dat verhaal staan de S60's met 300.000+ op LPI's hier op het forum die nog vinden dat hun auto heerlijk rijd (oftewel goed rijd).
Mijn doelstelling is om een heerlijke S60 te rijden zonder financieel ten onder te gaan

. Let wel ik kom van een kleine diesel auto dus qua comfort ga ik er ver op voor uit.
Geplaatst: 02.09.2010 - 14:08
door sju_art
Even dit lijstje van een ander topic gekaapt:
LPI km standen
388.000 s60 Bifuel 2003 avstrate
333.333 S60 2.4 Bi-fuel 2002 mostrony
322.650 S60 2.4 Bi-fuel 2002 PS60
320.800 S60 2.4 Lpi Johan s60
316.600 S60 2.4 Lpi 2001 kalkaanslag
303.000 S60 2.4(170 pk) Lpi 2001 Pikantje
299.430 S60 2.4 G3 2001 Kim
297.000 S60 2.4 Lpi 2001 hvds
278.000 s60 2.4 Lpi ceesie
276.500 S60 2.4 Lpi 2001 Pikantje
271.250 S60 2.4 Lpi 2001 Jurgen S60
251.000 S60 2.4 Bi-fuel 2002 WimS60
250.000 S60 2.4 Lpi 2001 Paul45
230.000 S60 2.4 Lpi 2001 Beers!
225.000 S60 2.4 Lpi 2001 S60freerider
210.000 S60 2.4 G3 2001 swen
196.800 S60 2.4 Lpi 2001 anthonyb
180.000 S60 bi-fuel 2002 FrankV
101.500 S60 2.4 Lpi David01
050.000 S60 2.4 Lpi 2001 Rgiezen
046.000 S60 2.4 Lpi 2001 Ventje
Ik zie ook maar weinig bi-fuels dus dat geeft meer aan dat een bi-fuel niet zo heel veel meer waarde heeft ten op zichte van de gewone LPI. (alhoewel wel verdacht dat ze top 3 zijn

).
KM standen zijn zo hoog dan wel niet hoger dan sommige diesels.
Ze komen uit 2001 en rijden nu nog.
Zegt toch wel iets dacht ik. En ja er rijden meer in diesels, maar daar zijn ook niet zoveel vooroordelen over.
Geplaatst: 02.09.2010 - 14:15
door 945i
Absolute zekerheid krijg je nooit.
Een auto die de fabriek verlaat volgens de Volvo normen en specificaties, is in principe ontworpen om tonnen te kunnen rijden zonder noemenswaardige fratsen.
Ga je er iets aan toevoegen (LPG) dat Volvo zelf niet propageert en ook niet ondersteund, dan loop je een risico (bij mensen noemen ze dat afstotingsverschijnselen..), dat groter is dan dat ik in ieder geval zou willen lopen..
Maar heel veel storingen zijn te voorkomen door zorgvuldig gebruik, en geen baksteen op het gaspedaal te leggen.
Geplaatst: 02.09.2010 - 14:15
door V480-S60
Onder haperingen moet je verstaan:
- slecht starten, helemaal niet starten en na uitnemen sleutel wel starten,
- bokken van de motor tijdens stationair loop,
- bokken van de motor tijdens gelijkmatig rijden op autoweg,
- bokken van de motor tijdens optrekken.
Daarnaast kon ze niet meer bij haar eigen garage terecht voor afstellen. Dat moest bij een specialist gebeuren. Dit kon met haar S70 en 940 wel altijd.
Allemaal kleine ongemakjes maar het vergalt haar plezier van de verder voortreffelijke wagen, wel een beetje. Soms is ze blij dat ze weer eens in haar oude S70 van 1998 rijdt.
Geplaatst: 02.09.2010 - 14:18
door V480-S60
En nu even over je doelstelling:
Zelfs met een splinternieuwe wagen kan je het schip ingaan. Laat staan met een 2e hands.
Mijn advies daarin: koop een auto met bekende (zo veel mogelijk storingsvrije) historie bij een erkend autobedrijf (bij voorkeur de dealer

). Met garantie.
Dan heb je in ieder geval (afhankelijk van de leeftijd en de km's) circa 6 tot 12 maanden geen nare kosten.
Geplaatst: 02.09.2010 - 14:22
door M@rcel
Mijn 2.5T verbruikt gemiddeld 11 liter LPG /100km. Met een ringtank vol (80% van 66 liter = 52 liter), rij ik dan ook minimaal zo'n 450 kilometer. Tanken is geen gedoe met handschoentjes, dieselsporen en stank.
Met alle vier Vialle lpi installaties waar ik mee te maken heb gehad, heb ik in totaal eenmaal een defekte pomp gehad. De installaties werkten verder perfekt (totaal > 600.000 km). Starten was nooit een probleem (logisch: lpi start op benzine). Verkrijgbaarheid van LPG is niet altijd makkelijk, maar wel altijd mogelijk (van Noorwegen tot en met de volledige Balkan).
Mocht er een probleem optreden dan breng je de auto naar de gasspecialist, net zoals je dat voor de airco (airco-specialist) doet. Is geen gedoe, want regulier onderhoud aan een LPG installatie is niet nodig.
Garantie bieden op aftermarket lpg installaties kost Volvo geld (testen en aanspraken) én creëert concurrentie met de eigen dieselmodellen. Ik zou de garantie ook schrappen...
Als iemand liever diesel rijdt of vindt dat diesel betrouwbaarder is, prima. Maar ik kan geen rationele argumenten daarvoor aandragen...
Geplaatst: 02.09.2010 - 14:37
door M@rcel
V480-S60 schreef:Onder haperingen moet je verstaan:
- slecht starten, helemaal niet starten en na uitnemen sleutel wel starten,
- bokken van de motor tijdens stationair loop,
- bokken van de motor tijdens gelijkmatig rijden op autoweg,
- bokken van de motor tijdens optrekken.
Daarnaast kon ze niet meer bij haar eigen garage terecht voor afstellen. Dat moest bij een specialist gebeuren. Dit kon met haar S70 en 940 wel altijd.
Allemaal kleine ongemakjes maar het vergalt haar plezier van de verder voortreffelijke wagen, wel een beetje. Soms is ze blij dat ze weer eens in haar oude S70 van 1998 rijdt.
LPI installaties starten op benzine. Ik zou dat eerst maar eens oplossen. Misschien is er wel een link met de andere problemen.
Wat valt er motorisch af te stellen aan een S60 dat anders is omdat de auto een LPI installatie heeft? "Interessant" standpunt van haar garage.
Geplaatst: 02.09.2010 - 14:41
door 945i
Ja, en vaak is het probleem bij slecht starten op benzine, een lekkende LPI injector...

Geplaatst: 02.09.2010 - 14:57
door sju_art
Als iemand liever diesel rijdt of vindt dat diesel betrouwbaarder is, prima. Maar ik kan geen rationele argumenten daarvoor aandragen...
inderdaad... het is volgens mij meer een gevoel schijnbaar

. Er zijn niet echt argumenten en er is geen goed of fout. Tot nu toe, maar wie argumenten heeft, draag ze aan

!!
Geplaatst: 02.09.2010 - 15:00
door Bart Giesen
M@rcel schreef: Tanken is geen gedoe met handschoentjes, dieselsporen en stank.
Ik weet niet hoe jij tankt?!
Geplaatst: 02.09.2010 - 15:05
door Bart Giesen
sju_art schreef:haha het is in principe weer hetzelfde antwoord, welke nou beter is wordt niet duidelijk

. LPG is dan niet zo betrouwbaar, maar men rijd er wel hoge kilometerstanden mee....
Heb je veel onderhoud aan je LPG gehad? Veel kosten tussendoor, als in 400000 rijden kost enorm veel geld. Of viel dit mee?
Ik weet dat als je je D5 naar de 400000 wil hebben, je een behoorlijke dikke portemonnee mag hebben.
Doel is om te voorkomen dat ik denk ik rij goedkoop met LPG en dan vervolgens een 2e hypotheek moet afsluiten om daar te komen

. Met de D5 lijkt dat wel zo (lees andere ervaringen).
Maar vandaar, wat zijn de ervaringen? Heb je een hoge LPG stand, heb je daar dan ook goed voor moeten betalen?
Want om heel eerlijk te zijn, vraag ik me soms wel af of een volvo S60 wel heeeel betrouwbaar is

.
Nogmaals, zoiets is niet 100% pijlbaar (LPG / Diesel). Het is voor een overgroot deel bepaald door 'ervaringen' en 'gevoel' wat iemand met hetzij diesel, hetzij LPG heeft (gehad).
Mijn mening is; met LPG kun je in principe de wereld rond, maar staat meer aan onderhoudskosten tegenover. Diesel kun je ook de wereld mee rond, maar minder onderhoud nodig.
Vanuit financieel oogpunt zou ik in jou geval zeggen; gas. Je rijdt net niet genoeg denk ik om diesel rendabel te houden.