Tip voor caravaners met gearbox.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Steenbruggen
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.02.2009 - 14:11
Locatie: Gelderland

Oceanracer schreef:De tip is in deze dus niet het handmatig schakelen bij de GT maar het laten monteren van een oliekoeler. Het probleem voor zijn, is beter dan symptoom bestrijding...
Ik heb hetzelfde probleem met het heet worden van de olie in mijn geartronic
Leuk vermeld dat een oliekoeler de oplossing zou (kunnen) zijn maar hoe/waar kom je aan zo'n ding. Mijn Volvodealer zegt ze niet te kunnen leveren
345 2.0 GLT 1990-1992
240 2.3 Polar 2001-2009
V70 D5 163 PK Summum Geartronic 2009-heden
XC90 D5 185 PK Summum Geartronic 2011-heden
Duett P210 2015-heden
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1464
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat zou moeten zijn grotere oliekoeler, aangezien er al een oliekoeler in zit, als onderdeel van de radiator.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steenbruggen
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.02.2009 - 14:11
Locatie: Gelderland

EVV schreef:Dat zou moeten zijn grotere oliekoeler, aangezien er al een oliekoeler in zit, als onderdeel van de radiator.
Mij ook goed, bestaan deze "grotere" radiatoren dan orgineel van Volvo?
345 2.0 GLT 1990-1992
240 2.3 Polar 2001-2009
V70 D5 163 PK Summum Geartronic 2009-heden
XC90 D5 185 PK Summum Geartronic 2011-heden
Duett P210 2015-heden
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hoho! Het gaat hier niet om een oliekoeler voor de motorolie! Deze is inderdaad veelal geïntegreerd in de radiateur. Ik doel hier op een ATF-koeler. Deze is speciaal voor de olie voor de automatische bak en kan (al dan niet origineel) worden gemonteerd door iedere garagist/dealer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Pijnlijk, dit verhaal. Gelukkig dat met je vrouw en kind het weer goed gaat.

Overigens: die route richting Millau heb ik ook gereden met mijn V70 D5 en een Knaus van 1300 kg erachter. Ook bij mij - handgeschakeld - kwam de temperatuurmeter in beweging. Airco uit, ramen open, en verwarming verhielpen het probleem. Maar het gaf me wel te denken. Wellicht dat ik te laat terugschakelde naar 3 (ik betwijfel het); De 5e heeft ie de hele rit niet gezien (vanaf Parijs in elk geval niet).
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Het linke is dat de wagen het zo ogenschijnlijk makkelijk trekt allemaal. Maar daar intern blijkbaar meer moeite mee heeft.

Moet zeggen dat ik metmijn XC70 ook heel simpel de Fernpass op vloogmet 1300kg caravan erachter in 35 graden buitenlucht.

Maar je ziet dan zomaar inees de meter naar het rood vliegen. Vreemd. En 10 seconden later (je bent dan boven) is alles weer goed. In manual tijdig terugschakelen geeft de temp stijging niet.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Hans schreef: In manual tijdig terugschakelen geeft de temp stijging niet.
*ik niet snap*
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Met de handel van de automatische versnellingsbak in de "manual" stand kun je handmatig schakelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

ah, nu snap ik het.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Never nooit problemen gehad. Toeren maken, toeren maken en toeren maken. Zelfs op een vlakke weg met trailer of caravan in de 4 (max 80). Tijdig naar 3 heuvel op en dezelfde heuvel af ook in 3. Luisteren naar die motor.
Manmanman, wat een gedoe. Die Volvo's kunnen veel meer hebben dan jullie denken. Maar je moet ze wel goed behandelen (ja, het kost méér Diesel) Als je 120 wilt gaan met de aanhanger, kan dat ook, maar dan krijg je andere problemen...
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21230
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mad schreef:Never nooit problemen gehad. Toeren maken, toeren maken en toeren maken. Zelfs op een vlakke weg met trailer of caravan in de 4 (max 80). Tijdig naar 3 heuvel op en dezelfde heuvel af ook in 3. Luisteren naar die motor.
Manmanman, wat een gedoe. Die Volvo's kunnen veel meer hebben dan jullie denken. Maar je moet ze wel goed behandelen (ja, het kost méér Diesel) Als je 120 wilt gaan met de aanhanger, kan dat ook, maar dan krijg je andere problemen...
Juist. Voor de heuvel een versnelling terug en toeren houden.
Zo deed ik dat ook toen ik nog met een paar ton meer de bulten in ging, ooit eens met 25.000kilo laadgewicht 45.000kilo terrein gewicht de bult na Luik bedwongen met "maar" 360pk.
De verhoudingen zijn het zelfde als Volvo/caravan daar komt bij dat voertuigen meer hebben te lijden van te weinig toeren onder vollast, dan van te veel.(het woord "te" niet letterlijk nemen) :D
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21584
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ehhh, @diesel01: je hebt het over 360 PK maar je vergeet waarschijnlijk dat er dan wel 1500 a 2000 Nm aan koppel aanwezig is. En daar kun je een aardige aanhanger mee omhoog trekken ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10715
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Kortom,
Luisteren naar de motor, de toeren die hij draaid,kijken naar wat voor een weg je tegenkomt en met je onderbuikgevoel schakelen zoals je dat ook met een handgeschakelde auto zou doen. Anticiperen..... En dan praat ik niet over het vlakke land maar in heuvel- en bergachtig gebied. Hier in NL loopt het allemaal wel los en gaat het goed. Tenzij je zware tegenwind hebt een dik 1800kg achter aan de haak hebt hangen.
Zorgen dat de auto genoeg toeren maakt dan is er niets aan de hand.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Ja, ik zit nu in Tulette (Drome) en heb al aardig wat hellingen moeten nemen omdat ik het laatste deel niet de peage wilde nemen. Helling van meer dan 6% geen probleem met de D5 geartronic 163 pk en een 1350 kg zware Hobby caravan.
In de bergen zet ik de versnelling meteen in 4. Meestal is dat genoeg. Soms in 3.
Toerental probeer ik op 2200 te houden. Soms zit ie tegen de 3000 aan.
Gaat prima zo.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Sander Peter schreef: Dit gaan we niet doen mede gezien kilometerstand van de auto (280k).
280K is niet echt veel voor een Volvo. Zeker niet voor een diesel.


Jammer dat het allemaal zo gelopen is en succes met de zoektocht naar een opvolger.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Sander Peter: fijn dat het met vrouw en kind alweer beter gaat !

Ik denk niet dat de olietemperatuurmeter in het dashboard het juiste verhaal vertelt. Die geeft toch alleen de temperatuur van de olie in het motorblok weer, niet van de olie in de automaat ? Volgens mij is dat een cruciaal verschil.
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

In veel auto's zit tegenwoordig niet eens meer een temperatuurmeter, onbegrijpelijk.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

945i schreef:In veel auto's zit tegenwoordig niet eens meer een temperatuurmeter, onbegrijpelijk.
mee eens
Volvo for life
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Ben ik het ook mee eens, een groot gemis de Temperatuurmeter.
Een meter is niet echt nodig kost een hoop geld voor installatie, maar ik snap niet dat je het niet kan uitlezen op de Board Computer. Dat kost echt niks meer, is alleen een beetje software er is nog steeds een sensor die naar de EMC gaat.

verder ga ik na het lezen toch ook maar op de hand schakelen (berg op) normaal laat ik de GT alles zelf doen nooit echt het gevoel gehad dat de motor te zwaar draaid. Het verbruik is wel erg hoog met een Fendt 510, a 1500Kg met alles er op en er aan.
de board Computer staat dan op 13L / 100Km. Ik heb wel het gas er op en rij normal rond de 115Km/h
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Garfield schreef:@Sander Peter: fijn dat het met vrouw en kind alweer beter gaat !

Ik denk niet dat de olietemperatuurmeter in het dashboard het juiste verhaal vertelt. Die geeft toch alleen de temperatuur van de olie in het motorblok weer, niet van de olie in de automaat ? Volgens mij is dat een cruciaal verschil.
Deze meter geeft de temperatuur van het koelwater aan, niet van de olie!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”